Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp angående kjøp av sveiseapparat.

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg å gå til anskaffelse av et sveiseapparat til hobbybruk. Det bør helst ikke koste så mye, og være lett i bruk. Noen som kan hjelpe?

Er det noen regler angående bruk av sveiseapparat i hjemmet. Jeg behøver vel ikke ta noe sertifikat av noe slag?

Også et par generelle spm.

Jeg ser at Biltema selger sveiseapparat. De har følgende typer: MIG/MAG sveis, Sveiseinverter og Sveisetransformator. Hva er forskjellen på disse modellene?

Er det slik at sveiseapparatet "spiser" metall for å fylle igjenn skjøtene, eller bare smelter de materialet man skal sveise? Det har kanskje med type sveis. å gjøre, isåfall "spiser" MIG/MAGen metall?

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta å kjøp deg eit MIG apparat du. Elektrodar er greie å sveise med og kostar mindre, men eg regnar med du er amatør og da er MIG å foretrekke. Eit MIG apparat har ein slange der det blir frakta gass og sveisetråd ut til munnstykket. Den bind dermed sammen det du skal sveise og et ikkje opp stålet.

Til privat sveising så treng du ingen sertifikat. Kun ved jobb du treng det.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest at det er begrensninger på hvor store tanker med gass du kan kjøpe. Virker rart da, så ta det med en trillebår salt. Hør flere advarer mot biltemaapparatene. Matingen av tråden kan visst være ugjevn, og deler er visst omtrent umulige å få fatt i.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest at det er begrensninger på hvor store tanker med gass du kan kjøpe. Virker rart da, så ta det med en trillebår salt.

8776665[/snapback]

Er kun de veldig små flaskene (5 liter?) du kan kjøpe "til odel og eie", men dem må du sannsynligvis bare kaste når de er tomme, vet ikke om gassleverandørene fyller på slike.. De større 20 og 40 liters flaskene leies bare ut, på dag, måneds eller års-basis. Tror det koster noen tusen i året i leie, er i alle fall dyrt.. :(

Lenke til kommentar

Heisann,

Kjøp ikke de billige sveisetransformatorene (vekslestrømssveis) på Biltema, disse er svært dårlige å sveise med. Man må opp i pris for å finne en god transformator.

Derimot så kan en sveiseinverter (likestrømssveis) være et godt valg, disse er somregel lettere og sveise med, og mye lettere i vekt.

For å sveise tynnplater så må du bruke MIG eller TIG, problemet er at du her må ha gass, som blir dyrt i lengden (du må leie flaskene.).

Du får småflasker på felleskjøpet, men et MIG-apparat sluker disse på noen minutter.

TIG er endel vanskeligere å sveise med, men bruker mindre gass og gir meget god sveis.

På MIG kommer sveisetråden automatisk, på TIG må du mate den manuelt. Begge må ha "shielding gas"

På transformatorer og invertere bruker du sveisepinner, disse inneholder fyller, og skaper gass selv.

Selv så har jeg et Telwin Tecnica 144 (30-8492 på Clas Ohlson), for en amatørsveiser er det en fryd å arbeide med i forhold til transformatorer. Anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takk for tips.

Jeg skal sveise både plater, og litt tykkere gods. Hva vil være best til begge dele.

Ergelig å måtte kjøpe to stykk apparater for bare små-arbeid.

8997063[/snapback]

MIG er mest praktisk når du vil kunne sveise både tykt og tynt stål, og jeg vil anbefale et apparat på 120-180 Ampere. En inverter med mulighet for å bruke TIG-utstyr og dekkgass til tynnplater, og elektroder til tykkere gods er også et alternativ, men blir dyrere og krever mer øvelse/opplæring å bruke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Liten oppdatering.

Jeg står mellom følgende sveiseapparater:

Clas Ohlson

Telmag 130

Telmag 150/2 Begge finnes her eller her på side 166.

Moe&Co

Kjøper jeg den fra Moe&Co svir det minst i lommeboken, men da må jeg ha et ekstra slangesett til 500 kr for å bruke den på gassm men da kun engangsflasker. Telmag 130 kan jeg uten oppgraderinger kun bruke på engangsgassflasker.

De to andre kan brukes rett på stor flaske så vidt jeg vet.

Jeg trenger hjelp og erfaring fra dere. Takk på forhånd.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...