reser12345 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Hei Det har seg slik at jeg har en siemens maskin amilo 2030 som er helt grei men jeg sliter litt med CPU kraft og trenger konkret prosessor kraft i et musikkprogram jeg bruker. (Jeg kjøpte den med ekstra RAM så med over 1GB er det ok på minne fronten). Maskinen har en Intel Celeron M 370 og jeg kunne tenke meg å oppgradere denne til 450 som jeg tror er den største tilsvarende processor. Første spørsmål er om dette i det hele tatt er mulig? Dvs er det bare å bytte prosessor eller er det andre hensyn jeg må ta. F.eks at hovedkortet kanskje ikke støtter 450 osv. Deretter jeg er tildels uerfaren med å fikse på pc'er (borsett fra å skifte en del standard PCI lydkort kort osv). Er dette noe jeg bør begi meg utpå eller bør jeg skrinlegge hele PCen og grave litt i lommeboka og kjøpe meg en ny maskin med tokjerners CPU etc. Håper jeg kan få noen synspunkter på dette:) Endret 1. juni 2007 av reser12345 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 last ned PCWizard, og finn ut hvilke socket det har. Sa ser du om den nye prosessoren har samme socket Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Å bytte prosessor i bærbare pcer (søkte på amilo 2030 og fikk bilde av bærbar, så regner med at det ikke er stasjonær) er nok ingenting for amatører. Ville nok satset på å kjøpe ny pc om jeg var deg. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 det er en baerbar ja.. tok det som en stasjonaer nar han begynte a snakke om PCI jeg Men hvis du da bare har erfaring med a skifte PCI kort, anbefaler jeg deg a la vaere. I en av de baerbare jeg har, er CPU loddet pa.. sa jeg vet ikke. Lenke til kommentar
reser12345 Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Hei Takk for svarene.. Ok, da lar jeg nok være å bytte den selv. Eventuelt så kan jeg vurdere å få et verksted til å gjøre det. Hva tror dere? Hvis den er loddet på så skal vel kanskje de ha mye for å gjøre det også. Angående socket så tror jeg både 450 og 370 bruker Socket 479M. Igjen så er jeg ikke så erfaren men fant det på denne siden: https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k Denne siden har også info om prosessorene. http://www.intel.com/products/processor_nu...t/celeron_m.htm Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Prosessoren vil nok passe fysisk sett, for den skal som du sier ha S479. Har aldri hatt opp en FS AMilio så tør ikke si hvilken vanskelighetsgrad det er, men at det er mer komplisert enn et pci-kort eller minnebytte er jo helt klart. Men med litt teknisk innsikt, og stor grad av tomodighet og forsiktighet er det jo ikke umulig. Men det kan være kronglete å komme til, og det kan være kjøleløsninger som krever mer å demontere enn på en stasjonær. Jeg kan desverre heller ikke gi deg noe skikkelig svar, men jeg tror den største variablen, og som du MÅ ha klarhet i før du begynner er om den maskinen støtter FSB (Front Side Bus) 533 mot 400 som den du har i dag. Jeg tror det kan bli et problem. Forøvrig, nå har du jo sagt at det er en helt spesifikk aplikasjon du bruker som krever mer cpu kraft, så det er kanskje et dårlig råd, men min erfaring med billige laptop'er er at harddisk bytte gir en veldig god forbedrig av generell brukeropplevelse. I alle fall dersom den har en 4200rpm disk fra før av, vil en 7200rpm gjøre mye. Men tror jeg ville forsøkt å skaffe informasjon om hovedkort fra leverandør for å finne ut hva som skjer om du setter inn en FSB533 cpu. En ting du jo også må ta høyde for er at garanti henger i en tynn tråd ved slike inngrep... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå