Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

Yey, ser ut som den ene ram brikken var død gitt, fantastisk ram Ocz Titanium Alpha VX2 :( Må vel rma'e dette og, blir da 5 settet jeg er på...

Enten er rammen bare dårlig eller så passer ikke denne rammen med p5k..

Skjedde det samme med meg når jeg hadde p5k, den tok ene brikken og hadde volten aldri over 2 heller på det kortet.....lurer på om det hket er glad i minne :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde en x3210 stående i kontor PC-en på en asus p5b, klokka ikke noe serlig der, full stopp på 2,7ghz. flytta den over på p5k-vm i dag. dro rett opp i 3,4 uten noe mas :)

så et fint m-atx kort. gjorde volt drop mod på kortet for ei tid tilbake, var lite eller ingen dropp på duo mens på quad blir 1,3850V til 1,3520V under load. ikke så ille

er riktig nok varmt med B3 og termisk pasta som jeg fant i en box med tvilsom opprinnese..

Lenke til kommentar
Fekk kreditert både cpu og HK :hmm:...

Kva skal eg gå for? P5K premium eller P5E.

Begrunna svar er alltid kjekt.

Er det nokon som har prøvd dei nye X38 korta frå Asus?

Blir bestilling i morgon.

Vi er i samme båt :)

Har sendt inn mitt defekte Premiumkort.Det fungerte fint med 320 gb Seagate disken,men prøvde en WD 500gb,og fikk ikke innstallert hverken xp pro eller vista ultimate.Fikk bare masse feilmeldinger dessverre.

Jeg kaller kortet defekt da det ikke takler alle harddisker.

Jeg får et Maximus Formula SE i erstatning,hvis butikken finner Premiumkortet defekt,noe jeg vet de vil gjøre.

Lenke til kommentar

Heisann

Noen flere enn meg som har hatt problemer med S-ATA portene på P5K Deluxe? Port 5 fungerer ikke i det hele tatt, og Port 2 eller 3 hvor jeg kjører RAID0 feiler også av og til. Trodde det var harddisken jeg, så har byttet den (Raptor), men har fortsatt samme problem, noe som leder meg til å tro at det er hovedkortet. Har nå fått meg et Adaptec RAID-kort som jeg skal kjøre RAID-setupen på, og kjøre det integrerte bare til lagring... Syns det er merkelig at 1stk S-ATA port skal være død, og at en annen fusker...

Lenke til kommentar
Heisann

Noen flere enn meg som har hatt problemer med S-ATA portene på P5K Deluxe? Port 5 fungerer ikke i det hele tatt, og Port 2 eller 3 hvor jeg kjører RAID0 feiler også av og til. Trodde det var harddisken jeg, så har byttet den (Raptor), men har fortsatt samme problem, noe som leder meg til å tro at det er hovedkortet. Har nå fått meg et Adaptec RAID-kort som jeg skal kjøre RAID-setupen på, og kjøre det integrerte bare til lagring... Syns det er merkelig at 1stk S-ATA port skal være død, og at en annen fusker...

Da hadde jeg vurdert og bytte hovedkortet :)

Lenke til kommentar
Heisann

Noen flere enn meg som har hatt problemer med S-ATA portene på P5K Deluxe? Port 5 fungerer ikke i det hele tatt, og Port 2 eller 3 hvor jeg kjører RAID0 feiler også av og til. Trodde det var harddisken jeg, så har byttet den (Raptor), men har fortsatt samme problem, noe som leder meg til å tro at det er hovedkortet.

Hadde det problemet med mitt første P5K Deluxe, og fikk byttet inn kortet i et nytt. Hos meg var det riktignok bare en port som alltid fungerte, og 2 andre kom og gikk. Så ser ikke bort fra at du har samme feil, og bytte er løsningen. Hvis den ene porten aldri fungerer, uansett hva du setter i den er det en grei sak, feil som kommer og går kan jo være litt vanskeligere å reklamere. :)

Lenke til kommentar

Så det at jeg har fått et par feilmeldinger som sier pfn_list_corrupt på mitt P5K-vanilla kan være fordi hk har dårlig kompabilitet med disker?

EDIT: Jeg har to 750gb'ere, en WD og en Seagate ES. Den andre kom etter at Vista var installert, så OS ligger på WD'en, Vista x64 Business.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Heisann

Noen flere enn meg som har hatt problemer med S-ATA portene på P5K Deluxe? Port 5 fungerer ikke i det hele tatt, og Port 2 eller 3 hvor jeg kjører RAID0 feiler også av og til. Trodde det var harddisken jeg, så har byttet den (Raptor), men har fortsatt samme problem, noe som leder meg til å tro at det er hovedkortet.

Hadde det problemet med mitt første P5K Deluxe, og fikk byttet inn kortet i et nytt. Hos meg var det riktignok bare en port som alltid fungerte, og 2 andre kom og gikk. Så ser ikke bort fra at du har samme feil, og bytte er løsningen. Hvis den ene porten aldri fungerer, uansett hva du setter i den er det en grei sak, feil som kommer og går kan jo være litt vanskeligere å reklamere. :)

Skulle gjerne byttet det, men det er ikke mulig faktisk... Ettersom det er et kort jeg fikk rett fra fabrikken i Taiwan som sample... ;-) Satte inn et Adaptec RAID-kort igår, og det funker fjell foreløpig i hvert fall. Men nytt problem oppsto: Den integrerte controlleren fra Intel bootet ikke lengre! Fikk en feilmelding om ikke nok ROM eller RAM til å starte den! Satte den over i IDE-mode i BIOS, og da gikk det greit. Kortet liker kanskje ikke å ha 3 disk-kontrollere aktivert...? Noen som har noe tips? For jeg har lest et sted at det anbefales å kjøre RAID-mode selv om man ikke kjører RAID. Det er også en AHCI mode, men aner ikke hva det er for noe. Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar

Da har jeg justert litt i bios, og ting SYKT mye raskere...

Satt over til RAID-mode som du sa Pstub, og disablet onboard CRAP lan, attansic, altså. Med en intel GB-kontroller ble ting litt lettere...

Takk for tips, og husk å stem på Dennis, så blir lillesøster glad!

Lenke til kommentar

Sånn. Der var 4gb mushkin ram i hus. Aldri noe mere OCZ minne på meg. Mushkin rammen boota opp på første forsøk uten noe tull :D så xp viser 3.25gb ram :p Må vel inn med vista 64bits etterhvert nå da.

Noen som vet om det skulle være noen problemer med å kjøre 4x1gb brikker på 1066mhz?

Endret av miracl
Lenke til kommentar
Skulle gjerne byttet det, men det er ikke mulig faktisk... Ettersom det er et kort jeg fikk rett fra fabrikken i Taiwan som sample... ;-) Satte inn et Adaptec RAID-kort igår, og det funker fjell foreløpig i hvert fall. Men nytt problem oppsto: Den integrerte controlleren fra Intel bootet ikke lengre! Fikk en feilmelding om ikke nok ROM eller RAM til å starte den! Satte den over i IDE-mode i BIOS, og da gikk det greit. Kortet liker kanskje ikke å ha 3 disk-kontrollere aktivert...? Noen som har noe tips? For jeg har lest et sted at det anbefales å kjøre RAID-mode selv om man ikke kjører RAID. Det er også en AHCI mode, men aner ikke hva det er for noe. Noen som kan forklare?

Ok, hvis du ikke kan bytte det, må du vel bare leve med det.

Akkurat den feilmeldingen din vet jeg ikke noe om.

AHCI mode kan såvidt meg bekjent tilby noe bedre ytelse, og gjøre nytte av funksjoner som "hot swap" og NCQ (native command queuing) hvis disken støtter dette. NCQ er jo et slags køsystem som i en del tilfeller kan gi en grei boost i leseytelse.

Er igjen på syltynn is, så andre får gjerne rette på meg, men jeg tror sata i ide-mode egentlig emulerer ide, og at dette ikke er optimalt ytelsesmessig.

For P5K Deluxe og Premium (og sansyneligvis også andre ICH9R baserte kort) kan det være lurt å laste ned en ny driver før man installerer under raid/achi-mode.

Asus FAQ vedrørende problemer med raid/ahci-mode P5KDeluxe/Premium

This is because older versions of ICH9R IMSM (Intel Matrix Storage Manager) driver (include VISTA boxed driver) has compatibility problems with several models of HDD from particular vendors.

Please kindly build a new AHCI/RAD driver diskette using makedisk tool v7.5.0.1017, and load this driver prior installation of operating system (Windows XP and VISTA) to fix this problem.

Download link: http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip

Uansett, om man allerede har installert Windows, må man ha på plass raid/ahci drivere før man skifter over i bios. Under installasjon må man bruke F6 floppy rutinen for at disken skal finnes.

Lenke til kommentar
Sånn. Der var 4gb mushkin ram i hus. Aldri noe mere OCZ minne på meg. Mushkin rammen boota opp på første forsøk uten noe tull :D så xp viser 3.25gb ram :p Må vel inn med vista 64bits etterhvert nå da.

Noen som vet om det skulle være noen problemer med å kjøre 4x1gb brikker på 1066mhz?

Kjører selv 4x1GB 1066-ram i Vista 64-bit, ikke noe tull :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Da har jeg justert litt i bios, og ting SYKT mye raskere...

Satt over til RAID-mode som du sa Pstub, og disablet onboard CRAP lan, attansic, altså. Med en intel GB-kontroller ble ting litt lettere...

Takk for tips, og husk å stem på Dennis, så blir lillesøster glad!

Så man kan faktisk tjene ytelse på å aktivere raid-mode selv om man ikke har harddisker i raid? Utdyp er du/dere snill! :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...