Gå til innhold

Hvorfor skal Evangelistene plage folk?

Anbefalte innlegg

Halloen1 jeghenger egentlig på tråden om JEsus eksisterer eller ikke => https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=677105. HAr ikke mulighet til å følge opp alle tråder her, så hvis du har noen spørsmål eller kommentarer til det jeg skriver, gjerne post det der. Kommer ikke til å lese svar til denne tråden

vil først beklage til trådstarter at det finnes folk som han der, og vil si meg enig med kjetil02 om at ikke alle kristne er som ham. Det finnes folk som er psykisk syke og prøver å representere kr.dommen. Sånn er det desverre, og da må en se på hva kr.dommen egentlig handler om. Derfor har vi bibelen

Kristendommen er en misjonerende dommedagsreligion.

Når hørte du sist om hinduismen fra en på gaten eller hinduistiske sangkor eller hinduistiske ungdomsforeninger som gjerne vil ha *deg* uansett religion?

De kommer ikke til deg -- og de kommer ikke til barna dine.

Vi vet godt at kristendom kan føre til at mennesker ikke godtar virkeligheten jamfør evolusjon, 4 milliarder år gammelt liv og døden...

Jeg ønsker ikke at noen skal lure barna mine til å tro på noe som kan gjøre at han ikke godtar verden!

(Jeg kan få sønnen min til å tro på julenissen. Å få ham til å tro på kristendommen er sansynligvis like enkelt dersom jeg starter tidlig. Det samme gjelder hinduisme, norrøn religion og islam.)

Hvorfor er det i det hele tatt lovlig å prakke på mennesker kristendom på denne måten -- gjennom slike syke fortellinger som denne fyren kommer med...

Det finnes mennesker som tror på denne typen...

Det er i seg selv bekymringsverdig.

Enkle forklaringer på verden, som kristendommen vitterlig er, kan overbevise de fleste før de får vite hva vitenskapen har avdekket.

(Verden er enkel, skapt av gud og gud er komplisert, men så er jo han liksom faren vår -- og da er pappaen vår sterkere enn deres pappa!)

Andre1983: Vi har snakket før. For det første vil jeg si litt om misjon/evangelisering. For mange ikke-kristne er dette fy-ord, men vil fortelle litt om hvordan vi ser på det:

Misjon handler ikke om at vi skal tvinge flest mulig folk til å tro på Jesus. Det handler om at vi skal fortelle om Jesus. Først når folk har hørt evangeliet, har de en mulighet til å gjøre seg opp en mening. kristne skal ikke gjøre opp en mening for folkene, de skal få gjøre seg opp en mening selv.

Hvis du finner ut at det er tilbud på is på statoil, "ta så mange du vil for 1 kr", og vennene dine er skikkelig glade i is, så vil du jo selvfølgelig fortelle dem at det er tilbud. Det er det kr.dommen handler om: JEg har fått mye positivt gjennom det, og har lyst å fortelle andre at de også har den muligheten. Du kan ikke tvinge vennene dine til å gå på statoil og kjøpe is, men først når de har HØRT har de er reelt valg.

Så hvis hinduer har funnet løsningen, så er det jo positivt at de forteller om det?

PS: det finnes hindumisjonærer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Analogien din blir desværre litt feil her selv om du ikke kommer til å lese svaret her.

Det du sier er at du har lest i ei 2000 år gammel bok at Statoil skal ha salg på is nå hvor man kan kjøpe så mange man vil til 1 krone og presanterer dette som fakta.

Lenke til kommentar

Det er en vandrehistorie som går slik:

En misjonær arbeider på Madagaskar, og etter å ha misjonert en stund, fått spredd ordet til mange lokale, får han et spørsmål av en av de lokale.

- Er det sånn, kjære pastor, at hvis du ikke hadde fortalt meg om Jesus, så hadde jeg kommet til Himmelen uansett?

- Ja, det er det nok, barnet mitt, sier pastoren.

- Hvorfor fortalte du meg da om Jesus?

Lenke til kommentar
*snip*

Jeg begynner å lukke døra, men han setter en fot i mellom.

*snip*

Når det skjer spør du fint om han har stålinnlegg i skoene. Før han får tid til å svare smeller du døra over foten hans. Spør gjerne om han vil vende det andre kinnet(foten) til... :ph34r:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
[...]

Ikke bare er Bibelen skrevet ferdig, det er også fjernet store mengder av den. Deler som kan være skadelige for kristendommen.

8763852[/snapback]

Det du sier er riktig, men ikke i den form mange tror. Det fjernete matriale er det som ikke gikk gjennom kvalitetskontrollen som gikk på; Kilde (for å bli med i Bibelen (NT. GT var gammelt allerede på denne tiden), måtte skriften være skrevet av en av Jesu disipler eller en av disippelens disipler. Var et par andre krav også, for mer lesing se www.davincikoden.info).

Bibelen ble eksperimentelt oversatt fra latin (fra ca 300AD hvis jeg ikke husker feil) til engelsk for et par år siden, og da viste de på nytt at den knapt var skrevet om i formuleringer en gang, og langt mindre i innhold.

Som kristen vil jeg ikke si at han lyver, men jeg støtter heller ikke det han sier, "det skal komme mange falske profeter", og jeg er redd for å bli lurt av en falsk profet. Uansett frekt av han å trenge seg på..

Og kjetil02; etter hva majoriteten av kristne tror, og bibelen sier ville ikke den lokale typen fra Madagaskar kommet til himmelen. Jesus sier: <Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.>

Slik jeg tolker dette ser jeg ikke at han/hun hadde kommet til himmelen uten å bli frelst, men jeg håper at Gud gir de som ikke har noen reell mulighet til å komme til tro en sjanse for å nå paradiset likevel, selv om jeg ikke kan finne noe i bibelen som støtter opp for dette..

Lenke til kommentar
Slik jeg tolker dette ser jeg ikke at han/hun hadde kommet til himmelen uten å bli frelst, men jeg håper at Gud gir de som ikke har noen reell mulighet til å komme til tro en sjanse for å nå paradiset likevel, selv om jeg ikke kan finne noe i bibelen som støtter opp for dette..

8767638[/snapback]

Jeg satser to knapper og et glass syltetøy på at det finnes menigheter som tolker dette annerledes … Det er heller ingenting i bibelen som støtter idéen om at sjelen og kroppen er to forskjellige ting, men jeg formoder det er en del av din tro?

Lenke til kommentar

8767638[/snapback]

Jeg satser to knapper og et glass syltetøy på at det finnes menigheter som tolker dette annerledes … Det er heller ingenting i bibelen som støtter idéen om at sjelen og kroppen er to forskjellige ting, men jeg formoder det er en del av din tro?

8767655[/snapback]

Det står nok noe om det, men er ikke så gammel enda at jeg har lest/oppfattet alt, og er forsiktig med å ta standpunkt til slike ting, som for eksempel det du skriver om.. Jeg postet et bibelvers, Johannes 3,16, som ofte kalles "den lille bibel", der det står at ingen kommer til himmelen uten ved troen på Jesus. Jeg tror på det som står i bibelen..

Lenke til kommentar
Andre1983: Vi har snakket før. For det første vil jeg si litt om misjon/evangelisering. For mange ikke-kristne er dette fy-ord, men vil fortelle litt om hvordan vi ser på det:

Misjon handler ikke om at vi skal tvinge flest mulig folk til å tro på Jesus. Det handler om at vi skal fortelle om Jesus. Først når folk har hørt evangeliet, har de en mulighet til å gjøre seg opp en mening. kristne skal ikke gjøre opp en mening for folkene, de skal få gjøre seg opp en mening selv.

Hvis du finner ut at det er tilbud på is på statoil, "ta så mange du vil for 1 kr", og vennene dine er skikkelig glade i is, så vil du jo selvfølgelig fortelle dem at det er tilbud. Det er det kr.dommen handler om: JEg har fått mye positivt gjennom det, og har lyst å fortelle andre at de også har den muligheten. Du kan ikke tvinge vennene dine til å gå på statoil og kjøpe is, men først når de har HØRT har de er reelt valg.

Så hvis hinduer har funnet løsningen, så er det jo positivt at de forteller om det?

PS: det finnes hindumisjonærer

8766453[/snapback]

Når jeg ser et tilbud så er det noe reellt, med mindre det er utsolgt.

Noe som faktisk finnes.

Det finnes ikke en ting som tyder på at det finnes noen gud.

De kristne markedfører sansynligvis en dommedagslære og en forvrenging av verdensbildet som ikke har rot i virkeligheter.

De har foreninger for barn og ungdom, og har innpass i skolene.

De kommer på dørene, og sender brev og misjonerer på åpen gate.

Jeg har aldri i mitt liv sett noen fra andre religioner fortelle meg om deres gud på åpen gate.

Og eksempelet med tilbud er svakt, da det involverer beviste elementer.

Det burde være: "Tro på meg, at det finnes en bensinstasjon som selger is billig; alt du må gjøre er å ta en 50-lapp med deg i graven når du dør, og virkelig tro på at det finnes et tilbud etter døden."

Greit nok at dere vil dele illusjonene deres med andre -- men problemet er at noen tror på dere og forklaringene dere har, før de lærer de virkelige årsakene.

Hovedproblemet er at religionen skubber like mye som den drar:

Himmel eller helvete.

Dersom min mor ble troende ville hun gjort alt for at jeg ikke skal komme til helvete...

Det fører til ulykke.

Lenke til kommentar

8766453[/snapback]

Det der var ikke noe bra eksempel. For det første så er det ikke ren fakta det som står i Bibelen. Det er reklamen om is til 1kr. For det andre så ville jeg sikkert fortalt det til vennene mine, men jeg ville ikke gått på dørene til masse folk jeg ikke kjenner får å fortelle dem.

Lenke til kommentar

teletubbiekid;

tror du mange kristne ser på troen sin som en plikt eller et strev?

om det skulle vise seg at jeg (kristen) har tatt feil, så vil ikke det få noen konsekvenser for meg, og hadde jeg da hatt noen teknisk mulighet til å angre på livet jeg har levd i døden, så ville jeg ikke gjort det.. troen min er noe av det beste jeg har..

(om det derimot skulle vise seg at min tro er rett, vil det (etter hva jeg har skjønt) få konsekvenser for dere som ikke tror..)

Lenke til kommentar

Den konsekvensen er jeg fulstendig klar over og villig til å gå i døden for.

Dette er selvsagt en prosess man må gjennom for å kunne gå fra kristen til ateist.

Men som ateist er ikke dette en bekymring i det hele tatt fordi gud finnes ikke.

Innlegget redigert.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
om det skulle vise seg at jeg (kristen) har tatt feil, så vil ikke det få noen konsekvenser for meg, og hadde jeg da hatt noen teknisk mulighet til å angre på livet jeg har levd i døden, så ville jeg ikke gjort det.. troen min er noe av det beste jeg har..

(om det derimot skulle vise seg at min tro er rett, vil det (etter hva jeg har skjønt) få konsekvenser for dere som ikke tror..)

8770844[/snapback]

Ikke dette igjen?

Lenke til kommentar

hvis jeg liker freia melkesjokolade best, mens naboen min foretrekker nidar, da vil ikke jeg prøve å konvertere han til å foretrekke freia. jeg vil heller ikke forsøke å "redde" resten av nabolaget fra å ete nidar, siden jeg mener freia gir en bedre smaksopplevelse. smaken er som baken.

hvis jeg tror på den kristne gud, mens naboen min tror på allah, da vil ikke jeg prøve å konvertere han til kristendommen. jeg vil heller ikke forsøke å "redde" resten av nabolaget fra å tro på allah, siden jeg mener kristendommen er den eneste religionen som gir evig frelse osv. livssyn er som... det er ihvertfall subjektivt, akkurat som sjokolade ;)

lathorv;

jeg tror flertallet av kristne er oppdratt slik og derfor er det å tro på deres gud naturlig for dere, akkurat som om det er naturlig for meg å si takk for maten når jeg spiser hos venner; så nei, jeg tror ikke det er et strev. kanskje det var en plikt for deg å gå i kirken når du var liten, sånn som at jeg måtte si takk for maten. ikke vet jeg, jeg bryr meg lite også. men jeg ser ikke poenget i å misjonere :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over det du sier, bare følte for å kommentere setningen "vi vil "redde" dem fra å sløse bort livet på å følge en falsk gud"..

Og jeg har et godt poeng fra mitt ståsted, har jeg ikke?

Angående misjon så er det vår kristne plikt å misjonere, men det er mange som lar dette gå foran mange andre ting som for eksempel høflighet og folkeskikk og andre leveregler (som også er omtalt i bibelen)..

Lenke til kommentar

Med mindre de ser direkte gale ut er det egentlig greit å slippe dem inn. Husk at så lenge han er opptatt med deg får han ikke ringt på andres dører. Men enig i at han her ikke virket helt god.

Jeg liker uansett både en god diskusjon og de fargerike brosjyrene! Av en eller annen grunn har jeg aldri fått noen slike på døra, men jeg tar bestandig mot brosjyrer på gata hvis jeg kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...