Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har et problem med mitt P5K Deluxe, er ikke 100% sikker på om det er HK men jeg spør likevel.

Etter at jeg hadde lånt en kjøler av en kompis og hadde satt på igjen stock kjøleren så startet ikke maskina. Den startet, og etter 4-5 sek stopper det og starter på nytt, og på nytt helt til  jeg slår av PSU.

 

Noen som har opplevd lignende?

9655056[/snapback]

 

Du må sjekke monteringen en gang til. I følge håndboken skal CPU og kjøler monteres etter at du har montert hovedkortet i kabinettet, men med mine erfaringer så kan det være vanskelig å få montert dette riktig. Jeg har begynt å montere CPU og kjøler mens hovedkortet ligger på antistatik matten, her vil du ha 100 % kontroll på at alt kommer på riktig plass.

 

Så til bottom line - sjekk din montering en gang til slik at du er sikker på at alt er riktig montert. Det tyder jo på at den siste monteringen gikk galt.

Lenke til kommentar
såpass hadde jeg funnet ut også :)  har pløyd noen tråder det er nevnt at chipsett har CF støtte. men ikke funnet noen som har prøvd enda. argumentet til folk er at pci-e x4 er åpen i enden slik at man kan sette et til pci-e kort der. hadde det funka hadde det vært spennende. skal surfe litt på saken senere

i kveld. hadde vært arti. kanskje 2 2950pro i spille htpcn til jul

9654047[/snapback]

Ok, jeg får kanskje moderere meg til å si det jeg opprinnelig hadde tenkt da; offesielt er det ikke støttet, og i følge pci-e spesifikasjonene er det ikke mulig å bruke et fysisk x16 kort i en fysisk x4 slot.

I enden av x16 slot er det en "hot plug present detect", men jeg vet ikke om denne brukes til å fortelle hk at det er noe der, eller om skjermkortet er avhengig av en bekreftelse derfra for å fungere.

Så for all del, det er jo mulig å prøve, så lenge man er inneforstått med at det er noe usikkert om det vil fungere :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket alle postene angående dette her.. :blush:

Men info fra egen erfaring i går kveld:

cpublokka "cuplex PRO" som er blant annet i mist economy dual rad settet ikke passer uten at du fjerner kjøleribba som står på kanten av hovedkortet ved siden av cpuen.

 

En litt kjip sak å måtte ta av den kjøleribba men men..

Lenke til kommentar

Hmm, det var dumt da zulo, er den blitt så stor altså?

Jeg har jo en Culpex PRO i min maskin, som passer helt fint. Men den er noen år gammel så den er kanskje ikke lik, eller det finnes flere blokker med det navnet...

 

110660.jpeg

 

Men om du har du bilde av dette, kan du gjerne poste det. Det er alltid fint å høre om slike ting, slik at andre kan unngå problemer. :)

Lenke til kommentar
Hmm, det var dumt da zulo, er den blitt så stor altså?

Jeg har jo en Culpex PRO i min maskin, som passer helt fint. Men den er noen år gammel så den er kanskje ikke lik, eller det finnes flere blokker med det navnet...

 

110660.jpeg

 

Men om du har du bilde av dette, kan du gjerne poste det. Det er alltid fint å høre om slike ting, slik at andre kan unngå problemer. :)

9658237[/snapback]

 

Ja det var litt dumt, den ser nesten lik ut som din men de har lagt på en ekstra utbuling på plexiglasset med et hull på..og det går da rett inn mot kjøleribba..det er veldig close til at det kunne gått bra, hadde jeg skjært vekk 5mm på den kunne det nok gått,jeg trenger jo uansett bare 4 skruhull så de 2 ekstra hullene er til bryderi bare.(på plexiglasset på cpublokka)

 

 

Her kan du se at det er de 2 hullene som står mellom hjørnene som går litt for langt ut og de trenger ikke være der engang..

ac21254_org.jpg

Lenke til kommentar

Ok, jeg skjønner Zulo, de har gjort den universal for å passe på S939/AM2 skjønner jeg. Personlig ville jeg da slipt vekk litt på den, fremfor å fjerne kjøleribbe... Men det blir jo en vurderingssak opp mot sannsynligheten for at du vil bruke denne på AMD i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Ok, jeg skjønner Zulo, de har gjort den universal for å passe på S939/AM2 skjønner jeg. Personlig ville jeg da slipt vekk litt på den, fremfor å fjerne kjøleribbe... Men det blir jo en vurderingssak opp mot sannsynligheten for at du vil bruke denne på AMD i fremtiden :)

9659603[/snapback]

 

Kommer nok aldri til å bruke den på amd,hadde ikke noe å slipe med og hadde lyst til å komme igang fort :p Forresten virket det som den ikke kom helt nedpå cpuen kansje man må ta av den metallsaken som holder fast cpu? Når blokka lå nedpå og jeg vridde på den for å smøre utover goopen så ble det såvidt merke etter goop på flaten under cpublokka..og tempen er 43-53 grader idle,varmere idle enn cpuen var med luftkjøling på det gamle hovedkortet.

Lenke til kommentar
Vel, da er nye bioschips bestilt. Tips til alle: IKKE flash bios fra windows, spesielt ikke fra vista64. ;) Asus update kan ta seg en bolle eller to!

 

Blir nok en stund til jeg kan nyte min nye pc. Bestilg bios i usa, som må programmeres i uk... :(

 

/Thomas

9644696[/snapback]

 

Heisann!

Sjekk www.eksitdata.se. Burde være billigere og raskere å få dette fra Sverige!

http://www.eksitdata.com/shp/shp_showprodu...012003299061805

Lenke til kommentar
Den nedereste er "BIOS update tool". Ta 0204.

9661288[/snapback]

Ok, da laster jeg ned BIOS når jeg kommer hjem.

 

Men hvordan skal jeg instalere den? Er det bare å åpne den i Windows eller må jeg brenne den ut på DVD?

9662163[/snapback]

 

Jeg ville ha brukt EZ flash med enten minnestick eller floppy hvis du har.Flashing fra windows er ikke å anbefale.

 

Det står godt forklart i manualen hvordan du gjør dette.Det er også raskere og enklere å bruke EZ flash.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
EZ flash? Hva er det? :blush:

9662501[/snapback]

 

Om jeg ikke husker feil så er dette flashutility man får tilgang til når man booter. Ikke flash hovedkortet ditt fra Windows, jeg klarte ihvertfall å feilflashe min bios fra Windows, og leser at det er mange andre som også har gjort dette...

 

Da er du advart...

 

/greigutt

Lenke til kommentar
Forresten virket det som den ikke kom helt nedpå cpuen kansje man må ta av den metallsaken som holder fast cpu? Når blokka lå nedpå og jeg vridde på den for å smøre utover goopen så ble det såvidt merke etter goop på flaten under cpublokka..og tempen er 43-53 grader idle,varmere idle enn cpuen var med luftkjøling på det gamle hovedkortet.

9660947[/snapback]

Var det Quad eller dualcore du hadde?

Jeg fikk i alle fall greie temperaturer med E6600 og denne Cuplex blokken, uten noe modifikasjoner. Men bruker den jo nå på en Q6600 B3, og der var det i utgangspunktet latterlig høy temperatur. Har planslipt cpu, og etter dette også fjernet rammen (siden nedslipningen gjør at den enda lettere kommer i veien/er høyere enn cpu overflaten)

 

Men selv etter dette har jeg ikke spesielt imponerende temperaturer. Dette kan jo skyldes flere ting, men blandt annet er jo dette en blokk som ble konstruert for 1 kjernes prosessorer, og feks på P4 Prescott var den svært god. Selv om C2D er krympet til 65nm vs 90nm på Prescott, er kjernearealet vesentlig større på Quadcore. Og de produserer jo enorme mengder varme om man klokker/øker V-core litt.

Jeg har forresten også fjernet dysen i vanninnløpet på min blokk, for å få mer vanngjennomstrømning, men er ikke sikker på om du har en sånn på din. Om det lønner seg vil nok også være litt avhengig av resten av systemet.

 

Har sett at en god del av B3 Quad'ene har som min hadde: høyere kanter, enn de er midt på annleggsflaten (HS). G0 skal vist være mindre utsatt, og heller litt høyerer på midten ut fra de erfaringer jeg har sett.

 

@greigutt,

Er det noen spesiell grunn til at du ikke kjører reklamasjonssak på den ødelagte bios flashingen?

Så lenge du ikke har brukt feil fil, eller gjort noe annet unormalt, ville jeg i alle fall gjort det. På P5K-e og oppover er det dessuten ikke mulig å bytte bios-chip, så med mindre man har særdeles gode loddekunnskaper er kortet vrak. :)

Lenke til kommentar
@greigutt,

Er det noen spesiell grunn til at du ikke kjører reklamasjonssak på den ødelagte bios flashingen?

Så lenge du ikke har brukt feil fil, eller gjort noe annet unormalt, ville jeg i alle fall gjort det. På P5K-e og oppover er det dessuten ikke mulig å bytte bios-chip, så med mindre man har særdeles gode loddekunnskaper er kortet vrak. :)

9664521[/snapback]

 

På P5k-kortet jeg har er ikke bios loddet fast. Jeg trodde faktisk ikke feilet biosflash ble dekket av garantien, men har blitt fortalt av flere at det faktisk blir det. Når det er sagt, må jeg ærlig innrømme at jeg ble litt overivrig i det jeg dro ut chippen, så det ene beinet knakk... :( Ja, veit det var DUST, men jeg skulle bare plukke den ut for å vite hvilken brikke jeg skulle få noen til å progge for meg. MEN så fant jeg ut at de ikke hadde min brikke, så da måtte jeg bestille meg chip fra en annen side... Huff altså! hehe.

 

Grunnen til at jeg ikke returnerte kortet var både fordi jeg trodde det ikke ble dekket, og for at jeg er for lat til å plukke det ut igjen, hehe. ;)

 

/greigutt

Endret av greigutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...