Kramstogen Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Hvert år taper norge millioner av kroner på sykeordningen vi har. Sykeordningen går ut på at man kan være syk 3 dager fra jobben og få betalt uten at noen skal kunne sjekke om man faktisk er syk. Etter 3 sykedager må man ha legeattest. Denne ordningen er veldig lett å miusbruke! F.eks. hvis man er fyllesjuk, og ikke gidder å dra på jobb, da er det jo utroli lett å bare ligge hjemme en dag og sove av seg rusen når man får betalt for det! Løsningen på dette er Karensdager. Det betyr at den første dagen man er syk får man ikke betalt, men de to neste sykedagene får man lønn. (noen betaler for den første dagen og, hvis man er syk, andre betaler for bare dag 2 og 3). Hvis dette blir innført er det ingen vits å ligge hjemme den dagen derpå, det gir folk et lite dytt ut av døra. Selv synes jeg at den første dagen uten betaling er et genialt påfunn, på denne måten vil tapene falle drastisk. Noen sier at det ikke er nødvendig, siden de fleste har et ansvarsfullt forhold til jobben sin, men jeg mener at dette er en slags drøm om utopia. Som sagt før er det altfor lett å sløve hjemme en dag når man likevel får betalt for det, spesielt hvis det er en deltidsjobb som man kanskje ikke planlegger å beholde uansett. Hva mener du? La debatten begynne!' Edit: Masse feil.. Endret 1. juni 2007 av Kramstogen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) 1. Hvis man får betalt for første dagen også hvis man er syk i 2 dager eller mer er det vel bare å bli liggende fyllesjuk i 2 dager.. 2. Hvis man faktisk blir syk er det da kjipt å ikke få betalt for den første dagen.. Endret 1. juni 2007 av Slettet+8745264 Lenke til kommentar
Kramstogen Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 1. Hvis man får betalt for første dagen også hvis man er syk i 2 dager eller mer er det vel bare å bli liggende fyllesjuk i 2 dager.. 8761244[/snapback] Klart det, men her må man jo bare sette sin lit til enkeltpersoner. Vet selv at det er ikke så lett å bare skulke to dager streit, og hvis man likker fyllesjuk i to dager så har jo staten spart halvparten. Da man egentlig skulle ha fått betalt for 2 dager. 2. Hvis man faktisk blir syk er det da kjipt å ikke få betalt for den første dagen.. 8761244[/snapback] Da gjelder det å holde seg frisk! Dessutten er det en grunn til at man får betalt for de 2 dagende etterpå. En dag teller ikke all verden, men når vi snakker 2-3 dager kan det jo svi for en person som balanserer litt på det finansielle. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Da gjelder det å holde seg frisk! Dessutten er det en grunn til at man får betalt for de 2 dagende etterpå. En dag teller ikke all verden, men når vi snakker 2-3 dager kan det jo svi for en person som balanserer litt på det finansielle. 8761294[/snapback] Da gjelder det å holde seg frisk? Mennesker blir syke av og til uansett hvordan man vrir og vender på det, og da er det vel litt kjipt for de som ikke tjener allverden å miste en dagslønn? Endret 1. juni 2007 av Slettet+8745264 Lenke til kommentar
Kramstogen Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Klart det er kjipt, men slik er det jo bare, noen må bli misfornøyd uansett i denne saken. Men uansett mener jeg at karensdagen tjener samfunnet. Noen andre enn meg og Mogu som har noen tanker på dette? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Man trenger jo ikke nødvendigvis fjerne all lønn første dagen. Kan jo settes til f.eks. 75% lønn første dagen. Den store ulempen med karensdag er at folk som burde vært hjemme, kanskje presser seg på jobb likevel, og dermed enten smitter de andre og/eller sliter ut seg selv, så personen blir enda mer syk. Om dette oppveier fordelene med snylting på ordningen er det vanskelig å si.. Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Mener å ha lest noe om et opplegg de har på Island. Om du meldte fra om at du var syk en dag ville du bli oppringt av en slags lege eller noe og du måtte forklare symptomene dine. Dersom du ikke virket overbevisende måtte du dra til lege. Høres kanskje litt kommunistisk ut, men det fungerer da i det minste. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 1. Sykdom (ekte eller falsk) er hverken produktivt eller bra for samfunnet. Sykdom bør ikke forherliges slik at det lønnes på samme måte som om man var i jobb. Man bør likevel få en viss lønn for å begrense de økonomiske konsekvensene for den som er syk. 2. Sykelønn er en kostbar ordning for samfunnet. Siden penger til alle gode offentlige formål kommer fra den samme potten i utgangspunktet, statskassa, så betyr det at kostnadene med sykelønn går ut over andre områder. 3. Legesjekk er en kostbar ordning for samfunnet. Jo mindre bagateller man påkreves legesjekk for jo mer kostbart blir det for samfunnet. Byråkrati er i seg selv uproduktivt og negativt. Kan man styre unna noe av det så bør man det, selv om det koster litt i form av en viss andel falske egenmeldinger. Hvor mye sykelønn og hvor mange egenmeldingsdager som er mest økonomisk for samfunnet og den ansatte er nok nøye regnet ut i finansdepartementet i samarbeid med arbeidspsykologer og andre profesjonelle. Alt i alt tror jeg dagens ordning er godt utarbeidet og i nærheten av optimal. Det kan sikkert diskuteres om sykelønn bør øke eller minke, om antall karensdager bør øke eller minke osv. Personlig tror jeg og synes jeg systemet er ganske bra som det er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Mener å ha lest noe om et opplegg de har på Island. Om du meldte fra om at du var syk en dag ville du bli oppringt av en slags lege eller noe og du måtte forklare symptomene dine. Dersom du ikke virket overbevisende måtte du dra til lege. Høres kanskje litt kommunistisk ut, men det fungerer da i det minste.8770766[/snapback] Jeg så det samme innslaget. Tror det var på dagsrevyen/lørdagsrevyen for et par-tre måneder siden. Jeg likte systemet. Det var en egen komité av sykepleiere som hadde en slags oppfølging via telefon. Dette var en ganske billig ordning (ca 5 ansatte betjente hele landet) og hjalp både de syke og arbeidsgivere. Taperne var juksemakerne. De syke fikk oppfølging, råd og støtte av kompetent personell, mens arbeidsgiverne fikk redusert sykefravær. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg er 100% enig! Les innlegget mitt [her], og du vil se at det identisk 1. dagen får man ikke betalt for, men 2. og 3. blir som før. Ordningen blir akkurat som før, det er bare denne endringen. Jeg ser ikke noe problem med det i det hele tatt. Mange tjener "godt nok" til at dette kan innføres. (Unntaket er vikarslavene for Manpower, Kelly m.m.) Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Mener å ha lest noe om et opplegg de har på Island. Om du meldte fra om at du var syk en dag ville du bli oppringt av en slags lege eller noe og du måtte forklare symptomene dine. Dersom du ikke virket overbevisende måtte du dra til lege.Høres kanskje litt kommunistisk ut, men det fungerer da i det minste. 8770766[/snapback] Det opplegget der hørtes rimelig fascistisk ut. Heller karensdager hvis det er det der som er alternativet. Hvem som helst kan jo gjøre et googlesøk og på 10 sekunder finne noen symptomer til en eller annen difus sykdom? Lenke til kommentar
sageman Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Karensdager er fullstendig bortkastet all den tid korttidsfraværet er peanut's i forhold til langtidsfraværet, både i prosent og kostnader. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 En slik debatt og en slik avgjørelse avhenger av at man klarer å holde moralen utenfor. Det er nemlig ikke å "ta" luringene man er ute etter, men å sørge for at lønnsomheten maksimeres. Så farlig i seg selv er det vel ikke at enkelte har et par fridager mer enn de i løpet av et år ideelt sett burde (før dere begynner å mistenke meg for å være av typen til å misbruke egenmeldinger kan jeg opplyse om at jeg i løpet av de to årsverkene jeg har rukket å nedlegge etter videregående har vært borte to dager)? Den islandske holdningen hørtes ikke helt bra ut, ikke bare fordi den koster penger, men også fordi det bør være først og fremst en selv som avgjør om man er i stand til å arbeide i egenmeldingstilfeller. Dessuten avhenger den alt for mye av hvordan man ordlegger seg. Jeg er sikkert ikke alene om å være av typen som bagatelliserer, glemmer å nevne symptomer etc. når jeg er hos legen, og disse ville fått problemer med denne telefon-ordningen. Ikke store problemer kanskje, men store nok i forhold til det lille problemet ordningen er til for å bekjempe. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Har også liten tro på at slike kortidsfravær utgjør noe særlig kostnad i forhold til langtidsfraværet. Hadde det i det minste vært noe statistikk på dette som viser kostnadene og at man bør sette inn tiltak på kortids fremfor langtids tiltak så kan man jo vurdere dette nærmere. Akkurat nå ser jeg ikke den store fordelen med dette. Man får evt. mindre misbruk, men på bekostning av de som faktisk ikke misbruker systemet.. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg synes det burde vært en liten reduksjon i lønna når du er syk, eks 10%, karensdager har jeg liten sans for da de kan gå hardt utover endel arbeidstakere med lav lønn og presset økonomi. Du får kanskje flere til å ta ut færre sykedager, men mange vil nok gå på jobb selv om de burde vært hjemme, noe man i mange jobber er lite tjent med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå