Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

Sånn. Der var 4gb mushkin ram i hus. Aldri noe mere OCZ minne på meg. Mushkin rammen boota opp på første forsøk uten noe tull :D så xp viser 3.25gb ram :p Må vel inn med vista 64bits etterhvert nå da.

Noen som vet om det skulle være noen problemer med å kjøre 4x1gb brikker på 1066mhz?

Kjører selv 4x1GB 1066-ram i Vista 64-bit, ikke noe tull :)

Joda, men kjører du brikkene på 1066mhz eller 800mhz? Leser på nett at p35 ikke takler 1066mhz når man kjører 4x 1gb brikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er min nye maskin med Asus P5K oppe og snurrer. Meg og en kompis brukte noen timer på å bli kvitt et småkjipt problem, nemlig at maskina restartet når jeg valgte shutdown, enten det var i Windows eller med power-knappen på kabinettet. Vi trodde lenge det skyldtes feilkobling av kablene fra frontpanelet (power, reset osv), men det løste seg ved å resette CMOS (ut med batteriet, flytte jumper osv). Det eneste uvanlige nå er en pipelyd akkurat idet maskina slår seg av ved en shutdown, men det kan jeg leve med. Mitt kort kom med siste BIOS, 0603.

Resten av maskina: Antec P180, Antec TruePower 650W, Q6600, 4 x 1GB Corsair DDR2, 8800GTX, Vista Home Premium 64.

Lenke til kommentar
Sånn. Der var 4gb mushkin ram i hus. Aldri noe mere OCZ minne på meg. Mushkin rammen boota opp på første forsøk uten noe tull :D så xp viser 3.25gb ram :p Må vel inn med vista 64bits etterhvert nå da.

Noen som vet om det skulle være noen problemer med å kjøre 4x1gb brikker på 1066mhz?

Joda, men kjører du brikkene på 1066mhz eller 800mhz? Leser på nett at p35 ikke takler 1066mhz når man kjører 4x 1gb brikker.

Jeg har kjørt mine 4 brikker på 1200 mhz og hadde ingen problemer :)

Lenke til kommentar
Får nesten bare prøve med 1066mhz da.

Axl@hw: pipelyden komme fra den lille høytaleren eller strømfornyningen?

Hmm, det må jeg nesten undersøke nærmere. Tenkte ikke på å prøve å lokalisere lyden, gikk nærmest bare ut fra at den kom fra HK. Skal sjekke det.

Lenke til kommentar

Jeg kan dessverre ikke utdype veldig mye, men det går hvordan bios styrer diskene etter hva jeg har skjønt. Når du har de i IDE-mode så bruker den ikke fordelene med s-ata, og heller ikke fordelene som kontrolleren kan gi når du samkjører diskene etter hva jeg kan skjønne. Jeg vil anbefale deg å prøve, og se hva som skjer. Jeg kan i alle fall gå god for at jeg fikk økt ytelse generelt, samt veldig mye bedre hastigheter når jeg overførte filer mellom forskjellige disker, og forskjellige partisjoner. Jeg har ikke prøvd ACPI-mode, eller hva den andre het, men om du leser tråden kan det se ut som det er enda mer ytelse å hente.

Jeg har dessverre hatt en liten lekkasje i vannkjølingen min pga en strips som røk, så jeg får ikke testet mer akkurat nå. Jeg skal rense kortet med kondensfjerner, og krysser fingrene for at ikke 8800GTX-kortet mitt er gått fyken....

EDIT: Svar til 2BB1 som ville ha en liten utdypning - gikk litt fort for seg, så ikke at det var kommet en ny side i tråden med fler svar..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

De kjører på 1200MHz hele gjengen så det skal nok gå bra :)

Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke har brukt mer tid på å søke her inne, jeg har faktisk sjekket litt, men jeg har litt dårlig tid nå. Vurderer å bytte ut dvd-brenneren min til en med s-ata interface, og jeg har et P5K-kort, og har allerede to disker på jmicron kontrolleren. Vil det funke med et optisk drev i den tredje pluggen, eller må jeg bytte om slik at jeg har en disk der i stedet?

Vet jeg har lest et sted her at det kan være litt problematisk med enkelte enheter. Brenneren det er snakk om er en Plextor 755, så det er en god brenner etter hva jeg kan skjønne.. Dog, ikke alltid at det er det som er avgjørende for kompabilitet.

Lenke til kommentar
Da er min nye maskin med Asus P5K oppe og snurrer. Meg og en kompis brukte noen timer på å bli kvitt et småkjipt problem, nemlig at maskina restartet når jeg valgte shutdown, enten det var i Windows eller med power-knappen på kabinettet. Vi trodde lenge det skyldtes feilkobling av kablene fra frontpanelet (power, reset osv), men det løste seg ved å resette CMOS (ut med batteriet, flytte jumper osv). Det eneste uvanlige nå er en pipelyd akkurat idet maskina slår seg av ved en shutdown, men det kan jeg leve med. Mitt kort kom med siste BIOS, 0603.

Resten av maskina: Antec P180, Antec TruePower 650W, Q6600, 4 x 1GB Corsair DDR2, 8800GTX, Vista Home Premium 64.

Lyden kommer fra skjermkortet, og det er ikke farlig :)

Lenke til kommentar

Lyden kommer fra skjermkortet, og det er ikke farlig :)

Aha! Det høres jo bra ut :) Er dette noe du har opplevd selv? Mitt er fra Club 3D.

Edit: Googlet og fant plenty forumposter om 8800GTX i alle varianter som piper når maskina slår seg av. De sier, som deg, at dette er uproblematisk. Da sier vi det :)

Endret av Axl@hw
Lenke til kommentar
Ingen mic koblet til så det er ikke problemet.. Er ganske irriterende å høre på når man ser en film og har på litt høy lyd.

Ok, jeg skjønner. Men får du samme lyden om du prøver med hodetelefon da?

Det jeg merker av ulyder er at om jeg skrur annlegget høyt, får jeg en skurre/skrape- lyd som følger det som foregår på skjermen. Jeg hører hvis jeg drar vinduer rundt, og kjører jeg feks 3DMark med lyden på fullt støyer det ganske kraftig. Men dette er lavfrekvent støy, og legger i grunn ikke merke til det ved spill, eller normal bruk.

Lenke til kommentar

Hei, har fått meg nytt hk (p5k-e wifi), ny prosessor (q6600) og ny ram Crucial 8500 ram 2gb. skal starte PC-en for første gang, hvilke ting må gjøres for at det skal fungere? utenom å plugge i strøm ol. har bootable dvd (XP). prøvde å boote men etter en stund på bootingen (rett før man kommer inn på instillengene for å velge HD ol) så kom det en feilmelding.

"A problem has bee ndetected and windows has been shut down to prevent damage

to your computer

If this is the first time you've seen this Stop error screen,

restart you computer. If this screen appears again, follow

these steps:

Check for viruses on your computer. Remove any newly installed

hardrives or hard drive controllers Check you hard drive

to make sure it is properly configured and terminated.

Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then

restart you computer.

Technical information:

*** STOP: 0x0000007B 0xF78DA524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Aha! Det høres jo bra ut :) Er dette noe du har opplevd selv? Mitt er fra Club 3D.

Edit: Googlet og fant plenty forumposter om 8800GTX i alle varianter som piper når maskina slår seg av. De sier, som deg, at dette er uproblematisk. Da sier vi det :)

Lyden kommer fordi strømmen kuttes litt før PC-en blir helt skrudd av, og da piper en alarm. Du kan jo prøve selv hva som skjer om du ikke kobler i strøm til skjermkortet ;) (PS: Bruk hørselvern :p )

pcp160: Og det er grunnen til at jeg aldri bruker innebygd lydkort... Nå har jeg ikke testa lydkortet på det her hovedkortet, men jeg kan ikke tenke meg at det blir noe mindre støy enn tidligere hovedkort.

Lenke til kommentar

Har p5k deluxe og MB temperaturen er 48 grader, det blinker rødt når i asus probe og det er en lyd-alarm også..kan dette være riktig? hva er MB?Motherboard?

Har vannkjøling og cpuen er på 34 grader, har overklokket men cpu-z veksler på multiplier mellom 6 og 7, og core clock 1600 :s viser den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...