Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Hei! Beklager hvis dette problemet er blitt tatt opp før, men begynner å bli en del sider å lete seg gjennom her nå.

 

Sitter på et nytt p5k-e kort som er innstallert i maskinen, sammen med OCZ 6400 Gold GTX (4x1), Q6600, 8800 gts og diverse annet. Får startet windows og har tilgang til BIOS, men når jeg prøver å gå videre får jeg blåskjerm og spontan restart av maskinen. Noen som vet hva som er feil?

 

 

Hvis ingen har noen ideer, så har jeg ørlite forslag selv.

Er litt lav av meg, så når jeg fikk ny pc flyttet jeg bare over systemdisken fra gamlemaskinen, for å slippe og innstallere os og alt mulig på nytt. Antar det er her problemet ligger.. Er vel nødt til å formatere og reinnstallere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt lav av meg, så når jeg fikk ny pc flyttet jeg bare over systemdisken fra gamlemaskinen, for å slippe og innstallere os og alt mulig på nytt. Antar det er her problemet ligger.. Er vel nødt til å formatere og reinnstallere?

9613741[/snapback]

 

Vil tro en reinnstallsjon vil hjelpe deg godt på vei ja :)

Lenke til kommentar
Jada 2bb1, du har helt sikkert rett i at det er andre chiper, det var mer et hint til spenningen egentlig.

Men tok en rask titt hos Corsair, og der står det at mine 2x1GB 6400C4 brikker er testet på 800Mhz, 4.4.4.12 @ 2,1V (SPD 5.5.5.18)

Mens på dine (hvis det altså er TWIN2X4096-6400C5 G) står det bare at de er testet 800Mhz 5.5.5.18 @ 1,8V.

 

Så det er nok i ditt tilfelle riktig som prisguiden sier 1,8V som er standard, og det jo også se ut som de kanskje ikke har like godt av høy spenning som mine 1GB brikker. Jeg vet ikke...

 

Kan vel i alle fall være lurt å passe på at de ikke blir alt for varme når du prøver.

9613493[/snapback]

Ja. Kunne tenkt meg et par BallistiX PC8500 brikker, men da må jeg i så fall få solgt eller byttelånt mine Corsair 2x2GB.

 

Foresten, det fulgte med to små vifter med Premium hovedkortet, hva skal disse brukes til egentli? NB og SB? Vet ikke om disse følger med også til Deluxe-versjonen. I tillegg har jeg en 120mm Noctua 1200rpm vifte som jeg kunne satt til å blåse over ram-brikkene i testperioden, da burde de vel ikke bli for varme.

Lenke til kommentar

Ja, de små viftene er en del av det man får med fom Premium og oppover på "P5K skalaen". De er vel spesielt tiltenkt de som har vannkjøling, og dermed lite/ingen flow rundt hk ribber.

 

Du får hive ut brikkene 2bb1, er jo forjævelig å gå rundt å ikke vite hvor langt du teoretisk kan klokke din cpu... :p

 

He he, men ja, har jo 4 BallistiX PC8000 her (3GB tilsammen), og de imponerer med god klokk, og stabillitet. Med de blir vanvittig varme, og pga den såkalte kjøleren de har (gull-blikket de er drapert med) er det ikke lett å få luft inn mellom dem. Står veldig tett.

Men som merke har jeg masse god erfaring med Corsair også, og ditt "problem" er vel først og fremst at det er 2GB brikker, og at de er PC6400.

 

@wo0ly, det er jo selvsagt lov å prøve seg, men ofte går det dårlig med gammel disk på nytt hk, så du har nok med stor sansynelighet funnet feilen selv.

Men du kan eventuelt velge "Reparer Windows" underveis i installasjonen om du ikke ønsker å slette alt. Selv foretrekker jeg reinstallasjon på ny maskin, så er man sikker på at alt er optimalt for den nye. :)

Lenke til kommentar

Okei, kan feste de to små-viftene til å blåse på rambrikkene da, siden disse viftene er så små at de ikke ødelegger noe foo luftflyten uansett.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

PC8500 BallistiX med D9GHM, er disse en klokket versjon av PC6400 som igjen betyr at jeg ikke får klokket de lenger, eller klarer disse 8500-brikkene enda mer enn stock-hastigheten på 1066mhz?

 

Edit: Setter spørsmålet i spoiler og tar det i en annen topic :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Brukes til mosfet tenker jeg. Jeg fikk ikke med slike vifter til mitt Deluxe.

9614364[/snapback]

 

 

Det rare er at det fulgte med mitt gamle p5b Deluxe.

 

Har den liggende nå, men gidder ikkje bruke den på p5k deluxe, da det er nok luft i kabinettet mitt.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Brukes til mosfet tenker jeg. Jeg fikk ikke med slike vifter til mitt Deluxe.

9614364[/snapback]

 

 

Det rare er at det fulgte med mitt gamle p5b Deluxe.

9620733[/snapback]

Ja, de har vel fulgt med på litt forskjellige Asus hk. Jeg regner med de (Asus) denne gangen fant ut at de (i mangel av nevneverdige tekniske forandringer), måtte finne på noe for å fremheve Premiums fortreffelighet over Deluxe...

 

He he, men siden det kostet litt mer uten at man kunne se noe nytt under tekniske data, var det vel fint å kunne be markedsføringsavdelingen om hjelp.

 

Svaret de fikk var; sleng med noe vifter i pakka, og finn på noe som høres bra ut:

Up to 29% cooler, and up to 86% higher overclock with water-cooling systems due to the new patented Asus AI.B.A.E (Artificial Intelligent Boxed Airflow Emulator)

 

Heh, vel nei dette er bare tull, blir bare litt preget av å lese på hjemmesiden til Asus :p

 

Men det jeg egentlig skulle si; hvordan er egentlig støynivået på disse mosfet-viftene dere som har testet?

Lenke til kommentar

De lager ikke så mye lyd, men setter du øret inntil så hører du en litt skarp lyd, noe jeg ikke hører antydninger til engang med 120mm viftene. Men om du har en eller to slike små vifter, legger du neppe merke til dem med lukket kabinett.

 

Vedlagt ser dere også hvordan de skal brukes, for de som lurer. De blåser luft ned på kjøleribbene.

post-35504-1191348017_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har selv store monteringsproblemer med en Scythe Ninja. Man skal liksom trykke de 4 pluggene gjennom HK, for så å vri de med klokken for å låse dem. Men det er en sånn plugg som bare ikke vil. (ikke den samme, det er bare den siste jeg prøver på)

 

Den går bare ikke gjennom HK uansett hvor mye press jeg legger på. Virker som om rammen som låser kjøler mot cpu er for stram når jeg har låst fast de første 3 pluggene...

 

Noen som har lignende erfaringer?

Finnes det noen s775 kjølere som ikke bruker samme crappy festemekanisme?

(Har tatt noen bilder og jeg skal få lagt de inn så snart som mulig.)

Lenke til kommentar
Noen som har installert Thermalright Ultra120Extreme m/vifte på P5K Deluxe kort og vet at det passer?

 

I tillegg, på det interne lydkortet kan man bruke bare 2.1 høyttaler oppsett (høyre, venstre, subwoofer)?

9622416[/snapback]

Den passer ja.

 

På lydkortinnstillingene mener jeg å huske at man kan velge 5.1 så tror der er bra med valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Har selv store monteringsproblemer med en Scythe Ninja. Man skal liksom trykke de 4 pluggene gjennom HK, for så å vri de med klokken for å låse dem. Men det er en sånn plugg som bare ikke vil. (ikke den samme, det er bare den siste jeg prøver på)

 

Den går bare ikke gjennom HK uansett hvor mye press jeg legger på. Virker som om rammen som låser kjøler mot cpu er for stram når jeg har låst fast de første 3 pluggene...

 

Noen som har lignende erfaringer?

Finnes det noen s775 kjølere som ikke bruker samme crappy festemekanisme?

(Har tatt noen bilder og jeg skal få lagt de inn så snart som mulig.)

9622826[/snapback]

Thermalright Ultra-120 Extreme bruker vanlige lange skruer, meget enkel å montere!

 

På den Scythe-kjøleren, er det samme klipsene som på stock-kjøleren?

Lenke til kommentar

Fant noe fra en guide her http://www.tomshardware.co.uk/forum/240001...ads-duals-guide

 

Som dere ser er det snakk om overklokking av Q6600 og instillinger i bios.

 

PCI Express Frequency – Set this to 100 MHz.  If you don’t, I believe the PCIe bus speed will increase proportionally with your FSB which is something you DON’T want to do to your expensive video board.

 

PCI Clock Synchronization - Use 33.33 MHz here.  Again, if you leave the setting on auto, the PCI clock will creep up proportionally with your FSB which can damage cards you may have there aren't designed to run at higher frequencies.

 

Er dettte noe som stemmer i praksis. P5K - Premium + 8800GTS?

 

(Har ikke fått delene mine ennå, men satt å leste og begynnte å lure)

Lenke til kommentar
Har du prøvd å trykke ned to og to (diagonalt) plugger samtidig?

9622983[/snapback]

 

Har prøvd flere forskjellige kombinasjoner av diagonale monteringer. Går bare ikke.

 

Legger ved bilder jeg tok med mobiltlf. På det ene ser man tydelig at pluggen ikke står helt nedi HK, og på det andre ser man hvordan det skal se ut.

post-4299-1191412955_thumb.jpg

post-4299-1191412968_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...