Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2: Når jeg har den eksterne disken (mybook 320gb) koblet til, så henger PC-en seg rett før Windows XP boot screenen kommer, mens når jeg plugger den ut, så er allt som det skal være.

 

Orker ikke å lage en egen topic for dette, så skriver dette her, takk for evt svar :)

 

Kim

Dette sliter jeg med og avogtil, er ikke alltid. Har foresten akkurat samme harddisk også.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Har noe problemer med ett P5K E Wifi.

Problem.1

Strømmen forsvinner på usb og maskin henger seg når den har stått på lenge eller spiller ett spill.

Har oppdatert bios og prøvd med flere forskjellige oprativsystem samme feilen på alle.

 

Problem.2

Ved restart etter dette så får jeg melding om att "overklokkings profil" har feilet men har ikke noe som helst overklokking på den.

Tror nok att disse 2 feilene kanskje henger sammen ?

 

Problem 3.

Står maskin uten strøm ei natt så har biosen resatt seg, har byttet batteri men hjelper ingenting.

Akkurat den feilen kan jeg leve med siden maskin stort sett står på hele tida..

 

Så kan det gå ei uke uten problmer og så kommer disse feilene helt uten videre.

 

Er kort nr 2 jeg har første sende jeg i retur siden ikke ville starte pga innbrudd i kabinet (selv om jumpern sto på)

 

Resten av hw er

Gigabyte 850w psu

Q6600

2x1024 kingston pc6400

Ati x1950

1x80 gb Samsung s-ata

1x320gb Samsung s-ata

 

Har prøvd Hw på ett annet hk og ingen problem.

Så lurte på det var noen som viste om noe triks på disse korta.

Noe en må slå av på i bios for å få dette sære kortet til å være stabilt ?

 

Begynner å bli rimelig lei alt sånn små tull har prøvd og stillt og knota i bios på forskjellige ting men har ikke hjelp noe.

 

Har du funnet noen løsning på problem 1 ? ...Kan se ut som om jeg sliter med det samme.

Lenke til kommentar
Har nyeste bios her og dobbel-booter fordi av og til...men jeg tror det har noe med P35 chipsettet siden jeg har opplevd dette på andre p35 kort også.

Det er helt korrekt, og under en del omstendigheter også helt normalt. Jeg har registert at det gjerne skjer dersom jeg endrer mye på noe ifht klokking.

For å sitere Asus vedrørende dette på P5K Deluxe (og sikkert med fler...)

My system sometimes may need to power up and down twice before entering OS.

Is this normal?

 

This is normal if any of the following conditions are true:

1. The very first time for system to power up after AC power off.

2. Has just save and exist BIOS setup screen after setting system to overclock to an extensive level.

3. Have just adjusted memory or FSB setting in BIOS.

 

System will require a complete system reset (i.e. cold off) to stablize system clock if any of the conditions listed above are true.

 

Så dere som "skryter" av aldri ha opplevd dette driver vel bare med litt sånn småklokking da? :tease:

Men når det er sagt kan det for alt hva jeg vet være et problem med bios på ditt kort Freak627, så kan tenkes at det skjer mer sjelden med ny. En annen ting som kan skape samme symptom er problemer med strømforsyningen. Men da har det gjerne ikke noe sammenheng med de punktene nevnt over.

Lenke til kommentar
Ikke jeg heller (P5K Premium), kun når datan har slått seg av pga for høy klokk :innocent:

Ja, det skjer støtt og stadig under klokking her å :p, rart det der :wee:

 

 

EDIT: Jeg misforsto litt :hmm:, min skrur seg av, og så på igjen hver gang jeg går ut av BIOS :p

 

Eller er jeg på feil spor nå?

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Ja, det er jo status å ikke ha dobbel-boot, ikke sant? =p Første gangen det skjedde trodde jeg pc-en døde, for det tok så lang tid før den startet igjen :p Men dual-boot skjer jo med meg også, men ikke til vanlig. Kun når jeg diller mye i bios og restarter.

 

WheelMan:

Nei, ikke det at PC-en restarter når du går ut av bios. Det skjer vel med alle hovedkort. Men det at PC-en starter, for så å slokne og 2 sekunder senere starter den igjen.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
WheelMan:

Nei, ikke det at PC-en restarter når du går ut av bios. Det skjer vel med alle hovedkort. Men det at PC-en starter, for så å slokne og 2 sekunder senere starter den igjen.

Ja, det er helt normalt her :ermm: , trodde alle liknende oppsett var sånn jeg? :!:

 

Det som skjer: Går ut av BIOS, den restarter. Akkurat i det skjermen skal til og skru seg på, skrur PC-en seg av i 2-3 sek, og så skrur på og booter :), var det jeg mente.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Ja, det skjer støtt og stadig under klokking her å :p, rart det der :wee:

EDIT: Jeg misforsto litt :hmm:, min skrur seg av, og så på igjen hver gang jeg går ut av BIOS :p

 

Eller er jeg på feil spor nå?

 

Dette er helt normalt på P965/P35 chipsettene.

 

Edit:Har akkurat bygd 2 PC-er på P5K-E Wifi med bla Q6600.Har funnet at release bios er meget buggete.Jeg opplevde at da jeg skulle restarte pc fra windows eller bios stoppet den og ingenting skjedde etter det.Strøm til usb ble også plutselig borte.

 

Oppdaterte til siste bios og fikk plutselig en annen pc i bytte :) Da fungerte alt som det skal,unntatt en ting:jeg får ikke front USB til å virke for alt i livet.Noen som har det problemet og evt fått ryddet opp i det?

 

Må også si uten at jeg har fått fiklet alt for mye med dette kortet,at dette er virkelig mye for penga!Nesten så jeg angrer på kjøpet av Premiumkortet,som ligger atskillig høyere i pris.En har jo alt en skal ønske seg av features i bios på P5K-E.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Hvilken bios hadde hovedkortet da du fikk det, og hvilken bios flashet du til? Jeg bruker bios 0401 som kom med hovedkortet da jeg kjøpte det, men vurderer om jeg skal gidde å oppdatere bios...

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med USB, hverken i front eller bak :p . Usikker på hva det kan være...

 

Og som du sier så gir det mye for penga :)

Lenke til kommentar
Ja, det er jo status å ikke ha dobbel-boot, ikke sant? =p Første gangen det skjedde trodde jeg pc-en døde, for det tok så lang tid før den startet igjen :p Men dual-boot skjer jo med meg også, men ikke til vanlig. Kun når jeg diller mye i bios og restarter.

Jepp, det er helt klart staus :p

Men ja, jeg syns dette var rart selv, og vart litt skræmt. Hoppet rett fra NF4 til P35 så jeg hadde ikke sett dette før, men jeg forstår at de som har hatt P965 er kjent med problemstilligen.

 

@lucky666, jeg har hørt før også at bios som kommer med P5K-E ikke skal være helt god. Ellers syns jeg det har virket som et veldig interessant kort helt siden det kom, og det jeg mener gir mest for pengene. Jo fler erfaringer jeg ser her, jo mer overbevist blir jeg. Slipper å angre da, siden P5K-E ikke var ute enda da jeg kjøpte Deluxe. Uansett har jeg som prinsipp å ikke dvele ved slike ting, når jeg kjøpte Deluxe for nesten 2000 kroner, viste jeg jo at det 6-12mnd senere ville fremstå som et elendig kjøp. Sånn er det jo bare med hardware, man betaler uforholdsmessig mye for det som er nytt, og det kommer fort noe billigere og bedre :)

 

Men disse usb problemene dine, virket de altså før flash, eller har de aldri virket?

Jeg vet jo at du har bygget en del maskiner, så ikke ta det ille opp, men er du sikker på at de er korrekt koblet på hk.

(Klarte av en eller annen merkelig grunn selv å få dette feil på mitt nåværende P5K dlx/LianLi, til tross for at jeg jo har gjort dette ganske mange ganger... :blush: )

Lenke til kommentar

Jeg hadde ingen problemer med bios 0401, men jeg oppdaterte til 0503 nå... Jeg merker ingen forskjell foreløpig, men en ny "strap to northbridge" eller noe lignende dukket opp nå. Hvilken innvirkning vil det få på ytelsen? Jeg satte den till 333 MHz nå, men jeg er usikker på hvilken setting som gir best ytelse.

Lenke til kommentar

Inntil noen kan si med sikkerhet hvordan det påvirker ytelsen, bruker jeg strap til NB til å velge minnehastigheter som passer med fsb-en jeg har satt for at forholdet mellom cpu og ram skal bli optimalt.

 

pcp160 i en annen tråd:

Godt spørsmål. Skulle ønske jeg var 100% sikker på svaret...

Veldig mye av det som er beskrevet rundt strap handler om P965, og i alle fall ikke alt er likt på P35. Som feks dette Betroz nevnte på forrige side om lavere ytelse fordi hk setter en annen strap på fsb400+, gjelder ikke P35 (dette postet jeg en kjapp test på nederst forrige side)

Jeg bruker akkurat nå 266 strap fordi dette gir meg et lite hakk høyere minnehastighet enn 333 (200 gir som 2bb1 og Wheelman nevnte, hastigheter langt utenfor rekkevidde med mine brikker)

 

Så det gir i alle fall tilgang til forskjellige minnehastigheter. Men om det også endrer timings eller andre ting vet ikke jeg. Har forsøkt å måle meg frem til noe fornuftig, men siden det ikke er mulig å teste uten at også minnehastigheten endres, er det vanskelig å vite om resultatene skyldes annen minnefart, eller andre ting, så tør ikke mene noe om det. Noen dramatisk forskjell virker det dog ikke til å være så langt jeg har registrert.

 

Så mitt råd, frem til noen som virkelig kan dette har talt, er at du velger den strap som gir deg minnefart tettest mulig opp til den farten de klarer på den fsb frekvensen du benytter.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Jeg testet å kjøre på 400 MHz FSB og fsb:minne ratio på 10:8 med strap 266. Da kjører minnet på 500 MHz, men det ga likevel dårligere ytelse enn om jeg kjørte på 450 MHz med strap 333 og fsb:minne ratio til 1:1 (minnet kjørte altså på 450 MHz). Jeg vet ikke om det er pga. strap eller om 1:1 ratio fortsatt gir bedre ytelse :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...