andylove Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Jeg anbefalte dette kortet for en kompis men har noen spørsmål da jeg endte opp med å skru på maskinen hans. Jeg har ASUS P5B dlx og i BIOS kan jeg stille inn på SATA at det enten skal være enchanced eller compatible, men kun IDE og ikke ACHI som jeg kan på mitt eget. Why? Fant det veldig merkelig. En annen ting jeg stusser på er hvordan man lett overklokker dette kortet.. finnes vel noen guider om jeg bruker google, men tips mottas med takk. Betyr det at man ikke kan kjøre RAID på dette kortet? I såfall hvordan setter jeg opp dette hvis SATA innstillingene ikke gir meg annet enn IDE mode? Det later til at mitt gamle P5B kort er langt mer funksjonabelt enn dette.. tar jeg feil? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2008 Har nå fått testet det ene av mine P5K Premium Rev 2 litt.For å oppsummere fra tidligere funker 500 GB disker. Prøvde å sette opp et RAID0 system, men fikk da så vidt begynt å boote Windows før en blåskjerm kom, etterfulgt av reboot. Så fort jeg tok av RAID, og satte tilbake til IDE mode på hovedkortet funket alt fint igjen. Finnes det noen måte å vise to 500 GB disker som 1 TB uten RAID? (Vet om JBOD) Har egentlig ikke behov for den ekstra ytelsen RAID0 gir, men trenger oversikteligheten av at to disker vises som en. Er virkelig lite sugen på retur. Men husket du å installere Windows med raid drivere? Bare spør siden det har en tendens til å ende med blåskjerm dersom man installerer Windows på en disk i vanlig sata/ide mode, og så skrur over til AHCI/Raid mode etterpå. @andylove Hvilket P5K kort er det snakk om? Sammenlikner du P5B dlx med P5K dlx tar du nok feil, men om du sammenlikner ditt gamle kort med P5K (Vanilla) er ditt gamle mer funksjonsrikt ja. Hvs du har et P5K kort med ICH9, og ikke ICH9R har du ikke Sata raid. På mitt Deluxe har jeg valgene under "Main", og kan velge IDE, Raid, AHCI. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 @andyloveHvilket P5K kort er det snakk om? Sammenlikner du P5B dlx med P5K dlx tar du nok feil, men om du sammenlikner ditt gamle kort med P5K (Vanilla) er ditt gamle mer funksjonsrikt ja. Hvs du har et P5K kort med ICH9, og ikke ICH9R har du ikke Sata raid. På mitt Deluxe har jeg valgene under "Main", og kan velge IDE, Raid, AHCI. Det er snakk om P5K vanilla som han kompisen min har. Det var meningen å sammenligne funksjonaliteten i mitt P5B dlx kontra Vanilla P5K. Men det kan nok stemme bra det du sier. Da er det kun RAID støtte via Jmicro kontrolleren? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Prøvde RAID på de svarte portene. Skulle ikke ha Windows på RAID-diskene. Prøvde å ta repair innstallasjon av Windows etterpå, men det hjalp ikke. Dette er faktisk det første RAID oppsettet jeg setter opp på egen hånd, så en skal ikke se bort fra at det er jeg som gjør noe galt. Jeg gjorde følgende: 1: Satte HDD til RAID mode i BIOS 2: Sate opp RAID0 på de aktuelle diskene 3: Prøvde å boote for å formatere de (endte i blåskjerm) 4: Prøvde repair innstallasjon to ganger (endte i blåskjerm) 5: Fjernet RAID og satte HDD tilbake til IDE mode (fikk bootet Windows normalt) Har nå også fått satt opp det andre P5K Premium kortet mitt. Også her funker Samsung T166 500 GB disker. Her har jeg faktisk installert Vista på den ene av diskene. På denne PCen har jeg enda ikke prøvd RAID. Noen som vet om det er trøbbel å få oppdatert BIOS når det er 64-bit Vista? På den første PCen med 32-bit vista, la jeg BIOS ROMen på skrivebordet og fant den i BIOS. Når jeg prøvde det samme i 64-bit Vista fikk jeg ikke opp noen ting. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Ikke flash bios i windows.Bruk ez flash med minnepenn eller floppy. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Tror kanskje du misforsto. Brukte ez flash. Men det har en funksjon som gjør at det finner BIOS ROM-filer på harddiskene. Derfor fant jeg BIOS-oppdateringen som lå på skrivebordet på den ene PCen, men ikke på den med 64-bit Vista. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Prøvde RAID på de svarte portene. Skulle ikke ha Windows på RAID-diskene. Prøvde å ta repair innstallasjon av Windows etterpå, men det hjalp ikke. Dette er faktisk det første RAID oppsettet jeg setter opp på egen hånd, så en skal ikke se bort fra at det er jeg som gjør noe galt. Jeg gjorde følgende: 1: Satte HDD til RAID mode i BIOS 2: Sate opp RAID0 på de aktuelle diskene 3: Prøvde å boote for å formatere de (endte i blåskjerm) 4: Prøvde repair innstallasjon to ganger (endte i blåskjerm) 5: Fjernet RAID og satte HDD tilbake til IDE mode (fikk bootet Windows normalt) Har nå også fått satt opp det andre P5K Premium kortet mitt. Også her funker Samsung T166 500 GB disker. Her har jeg faktisk installert Vista på den ene av diskene. På denne PCen har jeg enda ikke prøvd RAID. Noen som vet om det er trøbbel å få oppdatert BIOS når det er 64-bit Vista? På den første PCen med 32-bit vista, la jeg BIOS ROMen på skrivebordet og fant den i BIOS. Når jeg prøvde det samme i 64-bit Vista fikk jeg ikke opp noen ting. Håper du ka nprøve raid her og for å se om du støter på samme problem. Jeg skal teste kortet selv i i dag, så kommer med tilbakemelding Lenke til kommentar
andylove Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Det er mye snakk om hvordan man skal flashe bios. Jeg for min del har i nyere tid (siden mitt A8N AMD kort) flashet bios i Windows. Jeg har alltid lastet ned filen først og valgt å flashe fra fil. Jeg har ikke hatt noen problemer med dette og har utført denne operasjonen på 4-5 forskjellige hovedkort et par 3 ganger hver. Det er jo selvfølgelig en viss risiko ved å flashe i Windows, men jeg kan ikke se annet enn at det er litt "hypet" opp hvor fælt dette kan gå. God greie er selvfølgelig å lukke alle programmer og minimere prosesser man kjører. Grunnen til at man anbefaler å flashe i BIOS er jo fordi dette skal være den sikreste måten å gjøre det på, men igjen tør jeg påstå at det er omtrent like trygt å gjøre dette fra Windows og ASUS Up2date. Det er i allefall min personlige mening basert på mine erfaringer. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Spørs hvilket os en bruker det.Vista 64 er ikke akkurat glad i biosflash Har lest utallige poster hvor folk har hatt badflash med windows update og vista 64 spesielt.Og noe enklere å tryggere enn Asus ez flash via minnepenn skal en lete etter. Endret 7. februar 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
andylove Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Spørs hvilket os en bruker det.Vista 64 er ikke akkurat glad i biosflash Har lest utallige poster hvor folk har hatt badflash med windows update og vista 64 spesielt.Og noe enklere å tryggere enn Asus ez flash via minnepenn skal en lete etter. Det har jeg også gjort. Veldig mange melder om ødelagte maskiner osv.. Men jeg er temmelig overbevist om at i mange tilfeller er det PEBKAC vi snakker om. Men man trenger jo ikke å leke cowboy, så følg gjerne anbefalingene om å flashe i BIOS hvis man er usikker. Tror det er et svar som burde være "safe" nok for de fleste Lenke til kommentar
Intern Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Vi har jo hatt flere enn èn person i denne tråden som har "badflashet" gjennom OS flash. Mener det står noe om det i førstepost også. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Vi har jo hatt flere enn èn person i denne tråden som har "badflashet" gjennom OS flash.Mener det står noe om det i førstepost også. Så det er altså å forvente å få bluescreen under oppstart når man først velger ACHI senere? (fikk nettopp dette på kortet) Jeg bruker et stk. WD raptor 74gb, 1 stk. seagate 7200.10 500gb, 1 stk. seagate 7200.10 320gb, et stk. maxtor 250gb og et stk. wd 250gb. Min siste disk var 500 gb'en av seagatene, som jeg mener er SATA1. Vil det for meg være noe hensikt i å aktivere achi, som betyr reinstall av os? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Vi har jo hatt flere enn èn person i denne tråden som har "badflashet" gjennom OS flash.Mener det står noe om det i førstepost også. Så det er altså å forvente å få bluescreen under oppstart når man først velger ACHI senere? (fikk nettopp dette på kortet) Jeg bruker et stk. WD raptor 74gb, 1 stk. seagate 7200.10 500gb, 1 stk. seagate 7200.10 320gb, et stk. maxtor 250gb og et stk. wd 250gb. Min siste disk var 500 gb'en av seagatene, som jeg mener er SATA1. Vil det for meg være noe hensikt i å aktivere achi, som betyr reinstall av os? ACHI betyr Advanced Host Controller Interface. Det har ingenting med at du har SATA1 eller 2 å gjøre, men at ACHI gir deg avanserte SATA muligheter som Native Command Queuing og hot plug (koble til og fra disker mens maskinen står på). Dette interfacet er kontrollert av drivere som du legger til ved installasjon av OS og kan derfor ikke endre til ACHI etter OS installasjon uten noen grep (finnes en guide på google vet jeg). Anbefaler en clean install rett og slett. edit: la meg gi deg et generelt godt tips: Google ting du lurer på.. f.eks googlet jeg Intel: ACHI og fikk opp all informasjon jeg lurte på. Ofte får du raskere og bedre hjelp der enn her. Endret 8. februar 2008 av andylove Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Vi har jo hatt flere enn èn person i denne tråden som har "badflashet" gjennom OS flash.Mener det står noe om det i førstepost også. Så det er altså å forvente å få bluescreen under oppstart når man først velger ACHI senere? (fikk nettopp dette på kortet) Jeg bruker et stk. WD raptor 74gb, 1 stk. seagate 7200.10 500gb, 1 stk. seagate 7200.10 320gb, et stk. maxtor 250gb og et stk. wd 250gb. Min siste disk var 500 gb'en av seagatene, som jeg mener er SATA1. Vil det for meg være noe hensikt i å aktivere achi, som betyr reinstall av os? ACHI betyr Advanced Host Controller Interface. Det har ingenting med at du har SATA1 eller 2 å gjøre, men at ACHI gir deg avanserte SATA muligheter som Native Command Queuing og hot plug (koble til og fra disker mens maskinen står på). Dette interfacet er kontrollert av drivere som du legger til ved installasjon av OS og kan derfor ikke endre til ACHI etter OS installasjon uten noen grep (finnes en guide på google vet jeg). Anbefaler en clean install rett og slett. edit: la meg gi deg et generelt godt tips: Google ting du lurer på.. f.eks googlet jeg Intel: ACHI og fikk opp all informasjon jeg lurte på. Ofte får du raskere og bedre hjelp der enn her. Akkurat det jeg er igang med nå, clean install med acpi valgt under sata options. Får se om jeg kommer noe lengre da! Vil eldre disker som ikke støtter acpi fungere smertefritt i et slikt system? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Seagate og Raptor har ingen problemer med P5K Deluxe hvertfall. Resten av WD serien og Maxtor vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Seagate og Raptor har ingen problemer med P5K Deluxe hvertfall. Resten av WD serien og Maxtor vet jeg ikke. Vi får se, jeg kommer med en tilbakemelding når installen er ferdig. Hva burde lese/skrivehastighet ligge på, roughly? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 (endret) Barracuda 7200.10 750GB: Raptor 150GB: Endret 8. februar 2008 av Intern Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Takk skal du ha intern. Nå sitter jeg og venter på at "completing installation" skal bli ferdig, ser ikke ut til å skje noe som helst (vært sånn siste 10min), men den har ikke hengt seg heller... Opplevde du noe lignende dette? Kjører du forresten selv ACPI? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Oppdatering: Nå har maskinen stått på samme stedet som den gjorde i mitt forrige innlegg, er ca. 70% ferdig med "completing installation", maskinen har ikke hengt seg, men musa henger seg hvert 3 sec. Aner ikke hva jeg skal gjøre, ser ikke ut til å være noe fremgang dessverre... Kom igjennom installasjonen på halve tiden når jeg installerte med Sata-diskene satt i ide-modus... Noen flere som har installert i ACPI-modus som har vært med på noe lignende? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 8. februar 2008 Del Skrevet 8. februar 2008 Slik ser det ut i min BIOS: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå