Gå til innhold

Nybegynner :) AKK-gitar eller el-gitar ?

LinoraN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AKK gitar er nok mye billigere enn el-gitarer, og da kan du teste om du virkelig liker gitarspilling med en billigere gitar, og så senere gå over til el-gitar.

Folk jeg kjenner har kjøpt el-gitarer til over 3000,- Men likte ikke gitarspilling. Og git. har stått i skapet siden...

håper det hjalp litt... :)

Lenke til kommentar

Stålstrenger er bra å begynne. Det vil kanskje være smertefullt, men det er virkelig god trening om du begynner med den. Men det spørs litt på musikken du liker. Om du ikke liker noe musikk som bruker akkustisk gitar, kan du jo velge elektrisk.

Lenke til kommentar

hey!

sitter i samme båt som trådstarter, men tror jeg går for elgitar. Liker det best, men lurer på om det er lettere å lære seg å spille med en kassegitar?

lurer også på hvilken gitarpakke jeg bør velge.. tenkte noe rundt 2-3k for gitaren og forsterker. Trenger ikke noe med høy lyd, bare slik at jeg kan spille i ett mindre rom med en kompis for eksempel(sannsynligvis oftest det).. Til nå har jeg sett på www.gitarhuset.no , og de virker jo nice de pakkene på 3k ? noen haker? fatter null niks hva forskjellene mellom de er.

Begynner fra SCRATCH btw.

Lenke til kommentar

Det er fysisk vanskeligere å spille på en akk /m stålstrenger, vanskeligere å få rene toner osv... Dog med elgitar, er det lett å døyve lyden med masse vrenging, noe som gjerne setter fokus vekk fra de finere nyansene. Noe slikt :p

Men akustisk passer perfekt til mange fine sommersanger :)

Endret av lithium
Lenke til kommentar

Det er mange poster på forumet om dette, anbefaler deg å søke litt. Skal du begynne med akustisk, bør du satse på nylonstrenger. Akustiske stålstrengere er tungspilte. Jeg kan gjerne spille i seks timer på en elgitar, men fingrene mine sliter etter 20 minutter på en akustisk versjon.

Har du gode ører, er ikke el- gitar å anbefale, men det er nok slik at mange flinke gitarister har startet rett på elgitar. Mitt råd, etter å ha jobbet som gitarlærer i rundt 20 år, er å kjøpe deg en anstendig nylonstrenger til å begynne med. Den vil du kunne bruke lenge, og vil aldri bli overflødig.

Men det der klart, er du ikke "visekorporal", og ønsker å gå rett på powerchords, er det bare å kjøpe noe tøft, stå foran speilet og sette i gang. Må innrømme jeg er så gammel at jeg er skeptisk til gitarer det er mulig å stikke seg på. :D

Slik det er nå om dagen, får du faktisk mer for pengene hvis du kjøper en elgitar enn en akkustisk.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...