Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

Hei noen spørsmål fra "ferskware" avdelingen :thumbup:

Skal kjøpe P5K Premium, Q6600 og 8800GT og skal kjøle med Zalman Reserator 1 og lurer på hvilke RAM brikker er de beste for dette kortet??? Har sett litt på QVL listen fra ASUS men må ha litt hjelp her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja.. skal godt gjøres å kjøpe RAM som ikke er kompatibelt med dette kortet.

Bruker 2 x 1MB Corsair 8500 C5. Ikke noe problem.

Ville vært mer bekymret for harddisk(ene) du har tenkt å bruke - SATA2 disker funker særs dårlig med tidligere versjoner av dette HK.

Lenke til kommentar

Pokker, fikk to Rev. 2 kort i dag... Håper ikke de trøbbler med mine Samsung 500 GB disker. Er lite sugen på retur.

Det finnes fortsatt ingen løsninger på dette bortsett fra å bytte til Rev. A03? Rart at Asus ikke har tilbakekalt kort...

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Pokker, fikk to Rev. 2 kort i dag... Håper ikke de trøbbler med mine Samsung 500 GB disker. Er lite sugen på retur.

Det finnes fortsatt ingen løsninger på dette bortsett fra å bytte til Rev. A03? Rart at Asus ikke har tilbakekalt kort...

Sitter med premium rev.2 kort her selv, ubrukt. Er det så store forskjeller på revisjonene at jeg burde få byttet kortet i en rev.3 fra en anne butikk?

Lenke til kommentar
Hvordan ser man hvilken rev. av Premium man har? Kjøpte nettopp et, fikk til slutt nok av trøbbelet med bios/boot/post med P5K-E...

Rett under navnet printet på hovedkortet "Asus P5K Premium" Står det et Ax-nummer, f.eks. A2 eller A3.

Etter å ha lest om kortet på Asus sitt eget forum begynner jeg å få kalde føtter før jeg engang har prøvd kortet. Det rapporteres det nemlig om massive problemer med diskkontrolleren i forbindelse med SATA2-disker. Disse må manuelt settes til SATA1 med jumper for å i det hele tatt fungere uten feil i system log i windows. Dette gjelder primært samsung og wd, men også brukere med Seagate har opplevd problemet. Raid ser også ut til å by på problemer, noe som igjen har sammenheng med diskkontrolleren. Jeg kommer til å bruke både WD, maxtor og primært seagte, men hvis jeg risikrerer å få problemer med disker på kortet blir det definitivt retur. Noen som kan bekrefte eller avkrefte om dette også gjelder med rev.3? Det skal også sies at enkelte brukere har fått kortet til å fungere 100% "out of the box", men de er i skremmende mindretall.

Kan noen her på forumet bekrefte/avkrefte problemene jeg nevner i dette innlegget? Hvis dere bekrefter problemene, gjelder de på alle revisjoner inkl. rev3? Dette ser ut til å være en hardware-feil da ingen bioser så langt har bedret eller rettet problemet.

Lenke til kommentar

Det virker dessverre å stemme ja. Om du leser litt tilbake i denne tråden (rundt side 92) finner du litt om det. Det er sørbrikken ICH9R paret med tidlige revisjoner som trøbbler. Sakl teste mine kort (rev 2) i begynnelsen av uka, og kan rapportere litt om de.

Revisjon 3 skal ha fikset dette.

Når det gjelder å bytte kort tror jeg ikke du får byttet kortet hos andre butikker enn der hvor du kjøpte det. De vil kontakte Asus og få skaffet rev. 3 kort.

Du skriver litt om "feil i system log i windows".. Hva er det du mener her?

Lenke til kommentar
Det virker dessverre å stemme ja. Om du leser litt tilbake i denne tråden (rundt side 92) finner du litt om det. Det er sørbrikken ICH9R paret med tidlige revisjoner som trøbbler. Sakl teste mine kort (rev 2) i begynnelsen av uka, og kan rapportere litt om de.

Når det gjelder å bytte kort tror jeg ikke du får byttet kortet hos andre butikker enn der hvor du kjøpte det. De vil kontakte Asus og få skaffet rev. 3 kort.

Det heter vel noe sånt som "event viewer" og ligger som en sub-categori på kontrollpanelet under "administrative verktøy". Der kan du sjekke loggen etter disk-errors og lignende som tyder på sata2-problemet.

Flott om du tester kortene dine ja, sitter på rev.2 selv, utestet. Merk deg om du har lilla eller rød farge på kondensatorene ved pcie16x-porten (førstnevnte er produsert i taiwan, sistnevnte i kina), og bios som kom med kortet, bare for å prøve å kartlegge hvilke kort som er problematiske.

Noen som kan linke meg til bekreftelse på at Rev.3 fikser all problematikken med dette kortet? Oppfordrer alle med dette kortet å sjekke hvilken rev. de har og om SATA2-/RAID-problemene er til stede.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Jeg har 150GB Raptor (RAID versjonen) på P5K Deluxe. Ikke hatt et eneste problem.

Det er som regel Samsung diskene som skaper problem på P5K kortene.

Det skal ikke være et problem på nyeste rev. (rev. 3) av P5K Premium.

Hvor har du dette fra? Vil være helt sikkert før jeg evnt. RMA'er

Lenke til kommentar

Det heter vel noe sånt som "event viewer" og ligger som en sub-categori på kontrollpanelet under "administrative verktøy". Der kan du sjekke loggen etter disk-errors og lignende som tyder på sata2-problemet.

Flott om du tester kortene dine ja, sitter på rev.2 selv, utestet. Merk deg om du har lilla eller rød farge på kondensatorene ved pcie16x-porten (førstnevnte er produsert i taiwan, sistnevnte i kina), og bios som kom med kortet, bare for å prøve å kartlegge hvilke kort som er problematiske.

Noen som kan linke meg til bekreftelse på at Rev.3 fikser all problematikken med dette kortet? Oppfordrer alle med dette kortet å sjekke hvilken rev. de har og om SATA2-/RAID-problemene er til stede.

Har første rev. og min 500GB Samsung (Sata2) har aldri vært noe problem med :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

@Caliber,

Eneste måte du kan være sikker ang disker, er å prøve selv.

Jeg har gammelt kort uten problemer, andre har akkurat det samme med problemer. Det virker svært tilfeldig.

Generelt er vel ikke Asus forum akkurat stedet å bli "inspirert", det er svært få som skriver der uten at de har et problem, så det gir et litt vel dårlig inntrykk.

pcp160: Jeg har endel spørsmål som jeg håper du kan svare på her.

Hmm, jeg kan i det minste gjøre et forsøk.

Siden jeg er av den typen som heller leser prosessor spesifikasjoner fra Intel, enn krimromaner på hytta, har jeg i alle fall "pirket litt borti overflaten" når det gjelder virkemåten til C2D. Men jeg har dessverre aldri klart å finne noe liknende for hovedkort, har faktisk aldri sett en manual fra noe HK produsent som forteller (annet en svært overfladisk) hva bios- innstillingene gjør/er, og langt mindre noe teknisk dokumentasjon på virkemåten.

Så det blir "halvkvalifisert" gjetting, uten at jeg kan gå i dybden, eller garantere at det er riktig.

Transaction booster (Hva gjør dette?)

Jeg vet ikke nøyaktig hva denne gjør teknisk sett, men den endrer subtinings (eller et eller annet) på hk som gir noe bedre ytelse på bekostning av stabilitet. Jeg tror den er minnerelatert, for har man relativt høy minnehastighet blir maskinen ustabil med denne på. Min konklusjon for denne er at den med fordel kan brukes dersom man ikke klokker minnet. Når du skrur den på, får du jo valget mellom forskjellig "boost nivåer" jo høyere tall, jo mer ytelse, og mindre stabilt blir det.

Clock Over-Charging Voltage (Hva gjør dette?)

Aner ikke!

Load-Line Calibration (Tidligere kjent som Voltage Damper?)

Ja, det stemmer.

Har du fått mulighet til å endre verdier på denne nå etter navnebyttet, eller er det fortsatt bare "av" eller "på" som kan velges?

CPU GTL Voltage Ref. (Hva gjør dette?)

GTL står for Gunning Transceiver Logic og er en metode for signalbehandlig. GTL reference er referansespenningen som brukes for å avgjøre om et signal er høy eller lav (0 eller 1) Ved høy klokking vil systemet etter hvert "snuble" og klarer ikke lenger skille en fra null på en skikkelig måte (cpu feiler) Det kan da tenkes at en finjustering av referansespenningen kan få den til å holde koken litt lenger.

Det vi gjerne skulle hatt var individuell GTL for de forskjellige kjernene på Quad, for det er vel fler enn meg som opplever at en kjerne gir opp lenge før de andre, og sjansen for at dette kunne vært rettet opp med endring av GTL er tilstede.

Problemet når det bare er en generell GTL, er at det ikke nødvendigvis er slik at mer er bedre, så øker man verdien, for å få med siste kjerne, kan det hende det har negativ effekt på resten.

Såvidt jeg kan skjønne er dette det samme som den tidligere Cpu Voltage Reference, og NB voltage Reference, som etter hva jeg kan se av dine bilder er fjernet i siste bios. Så er vel også her bare snakk om et litt mer beskrivende navn for innstillingen?

NB GTL Voltage Ref. (Hva gjør dette?)

Samme som over, bare at det er snakk om referansespenning for signaler på frontsidebus.

Rart:

CPU temperatur gikk ned rundt 10 grader. Kan dette være riktig?

Det var interessant. Jeg har så lenge jeg har hatt mitt Deluxe hatt en liten misstanke om at temperaturen som vises er for høy. Jeg syns rett og slett det virker urimelig at jeg med 20 grader på vannet, og rett etter oppstart på idle skal ha temperaturer opp mot 30 grader over vanntemp. Min blokk er jo riktignok en gammel traver fra P4 tiden, men likevel...

Jeg vet ikke hva som er riktig, og man er vel nødt til å ta slike avlesninger med en klype salt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...