Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mer trøbbel med TeleVoiP (B2C) ...og Ventelo.


Anbefalte innlegg

Eneste de har sendt ut er et brev med brukernavn og passord.

8943008[/snapback]

Jaha? Hvem har fått et slikt brev med brukernavn og passord? Og når: før eller etter omkoblingen? Det hadde vært interessant å få vite hvor mange det ble rammet av kalaset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

B2C har sendt mest på SMS og på brev til de som de ikke har hatt mobilnummer til tydeligvis. Du ser noen bakover i tråden har fått per sms.

 

Når de har fått vet jeg ikke, men regner med at det har kommer relativt likt med omkoplingen.

Lenke til kommentar
Men hun sa også at Televoip faktisk kunne fakturere meg for sine kostnader (hva nå enn de kan innebære) dersom jeg brøt avtalen før bindingstiden var ute.

 

Så Ventelos forsikring om at "det har ikek Televoip lov til, vi stiller med Forbrukerombudet og Post- og teletilsynet i ryggen" mistet litt av sin virkning. Dessuten har jeg ikke fått brev slik mange andre om overføring, men kun telefon fra Ventelo. Og Televoip / B2C eller hvem de nå er, har jo verken blitt tvangsoppløst eller erklært konkurs (under nytt navn)

 

Så what to do??

8941185[/snapback]

 

What to do:

Gå ut avtaletiden med TeleVoiP. Benytt normal oppsigelsestid. Kostnaden med å bryte avtaletiden er sikkert høyere enn kostnaden for de månedene du har igjen.

 

Noe tull kommer kanskje til å skje underveis, men det kan komme til å styrke dine forhandlingskort.

 

Til Ventelo får du bare si at du er i en kontrakt og at forbrukerombudet har rådet deg til å forholde deg til kontrakten. Ventelo har ikke noe grep om deg, og har neppe noen rett til å kødde med oppkoblinga di.

 

Kom deg over på et annet firma så raskt som mulig. Ventelo tilbyr nå to måneder gratis bredbånd, så jeg kommer til å ha noe overlappende leveranser.

 

Forøvrig har ikke Ventelo klart å gjennomføre abonnementsoverføringen min ennå, de fikk tydeligvis problemer med det tekniske. De sendte faktisk en mail der de sa at det var feilregistrert hvilket firma jeg skulle overføres fra...

 

:roll:

Lenke til kommentar
1) :hmm: Dette tviler jeg på det sterkeste på. Avtalen sier kun at TeleVoiP skal levere ADSL, men ikke at de skal levere ADSL fra akkurat Ventelo.

 

(...)

 

2) BTW: man kan vel knappest bruke modemet fra Ventelo med ADSL fra Freewave?

8942893[/snapback]

 

1) Jeg deler din oppfatning på dette punktet.

2) Jo, det virker. Trenger bare å endre innstillinger (PPPoE, brukernavn og passord) og resettes.

Lenke til kommentar
Eneste de har sendt ut er et brev med brukernavn og passord.

8943008[/snapback]

Jaha? Hvem har fått et slikt brev med brukernavn og passord? Og når: før eller etter omkoblingen? Det hadde vært interessant å få vite hvor mange det ble rammet av kalaset.

8943054[/snapback]

 

Det eneste jeg noen gang har mottatt på papir fra TeleVoiP, er fakturaer.

 

Mottok SMS med brukernavn og passord en dag (ca 20 - 24 timer) etter omkoblingen. I overgangsperioden var jeg altså uten internet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En kronologisk rekkefølge:

01. juni: brev fra Ventelo: "Varsel om overføring av bredbåndstjeneste"

13. juni: e-post fra TeleVoiP: "ADSL PPPoE oppkoblingsveiledning"

21. juni: SMS fra TeleVoiP: "...oppgraderer vårt bredbåndsnett...en montør vil kontakte dem..."

02. juli: SMS fra TeleVoiP: bruker-ID og passord for PPPoE

04. juli: omkobling til Freewave :cry:

 

I mitt fall var det ikke noe feil på informasjonsflyt fra TeleVoiP. Sparsomt, men tilstrekkelig og i god tid før endringen ble iverksatt.

 

En montør kontaktet meg likevel aldri - IP-adressen var plutselig borte og IP-tlf.numrene ikke lengre registrerte. Etter at jeg hadde lagd inn PPPoE-informasjonen i Fritz!Box-menuen og startet boksen opp på nytt gikk det likevel ca. 5 timer til jeg endelig fikk tildelt en ny IP-adresse og var online igjen.

 

Så kom den bittre skuffelsen: mens jeg hadde 2484/384 kbit/s med Ventelo er det blitt til bare 1248/256 med Freewave. :( TeleVoiP anbefaler selv 2200/512 for IP-telefoni og bestilt hadde jeg 1500/448 (ADSL XS).

Selvfølgelig purret jeg samme kveld med e-post til [email protected] og gjentok det neste dag, men til nå ikke noe svar fra dem. :mad:

 

Og så lagringsplassen til min hjemmeside på homefree.freewave.no: jeg kan logge meg inn dvs. opprette en FTP-forbindelse. Men til nå klarte jeg ikke å sende og lagre en éneste fil der eller opprette en underkatalog /web.

Er det noen her som klarte dette, takk?

 

Da er det bare å skrive e-post til TeleVoiP og purre på hastigheten og evtl. klage på dårligere ytelse pga. manglende plass for hjemmesiden... :thumbdown:

Endret av Tysker
Lenke til kommentar

Denne historia blir ikke bedre etterhvert som enden nærmer seg.

 

Jeg fortsetter der jeg slapp 12.06.07. 11.06.07 hadde jeg altså fått en epost fra Ventelo, som tidligere nevnt. Men det skjedde mer samme dag som jeg sist oppdaterte historia her.

 

Jeg vil gjerne fylle på med følgende høydepunkter:

 

- 10.06.2007 - Jeg sender en oppsigelse av abonnementet per epost til TeleVoiP der jeg påpeker kontraktsbrudd på deres side. Jeg sier at jeg regner kontrakten som ugyldig, men at jeg for enkelhets skyld vil gå ut bindingstiden til 28.08.2007.

 

- 12.06.2007: Mottok følgende svar på oppsigelsen hos TeleVoiP:

 

"Hei,

 

Det skal ha vært varslet via brev tidligere.

Vi har registrert oppsigelse fra Dem, Vi vil gjøre Dem oppmerksom på at De

kan bli belastet for ett gebyr for brudd på binding."

 

Jeg svarte på denne eposten hvor jeg påpekte at jeg klart og tydelig hadde sagt opp abonnementet fra bindingstiden var utgått, ikke før. Den eposten har jeg aldri mottatt noe svar på.

 

12.06.2007. Begivenhetsrik kveld. Mottok epost fra selger hos Ventelo som ba om bekreftet telefonnummer, da han ville følge opp denne saken. Jeg leste ikke denne eposten før han ringte.

 

- 12.06.2007: Etter å ha snakket med selgeren, som forsåvidt var hyggelig og klar uten å tilføre nye opplysninger, takket jeg ja til et relativt standard tilbud fra dem, med 2 måneders gratis internet.

 

- 12.06.2007: Mottok velkomstbrev for abonnement for IP-Telefoni fra Ventelo.

- 12.06.2007: Mottok velkomstbrev for abonnement for ADSL fra Ventelo

 

13.06.2007: Mottok epost "Avvik i leveranse" fra [email protected].

"Kjære kunde

 

Vi viser til din bestilling av DSL-tjeneste via Ventelo Privat og vil med dette informere om at det dessverre har oppstått et avvik i leveransen av din linje.

 

(...)

 

Vi kan ikke se at vi har fått oppgitt korrekt nåværende leverandør av ADSL. Vi trenger navn på rett leverandør før vi kan bestille denne, ordren legges på vent."

 

Dette er faktisk helt fantastisk. Det er Ventelo som har utført alt papirarbeidet, fortalt alt om hvordan ting henger sammen, hvem som har gjort hva for å lage problemer. Og så klarer de ikke å fortelle seg selv hva som foregår.

 

14.06.2007: Jeg sender et svar der jeg oppsummerer saken etter beste evne, slik at de selv kan se hva det er de styrer med.

 

19.06.2007: Ventelo har følgende ordknappe svar:

Vi har lagd en sak p.g.a. dette problemet her og du har fått tildelt saksnr: xxxx

 

Og så hørte jeg ikke noe mer før i dag;

 

12.07.2007: Mottok epost "Avvik i leveranse" fra [email protected].

"Kjære kunde

 

Vi viser til din bestilling av DSL-tjeneste via Ventelo Privat og vil med dette informere om at det dessverre har oppstått et avvik i leveransen av din linje.

 

(...)

 

Viser til bestilling av operatørbytte.

 

Du/dere har utestående gjeld hos eksisterende leverandør. Bestillingen kan ikke behandles videre før gjeld er gjort opp.

 

Bestillingen legges på vent til vi hører fra deg/dere.

"

 

:hrm:

 

Gjeld!?

 

Den siste fakturaen jeg har mottatt fra TeleVoiP var for perioden mai, hadde betalingsfrist 13.06.2007 og ble betalt 10.06.2007. Det tilsier at jeg skulle ha mottatt en for juni nå men den er ikke kommet ennå. Det er heller ingenting som tilsier at den kommer på en fast dato:

 

Faktura for perioden april hadde betalingsfrist 01.05.07.

Faktura for perioden mars hadde betalingsfrist 30.03.07.

Felles faktura for periodene januar og februar hadde betalingsfrist 21.02.07.

 

Alle disse fakturaene er naturligvis betalt. Jeg har ingen utestående gjeld hos noen nettleverandører.

 

Jeg kan derimot tenke meg til at det er TeleVoiP som har utestående gjeld hos Ventelo. Dette er bare rot fra ende til annen.

 

Helt på siden av dette har vi tenkt å legge inn et bud på et hus i et usentralt strøk. I den forbindelse kan det bli fullstendig uinteressant å bestille inn bredbånd i leiligheten her. Jeg vurderer nå å svare på eposten fra Ventelo med å avlyse hele bestillinga.

 

Til å begynne med advarte jeg mot TeleVoiP, men Ventelo har ikke akkurat hjulpet til underveis.

 

Hele greia er nesten så jeg ikke tror på det selv.

 

 

 

 

.tommyb

Lenke til kommentar

Vil tro det er Televioip som hevde at du skylder de ett gebyr for brudd på bindingstiden e.l.

Ventelo vil selvsagt ikke belaste en kunde for gjeld mellom dem og din ISP, hva den gjelden er får neppe Ventelo vite da dette ikke er noe de har noe med og gjøre.

Lenke til kommentar

Dette høres desverre kjent ut. Du kan lese historien om mitt siste forsøk på å bli Ventelo-kunde her. Dette var i fjor, men jeg har en historie fra året før også, da jeg bodde i Sogndal. Den går i mye det samme. Du vet det er ille når du faktisk er lettet over å måtte ty til NextGenTel.

Lenke til kommentar

Oi, oi.

 

Svaret mitt til Ventelo ble i overkant skarpt.

 

For å gjøre en sint historie kort, ba jeg dem om å avbryte bestillingen.

 

Jeg avsluttet med å henvise til at historien blir grundig dokumentert på Norges største IT-Forum.

 

TeleVoiP er kanskje helt ute å kjøre juridisk, men også Ventelo har mye å hente på kundehåndtering.

Lenke til kommentar
Vil tro det er Televioip som hevde at du skylder de ett gebyr for brudd på bindingstiden e.l.

 

9061028[/snapback]

 

Vel, nå har jeg ikke brutt bindingstiden. Jeg har bindingstid til 28.08 og satte dette som dato for avsluttet abonnement. Jeg akter å betale og bruke TeleVoiP hele tiden ut.

 

Spesielt siden jeg nå vil avbryte bestillingen hos Ventelo.

 

Forhåpentligvis kommer jeg faktisk til å ha en betydelig gjeld innen den tid, da vi har planer av å svi av ca. 0,0025 milliarder kroner på et gammelt hus med fjøs.

 

 

.t

Lenke til kommentar
Vel, nå har jeg ikke brutt bindingstiden. Jeg har bindingstid til 28.08 og satte dette som dato for avsluttet abonnement. Jeg akter å betale og bruke TeleVoiP hele tiden ut.

9061153[/snapback]

 

Nei, men mailen du fikk kunne tyde på at de ikke oppfatter det at du skal holde bindingstiden.

Lenke til kommentar

Nei, men mailen du fikk kunne tyde på at de ikke oppfatter det at du skal holde bindingstiden.

9061173[/snapback]

 

Slik tolket jeg det også den eposten. Derfor sendte jeg en oppfølgende epost for å understreke det.

 

Men ja, jeg ser absolutt en mulighet for at denne "gjelden" består i at jeg etterhvert vil motta et krav på et oppsigelsesgebyr.

 

Jeg har ikke noe problem med å hoste opp noen hundrelapper i gebyrer, men da skal det faktisk være et rettmessig krav. Og først må jeg vel motta kravet, da. To enkle kriterier som ikke er møtt her.

 

Jeg har forholdt meg til kontrakten helt og fullt, mens TeleVoiP har hatt avvik fra den hele veien. Ventelo har på sin side forsøkt å gjøre et tvilsomt stunt for å overta kundene til TeleVoiP, men såvidt jeg ser, kløner de det bra til.

 

Det er ikke mitt ansvar om TeleVoiP og Ventelo ikke klarer å samarbeide, men det er sannelig mitt problem.

Lenke til kommentar
Vil tro det er Televioip som hevde at du skylder de ett gebyr for brudd på bindingstiden e.l.

9061028[/snapback]

Vel, nå har jeg ikke brutt bindingstiden. Jeg har bindingstid til 28.08 og satte dette som dato for avsluttet abonnement.[...]

9061153[/snapback]

Jeg frykter at TeleVoiP forsøker å støtte seg til

http://www.televoip.no/bredband/KundevilkaarADSL.pdf

Punktene 4 og 5.

Etter deres oppfatning burde du ha sagt opp senest den 27.05. Etter deres oppfatning ble en ny avtaleperiode 28.08.2007-27.08.2008 automatiskt inngått den 28.05.2007.

 

Eller tyder jeg disse punkter i vilkårene helt feil? :hmm: Et annet spørsmål er om dette holder juridisk.

 

Jeg selv sendte dem en e-post på mandag, 9. juli, og purret på hastigheten. Jeg satte en frist av 30 dager for at jeg får minst 1500/448 kbps tilsvarende min avtale om levering av ADSL XS. Jeg har varslet heving av avtalen hvis Freewave ikke skulle klare å levere denne hastighet.

 

Dessverre mister jeg litt lysten til å gå tilbake til Ventelo etter dine berettelser... :cry:

Lenke til kommentar
Jeg frykter at TeleVoiP forsøker å støtte seg til

http://www.televoip.no/bredband/KundevilkaarADSL.pdf

Punktene 4 og 5.

Etter deres oppfatning burde du ha sagt opp senest den 27.05. Etter deres oppfatning ble en ny avtaleperiode 28.08.2007-27.08.2008 automatiskt inngått den 28.05.2007.

 

Eller tyder jeg disse punkter i vilkårene helt feil? :hmm: Et annet spørsmål er om dette holder juridisk.

9061522[/snapback]

 

Slik som det er formulert kan det se ut som avtalen bare kan sies opp en gang pr år med 3 måneders oppsigelsesfrist.

 

Uten å være helt sikker, sjekk med forbrukerrådet, mener jeg at den type vilkår ikke kan brukes overfor privatkunder. Bindingstid inntil 1 år er greit, men etter det er avtalen såkalt løpende og kan sies opp med avtalt frist når som helst. Det er også regler om hvor lang den fristen kan være overfor privatkunder. Og jeg er nesten sikker på at det er 1 mnd (muligens maks 2 mnd), var i alle fall den fristen jeg hadde hos Tele2.

 

Ellers er dette er klart eksempel på at man skal gjøre 3 ting før man tegner kontrakter med binding.

1. Sjekk Forbrukerådets nettsider vedrørende klager på selskapet.

2. Bruk Sesam/Brreg til å sjekk selskapet.

3. Søk på hw.no (forumet) om erfaringer.

 

Et lite PS!

Forsikringsselskap hadde denne type vilkår tidligere, man kunne bare si opp forsikringene ved hovedforfall. Dette er i dag ugyldige vilkår.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Jeg frykter at TeleVoiP forsøker å støtte seg til

http://www.televoip.no/bredband/KundevilkaarADSL.pdf

Punktene 4 og 5.

Etter deres oppfatning burde du ha sagt opp senest den 27.05. Etter deres oppfatning ble en ny avtaleperiode 28.08.2007-27.08.2008 automatiskt inngått den 28.05.2007.

 

Eller tyder jeg disse punkter i vilkårene helt feil? :hmm: Et annet spørsmål er om dette holder juridisk.

9061522[/snapback]

 

Slik som det er formulert kan det se ut som avtalen bare kan sies opp en gang pr år med 3 måneders oppsigelsesfrist.

 

Uten å være helt sikker, sjekk med forbrukerrådet, mener jeg at den type vilkår ikke kan brukes overfor privatkunder. Bindingstid inntil 1 år er greit, men etter det er avtalen såkalt løpende og kan sies opp med avtalt frist når som helst. Det er også regler om hvor lang den fristen kan være overfor privatkunder. Og jeg er nesten sikker på at det er 1 mnd (muligens maks 2 mnd), var i alle fall den fristen jeg hadde hos Tele2.

 

(...)

 

Et lite PS!

Forsikringsselskap hadde denne type vilkår tidligere, man kunne bare si opp forsikringene ved hovedforfall. Dette er i dag ugyldige vilkår.

9061678[/snapback]

 

Jeg har en mistanke om at disse vilkårene ikke er helt akseptable iht. lovgivningen.

 

Tysker: jeg leste også kontrakten og tolket det som uklart, men mulig at det var slik du sa det. Jeg ba om en 2nd opinion hos noen, som derimot tolket det som standard bindingstid. I tillegg vet jeg at når jeg har leid leilighet har det vært formulert omtrent som i kontrakten der, uten at man måtte bo året ut av den grunn. Avtaletid og bindingstid er to forskjellige ting. En avtale kan sies opp, derav oppsigelsestid. En binding kan ikke sies opp, bare brytes.

 

En annen ting er at jeg ikke ville inngått den kontrakten slik den er formulert nå. Jeg vet at jeg sjekket vilkårene uten å reagere. Når jeg skulle si opp, var det flere ting i kontrakten jeg reagerte på. Desverre har jeg intet å vise til i forhold til at de har endret kontrakten etter de ble kjøpt opp av B2C.

 

Det tredje punktet er at de jo har brutt kontrakten på flere måter selv, bl.a. ved å selge meg et abonnement med oppgitt hastighet for så å bytte underleverandør, og gi meg en ny linje med vesentlig dårligere opplastingshastighet.

 

Men som enkeltperson er det svært vanskelig å skulle gjøre noe som helst selv når man vet at firmaet ikke har sitt på det tørre.

 

Da jeg sa opp fra Bluecom i sin tid, ville de ha 3 måneders oppsigelsestid. Jeg hevdet at det hadde vært 2 måneder da jeg tegnet kontrakten, og de ga meg da 2 måneder. Jeg fant imidlertid ikke noen eldre versjon av kontrakten, og jeg synes det var veldig realt at de hørte på meg uten at jeg hadde noe å vise til.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

3. Søk på hw.no (forumet) om erfaringer.

 

 

Hvis du søker forumet her om erfaringer, vil du finne ut at jeg var her, søkte og spurte. Før jeg bestilte fantes det kun positive opplevelser av bredbånd fra TeleVoiP. Noen hadde riktig nok problemer med VoiP, men det oppsummerer hele konseptet VoiP etter mine erfaringer.

 

 

ETTER jeg bestilte, men FØR jeg fikk leveringen, ble det kjent at B2C hadde kjøpt opp TeleVoiP. Det framgår også i tråden.

 

Både Tysker og jeg fikk deretter endel betenkeligheter og problemer før nettleveransen var oppe og stabil. Da angret jeg, da.

Lenke til kommentar

Vil følge opp med ny informasjon:

 

I begynnelsen av denne uken ble jeg på nytt kontaktet per telefon, av en ny person i Ventelo. Det var nok en oppfølging av min siste epost.

 

Jeg fikk nok en gang den samme historien om at TeleVoiP / B2C har misligholdt sine forpliktelser. I tillegg antydet han at de "snart ikke lengre har noen som vil levere" som underleverandør for dem, og ordet "snart konkurs" ble gjentatt to ganger.

 

Det som var nytt og interessant i denne samtalen var:

- han tilbød fire måneder gratis internett.

- han påpekte at det er gratis å flytte når man har Ventelo abonnement.

 

Jeg bemerket videre at porteringen to ganger var blitt stoppet av levering@ventelo, siste gang med begrunnelsen at jeg hadde utestående gjeld hos den gamle leverandøren. Som sagt her, er denne foreløpig udokumenterte "gjelden" muligens et krav som kommer som følge av brudd på bindingstid/for sen avbestilling jfr. kontraktstid. (Da er det jo et element at denne personen på Ventelo, som den forrige jeg snakket med, hevder at eventuell utestående bindingstid hos TeleVoiP ikke er gyldig. At denne da skulle forhindre Ventelo å overføre abonnementet, er jo litt ironisk.)

 

I alle fall, da jeg påpekte dette med at leveringen ikke hadde gått gjennom på grunn av utestående gjeld når jeg har betalt samtlige regninger jeg har mottatt, sjekket han opp dette med "levering" og ringte meg så tilbake litt senere. Da sa han at dette ikke skulle være noe problem.

 

 

Roten til alle problemene mine har naturligvis vært TeleVoiP, men det er hovedsaklig gjennom kommunikasjon med Ventelo at jeg har støtt på konsekvensene av disse problemene. Det har vært veldig mye rot i denne saken. Men hvem takker vel nei til fire måneder gratis internett hvis det samtidig er gratis å flytte abonnementet over til ny bolig?

 

Vær trygg på at det kommer flere forviklinger, og da skal dere få oppdateringer her.

Lenke til kommentar

"Gratis flytting og fire måneder gratis internett" - kanskje Ventelo er på desperat jakt etter flere kunder etter at TeleVoiP-kundene ble koblet vekk? :hrm:

Jeg så i går en bil med stor Ventelo-logo ved ICA Maxi i Moholt og inne butikken stod det to pent antrukne unge herrer og åpenbart vervet kunder for Ventelo.

Jeg venter jo på at noen fra Ventelo ringer også meg med et interessant tilbud. Men siden de likevel ikke klarte å forhindre at min ledning ble koblet om til Freewave til tross for at jeg varslet om det to(!) ganger med e-post har de kanskje gitt opp meg?

 

I hvert fall er jeg ikke fornøyd med Freewave: fremdeles for lav hastighet, oppsettet med to ulike e-post-adresser hvor likevel all e-post kommer til den første adressen er latterlig og jeg kan fremdeles ikke lagre filer i hjemmesideområdet. Men ADSL-linjen, den er stabil, dette skal de ha.

 

Hilsen, Bodo

Lenke til kommentar

Ventelo har vel ganske mye større kundebase enn TeleVoiP på bredbånd.

 

Jeg sendte jo en epost til Ventelo etter det første brevet. Det er ikke sikkert jeg ville fått tilsvarende tilbud om jeg ikke hadde tatt kontakt. Men da ville vel, i følge brevet, Ventelo forsøkt å overta abonnementet uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...