Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Hei!

Har P5k Premium + 2x500gb

Noen flere enn meg som har problemer med RAID oppsett? Bluescreen, som følge av iastore.exe..Trasig at det er problemer med driver på dette hovedkortet også..

Bruker de to svarte SATA pluggene på hovedkortet.. Ingen som har forslag til hva som kan gjøres? takknemlig for svar..

9585052[/snapback]

Det ligger en ny driver som kan løse dette problemet hos Asus. Som Opresterud har nevnt er det visse problemer med ICH9

Asus,

My system cannot install OS (regardless of Windows XP or VISTA) after enabling AHCI or RAID support for ICH9R chipset.

What can I do to fix this problem?

 

 

 

Answer

 

This is because older versions of ICH9R IMSM (Intel Matrix Storage Manager) driver (include VISTA boxed driver) has compatibility problems with several models of HDD from particular vendors.

Please kindly build a new AHCI/RAD driver diskette using makedisk tool v7.5.0.1017, and load this driver prior installation of operating system (Windows XP and VISTA) to fix this problem.

 

Download link: http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip

 

Men hvis ditt hk nå heller ikke finner diskene under noen omstendighet, og uavhengig av hvilke porter du prøver i vet jeg ikke helt. Jeg bruker diverse WD disker her uten noe tull, men de er ikke samme modell som dine.

Men har du altså prøvd systematisk en og en disk i alle sata-portene uten at bios ser noe?

 

Jeg byttet mitt første hk, fordi det ikke fant sata annet enn på en og noen ganger to porter... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har P5k Premium + 2x500gb

Noen flere enn meg som har problemer med RAID oppsett? Bluescreen, som følge av iastore.exe..Trasig at det er problemer med driver på dette hovedkortet også..

Bruker de to svarte SATA pluggene på hovedkortet.. Ingen som har forslag til hva som kan gjøres? takknemlig for svar..

9585052[/snapback]

Det ligger en ny driver som kan løse dette problemet hos Asus. Som Opresterud har nevnt er det visse problemer med ICH9

Asus,

My system cannot install OS (regardless of Windows XP or VISTA) after enabling AHCI or RAID support for ICH9R chipset.

What can I do to fix this problem?

 

 

 

Answer

 

This is because older versions of ICH9R IMSM (Intel Matrix Storage Manager) driver (include VISTA boxed driver) has compatibility problems with several models of HDD from particular vendors.

Please kindly build a new AHCI/RAD driver diskette using makedisk tool v7.5.0.1017, and load this driver prior installation of operating system (Windows XP and VISTA) to fix this problem.

 

Download link: http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip

 

Men hvis ditt hk nå heller ikke finner diskene under noen omstendighet, og uavhengig av hvilke porter du prøver i vet jeg ikke helt. Jeg bruker diverse WD disker her uten noe tull, men de er ikke samme modell som dine.

Men har du altså prøvd systematisk en og en disk i alle sata-portene uten at bios ser noe?

 

Jeg byttet mitt første hk, fordi det ikke fant sata annet enn på en og noen ganger to porter... :hmm:

9588062[/snapback]

Samme problemene, det hjelper ikke med andre ord.

Lenke til kommentar
Samme problemene, det hjelper ikke med andre ord.

9588118[/snapback]

Samme som i at du fortsatt får blåskjerm ang Iastore.exe, eller at bios ikke finner diskene?

9588369[/snapback]

bios? de finnes i bios.. Men det er vanskelig, nesten umulig å få installert OS på diskene.. har fått de merkligste feil.

Som regel henger vista seg under installasjon.. har klart å installere den 2 ganger med vista 32bit.. Det ser ut som det fungerer veldig bra, men når man er ferdig med installasjon av alle drivere og skal restarte, bruker den uendelig lang tid på å logge seg av.. PC-en stod i over 2 timer, da var min tolmodighet slutt.. jeg skrudde den av manuelt(den jobbet ikke).. Når jeg da skrudde den på igjen, manglet den ditt og datt..Refererte blandt annet til Dwmapi.dll.. Den andre gangen jeg klarte å få OSet opp å kjøre fikk jeg 2 forskjellige bluescreens. de fleste gangene iastore.exe(ikke .sys) men jeg fikk også en annen som jeg glemte å notere..

Endret av repaguy
Lenke til kommentar

Ok repaguy, jeg misforstod nok litt da du listet opp disker som ikke virker på forrige siden ;)

Men dersom dette altså også skjer med bare en og en disk, og på flere forskjellige sata-porter, men det fungerer helt fint med den ene disken du har høres det jo ut som diskene har problemer, eller kombabillitetsproblemer av noe slag.

Eneste liknende jeg har vært borti har vært problemer med cd/dvd (som har fungert utmerket på andre maskiner), eller hardware feil, som feks minnefeil.

 

Men det at du får det til å virke med den ene Seagate disken tyder jo på at det er noe annet du sliter med, så da vet jeg dessverre ikke...

Lenke til kommentar
Noen som har en guide over hva som bør disables osv i bios når man klokker?

er så mye ukjent for meg der :S

(ja er for lat til å lete)

9588732[/snapback]

 

Det jeg kan komme på i farten er speedstep og c1e... Tror ikke det var stort mer, men det er lurt å sette alle spenninger og timings osv. selv og ikke la de være på auto. Sjekk på xtremesystems.org, der finner du sikkert en guide. (ja jeg er for lat til å finne noe for deg!)

Lenke til kommentar
Ok repaguy, jeg misforstod nok litt da du listet opp disker som ikke virker på forrige siden ;)

Men dersom dette altså også skjer med bare en og en disk, og på flere forskjellige sata-porter, men det fungerer helt fint med den ene disken du har høres det jo ut som diskene har problemer, eller kombabillitetsproblemer av noe slag.

Eneste liknende jeg har vært borti har vært problemer med cd/dvd (som har fungert utmerket på andre maskiner), eller hardware feil, som feks minnefeil.

 

Men det at du får det til å virke med den ene Seagate disken tyder jo på at det er noe annet du sliter med, så da vet jeg dessverre ikke...

9588726[/snapback]

Ja jeg trodde det fungerte, men neida, fikk problemer etter vært.. Og det er skrevet veldig mye om dette forskjellige steder..så det blir nok til at jeg evt. returnerer dette hovedkortet på garanti og kjøper x38..man kan jo håpe på at det kommer updates i mellomtiden.. Men asus slutter aldri å overraske.. nå har jeg kjøpt 3 asus hovedkort, det har vært noe kødd hver gang.. men ei så bra de er når de først funker..

Lenke til kommentar

Hei! Har lest litt i denne tråden og jeg tror sikkert noen her kan svare på et dumt spørsmål! :blush:

 

Jeg har kjøpt følgende:

 

Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket 775 HK

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

2xOCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT

 

Siden minne kommer som KIT, hvor bør jeg plasere de forskjellige brikkene?

KIT1 i channel A,(svart+gul socket) og KIT2 i channel B,(svart+gul socket)

Eller

 

KIT1 fordelt på channel A og B, (gul+gul socket) og KIT2 fordelt på channel A og B(svart+Svart)

 

Er det noe jeg må gjøre i BIOS for å kjøre dual channel?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Skal til å bytte hovedkort nå og må i den anledning få vekk den bakplaten til kjøleren min (på baksiden av hovedkortet).

 

Men denne er festet med sånnt klistre-greie som sitter bom fast, og får ikke fjernet denne bakplaten. Noen som har forslag til hvordan jeg kan få den av?

9592507[/snapback]

 

Hårføner er av og til et utmerket redskap :)

Lenke til kommentar

Hehe, var innom tanken men endte opp med å stikke en kniv under og sakte men sikkert skjære av klister-greien. Det lå en løs plastikkbeskytter mellom platen og hovedkortet så jeg kom ikke bort i hovedkortet med kniven.

 

Kanskje litt vanskelig å se for seg, men jeg fikk det av til slutt :)

 

 

Har nå delt disken opp i partisjoner på nytt, og er kommet til punktet "Installerer Windows", men her har det stoppet på "34 minutter igjen", og den vil ikke videre (stått sånn i 20 minutter nå).

 

Skal jeg bare restarte maskinen og installere på nytt eller?

Lenke til kommentar

Hei, jeg er HELT ny på overklokking av 775 (alltid drevet med 939).

Noen som har forslag som kan løse mitt problem?

Jeg har ett P5K-Deluxe -WiFi-AP Edition, e6750 ,Ram: https://prisguiden.no/product.php?productId=77485.

Vannkjøling på cpu og chipset.

jeg har prøvd å løse mitt problem ved å lese HER , men til ingen lykke, er endel ting jeg har i bios som ikke står der, F.eks FSB strap eller noe.

jeg har sålangt testa rammen litt å den klarer ihvertfall 475 mhz på stock timings.. men selv med så lav divider som mulig så klarer jeg bare 380 mhz fsb.

HJELP!!

jaugw9.th.jpg

EDIT: altså pc starter ikke i det hele tatt når jeg prøver å boote over det (viftene går, ingen bios post).

Endret av AmdTommy
Lenke til kommentar
@AmdTommy, du må oppdatere bios for å få strap to northbridge valget. (den mangler på tidligste bios versjon)

9601528[/snapback]

Im on it!

Har bare usb minne penn da. åssen får jeg valgt denne når jeg bruker EZ-flash?

formatert til FAT og med bios fila innpå (1216 beta bios, valgt ved å sjekke cpu support å velge min cpu)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...