Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Takk for kjapt svar, men får det likevel ikke til å fungere. Vifter står still og det er en kontinuerlig høy lyd når jeg skrur på maskin. dette kan da umulig være bra  :cry:

 

Noen ideer?

9634592[/snapback]

Så lenge viften i strømforsyning går (altså PSU er på) så skal det være spenning på "ide-hdd"-type kontaktene. Er det ikke det så må PSU være fokket.

Men du kan også ganske enkelt bare måle det med multimeter.

9636202[/snapback]

 

Vifter og PSU går som de skal, men den helsikes ulingen fortsetter :roll:

Prøve å gå gjennom step by step igjen da :ermm:

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva har du av hw?

 

Hørte noen som hadde problemer med uling dersom en av 6-pin's til skjermkortet ikke stod i.

9636577[/snapback]

 

P5KC

Corsair 620

Q6600

EVGA 8800 GTS

4 gig Corsair 6400

Samsung 500 gig 16 rpm Hd

 

tror vel det summerer det meste...

 

Er i gang med gjennomgåelse av maskin nå, men finner ikke stort... ikke lett å finne sin egen feil :hrm:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har et problem med P5KC og P180 Kabinett.

 

Sitter å knoter sammen min første egen komponerte maskin, men får ikke viftene fra kabinettet til å passe på hovedkortet.

 

Håper det er min egen feil  :blush: eller må jeg kjøpe en overgang fra vifte kablene til hovedkortet?

 

Håper på snarlig tilbakemld så jeg kan få pc oppe å gå !

 

Mikael

9633749[/snapback]

 

Kabinettviftene skal ikke kobles på HK, du skal koble dem til en det jeg tror heter 4 pins molex. (som kommer fra PSU)

Dette er samme typen kontakt som IDE harddisker bruker.

9634111[/snapback]

Og hvorfor skal ikke kabinettviftene kobles på hk? Har 2-3 vifter koblet til hovedkortet, og ikke noe problem her.

 

@pcp160: Du tenker på maks fsb med quad? Det kan jeg ta og teste ja :) Håper jeg klarer oppunder 500 i alle fall.

Lenke til kommentar
Har innstallert så mange hovedkort i det siste at jeg kan ikke huske om jeg har lastet ned oppdaterte lydkortdrivere til mitt Premium. Men enten så har jeg det, eller så var Asus' sin download-server nede da jeg prøvde :) Skal prøve igjen i morgen.

9631302[/snapback]

 

Ja, jeg får lastet ned ca 20% før jeg mister serveren :( Håper det ikke er noe vedvarende problem

Lenke til kommentar
Og hvorfor skal ikke kabinettviftene kobles på hk? Har 2-3 vifter koblet til hovedkortet, og ikke noe problem her.

 

9637712[/snapback]

 

De skal ikke kobles til HK fordi man da må klippe av de pluggene som er på vifteledningen allerede og sette på en kontakt som passer på HK. Dette er faktisk en ganske stressende oppgave, såvel som unødvendig.

Lenke til kommentar
Og hvorfor skal ikke kabinettviftene kobles på hk? Har 2-3 vifter koblet til hovedkortet, og ikke noe problem her.

 

9637712[/snapback]

 

De skal ikke kobles til HK fordi man da må klippe av de pluggene som er på vifteledningen allerede og sette på en kontakt som passer på HK. Dette er faktisk en ganske stressende oppgave, såvel som unødvendig.

9637953[/snapback]

Nåå er jeg ikke helt med her. Mine vifter har kun én ledning, og det er en slik med 3 pinnehull som passer ned på vifte-innganene på hovedkortet, så?

 

 

@pcp160: Nådde en liten milepel med Q6600 :)

Edit: FSB altså, ikke frekvensen.

post-35504-1191531633_thumb.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

For å oppklare dette, og avslutte diskusjonen kommer jeg med dette:

 

Kontaktene på viftene som følger med P180/P182 er av typen molex. Disse er 4-pins og passer ikke inn i 3-pins på hovedkortet.

Molex kontaktene som er fra viften (hunkjønn) skal plugges inn i molex fra strømforsyningen (hannkjønn).

 

Molex.jpg

 

Molex brukes også til div. andre komponenter i en datamaskin (harddisker, cdrom osv).

Lenke til kommentar
Aha, visste ikke at Antec-kabinettene ble levert med molex-tilkoblinger på viftene.

 

Kjører dere FSB- og NB-volt på auto eller?

9638154[/snapback]

 

Stemmer at kabinett viftene har en såkalt Molex tilkobling. Viftene er hvertfall i gang, sammen med big Typhoon viften til cpu..

 

Piping fortsetter, og samboeren sitter å ler i sofaen. "sa jo du skulle fått en som hadde greie på det her til å sette den sammen". :innocent:

 

Bestille en pc Proff hjem på døra tenker jeg..

 

Takk for all hjelpen folkens!

Lenke til kommentar

@pcp160: Nådde en liten milepel med Q6600 :)

Edit: FSB altså, ikke frekvensen.

9638001[/snapback]

Dæven! Ja det var bra med Quad :thumbup:

Er jo ikke godt å si om det er tilfeldigheter, eller om G0 er noe bedre på fsb-villighet, men det er i alle fall en god del bedre enn hva jeg får til med min B3.

 

(2mmy91 @ 03/10-2007 : 18:19)

Er det noen ting jeg bor stille pà i Bios pà P5k Premium nàr jeg fàr det?

 

Skal overklokke.

Jeg vet ikke om jeg forstår spørsmålet helt, det enkle svaret er ja.

 

Syns folk er flinke til å svare i denne tråden, men når spørsmålene blir så generelle som ditt, har de nok lett for å bli oversett.

 

De fleste skrur av alle funksjoner under cpu config, setter minnehastighet (og gjerne også timings) manuelt, pci-e på 100, voltage damper- enable. Resten kommer jo an på klokken, kjøling osv.

 

QUOTE(2bb1 @ 04/10-2007 : 23:21)

Kjører dere FSB- og NB-volt på auto eller?

Jeg gjør i alle fall det, her går det fint med auto på alt opp til ca 500fsb, over dette må jeg øke litt for å holde det stabilt. Siden min Quad ikke vil over ca 470 har jeg ingenting å hente på økning av hk spenninger.

Men dette er jo en tolmodighetsprøve i prøving og feiling siden det ikke finnes noe fasit som gjelder alle. Det er like varierende som feks hvor høy V-core man må ha for å kjøre 3,6Ghz :)

Lenke til kommentar
Vifter og PSU går som de skal, men den helsikes ulingen fortsetter :roll:

Prøve å gå gjennom step by step igjen da  :ermm:

 

Takk for svar

9636515[/snapback]

Hmm, det er aldri godt å si hva dette kan komme av. Men når du har forvisset det om at alle tilkoblinger og enheter er satt riktig, (husk også den ekstra 4pins hk strøm) kan du eventuelt prøve å ta ut en minnebrikke, reset bios med jumper som beskrevet i manual (clear Cmos), og prøv igjen.

Prøv gjerne det samme med begge brikkene en og en, så får du eliminert feil på dem i det minste.

Får du igang systemet med en brikke, bør du oppdatere bios før du setter inn nr2.

 

Er det bare et evigvarende langt pip, eller piper det med noe slags intervaller da?

Lenke til kommentar

Jeg burde sikkert lese litt før jeg spør, men jeg er utrolig lei hele p5k nå, så jeg fyrer løs:

 

Har feilflashet dette kortet: https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=48971

 

Gidder ikke kjøpe et kort til for å hotswappe bios, så jeg tenkte jeg skulle bestille meg en ferdigflashet bios på nett. Noen som vet om denne http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...P5K/P5K0603.zip biosen er rett til dette kortet? 0603.....?

 

På forhånd takk.

 

/greigutt

Lenke til kommentar
Dæven! Ja det var bra med Quad :thumbup:

Er jo ikke godt å si om det er tilfeldigheter, eller om G0 er noe bedre på fsb-villighet, men det er i alle fall en god del bedre enn hva jeg får til med min B3.

9640353[/snapback]

Ja :) Kan jo óg ligge noe i det at Premium skal klare mer fsb enn Deluxe.

 

Jeg gjør i alle fall det, her går det fint med auto på alt opp til ca 500fsb, over dette må jeg øke litt for å holde det stabilt. Siden min Quad ikke vil over ca 470 har jeg ingenting å hente på økning av hk spenninger.

Men dette er jo en tolmodighetsprøve i prøving og feiling siden det ikke finnes noe fasit som gjelder alle. Det er like varierende som feks hvor høy V-core man må ha for å kjøre 3,6Ghz :)

9640353[/snapback]

Okei, men hva i alle dager er default volt på FSB og NB? Finner det ikke noen plass :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Quote: "Ja Kan jo óg ligge noe i det at Premium skal klare mer fsb enn Deluxe"

 

Finnes det noe bevis på det, eller er det bare den vanlige synsinga som er ute å går? Vi vil ha bilder og tester som viser at det er slik! :yes:

 

Her skal man ikkje tro, her skal man vite. Tro kan man gjøre i kirka......

 

Edit igjen :D

 

Ny bios til Asus p5k Deluxe for de som liker det. 0505 beta.

 

Nye chipsetdrivere til alle p5b/k hk:

 

Intel® Chipset Software Installation Utility V8.3.0.1013 for Windows 2000/XP & 64bit XP & 32/64bit Vista(WHQL).

 

Alt dette kan lastes ned på http://support.asus.com/download/download.aspx

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...