Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

@Caliber,

Eneste måte du kan være sikker ang disker, er å prøve selv.

Jeg har gammelt kort uten problemer, andre har akkurat det samme med problemer. Det virker svært tilfeldig.

Generelt er vel ikke Asus forum akkurat stedet å bli "inspirert", det er svært få som skriver der uten at de har et problem, så det gir et litt vel dårlig inntrykk.

 

Sant det, me uansett urovekkende at så mange opplever problemer, og så sporadisk! Jeg får prøve meg selv og erfare om dette også gjelder mitt kort eller ikke, så kommer jeg med en oppdatering her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er flott hvis du deler dine erfaringer etter at du har prøvd Caliber.

Er helt ening i at det er urovekkende mange som har problemer med disker, og vil kalle det en alvorlig feil fra Asus. Når så mange plages med Sata gjør det et ellers meget bra kort litt mindre attraktivt, dessverre.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Var det slik at noen faktisk hadde et rev.3-kort så vi kan få bekreftet at problemet er borte på nyeste rev.?

Problemet er at ingen her egentlig kan bekrefte eller avkrefte noe som helst. Selv om 10 personer her sier det er bra, trenger det ikke være det hos deg.

Men så langt jeg har fått med meg har det ikke vært noen her med nyeste rev, som har hatt trøbbel. Så det man i alle fall kan si er at oddsen for å få problemer er veldig liten dersom du har et nytt kort (ny rev)

Lenke til kommentar
Var det slik at noen faktisk hadde et rev.3-kort så vi kan få bekreftet at problemet er borte på nyeste rev.?

Problemet er at ingen her egentlig kan bekrefte eller avkrefte noe som helst. Selv om 10 personer her sier det er bra, trenger det ikke være det hos deg.

Men så langt jeg har fått med meg har det ikke vært noen her med nyeste rev, som har hatt trøbbel. Så det man i alle fall kan si er at oddsen for å få problemer er veldig liten dersom du har et nytt kort (ny rev)

 

Huff. Det spekuleres nå også i om det har å gjøre med hvor selve kretskortet er produsert, kontra hvor komponentene er montert. hvor PCB'et er produsert finner man i nederste venstre hjørne med store bokstaver, mens fargen på kondensatorene ved PCIE16x-slot'en forteller hvor kortet er montert slik ejg har forstått det (Røde kondensatorer er fra Kina, lilla er fra Taiwan). Dette er dog bare synsing i mine øyne, ingenting er bekreftet. Den nyeste revisjonen av selve kortet (PCB) ser ut til å stamme fra Taiwan (Se her), men det trenger ikke bety noe som helst.

 

Jeg har også er klistremerke langs ATX-kontakten hvor det står "C788CJZ-00646-60-M88760-A03-0204". Det spekuleres i om de to siste tallene indikerer sub-revisjon (altså en revisjon som ikke er offisiell enda, dvs. de har ikke trykket opp kort merket den nye revisjonen), mens det siste tallet sannsynligvis er nummeret på BIOS'en kortet shipper med, i mitt tilfelle altså 0204. Hadde vært spennende å sammenligne disse punktene med andre som har dette kortet, spesielt for å bekrefte om kort merket "A02/A01" ved ATX-kontakten virkelig er tidligere revisjoner.

Lenke til kommentar

Selv om det står 3.generasjon blackpearl trenger det ikke ha noe med revisjon å gjøre. Kjøpte to av disse selv, og begge var rev 2.

 

Edit: Har nå kikket litt på kortene. Om det er kondensatorene rett til venstre for PCIe x16, er disse lilla (altså Taiwan). Øvrige kondensatorer på kortene er røde. Håper på å få testet kortene i morgen.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å installere Windows der... Tester med HdTach

Men over til et annet spørsmål, bør man oppdatere BIOS via diskett/USB eller funker det greit via Windows?

 

Edit: Forresten, må harddiskene formateres før jeg tester med HdTach?

 

Edit 2: Har nå kjørt igjennom både en "quick bench" og en "long bench" og alt ser ut til å funke fint. Gjennomsnittlig lese hastighet rundt 70 MB/s. Tester nå med en stk. Samsung 500 GB T166 samt to WD 320 GB. 500 GB disken er foreløpig uformatert.

Bruker fortsatt BIOSen som kom med kortet (0302).

 

Edit 3: Har nå oppdatert BIOS til siste versjon (0504). Har også kjørt et par tester til, og ting ser veldig bra ut så langt. Skal nå sette opp to av disse 500 GB diskene (T166) i RAID0.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Har nå fått opp det ene av kortene, men ikke koblet til noen av 500 GB diskene enda. Hvordan vil jeg merke om det skjærer seg når jeg kobler de til?

 

Antakeligvis nekter windows i det hele tatt og la seg innstallere.Det vil fryse helt litt uti inntallasjonen.

Viktig å få med at selv om installasjonen fryser, så prøv igjen. Har nemlig skjedd med noen av pc-ene jeg har bygget at installasjonen skjærer seg første gangen, mens andre går bra.

Lenke til kommentar
Jepp ;D

 

Noen som vet om man må bruke spesielle SATA porter for raid, eller om det funker med alle? Regner mesten med det er en grunn til at et par av portene har en annen farge.

 

Rød farge er en kontroller, og sort er en annen kontroller. Man kan kjøre raid på samme farge :D

 

Så lenge det er samme farge, er det samme hvilken porter du bruker.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Har nå fått opp det ene av kortene, men ikke koblet til noen av 500 GB diskene enda. Hvordan vil jeg merke om det skjærer seg når jeg kobler de til?

 

Antakeligvis nekter windows i det hele tatt og la seg innstallere.Det vil fryse helt litt uti inntallasjonen.

Viktig å få med at selv om installasjonen fryser, så prøv igjen. Har nemlig skjedd med noen av pc-ene jeg har bygget at installasjonen skjærer seg første gangen, mens andre går bra.

 

Jeg prøvde å innstaller både vista og xp maange ganger :(

Lenke til kommentar

Har nå fått testet det ene av mine P5K Premium Rev 2 litt.

For å oppsummere fra tidligere funker 500 GB disker. Prøvde å sette opp et RAID0 system, men fikk da så vidt begynt å boote Windows før en blåskjerm kom, etterfulgt av reboot. Så fort jeg tok av RAID, og satte tilbake til IDE mode på hovedkortet funket alt fint igjen.

 

Finnes det noen måte å vise to 500 GB disker som 1 TB uten RAID? (Vet om JBOD) Har egentlig ikke behov for den ekstra ytelsen RAID0 gir, men trenger oversikteligheten av at to disker vises som en.

 

Er virkelig lite sugen på retur.

Lenke til kommentar
Har nå fått testet det ene av mine P5K Premium Rev 2 litt.

For å oppsummere fra tidligere funker 500 GB disker. Prøvde å sette opp et RAID0 system, men fikk da så vidt begynt å boote Windows før en blåskjerm kom, etterfulgt av reboot. Så fort jeg tok av RAID, og satte tilbake til IDE mode på hovedkortet funket alt fint igjen.

 

Finnes det noen måte å vise to 500 GB disker som 1 TB uten RAID? (Vet om JBOD) Har egentlig ikke behov for den ekstra ytelsen RAID0 gir, men trenger oversikteligheten av at to disker vises som en.

 

Er virkelig lite sugen på retur.

 

Hvilke sataporter har du koblet til?Mener å huske at det ikke var noe suksess med raid på rød.Men er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...