Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan bestemme når den skal blinke og pipe selv...

Nå la jeg merke til at den ikke er overklokket..jeg trodde jeg kjørte på 2400mhz men den har gått på 1800 hele tiden. Uansett hva jeg velger i bios så går den hele tiden på vanlig speed. Men cpu tempen går opp..

Når dere gjør endringer i bios og avslutter og lagrer slår PC-en seg da av og starter opp igjen automatisk eller fortsetter den bootingen? Lurer på om det kansje er derfor den slår seg av og automatisk på fordi den ikke godtok innstillingene og skal resette seg selv.

Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke har noe speedstep enabled? Prøv å stresse PC-en litt og se om cpuen klokker seg opp.

Jo den går momentant opp til x7 multiplier når jeg starter prime95 torture test :)

Men syns alikevel det er rart at den ikke stiller seg etter fsb innstillingene mine i bios..men kansje det er slik at den går så sakte i idle uansett om jeg overklokker eller ikke..får teste en høyere fsb enn normalt i bios og da se hva som skjer når jeg kjører torture testen, kansje den stiller seg opp etter fsb i bios da.

Har ikke gjort noe valg i bios om speedstep, hvor kan dette slås av? Lastet nettop inn bios 601 beta med default innstillinger. Når jeg stiller fsb opp til 300 f.eks og lagrer så restarter PC-en automatisk og når jeg da går inn i bios viser den 1876mhz men de innstillingene jeg gjorde i bios står der fortsatt så jeg håper det er slik at når den får litt å gjøre så guffer den på i forhold til de innstillingene jeg har gjort.

*rettelse*: nei det hjelper ikke å stille fsb i bios, satt den til 300 og bios viser 1876mhz og når jeg starter torture testen viser den fortsatt bare 1876mhz, men når den er idle viser den 1600mhz og multiplier 6.

Endret av zulo
Lenke til kommentar

@Zulo,

1. MB temperaturen gir alarm ved så lav temperatur fordi Asus Probe er et universalprogram fra Asus som dekker en masse forskjellige hk. Om du vil følge spesifikasjonene fra Asus for P5K setter du den til 65 grader (som altså er anbefalt MB max temp på dette hk)

2. Prøv å reset bios, om du ikke har gjort det siden flash av nye bios.

3. Skru av alle funksjoner i Advanced - CPU configuration menyen, og sett cpu ratio control til manual (Har ikke sett at du sier hva slags cpu du har, men sett det tallet som er max multipler på din cpu)

4. I Jumperfree config, setter du AI overclocking til manual, cpu ratio manual, fsb freq til det du ønsker, og Dram freq til det du ønsker.

Bios har hatt en tendens til å vise feil cpu frekvens, så ikke bry deg om den, bruk cpu-z 1.41 til å se hva det blir.

At hk starter på nytt etter endringer i bios er normalt, jo mer du endrer hastighet på noe, jo større sjangse er det for at hk tar en kaldstart for å stabiliserer seg selv på ny frekvens.

@Sverre1990,

Prøv å sette harddisk i en annen port. Og kun en disk + cd/dvd og prøv igjen.

Hva slags disk har du, ikke Samsung vel......

sablabra Lagt til I går, 19:47

pcp160: Og det er grunnen til at jeg aldri bruker innebygd lydkort... Nå har jeg ikke testa lydkortet på det her hovedkortet, men jeg kan ikke tenke meg at det blir noe mindre støy enn tidligere hovedkort.

Jeg må si at dette ADI kortet er bedre enn alle andre onboard jeg har hatt, og syns det er ganske fin lyd. Men akkurat dette med støy på fullt volume, uten at man spiller av noe er det fremdeles en del av ja...

Lenke til kommentar

Nå har jeg løst problemet med at den ikke kjørte på de innstillingene som var i biosen. Måtte bruke ta cmos reset med den jumperen som er rett ved skjermkortet/under..

Har forresten en E6300 cpu og nå har jeg satt den på 2400mhz (320fsb) og rammen har jeg stilt inn manuelt i bios på 800mhz og 4-4-4-12 2T slik spesifikasjonen tilsier. Har en prime95 torture test kjørende nå på hver kjerne og cpu tempen ligger på 28-31C etter 15 minutter.

Det var en setting jeg lurte på i bios, northbridge strap, burde den stå på auto eller er det noe spesielt jeg burde sette den på? jeg vet ikke hvilken mhz den originalt skal stå på heller jeg..

Lenke til kommentar

Et spørsmål. Det er kjapt, sikkert enkelt, sikkert ganske så dumt og sikkert stilt fra før, men jeg prøver meg alikevell. Kan jeg kjøre 2x GTS på mitt P5K-deluxe, og vil det ha noe for seg?

Tenker på 2x gts 640, om det har noe å si.

Edit: mitt snev av dysleksi slo inn for fult et par sekunder.

Endret av XobiN
Lenke til kommentar

har en 350watts strømforsyning til P5K, 2 harddisker, 3 vifter, 1 dvd brenner og til 1 8800GT, når jeg prøver å starte opp så skjer det ingenting på skjermen, altså den er blank hele tiden, tipper på at jeg trenger en større en, noen som har noe erfaring på hvor stor jeg burde ha?

Lenke til kommentar
har en 350watts strømforsyning til P5K, 2 harddisker, 3 vifter, 1 dvd brenner og til 1 8800GT, når jeg prøver å starte opp så skjer det ingenting på skjermen, altså den er blank hele tiden, tipper på at jeg trenger en større en, noen som har noe erfaring på hvor stor jeg burde ha?

Bør nå i hvertfall klare å boote med for dårlig PSU. Du har vel sikkert prøvd å koble vekk alt som ikke er essensielt for å kunne boote tenker jeg ?

Lenke til kommentar

Når du er så sikker på at det er strømforsyningen din som er for svak, at du spør om råd til ny, så poster du gjerne ikke om det i hovedkort kategorien :roll:

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Noken som har hatt problemer med å koble til ein Western Digital 160 gig harddisk til dette hovedkortet?

Er det kun på intel kontrollern det er s-ata kontakter skal tru? eller er det kanskje 2 på den jmicron sakne også?

i allefall blei PC-en treig i bios og fant ingen disker når eg kobla den til, disken funker ok på ein s-ata - usb sak.

Lenke til kommentar

Og vinnern er:

Cornel 0 - 1 Asus P5k Deluxe

Eg har følgende disker på mitt asus p5k hk.

WD150 Raptor x 2 i Raid 0.

WD750 x 1

WD160 x 1

Når eg flytta wd160 fra Sata 3 til Sata 5 blei PC-en normal igjen.

Når WD160 stod i sata 3, falt raid arrayet mitt ned, og den fant ikkje eine raptor disken min.

Når eg flytta den, blei biosen kjapp og fin, og raidet kom tilbake.

Way to go Asus.

Fleire som har lignende problemer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...