Gå til innhold

Hvorfor skal Evangelistene plage folk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Bibelen står det faktisk at kropp, sjel og ånd er forskjellige ting ;)

8812443[/snapback]

Jepp, det står "må deres ånd, sjel og kropp bli bevart uskadet" i Tess 5, 23. Den jødiske og tidlige kristne tradisjonen tilsier at sjel, (gresk: "psyche") er fornuften, ånden (gresk: "pneuma") er livspusten, altså det vi i dag tenker på som puls (mao. den grunnleggende kroppsbevegelsen), og kropp (gresk: "zoe") er tre deler av samme enhet.

Dette er av Aristoteles' tankegang, og ikke noe som begynte med Bibelen.

Den tredelingen man ser i Tess 5, 23 er enestående i Bibelen. Eksempelvis omhandler skriftsteder som Matt 10, 28, Jak 5, 20 og 2 Pet 2, 8 kropp og sjel, men ikke ånd som en tredje enhet.

Den kristne tanken på sjelen som noe immaterielt i motsetning til kroppen som noe materielt, var ny med Augustin på 400-tallet. Kirkefader Augstin hadde lest mye nyplatonisme (særlig Plotin), og det var på bakgrunn av dette at han begynte å skrive om sjelen som noe adskilt fra kroppen. Det var ikke en del av kristen eller jødisk teologi før dette.

Jeg ser at min uttalelse var litt røff og uslepen, men håper det hjelper nå … :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

De fleste vanlige kristne er ikke sånn, det kan jeg bare si med en gang. Dessverre så dømmer de fleste alle kristne fordi de har hatt dårlige erfaringer med noen. Jeg ville aldri gått fra dør til dør og fortalt folk om Jesus, det er ikke noe effektivt OG det er bare irriterende når fremmede skal komme bort til deg og få deg til å bli overbevist om noe, uten at en i det hele tatt kjenner vedkommende.

Lenke til kommentar

Det er jobben deres. Dem går ikke fra dør til dør for å gi budskapet om Jesus, men for å tjene penger til å overleve. MEN, dem gikk inn i jobben fordi dem trodde dem ville jobbe for jesus resten av livet, men dem ble sløv etter hvert og nå vil dem bare gjøre pliktene sine og gå videre, det er derfor dem aldri maser når dem kommer, dem går med en gang du hinter til dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg som personlig kristen stiller meg svært skeptisk til denne fyren, "Stigmata"-greiene hans og en god del av det som står under Hendelser... "Gud sa til meg at jeg skal slippe å bruke vekkerklokken, han vekker meg heller" Mongo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...