Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mer trøbbel med TeleVoiP (B2C) ...og Ventelo.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kun kort tid etter at jeg bestilte internet - før jeg fikk det levert - fra TeleVoiP, ble det kjent at de var kjøpt opp av B2C, og siden har det vært overraskende mye trøbbel.

 

Den første delen av historien min med TeleVoiP er dokumentert her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=587548

 

Men nå har det oppstått nye forviklingar.

 

Det hele startet 25.05.07, kl. 18:23.

Jeg fikk følgende SMS fra 2010, gjengitt nøyaktig, bokstav for bokstav, komma for komma, og liten p der firmanavnet har en stor P:

 

 

Hei,

Vi oppgraderer vårt bredbåndsnett og i den forbindelsen bytter til PPPoE oppkobling på ADSL, En montør vil kontakte Dem for install. 29.mai07 mvh TeleVoip

 

Det første som slo meg var at dette sannsynligvis betydde at de var i ferd med å gå bort fra Ventelo/Bluecom, som ikke bruker PPPoE.

 

29. mai ringte riktig nok en mann fra Relacom og sa at han hadde koblet om bredbåndet hos meg. Han sa videre at han antok at jeg hadde fått tilsendt et modem, noe jeg avkreftet. Han sa da at det måtte jeg etterlyse, for det var ikke hans jobb å dele ut modem.

 

Jeg hadde naturligvis fortsatt mitt gamle modem, som er merket "Ventelo". PPPoE krever brukernavn og passord, noe jeg heller ikke hadde fått utdelt.

 

30. mai ringte jeg TeleVoiP support. Der fortalte jeg hva montøren hadde sagt, men kvinnen på support viste ikke noe om noen modem. Derimot sa hun at brukernavn og passord ville bli sendt ut i løpet av dagen.

 

30. mai kl 15:32 fikk jeg brukernavn og passord på SMS, denne gangen fra "TELEVOIP". Da hadde jeg vært uten tilgang i ca 24 timer.

 

Bredbåndet mitt ser nå ut til være levert fra freewave.no.

 

Men problemene stoppet ikke der. For i dag fikk jeg brev fra Ventelo.

 

(Fortsettelse følger, må ta en pause her.)

 

.t

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende brev kom i dag fra Ventelo, relativt ordrett sitert inkl. feil:

 

"VARSEL OM OVERFØRING AV BREDBÅNDSTJENESTE

 

 

Kjære (mitt navn)

 

Ventelo er leverandør av bredbåndstjenesten du har fått levert av B2C Norge AS. B2C Norge har i en lengre periode misligholdt sine betalingsforpliktelser ovenfor Ventelo, så for å sikre fortsatt leveranse av bredbåndstjenesten til deg som kunde vil ditt avtaleforhold bli overført til Ventelo Privat .

 

Dersom du ikke samtykker i overføringen av avtaleforholdet ser oss desverre nødt sperre din bredbåndslinje fredag 8. juni 2007. Dersom du ikke ønsker å overføre ditt abonnement til oss må du ta kontakt med oss så fort som mulig på telefon 03 222, innvalg 3 for support.

 

Du vil bli flyttet over til tilsvarende hastighet på Ventelo sin infrastruktur, uten å gå opp i pris. Ventelo Privat vil fakturere deg fra 1.august 2007.

 

"

 

Brevet fortsetter med priser etc.

 

Nå, jeg ville gjerne ha blitt overført til Ventelo etter alt dette, men jeg har jo bindingstid hos TeleVoiP. Når jeg nå ser på leveringsvilkårene som ligger ute på TeleVoiP, finner jeg følgende avtalevilkår:

 

"4. Avtaleperioden

Avtalen løper i minst ett år fra abonnementstart, dog fra den dagen effektiv leveranse begynner hvis dette er et tidligere tidspunkt. Med mindre avtalen sies opp, fornyes den automatisk for ett år av gangen.

 

5. Oppsigelse

Avtalen kan sies opp av en av partene med tre - 3 - måneders skriftlig varsel i forkant av neste avtaleperiode. Dersom en avtale kanselleres av Kunden før sambandet blir idriftssatt, har Leverandøren rett til refusjon av medgått tid og materiell.

"

 

Jeg har altså 3 måneders oppsigelsestid.

 

Det er en lang, lang rekke spørsmål som linjer seg opp for meg nå. Det virker som om at Ventelo og TeleVoiP begge ønsker til å fakturere meg fra august. TeleVoiP har allerede fått meg flyttet over til den nye underleverandøren Freewave. Har da Ventelo i det hele tatt _muligheten_ til å "sperre min bredbåndslinje"? Jeg er vel strengt tatt koblet fra deres nett allerede.

 

La oss nå alle være enige om at TeleVoiP ikke er et selskap man skal inngå avtaler med i framtiden.

 

.tommyb

Lenke til kommentar
"VARSEL OM OVERFØRING AV BREDBÅNDSTJENESTE"

8762135[/snapback]

Hei!

Jeg fikk akkurat samme brev fra Ventelo i går, 1. juni! Derimot fikk jeg ikke noen varsling på SMS eller på en annen måte om bytte til PPPoE. Og per i dag fungerer ADSL-tilkoblingen min med Ventelo uten problemer.

Fallet mitt er også spesielt fordi jeg aldri ble fakturert av TeleVoiP for ADSL unntatt den første faktura ved bestillingen. D.v.s. siden september har jeg ikke betalt noe for ADSL... :whistle: De må ha noe forferdelig rot der.

 

Når du skriver dette får plutselig en annen melding på TelevoiP brukerforum mening hvor et medlem skriver om en SMS, overgang til PPPoE med svært kort varsel og at smtp.bluecom.no ikke lenger virker hos ham.

 

I ditt tilfelle kan jeg ikke tro på at Ventelo fysisk kan sperre ADSL-tilkoblingen din fordi montøren har lagt om den til Freewave. Og etter min oppfatning kan Ventelo heller ikke fakturere deg for en tilkobling som fysisk ikke eksisterer. Dessuten har du ikke noen avtale med Ventelo.

 

Jeg vet nå ikke hva jeg skal gjøre: bedre ikke "å vekke sovende hunder" hos TeleVoiP og stille forbli hos Ventelo? Eller må jeg si opp en avtale som motparten helt åpenbart lot hvile siden 8 måneder (= ikke noen fakturering)?

Hilsen, Bodo

Lenke til kommentar

 

Jeg vet nå ikke hva jeg skal gjøre: bedre ikke "å vekke sovende hunder" hos TeleVoiP og stille forbli hos Ventelo? Eller må jeg si opp en avtale som motparten helt åpenbart lot hvile siden 8 måneder (= ikke noen fakturering)?

Hilsen, Bodo

8762908[/snapback]

 

I ditt tilfelle kom jeg til å tenke på denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=760441

 

Du kan kanskje "overlate hundene" til Ventelo.

Lenke til kommentar

Takk for tippset!

 

Hvis jeg forstår denne tråden rett

Televoip tok en kjapp en og bestilte et nytt linje til deg fremfor å kjøre en ISP bytte, dermed var LOS linjen der forsatt, bare nedkoblet (noe som betyr at du forsatt har plass på LOS DSLAMen). Dette betyr at LOS har rett og de forventet en vanlig oppsigelse (tror ikke har skjedd).

så skulle det i ditt tilfelle bety at Ventelo kanskje likevel kan fakturere deg hvis du ikke motsier brevet du fikk?

F**n, hvorfor må alt med telecom være så j**** krångligt for oss kunder... :realmad:

 

Jeg skrev nå e-post til [email protected] om dette. Er spennt om det kommer et svar... :hmm:

Hilsen, Bodo

Lenke til kommentar

Tror nok at B2C driver nok fra dag til dag her, men lure løsninger på store problemer.

Ser ut som istedenfor å betale leverandørene av xDSL, så bytte de selskap.

dette er nok en sak for forbrukerrådet, jeg anbefaler dere på det sterkeste at du/dere tar kontakt med forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Tror nok at B2C driver nok fra dag til dag her, men lure løsninger på store problemer.

Ser ut som istedenfor å betale leverandørene av xDSL, så bytte de selskap.

dette er nok en sak for forbrukerrådet, jeg anbefaler dere på det sterkeste at du/dere tar kontakt med forbrukerrådet.

8784707[/snapback]

 

Det er naturligvis en mulighet jeg vil holde åpen, men vi får se om dette ikke løser seg på annet vis først. Det er utenkelig at jeg vil fortsette å være kunde hos TeleVoiP, men det var jo tidligere Ventelo og nå Freewave som leverer linja, så om jeg må gå ut oppsigelsestiden har jeg likevel nett.

 

Med tanke på den andre tråden som nevnte at man kunne få problemer i sentralen om man sa opp selv, ønsker jeg å høre hva Ventelo har å si før jeg leverer oppsigelse.

 

 

 

Edit:typ0

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Tråden var havnet på ville veier under endring av kategoriinndeling og flyttes tilbake hit.

 

Geir :)

8791163[/snapback]

 

 

Kanskje vi kan få det filmatisert...

 

American Pie 7: Uten en tråd.

 

Om en ung tråd som er på ville veier og sniker seg inn i de lukkede forum hvor den mengder seg med nakne studiner og øl, før den blir oppdaget og jaget tilbake til de åpne forumene.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra Ventelo. Der står bl.a. følgende:

 

"Det B2C da har gjordt for ikke å tape penger er å svindle Ventelo ved å overføre halvparten av sine kunder over til Freewave som er eid av samme eiere som eier B2C.

 

Vi vil derfor kjøre en winback prosess på disse kundene som ble overført til Freewave for å få disse tilbake til Ventelo slik at dere som kunder kan få det dere betaler for.

 

Vi har fått Post og Teletilsynet i ryggen i denne saken og det vil ikke bli noen kostnader på deg som kunde ved tilbakeføring til oss, eventuelt bindingstid og oppsigelsestid hos Freewave/B2C vil ikke være i effekt."

 

Ingenting som er helt som å være en kasteball mellom to firmaer i krig.

Lenke til kommentar

Jaha, du fikk også svar fra Ventelo! Jeg fikk e-post fra dem i går. De skrev bl.a.:

 

"Det betyr at du I praksis er kunde hos oss og din avtale hos B2C/TeleVoip opphører.

Vi har tidligere vært providere for B2C/TeleVOIP, men dette har nå opphørt og alle kunder derfra vil overføres til Ventelo dersom det ønskes av kunden."

 

Tilsammens med det du siterte ser dette for meg ut som om ADSL-kunder fra TeleVoiP må ikke bekymre seg over avtalen de hadde og en evtl. oppsigelsesfrist.

 

På mitt spørsmål om linjens fremtidige hastighet svarte Ventelo:

"Et helt nøyaktig tall er ikke mulig å gi før utstyret er koblet opp."

 

Hm, jeg trodde nå at jeg er allerede siden september er koblet opp mot Ventelo og at hele overgangen er kun noe papirarbeid og ikke noen montør innblandet? :hmm:

 

Hilsen, Bodo

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingenting som er helt som å være en kasteball mellom to firmaer i krig...

 

Du sier noe der.

 

Problemet mitt fikk da nok en liten twist da eg ringte Forbrukerombudet. De sa (ikke overraskende) at det var lurt å holde seg lengst mulig unna B2C / Telecom Management / Televoip. Og det skjønner jo jeg også!

 

Men hun sa også at Televoip faktisk kunne fakturere meg for sine kostnader (hva nå enn de kan innebære) dersom jeg brøt avtalen før bindingstiden var ute.

 

Så Ventelos forsikring om at "det har ikek Televoip lov til, vi stiller med Forbrukerombudet og Post- og teletilsynet i ryggen" mistet litt av sin virkning. Dessuten har jeg ikke fått brev slik mange andre om overføring, men kun telefon fra Ventelo. Og Televoip / B2C eller hvem de nå er, har jo verken blitt tvangsoppløst eller erklært konkurs (under nytt navn)

 

Så what to do??

Lenke til kommentar

Vel, jeg ville kommet meg langt vekk fra Televoip / B2C. De har overført mange til freewave (ISP-bytte) uten kundens samtykke. Selv mener jeg det er litt av et stunt for å beholde kundemassen. Freewave er en del / utskuddd / eller noe fra B2C.

 

Dersom B2C/televoip missligholder avtalene til sine underleverandører så kan jeg ikke se hvorfor de skal kunne kreve kundene sine for oppsigelsesgebyr og eller binding.

 

Hadde jeg fått vite at jeg kan risikere å miste nettet da min ISP hadde misligholdt sine avtaler så hadde jeg stikki med engang.

Vil tro at om du leser over kontrakten til B2C/televoip så står det noe om at de har et visst ansvar etc... Og den tror jeg ikke holder mål...

 

Leste over : http://www.televoip.no/telefoni/terms.php

Kan ikke si at det var en god kontrakt, Televoip fraskriver seg alt ansvar over hodet. Men denne kontrakten gjelder Televoip og ikke freewave. Så jeg ville bare gitt dem fingeren.

Lenke til kommentar

Danke Tysker!

 

11. Ansvar og mislighold 

Dersom en part vesentlig misligholder sine plikt

iht den enkelte avtale eller denne avtale, kan de

annen part etter skriftlig varsel holde tilbake sin

ytelse inntil forpliktelsen blir oppfylt. Dersom

slikt vesentlig mislighold ikke blir avhjulpet inn

30 dager etter at det skriftlige varsel er sendt, ka

avtalen sies opp med øyeblikkelig virkning. 

 

Satt på spissen - Televoip har misligholdt en av sine enkelte avtaler med ventelo som resulterte med at du får nå internett via Freewave. Klarer de ikke å få deg tilbake innen 30 dager(noe som de ikke kan) så kan du si opp med øyeblikkelig virkning.

 

7. Leverandørens ansvar 

Leverandøren står ansvarlig for sine leveranser

iht. den enkelte avtale, og skal sørge for at den

avtalte kapasitet og funksjonalitet er tilstede iht.

spesifikasjonen i den enkelte avtale. 

 

Leverandøren som du har tegnet kontrakt med er Televoip, og ikke freewave. Televoip som er ansvarlig for at du skal ha nett kan ikke levere mer...

Lenke til kommentar
Satt på spissen - Televoip har misligholdt en av sine enkelte avtaler med ventelo som resulterte med at du får nå internett via Freewave. Klarer de ikke å få deg tilbake innen 30 dager(noe som de ikke kan) så kan du si opp med øyeblikkelig virkning.

 

:hmm: Dette tviler jeg på det sterkeste på. Avtalen sier kun at TeleVoiP skal levere ADSL, men ikke at de skal levere ADSL fra akkurat Ventelo.

 

Men: hvis man plutselig sitter offline og dermed også uten IP-telefoni fordi linjen ble koblet om til Freewave uten at TeleVoiP i forveien informerte om nødvendig brukernavn + passord - da oppfatter jeg det som mislighold. Og jeg er ikke villig til å vente 30 dager før jeg får internett igjen - dette hadde vært helt urimelig i dagens IT-samfunn, særskilt når det ikke ligger begrunnet i manglende linjekapasitet eller andre tekniske problemer men fordi leverandøren har dårlig kundeinformasjon.

 

BTW: man kan vel knappest bruke modemet fra Ventelo med ADSL fra Freewave?

Lenke til kommentar

Hadde det vært så enkelt som at de byttet bare underleverandør så hadde det vært en annen sak. Men slik meg forstått så vil navnet Televoip forsvinne grunnet konkurs. Og du vil fremover være kunde via Freewave, ergo ikke den leverandlrer du bestilte av i utgangspunktet.

Freewave bruker PPPOE.

 

Det skal også sier at mange Televoip kunder ikke vet at de har blitt Freewave kunder angang. Dette kommer meget dårlig frem i informasjonen til Televoip. Eneste de har sendt ut er et brev med brukernavn og passord.

Jeg mener i utgangspunktet at de ikke kan kjøre et ISP-bytte på deg over til et annet selskap uten ditt samtykke. Så de har gjort et grovt overtramp i mine øyner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...