Gå til innhold

Elkjøp's 30 dagers returrett

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på hvordan reglene er på elkjøps 30dagers returrett? Gjelder denne returetten for laptoper? Hva om jeg bestemmer meg for å levere tilbake en eventuell laptop, og jeg har fått et par striper på den og det ligger mange programmer etc innpå? Enn verre skader som fks sand i tastatur?

Fint om noen har personlige erfaringer :)

takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne returretten er vel på alle Elkjøp sine varer, så vidt jeg veit.

Men det er begrenset for hvor mye "brukt" varen du leverer inn kan være. Hvis det er en Zen Vision: M med masse riper, kvier de seg litt med å gi tilbake alle pengene. Kan hende du må regne med å ikke få tilbake alle pengene ved slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Hei! Lurer på hvordan reglene er på elkjøps 30dagers returrett? Gjelder denne returetten for laptoper? Hva om jeg bestemmer meg for å levere tilbake en eventuell laptop, og jeg har fått et par striper på den og det ligger mange programmer etc innpå? Enn verre skader som fks sand i tastatur?

Fint om noen har personlige erfaringer :)

takk.

8760983[/snapback]

Varen skal ikke ha slitemerker eller riper eller skraper, den skal leveres komplett - fint om du også tar vare på emballasje i best mulig form. Om du først ønsker å snylte, så er det ingen som hindrer det - men den butikekn du evt returnerer hos vil sette STOR pris på at emballasjen er best mulig tatt vare på! Plastikk og slikt innvendig, isopor osv.

Hilsen en Elkjøp-Selger.

Lenke til kommentar
Hmm.... Får ikke Zeptoen min før litt etter at jeg har dratt på ferie, så jeg tenkte jeg skulle snylte litt på den returretten. Er jo ikke helt moralsk rett, men er mulig om den kjører bra nok at jeg beholder den. Men litt surt om jeg får ei ripe eller noe sånt og det koster meg 2000.

8761146[/snapback]

Greit å vite om det på forhånd at du skal snylte på det... ihvertfall for oss som jobber på elkjøp ;) skal informere alle data-avdelinger om en slik mulig hendelse..

Spar penger, og kjøp deg noe du vil beholde! ikke utnytt systemet vi har for å la kunder få mulighet til å prøve en vare de evt er usikre på om de liker/behøver/trenger på den måten du nevner her. Det er så lavmål at jeg finner ikke ord.

Lenke til kommentar

Har selv utnyttet dette retursystemet et par ganger :)

Bruk varen og test den en stund lever den tilbake.

Kammerat stikker ned et par dager seinere og kjøper den varen du har brukt til redusert pris, ofte en 500kr-1k :)

Og du har kjapt spart en del kroner ;)

Lenke til kommentar

Kammerat stikker ned et par dager seinere og kjøper den varen du har brukt til redusert pris, ofte en 500kr-1k :)

8761295[/snapback]

Det opplegget der høres veldig ulovlig ut, ikke noe jeg ville annonsert å ha gjort flere ganger på internett.

Lenke til kommentar

8761295[/snapback]

Ja, enkelte kunder gjør dette hos oss. Kan ikke gjøre så mye med det med mindre det oppdages - uansett så er det viktigere for Elkjøp at majoriteten av kundene får trygghet via ordningen, enn at et par tullinger misbruker den.

Finnes ALLTID folk som vil utnytte de gode tjenestene vi har i norge i dag, enten det er trygdesystemet, helsevesenet, forsikringsselskap eller 30 dagers returret :). Nå satte jeg det litt på spissen, men dere skjønner tegninga.

Mitt poeng er - om man absolutt VIL utnytte systemet, så gjør iallefall butikken den tjenesten å ta bra vare på tingen og emballasjen!

Lenke til kommentar

Lavmål, ikke annet å si. Er selv Elkjøp selger og kjenner til problemstillinga. Men, altså, jeg synes jo bare oppriktig synd på deg. Kringkaste på ett forum, som (nå blir du sikkert overrasket), også Elkjøp'ere leser...

Men, men, skal du benytte deg av det, så gjør noe for både butikkens og din egen skyld som Alastor sier... Ta vare på ALT. Kan evt bli avkortning på tilbakebetalingen til deg. Den ville vel vært litt kjipt?

Vil foreslå at tråden stenges da trådstarter har fått svar på spørsmålet...

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at dette er dårlig gjort, det har jeg selv sagt i en egen post, men jeg sier også at dersom grafikken yter bra nok i det jeg trenger maskina til, så er det fullt mulig at jeg beholder den. Fortsatt bare spekulering, da jeg har en maskin som jeg kan bruke imens jeg venter på Zeptoen, men den er stasjonær. Og hadde jeg gjort dette, så hadde jeg iallefall ikke tenkt at "en ripe skader ikke, det er jo ikke min engang" - men kjekt å vite hvordan elkjøp står i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Greit å vite om det på forhånd at du skal snylte på det... ihvertfall for oss som jobber på elkjøp ;) skal informere alle data-avdelinger om en slik mulig hendelse..

Heh, det er nok blitt gjort mange ganger før han :love:

Uansett så går det ikke an for en fyr i kassa å plutselig si: "Nei du får ikke bruke 30 dagers frist, jeg tror du bare skal "lure" systemet." Når kunden faktisk bare kan si: "Jeg er ikke fornøyd med varen"

Og hvis kassafyen skulle nekte kan han bare ringe VG, de elsker oversktifter som: "Elkjøp holder ikke det de lover" / "Elkjøp stoler ikke på kundene sine"

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Det er sant, men det er nå engang slik at VG ikke har lov til å trykke saken før begge parter er hørt, dvs Elkjøp ledelsen må også uttale seg. Dersom de viser til dette forumet, blir nok ikke saken så stor du du skal ha det til likevel.

Men kjør på trådstarter.. Beundrer deg og alle andre som misbruker godene vi har, både i butikker og i landet totalt sett... Dere dras litt under samme kam ser du... skattesnyltere osv.. ;)

Lenke til kommentar
Og hvis kassafyen skulle nekte kan han bare ringe VG, de elsker oversktifter som: "Elkjøp holder ikke det de lover" / "Elkjøp stoler ikke på kundene sine"

8763364[/snapback]

"Varen er ikke i salgbar stand."

Og dermed var saken ute av verden for avisene også. 30 dagers åpent kjøp på Elkjøp er et gode Elkjøp tilbyr, ikke en rettighet kundene har.

Lenke til kommentar

Jeg har vert borti mange som er svartelistet fra og handle på Elkjøp pga missbruk av 30 dagers retur regelen, kjøper varen, leverer tilbake for så og kjøpe den billigere.

men slikt skjer, er vel derfor de fleste butikkene legger tinga på lager og hiver dem ut når orginal varen er på tilbud.

Lenke til kommentar
Det er sant, men det er nå engang slik at VG ikke har lov til å trykke saken før begge parter er hørt, dvs Elkjøp ledelsen må også uttale seg. Dersom de viser til dette forumet, blir nok ikke saken så stor du du skal ha det til likevel.

8764077[/snapback]

Lurer litt på om forumet er en gyldig kilde til å nekte 30 dagers returrett, det er ingen garanti at det er rett person som sitter og lager posten. Hvis det stemmer at slikt er mulig så er det bare for meg å lage en post før jul eller hva enn der jeg lager en bruker med et navn jeg vet om, og sier jeg skal returnere varen fordi bla bla...

Nå er det også slik at kunden ikke trenger en annen grunn enn at han bare ikke er fornøyd. Det er det som gjør 30 dagers returrett så bra for kunden. Det trenger ikke være noen feil på produktet, kunden trenger bare å ikke være fornøyd.

8763364[/snapback]

"Varen er ikke i salgbar stand."

Og dermed var saken ute av verden for avisene også. 30 dagers åpent kjøp på Elkjøp er et gode Elkjøp tilbyr, ikke en rettighet kundene har.

8764091[/snapback]

Hvis den er i salgbar stand så har de ikke noe de skulle ha sagt.

Lenke til kommentar
Nå er det også slik at kunden ikke trenger en annen grunn enn at han bare ikke er fornøyd. Det er det som gjør 30 dagers returrett så bra for kunden. Det trenger ikke være noen feil på produktet, kunden trenger bare å ikke være fornøyd.

8765197[/snapback]

Det er ikke en returrett, det er et tilbud om 30 dagers åpent kjøp. Om Elkjøp ønsker å trekke tilbake tilbudet er det ingen som kan hindre dem i det.

Hvis den er i salgbar stand så har de ikke noe de skulle ha sagt.

8765197[/snapback]

Og om den er i salgbar stand eller ikke er det opp til Elkjøp å bestemme. Som jeg sa, returen er ikke en rettighet, så kunden har ikke noe Forbrukerråd eller FTU han kan henvende seg til.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Og om den er i salgbar stand eller ikke er det opp til Elkjøp å bestemme.

Det er opp til Elkjøp, ja, men hvis den faktisk er i salgbar stand, altså ikke ripet opp og med alt utstyret. De ansatte oppgir også en grunn til at varen ikke kan selges.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Man står også fritt til å skrive "ingen returrett" på produktet.... Da har ikke kunden noe han/hun skulle ha sagt, dersom de velger å kjøpe varen..

VG ville nok faktisk ikke brydd seg om saken, fordi, som det blir nevnt her, er en service.

Forbrukerkjøp fra fast utsalgssted gir ikke rett til å bytte vare @ all...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...