Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Ja vedrørende dette strap- greiene. Det har jo blitt sagt at en del klarer høyere klokk med 333, noe som i så fall kan indikere at det er noe slakkere subtimings eller noe sånt.

 

Hos meg er det som nevnt det som gir høyest minnefart som gir best resultat i feks SuperPI, men det kan virke som 333 likevel gir noe høyere latency.

Et eksempel:

Fsb380x9=3,4Ghz med strap 266 er 1140Mhz minnefart. Dette gir 36,422 i SuperPi 2M

Fsb380x9=3,4Ghz med strap 333 er 1206Mhz minnefart. Dette gir 36,125 i SuperPi 2M

Men kjører jeg Everest minnetester er latency faktisk høyere med strap 333 med 1206Mhz enn 1140. (55,4 vs 53,4)

Så det er ikke bare enkelt å si at det ene er bedre enn det andre.

 

I mitt tilfelle er 1206Mhz minnefart litt på grensen til hva som er stabilt, så jeg må velge mellom strap 333 og 912Mhz minne, eller strap 266 og 1140Mhz minne, dersom jeg kjører fsb 380. I valget mellom disse er 266 og 1140 helt klart raskest. Men ved en annen fsb hastighet kan det hende dette bildet endrer seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om jeg har store problemer etter jeg oppdaterte fra bios 0401 til 0503. Av en eller annen grunn får jeg ikke overklokken til å være stabil lenger... Verken 450x8 eller 400x9 vil være stabilt, enten feiler Prime95 etter noen sekunder eller så blir det blåskjerm nesten like fort. Dette har vært helt stabilt tidligere, så nå vet jeg ikke hva som har skjedd :( . Jeg mistenker at en rekke minnetimings kanskje settes strammere med den nye biosen. Noen som vet noe om det? Jeg har kun innstilt til 5-5-5-15 mens resten av "subtimings" har jeg latt stå på auto... Irriterende, håper jeg slipper å flashe tilbake til den gamle biosen, men det kan jo være skummelt hvis den er ustabil ellers også.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Jeg testet å kjøre på 400 MHz FSB og fsb:minne ratio på 10:8 med strap 266. Da kjører minnet på 500 MHz, men det ga likevel dårligere ytelse enn om jeg kjørte på 450 MHz med strap 333 og fsb:minne ratio til 1:1 (minnet kjørte altså på 450 MHz). Jeg vet ikke om det er pga. strap eller om 1:1 ratio fortsatt gir bedre ytelse :hmm:

Nei dette med 1:1 og effekten av det er noe jeg også er litt usikker på. I ditt eksempel kan vel også selve fsb hastigheten være en faktor?

 

Jeg postet faktisk noen resultater av et forsøk på avklaring rundt dette med 1:1. (På side 5 da jeg hadde C2D som tillot høy nok fsb til at 1:1 var aktuelt.) Men også da var det tilsynelatende det som ga høyest minnefart som var best, uavhengig av devider 1:1 eller ei.

PS, glemte å skrive det, men resultatene av 4M er altså 1 minutt og... (Gjør ikke 4M på 16 sek :p )

 

Ok, nå har jeg testet litt med de 3 forskjellige alternativene jeg har for å kjøre de 3,7Ghz jeg skal ha. Syns det er litt vanskelig å sammenlikne, siden jeg ikke klarer å få helt lik minnefart under de forskjellige hastigheter.

Men her er resultatet av noen kjappe Everest minnebencmark og 4M superPi:

 

Test fsb 412-528:

412x9=3,708Ghz og minne 515Mhz = 16,016 Sek 4M

Everest read/write/Latency

9308

7523

54

-----------------------------------------

 

462x8= 3,696Ghz og minne 554 = 15,782 sek 4M

Everest

9889

8427

50,5

------------------------------------------

529x7 =3,703Ghz og minne 529 = 16,266 Sek 4M

Everest

9172

9627

56,8

 

Men til dette skal det legges til at jeg i ettertid har forstått at 529x7 sansyneligvis hadde gitt best resultat om jeg hadde hatt "Static read control" påskrudd. (for å hindre ytelsestap på fsb 500+) Interessant å se at minne skriv er vesentlig mye høyere på fsb529, men det er også latency.

 

 

 

Vel, jeg tør i alle fall ikke konkludere med noe bombastisk rundt dette, jeg vet ikke mer enn det jeg har testet meg frem til, og deler bare erfaring. Dine resultater er jo nesten motsatt av mine Sablabra, og det beste rådet dersom man er ute etter det lille ekstra, er vel fortsatt å teste med de alternativene man har på ønsket hastighet. Noe dramatisk forskjell syns jeg uansett ikke jeg ser. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva det er Wheelman, men den gjør i alle fall at hk mister ytelse ved fsb500+. Eller dvs om man har den på auto eller av mister man ytelse. Skrur man den på gjør man ikke det. I testen jeg postet litt over her så man jo at jeg ikke hadde noe bedre ytelse ved fsb 529x7 enn 462x8.

Ser man derimot på denne testen ser man at ytelsen øker hele veien. Er forresten verdt en titt den testen hos xbitslabs, da både strap og static read er omtalt og testet på side 6.

http://www.xbitlabs.com/asus-p5k-deluxe-overclock

Lenke til kommentar
Jepp, det er helt klart staus :p

Men ja, jeg syns dette var rart selv, og vart litt skræmt. Hoppet rett fra NF4 til P35 så jeg hadde ikke sett dette før, men jeg forstår at de som har hatt P965 er kjent med problemstilligen.

 

@lucky666, jeg har hørt før også at bios som kommer med P5K-E ikke skal være helt god. Ellers syns jeg det har virket som et veldig interessant kort helt siden det kom, og det jeg mener gir mest for pengene. Jo fler erfaringer jeg ser her, jo mer overbevist blir jeg. Slipper å angre da, siden P5K-E ikke var ute enda da jeg kjøpte Deluxe. Uansett har jeg som prinsipp å ikke dvele ved slike ting, når jeg kjøpte Deluxe for nesten 2000 kroner, viste jeg jo at det 6-12mnd senere ville fremstå som et elendig kjøp. Sånn er det jo bare med hardware, man betaler uforholdsmessig mye for det som er nytt, og det kommer fort noe billigere og bedre :)

 

Men disse usb problemene dine, virket de altså før flash, eller har de aldri virket?

Jeg vet jo at du har bygget en del maskiner, så ikke ta det ille opp, men er du sikker på at de er korrekt koblet på hk.

(Klarte av en eller annen merkelig grunn selv å få dette feil på mitt nåværende P5K dlx/LianLi, til tross for at jeg jo har gjort dette ganske mange ganger... :blush: )

 

Neida,jeg får ikke å angrer daglig på at jeg kjøpte Premium :)

 

Akkurat disse usb kontaktene til front usb,sjekket jeg flere ganger da jeg trodde at jeg hadde koblet feil.Men det det så bra ut.

 

Jeg bygde også de nevnte pcene i LianLi PC7 kabinett.Begge sliter med front usb.Nesten så jeg tror at det er noe med kabinettene.

Lenke til kommentar

Heisan.

 

Jeg har et P5K deluxe i en HTPC med XP, og sliter litt med høy idle CPU.

Når PC-en ikke er i bruk så idler den likevel på 10-15% CPU.

Det er "system" prosessen i windows som kjører, så jeg mistenker at det er en driver som ligger bak dette.

 

Er det noen andre som har opplevd det samme med dette hovedkortet?

Lenke til kommentar
Det ser ut som om jeg har store problemer etter jeg oppdaterte fra bios 0401 til 0503. Av en eller annen grunn får jeg ikke overklokken til å være stabil lenger... Verken 450x8 eller 400x9 vil være stabilt, enten feiler Prime95 etter noen sekunder eller så blir det blåskjerm nesten like fort. Dette har vært helt stabilt tidligere, så nå vet jeg ikke hva som har skjedd :( . Jeg mistenker at en rekke minnetimings kanskje settes strammere med den nye biosen. Noen som vet noe om det? Jeg har kun innstilt til 5-5-5-15 mens resten av "subtimings" har jeg latt stå på auto... Irriterende, håper jeg slipper å flashe tilbake til den gamle biosen, men det kan jo være skummelt hvis den er ustabil ellers også.

 

Sikkert unødvendig å spørre,men har du tatt en clear cmos og satt "load setup default" i bios,før du begynte å klokke etter flashing?

Lenke til kommentar

Nå har jo BIOS 0601 kommet også. Kanskje teste den? Noen andre som har testet den og merket noen endringer?

 

Må si jeg har oppdaget noe jeg personlig ser på som en stor fordel i de siste bios-versjonene som har kommet, og det er at alle instillinger forblir som de var før oppgraderingen. Før måtte man gjøre alle endringer på nytt etter hver oppgradering. Litt irriterende å måtte endre til RAID oppsett på S-ATA portene, for så å restarte så man kunne sette riktig harddisk i boot-prio osv.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har gjort noe overklokking i det hele tatt, så det er bare snakk om masse andre instillinger, som de-aktivering av integrert W-LAN, det ene LAN-kortet, Q-fan, RAID osv...

Lenke til kommentar
Må si jeg har oppdaget noe jeg personlig ser på som en stor fordel i de siste bios-versjonene som har kommet, og det er at alle instillinger forblir som de var før oppgraderingen. Før måtte man gjøre alle endringer på nytt etter hver oppgradering. Litt irriterende å måtte endre til RAID oppsett på S-ATA portene, for så å restarte så man kunne sette riktig harddisk i boot-prio osv.

Funka ikke her når jeg oppdaterte :(

Lenke til kommentar

Hei

 

Eg har akkurat handla inn deler for oppgradering av PC-en, men får det ikkje til å fungere.

Tips hadde vore kjekt.

 

Deler:

Asus P5K-E /wifi

Intel Core2Q6600

OCZ 2x1gb ram (platinum rev2, 6400)

OCZ PSU 600w

Club3D Nvidia GeForce8600GTS

 

Alt er korrekt montert, og alle kontaktar er sjekka fleire ganger.

 

Eg får ikkje bilde på skjermen, og det virkar som om alt stoppar rett etter at eg har skrudd på straumen. Alle vifter går og harddisk, dvd-r og dvd-rom går gjennom sine oppstarts-greier. Men så er det stopp.

 

Har prøvd å sette skjermkortet i det andre sporet utan hell, ingen forskjell utan kort heller. Ingen pip...

 

Men når eg fjernar ram, så pip den som den skal gjere når dette manglar.

 

Kva kan vere galt? Har også prøvd å resette bios utan hell.

 

Skal prøve eit gammalt PCI skjermkort i kveld...

Lenke til kommentar

Uten bilde er det jo begrenset hva du får gjort oleness. Man er jo nødt til å eliminere seg frem, som du allerde er i gang med. Har man fler komponenter/maskiner er det jo nokså enkelt, har man ikke, er man temmelig "lost"

Du har vel kanskje gjort det siden du hadde minnebrikkene ute, men ellers er jo å teste en og en brikke, i flere spor, og gjerne med bios-reset mellom forsøkene noe som kan prøves. Får du bilde med pci kortet, eller med bare en minnebrikke, kan du jo få oppdatert bios i det minste.

Håper du finner ut av det. :)

Lenke til kommentar

No har eg testa med det antikke skjermkortet, og det var ingen hjelp i. Eg har inntrykk av at hovedkortet ikkje veit om skjermkortet. Etter manualen skal det pipe i pc-speakeren dersom det ikkje er skjermkort montert. Dette skjer ikkje:(

 

Har teke ut att kortet, fjerna kjølar (big typhoon 120vx) og cpu, og sett alt saman igjen. Testa hk utanfor kabinett på isolerande materiale utan at det hjelpte. Med andre ord ingen kortslutning under hk mot kabinett.

 

Som tidlegare skrive får eg ikkje respons frå pc-speaker på nokon feil utanom manglande ram. Det virkar ikkje som bios får gått gjennom systemet på rett måte.

 

GPU vifta går på begge korta eg har testa. Men skjermen viser "No signal" uansett. Det er ingen respons på tilkobla tastatur heller. Ingen NumLock eller CapsLock. Lysa på tastaturet blinkar når eg slår på straumforsyninga bak, men det skjer ikkje meir når eg trykker inn power knappen.

 

Kan det vere at rammen ikkje får høg nok spenning (oppgitt 1,9-2,1v)? Eller er hovedkortet DOA?

 

Er litt frustrert no. Har litt lite lyst å gå tilbake til det gamle når eg har brukt såpass med pengar på det.

 

Oppgradere bios kan bli ei nøtt, ja...

 

Håpar på kjapt svar slik at eg evt kan sette sammen gamlepcen i kveld dersom hk må i retur...

Lenke til kommentar
Det ser ut som om jeg har store problemer etter jeg oppdaterte fra bios 0401 til 0503. Av en eller annen grunn får jeg ikke overklokken til å være stabil lenger... Verken 450x8 eller 400x9 vil være stabilt, enten feiler Prime95 etter noen sekunder eller så blir det blåskjerm nesten like fort. Dette har vært helt stabilt tidligere, så nå vet jeg ikke hva som har skjedd :( . Jeg mistenker at en rekke minnetimings kanskje settes strammere med den nye biosen. Noen som vet noe om det? Jeg har kun innstilt til 5-5-5-15 mens resten av "subtimings" har jeg latt stå på auto... Irriterende, håper jeg slipper å flashe tilbake til den gamle biosen, men det kan jo være skummelt hvis den er ustabil ellers også.

 

Sikkert unødvendig å spørre,men har du tatt en clear cmos og satt "load setup default" i bios,før du begynte å klokke etter flashing?

 

Joda, har gjort det nå :p

 

Men jeg fant ut problemet til slutt. Det ser ut til at med bios 0503 må jeg øke FSB Termination Voltage ett hakk for å få den stabil på 450x8. Dette var ikke nødvendig med 0401, men det kan være fordi den øker av seg selv ettersom FSBen øker.

Lenke til kommentar
No har eg testa med det antikke skjermkortet, og det var ingen hjelp i. Eg har inntrykk av at hovedkortet ikkje veit om skjermkortet. Etter manualen skal det pipe i pc-speakeren dersom det ikkje er skjermkort montert. Dette skjer ikkje:(

 

Har teke ut att kortet, fjerna kjølar (big typhoon 120vx) og cpu, og sett alt saman igjen. Testa hk utanfor kabinett på isolerande materiale utan at det hjelpte. Med andre ord ingen kortslutning under hk mot kabinett.

 

Som tidlegare skrive får eg ikkje respons frå pc-speaker på nokon feil utanom manglande ram. Det virkar ikkje som bios får gått gjennom systemet på rett måte.

 

GPU vifta går på begge korta eg har testa. Men skjermen viser "No signal" uansett. Det er ingen respons på tilkobla tastatur heller. Ingen NumLock eller CapsLock. Lysa på tastaturet blinkar når eg slår på straumforsyninga bak, men det skjer ikkje meir når eg trykker inn power knappen.

 

Kan det vere at rammen ikkje får høg nok spenning (oppgitt 1,9-2,1v)? Eller er hovedkortet DOA?

 

Er litt frustrert no. Har litt lite lyst å gå tilbake til det gamle når eg har brukt såpass med pengar på det.

 

Oppgradere bios kan bli ei nøtt, ja...

 

Håpar på kjapt svar slik at eg evt kan sette sammen gamlepcen i kveld dersom hk må i retur...

 

Tenkte på bildet. Før du får lagt opp driverne til skjermkortet vil du ikke få digitalt bilde. Løsningen er å kjøre vanlig VGA :) En overgang i porten til skjermkortet(og analog port i skjermen) fungerer eller en gammel skjerm i port nummer 2, når driverne er på plass vil du få bilde i begge skjermer.

 

Edit: i alle fall den løsningen jeg gjorde for å få bilde på mitt system på jomfru starten.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...