Gå til innhold

[Løst] Fedora 7, oppgr. .... boot feil


Anbefalte innlegg

Oppgraderte fra Fedora Core 6 til Fedora 7, oppgraderingen gikk helt fint. Det vil si helt til jeg tok en omstart av systemet, først så prøver den å boot inn i Fedora 6 som den så ikke finner :no: Enkelt nok og fikse og komme seg rundt, men når jeg så velger å boote til Fedora 7 så får jeg disse feilmeldingene

 

Volume Group "VolGroup00" not found
/dev/sde1: read failed after 0 of 512 at  240062889984: Input/output error
Couldn't find device with uuid {kode}
Couldn't find all physical volums for vlume group VolGroup00
Buffer I/O error on device sde1, local block {kode}
(flere Buffer I/O error meldinger)
Unable to access resume device (/dev/VolGroup00/)
mount: could not find filesystem '/dev/root'
(noen sysboot meldinger)
Kernel panic - not syncing: Attempt to kill init!

 

Ser ut til at den ikke finner harddiskene? Noen som har noen fine tips ? Kommer inn i systemet med rescue funksjonen på dvd'en, så hvis alt skulle feile så får jeg bare ta backup av det jeg trenger og ta en clean install :hrm:

Ser ut som jeg har litt å pusle med i helgen :w00t:

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke forsøkt å oppgradere noen av maskinene mine enda, men det her skal da visstnok ikke være noe problem? Det som er greia er at det letes etter partisjonene som /dev/hd* (som blir litt feil når man har gått over til sd*), mens det strengt tatt burde vært brukt labels som vel har vært standard en stund nå? Det skal iallfall i teorien gjøre at overgangen ikke er noe problem forutsatt at man oppgraderer via. DVD, FTP o.l (altså ikke via. yum)

 

Hvilken metode brukte du for å oppgradere forresten?

 

Har kanskje med den idiotien at alle disker nå blir sda b c også videre. Ide diskene også. Kan ikke fatte hvorfor de skulle endre på det  :hmm:

8762085[/snapback]

Ja jøss, komplett idiotisk å gå over til en nyere driver :roll: Mulig man kan unngå det, men ærligtalt, at en ny versjon av et OS (Fedora i dette tilfellet) medfører endringer burde ikke sjokkere noen.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Oppgraderte fra Fedora Core 6 til Fedora 7, oppgraderingen gikk helt fint. Det vil si helt til jeg tok en omstart av systemet, først så prøver den å boot inn i Fedora 6 som den så ikke finner  :no: Enkelt nok og fikse og komme seg rundt, men når jeg så velger å boote til Fedora 7 så får jeg disse feilmeldingene

 

Volume Group "VolGroup00" not found
/dev/sde1: read failed after 0 of 512 at  240062889984: Input/output error
Couldn't find device with uuid {kode}
Couldn't find all physical volums for vlume group VolGroup00
Buffer I/O error on device sde1, local block {kode}
(flere Buffer I/O error meldinger)
Unable to access resume device (/dev/VolGroup00/)
mount: could not find filesystem '/dev/root'
(noen sysboot meldinger)
Kernel panic - not syncing: Attempt to kill init!

 

Ser ut til at den ikke finner harddiskene? Noen som har noen fine tips ? Kommer inn i systemet med rescue funksjonen på dvd'en, så hvis alt skulle feile så får jeg bare ta backup av det jeg trenger og ta en clean install  :hrm:

Ser ut som jeg har litt å pusle med i helgen  :w00t:

8761366[/snapback]

 

 

Om du klarte å fikse det er det fint om du gidder å poste hva du gjorde. Har problemer selv etter oppgradering. Det bare stopper etter

Uncompressing linux, Ok. Booting kernel

Har prøvd forskjellig triksing i grub og med rescue på dvden, men får det ikke til :(

Lenke til kommentar

Har ikke fått fikset det, jeg kastet inn håndklet og gikk tilbake til FC6. Prøvde clean install to ganger med forskjellig boot rekkefølge i bios med samme resultat hver gang (maskinen har fem harddisker på 3 forskjellig kontrollere).

 

Under boot så startet Grub som normalt, for meldingen om Uncompressing Linux ... og Red Hat nash version xxxx starting, og så kommer de feilmeldingene som jeg skrev i første posten.

 

Har bestemt meg for å vente litt før jeg gjør ett forsøk til, i håp om at det har blitt samlet inn erfaring om oppgradering/innstallering av FC7 rundt om.

Lenke til kommentar

Ser ut til at denne tråden på fedora forumet omhandler dette problemet

 

http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=156819

 

Dette ser interresant ut

Then i booted to the rescue-cd again and replaced the initrd with one generated by:

 

mkinitrd --force-raid-probe --force-lvm-probe --with=lvm --with=raid <initrd-path> <version>

 

you need to chroot to /mnt/sysimage to do this.

 

After that the system runs fine... i will file an anaconda bug for this one (if not already present).

Endret av crowly
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har endelig klart å innstallere Fedora 7. Kjører på ett Asus A7N8X hovedkort, og etter en del søking etter løsninger på problemet, så det ut som at sata raid kontrolleren var en mulig "synder" da begge sata diskene mine sto i raid 0. Endte opp med å fjerne raid oppsettet, og sette sda (første sata disk) som boot disk, og få linux installeren til å sette opp standard partisjoner. Hadde testet en del med å prøve å få til mitt eget custum oppsett, men det fungerte dårlig. Sikkert fordi jeg har lite kunnskaper om hvordan dette bør gjøres, så jeg får lære meg det på ett senere tidspunkt og få til ett mer tilpasset oppsett da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...