Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hei igjen Intern. Men du kjører jo tydeligvis ikke ACPI-mode, noe dette kortet skal støtte. Ved å bruke ide som du gjør, kommer jeg gjennom installasjonen smertefritt. Arg, får jeg ikke dette til å fungere blir det RMA på kortet... Trenger sårt hjelp, noen her som har fått til install med ACPI-mode? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hei igjen Intern. Men du kjører jo tydeligvis ikke ACPI-mode, noe dette kortet skal støtte. Ved å bruke ide som du gjør, kommer jeg gjennom installasjonen smertefritt. Arg, får jeg ikke dette til å fungere blir det RMA på kortet... Trenger sårt hjelp, noen her som har fått til install med ACPI-mode? Hva skal du med ACPI-mode? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Hei igjen Intern. Men du kjører jo tydeligvis ikke ACPI-mode, noe dette kortet skal støtte. Ved å bruke ide som du gjør, kommer jeg gjennom installasjonen smertefritt. Arg, får jeg ikke dette til å fungere blir det RMA på kortet... Trenger sårt hjelp, noen her som har fått til install med ACPI-mode? Hva skal du med ACPI-mode? Vil jo gjerne at diskene mine skal kunne benytte seg av NCQ oh hotswap når hovedkortet skal støtte dette. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Har du fått testen RAID? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Har du fått testen RAID? Nei, og det kommer jeg nok ikke til å teste heller (har ingen disker jeg kan unnvære å slette for å skape et raid-array). Får jeg ACPI til å funke er jeg fornøyd, men foreløpig ser det mørkt ut... Oppdatert til nyeste bios nå via ez flash i håp om at det er løsningen, noe jeg tviler på. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Her kommer min siste oppdatering for kvelden, jeg er nå så frustrert at jeg lar dette ligge og med mindre jeg finner noe løsning blir kortet returnert. Var klar over at kortet bød på en del problemer, men dette tar kaka. Jeg har nå prøvd å oppdatere biosen, bruke begge diskkontrollerne på hovedkortet, prøvd å installere fra optisk enhet via sata og ide, samt å koble fra alt i systemet som ikke er nødvendig for installasjon. Skal se om jeg får tak i enda en vista-cd for å sjekke om det er der problemet ligger, noe som strengt talt er et skudd i blinde da installasjonen går smertefritt på mitt p5n32e-sli plus. Alt i alt er jeg så langt ikke imponert over kortet, men jeg dømmer ikke enda. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2008 Har du lastet ned og installert AHCI/Raid driver i starten av installasjonen Caliber? Hvis ikke, finner du dette bla hos Asus download, og det er verdt et forsøk. (kalles gjerne "Make raid/ahci driver disk for ICH9R" eller noe i den duren. Hvis man skal kjøre XP må man installere dette ved installasjonen av Windows (F6, og install fra diskett, selv om ikke XP skal installeres på raid) Hvis man installerer Windows på en singel disk, og deretter setter opp et Raid på 2 andre disker vil ikke Windows finne raid oppsettet. Siden Vista kommer med raid drivere skal det være mulig å legge til et raid her, og vel egentlig også installere under AHCI, men det er kjente kombabilitetsproblemer med ICH9R kontrolleren og Vistas medfølgende AHCI/raid drivere. At det ender i blåskjerm når du har installert i vanlig ide mode, og så skrur over på AHCI er normalt. Asus vedrørende AHCI på P5K:My system cannot install OS (regardless of Windows XP or VISTA) after enabling AHCI or RAID support for ICH9R chipset. What can I do to fix this problem? Answer This is because older versions of ICH9R IMSM (Intel Matrix Storage Manager) driver (include VISTA boxed driver) has compatibility problems with several models of HDD from particular vendors. Please kindly build a new AHCI/RAD driver diskette using makedisk tool v7.5.0.1017, and load this driver prior installation of operating system (Windows XP and VISTA) to fix this problem. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Hei igjen. Jeg har altså prøvd å både installere med sata-configuration satt til IDE og så bytte til ACHI (som jeg fort skjønte var nyttesløst), og hvis jeg velger ACHI før jeg setter igang installasjonen av Vista kommer jeg altså ikke igjennom "completing installation". Hvordan dette installeres i starten av installasjonen må du gjerne utdype, da jeg er villig til å prøve det meste for å få dette til å funke. Kortet ellers er nemlig perfekt til mitt bruk og jeg har vannblokker som utelukkende passer p5k-serien. EDIT: Jeg finner ikke versjonen av "makedisk" som asus refererer til, og den eneste versjonen jeg finner som er en tidlig alpha-release, prompter meg for en "validerings-fil" når jeg prøver å kjøre exe-filen. Hvis noen kunne hjulpet meg i riktig retning så jeg får integrert ICH9R sine nyeste Intel Matrix Storage Manager driver før enda en vista-installasjon, hadde det vært glimrende. Hjelp mottas med stor takk, og takk til dere som har assistert så langt! Endret 9. februar 2008 av Caliber Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2008 Ok Caliber, jeg får aldri til å linke dit jeg ønsker hos Asus, men her er direktelink til nedlastning av ICH9R raid/ahci driver for XP/Vista X86/64bit http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip For XP MÅ man bruke diskett, mens Vista kan lese fra andre medier også. Såvidt jeg forstår bruker du kun Vista, så da dropper jeg foreløping forklaringer om hvordan dette gjøres i XP. Du driveren man laster ned er laget for å pakkes ut på en diskett, bare pakk ut .zip filen til en mappe, åpne den, og man lager enten for 32bit eller 64 bit (kjør filen F6flpy32 eller F6flpy64 og velg utpakking der du vil ha filene) Så starter man installasjonen av Vista på vanlig måte helt til du kommer til skjermbildet der du velger hvilken harddisk du vil ha Vista på. Der er det en knapp som heter "Load drivers" som du trykker på. Så blar du deg frem til der du la driveren, om den ikke blir funnet automatisk (diskett). Jeg pleier å fjerne kryss for "ikke vis driver som ikke er for denne maskinen" (eller noe liknende) slik at jeg ser alle drivere, og dermed kan installere både ahci og raid driver for ICH9 for mer valgfrihet i fremtiden. Ellers kan du bare la krysset stå, og velge det som blir foreslått ut fra slik maskinen er satt opp (iastor.inf), og Next. Repeter eventuelt prosessen til du har installert det du trenger. Denne "make disk" greia er altså laget for disketter (siden XP ikke kan lese fra noe annet enn disketter i dette tidlige stadiet av installasjonen) så hvis du har diskettstasjon er det plankekjøring. Derimot har jeg ikke klart å få drivere til å selvutpakke seg direkte til feks en minnepinne, så om du ikke har diskettstasjon i huset må du enten finne ut selv hvordan det gjøres, andre kan kanskje svare deg, eller jeg kan sende deg de utpakkede filene, så du kan legge de rett på en minnepinne. Jeg pleier selv å lage en diskett for hvert hovedkort, også kopiere filene over til minnepinne for installasjon på den maskinen jeg skal installere på hvis denne ikke har floppystasjon. Vista kan lese fra minnepinne, diskett, cd-rom og rett fra harddisk. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ok Caliber, jeg får aldri til å linke dit jeg ønsker hos Asus, men her er direktelink til nedlastning av ICH9R raid/ahci driver for XP/Vista X86/64bit http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip For XP MÅ man bruke diskett, mens Vista kan lese fra andre medier også. Såvidt jeg forstår bruker du kun Vista, så da dropper jeg foreløping forklaringer om hvordan dette gjøres i XP..... Hei, og takk for vyldig svar. Jeg har allerede prøvd dette, men allerede vet utpakking får jeg ikke opp noen alternativer i pull-down boksen over disker, og når jeg kobler til en floppy får jeg akkurat samme feilmelding som hvis jeg skal pakke ut til en mappe; "Unable to get disk information". Har ud mulighet for å laste opp den utpakkede filen i denne tråden? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hei. Jeg har nå litt nytt å komme med angående mine P5K Premium Rev.2 kort. Har testet litt videre i helgen, og tatt en ny installasjon av Vista. Jeg finner faktisk ingen feil på disse kortene nå, av de tingene jeg har vert borti. RAID funket utmerket etter at jeg installerte Vista med HDD i RAID-mode. Har dessverre ikke prøvd ACHI, så hvorvidt det funker på mine kort kan jeg ikke svare på. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Har nå endelig fått begynt å klokke litt. Noen som vet hvor temperatursensoren på hovedkortet ligger? Jeg leser nemlig av 38 grader i Everest (445 FSB), men når jeg tar på kjølerne/heatpipene, kjenner jeg at de er betydelig varmere (ubehagelig å holde i over litt tid). Er kjølingen på hovedkortet god, og hvor høy temperatur tåler det? Hovedkortet har også mulighet for viftestyring, men når jeg setter CPU-viften til super silent reduseres ikke viftehastigheten. Edit: Hvilken volt vil dere anbefale for NB med 445 FSB? Hva vil "FSB strap to North Bridge" si? Er det at jeg kan sette NB frekvens uavhengig av FSB? Påvirker dette såfall RAM? Gir CPU voltage AUTO høyere spenning enn om jeg setter den manuelt til laveste stabile spenning? Endret 10. februar 2008 av chrlod Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Ok Caliber, jeg får aldri til å linke dit jeg ønsker hos Asus, men her er direktelink til nedlastning av ICH9R raid/ahci driver for XP/Vista X86/64bit http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip For XP MÅ man bruke diskett, mens Vista kan lese fra andre medier også. Såvidt jeg forstår bruker du kun Vista, så da dropper jeg foreløping forklaringer om hvordan dette gjøres i XP..... Hei, og takk for vyldig svar. Jeg har allerede prøvd dette, men allerede vet utpakking får jeg ikke opp noen alternativer i pull-down boksen over disker, og når jeg kobler til en floppy får jeg akkurat samme feilmelding som hvis jeg skal pakke ut til en mappe; "Unable to get disk information". Har ud mulighet for å laste opp den utpakkede filen i denne tråden? Ja, du kan prøve disse filene ferdig pakket ut, de skal du kunne bruke fra en minnepinne, eller hva som helst (bare pakk ut zip filen først) ICH9R_make_disk_utpakket.zip Håper du får det til med disse. @chrlod, sensor for hovedkort sitter oppe ved spenningsregulatorene for minnebrikkene, rett over minnesporene når kortet står riktig vei. At kjøleren for Northbridge blir "ubehagelig" varm er ikke unormalt. Min ligger i følge ekstern sensor på rundt 60 grader ved høy belastning/Quadcore B3. Husker ikke tallene, men chipen under tåler høye temperaturer, og så lenge det ikke er problemer med stabillitet er det neppe noe problem i praksis om det er litt varmt her. Siden jeg har vannkjøl, og dermed ikke noe cpu vifte til å sørge for sirkulasjon i området, har jeg en vifte som gjør at luften ikke står helt i ro. Dette virker tilstrekkelig her i huset i alle fall. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Ok Caliber, jeg får aldri til å linke dit jeg ønsker hos Asus, men her er direktelink til nedlastning av ICH9R raid/ahci driver for XP/Vista X86/64bit http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip For XP MÅ man bruke diskett, mens Vista kan lese fra andre medier også. Såvidt jeg forstår bruker du kun Vista, så da dropper jeg foreløping forklaringer om hvordan dette gjøres i XP..... Hei, og takk for vyldig svar. Jeg har allerede prøvd dette, men allerede vet utpakking får jeg ikke opp noen alternativer i pull-down boksen over disker, og når jeg kobler til en floppy får jeg akkurat samme feilmelding som hvis jeg skal pakke ut til en mappe; "Unable to get disk information". Har ud mulighet for å laste opp den utpakkede filen i denne tråden? Ja, du kan prøve disse filene ferdig pakket ut, de skal du kunne bruke fra en minnepinne, eller hva som helst (bare pakk ut zip filen først) ICH9R_make_disk_utpakket.zip Håper du får det til med disse. Takk skal du ha, skal komme med en tilbakemelding i løpet av uka! Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Er det noen som vet hva stander NB volt er på Asus P5K Premium, og hvor mye kan jeg øke den? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Returnerte mitt Premium rev2 uten å prøve det, fikk med mye plunder og heft endelig liv i P5K-E WiFi-kortet igjen Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Noen som vet hvor temperatursensoren(-e) er på P5K-hovedkortene? (I mitt tilfelle Premium). Endret 20. februar 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Noen få innlegg lenger oppe står det at temperatursensoren på hovedkortet "sitter oppe ved spenningsregulatorene for minnebrikkene, rett over minnesporene når kortet står riktig vei". En liten oppdatering igjen angående RAID: Ser ut som det begynner å by på litt problemer nå. Har i det siste opplevd å høre klikkelyder fra diskene, samt få meldingen RAID-mode failed ved oppstart. Etter et par omstarter virker alt fint igjen. Merker også at diskene spinner ned, og bruker utrolig lang tid på å spinne opp igjen når de tas i bruk. Om dette har noe å gjøre med de kjente HK problemene vet jeg ikke; noen som har hørt liknende situasjoner? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Aha, det var tilfeldigvis blitt diskutert nylig ja. Nå er ikke jeg noen hovedkort-ekspert, men blir ikke NB varmere enn et punkt over minneslottene? Jeg har nemlig vannkjølt NB som nå ligger å koser seg i kulden, og SB er heller ikke spesielt varm. Men i temperaturprogram vises den samme temperaturen som før, og det at sensoren er over minnebrikkene forklarer jo saken. Endret 21. februar 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 2bb1 Lagt til I dag, 16:28Nå er ikke jeg noen hovedkort-ekspert, men blir ikke NB varmere enn et punkt over minneslottene? Ikke at jeg heller er noe ekspert på noe som helst, men du har nok rett i at Northbridge chipen ofte vil være varmere enn området som overvåkes av MB sensor på P5K. Denne sensoren vil påvirkes mer av temperaturen på spenssingregulator for minnebrikkenen (som den sitter i umiddelbar nærhet av), enn noe annet. Eksempelvis 4 høyt klokkede minnebrikker med høy V-dimm vil kunne gi høyere utslag. Det er nok ellers en relativt utbredt misforståelse at "MB temp" er det samme som "NB temp" på de fleste hk, og realiteten på alle de hovedkort jeg har tatt meg bryet med å finne ut hvor sensoren faktisk sitter er at den sitter "løst" på kortet et eller annet sted. Northbridge tåler også forholdsvis høy temperatur, og om jeg ikke husker helt feil spesifiserer Intel at den skal klokke seg ned/skru seg av ved rundt 100 grader på P35. MB sensoren på P5K sitter jo litt uvanlig plassert, og viser også litt høyere temperatur enn mange andre hk. Asus sier selv at de har satt den der fordi VRM for minne er noe de mener vi bør ta hensyn til ved vurdering av kjøleløsninger, men som ofte blir glemt... De oppgir 65 grader som max driftstemperatur på MB avlesning på dette HK. chrlod Lagt til I dag, 13:12 En liten oppdatering igjen angående RAID: Ser ut som det begynner å by på litt problemer nå. Har i det siste opplevd å høre klikkelyder fra diskene, samt få meldingen RAID-mode failed ved oppstart. Etter et par omstarter virker alt fint igjen. Merker også at diskene spinner ned, og bruker utrolig lang tid på å spinne opp igjen når de tas i bruk. Om dette har noe å gjøre med de kjente HK problemene vet jeg ikke; noen som har hørt liknende situasjoner? Uff da, det hørtes ikke helt bra ut, har forsjåvidt vært borti det samme på andre oppsett, men kan egentlig ikke si så mye fornuftig om det likevel. Det kan vel ha mange årsaker, og tikkende disker kan bety at disken er i ferd med å ta kvelden, men det kan være andre ting også. Feilende raid, og/eller falske feilmedlinger om defekte disker i raid har jeg sett litt for mange ganger syns jeg. Min personlige mening har etterhvert blitt at raid løsninger er mest egnet for de litt spesielt interesserte...(som meg selv) Jeg kan ikke annet enn å gjette villt hva som er galt hos deg, samt at du kanskje kan prøve å kjøre noe testsoftware fra diskprodusent for å forsøke å eliminere selve diskene som feilkilde. Men jeg kan i alle fall si at jeg selv kjører raid0 med 2 Raptorer på Deluxe med XP installert på. Dette fungerer fint i XP, og i og for seg også i Vista64 som er installert på egen disk, men med tilgang til Raid diskene. Men har 2 ganger fått blåskjermstopp i Vista, der maskinen bare har restartet av seg selv etter lang tids inaktivitet. Vistas "problem og løsningssenter" har kommet opp med en løsning for BSOD, og det er å laste ned de nyeste raid driverne fra HK- produsent. Det er, og har hele tiden vært, de siste driverne fra produsent som er i bruk, så det sier meg at det er potensielle problemer med disse sammen med Vista. Men i XP, som altså er installert på raid0, har det ikke vært noe trøbbel, og har heller ikke fått noe feilmeldinger eller andre uregelmessigheter ved boot på dette HK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå