Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

takker, har uheldigvis ikke en super E6600 så 24/7 klokk er 3,4. noe som er bra men, men........ :innocent:

 

har kjørt vmod og planslipt, hverken gjort det ene eller andre før. før var max daglig OC 3,15, planslipinga fikk meg opp til 3,25 og vmod vidre opp til 3,4 nå er temp kun 59 grader på idiotisk høye 1,55Vcore på luft, og kun 52 grader på f@h 100% load

post-70872-1190762774_thumb.jpg

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde du lest litt lengre ned på samme side, hadde du sett svaret!  :hrm:

Skal jeg få 1333MHz så må jeg fortsatt overklokke, og det skal man vel ikke behøve. (dette kunne jeg da alltids gjort) :hmm:

9553458[/snapback]

9573393[/snapback]

Så det men tenkte da på uten å måtte overklokke.

Endret av Alle bra nick er opptatt jo
Lenke til kommentar
Kva bios er det dere legger inn?  503?  asus p5k dh....

9578284[/snapback]

Til "hvermannsen" ville jeg lagt inn 0404 som fremdeles er siste "stabile" versjon (altså ikke beta)

Men de fleste her bruker vel 0501 eller 0503 beta har jeg intrykk av, og det virker så langt ikke til å være noen spesielle problemer med noen av dem. På den annen side virker det heller ikke til å være noe merkbare fordeler med feks 0503 fremfor 0404.

Noe anderledes må vi jo tro det er, men jeg har ikke fått tak i hva som skal være forbedret. Hvis noen har funnet ut noe mer om dette håper jeg de deler det med oss andre her :)

Lenke til kommentar
Vil bare tilføre noe på strap 333 på P5K serien, etter det jeg har opplevd er at du får klokke litt mer hvis man bruker 333 strapen, ytelsen går litt ned..men tilbake mer fsb. Så man må selv finne ut hva man vil ha.

9549361[/snapback]

Fluesopp, vet du noe mer om grunnen til dette?

 

Jeg har brukt strap 200, 266, og 333 litt omhverandre. Ingen av de har noe problem med den klokken jeg bruker så langt jeg har oppdaget.

Men grunnen til at jeg har valgt 266 strap er for å utnytte minnet litt bedre. Det kjører da 1125Mhz (i stedet for 1080Mhz med strap 333).

 

Det jeg lurer på er om det også er andre ting enn bare minnehastigheten som øker ytelse med annen strap enn 333. Jeg vet ikke om noen fornuftig måte å måle dette selv, ettersom jeg ikke får kjørt de forskjellige strap med samme minne/cpu klokk.

Dermed er det ikke godt å si om det bare er den høyere minnefarten som gir ytelsesgevinst...

Lenke til kommentar
Kan også nevne at standard plassering av minnebrikker for dual- drift er i de gule sporene. Men det rapporteres om noe strammere settings dersom man bruker de svarte i steden, og dermed bedre minneytelse. (se forøvrig linken til "Eva2000 tråden" for mer info rundt slike ting.)

 

Leste litt på Eva2000, men jeg forstår ikke helt hva dette betyr. (Skjønner det med de gule sporene) Noen som kan opplyse meg?

 

Edit: Jeg har valgt 4x Crucial Ballsitix 1GB PC2 6400 - 800Mhz Til P5K Premium

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Kan også nevne at standard plassering av minnebrikker for dual- drift er i de gule sporene. Men det rapporteres om noe strammere settings dersom man bruker de svarte i steden, og dermed bedre minneytelse. (se forøvrig linken til "Eva2000 tråden" for mer info rundt slike ting.)

 

Leste litt på Eva2000, men jeg forstår ikke helt hva dette betyr. (Skjønner det med de gule sporene) Noen som kan opplyse meg?

 

Edit: Jeg har valgt 4x Crucial Ballsitix 1GB PC2 6400 - 800Mhz Til P5K Premium

9578910[/snapback]

I og med at du skal fylle alle fire minneslotene dine så er dette helt uvesentlig. Bruk av alle minneslotene medfører vanligvis en noe lavere klokk uansett. :)

Lenke til kommentar

Ja Cri, er som Likmark sier ikke et aktuelt tema når du har 4 brikker.

Har fortsatt ikke selv eksperimentert med de forskjellige plasseringene, og bruker nå også 4 stk BallistiX her.

 

Men det var altså snakk om noe strammere subtimings på det sorte sporet. Enkelt sagt forkorter/effektiviserer dette enten minnet selv, eller kommunikasjonen mellom minne og cpu, og øker dermed ytelsen noe. Litt på samme måte som minne med 4.4.4.12 timings yter noe bedre enn 5.5.5.15 på samme hastighet.

 

Så vidt jeg vet er det også slik at det settes litt slakkere om man setter noe i alle 4 minne- sporene. Jeg er ikke 100% sikker på om det er slik, men ut fra det lille jeg har testet med bare 2 brikker er det i såfall ikke noe dramatisk ytelsesforskjell det er snakk om.

Men for mange er det som Likmark sier, ikke mulig å få til samme klokkehastighet med 4 brikker som med 2. Hos meg er også den forskjellen helt marginal, og har for benchmark pisket mine 4 stk PC8000 brikker opp i 1334Mhz. Men dette vil vel være nokså individuelt. Ikke minst fordi sjangsen for at 1 av 4 brikker klokker dårlig, er større enn for 1 av 2 gjør det...

Lenke til kommentar

@Cri,

det kommer jo an på hvilken versjon kortet kommer med, og tildels også hva slags cpu/minne man bruker. Jeg vet det er veldig populært å snakke om at ene bios'en er bedre enn det andre. I virkeligheten er det ofte mer inviklet enn som så, og avhengig av nøyaktig hvilke komponenter man har.

 

Men oppdatere bios har blitt veldig enkelt, så du trenger ikke bekymre deg så mye for det.

 

@HorSe,

Det er såvidt jeg har fått med meg ikke noe utbredt problem, men du må nok komme med litt mer spesifikk info. Som feks hvilket kort er det snakk om, bruker du XP/Vista, konkret hva som er problemet osv?

 

Slike problemer skyldes oftere andre omstendigheter enn selve nettverkskortet. Driverproblem, Windowsproblem, ruterproblem, eller linjen selv, er mer vanlig, uten at jeg kan si noe mer om hva som gjelder hos deg.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...