Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
akkurat fått opp P5K-VM....... FY-F som det undervolter.... 1,55V i bios gir 1,4V under load og værst av allt 2,1V på minnet gir kun 1,95V

 

noen tips??

9556822[/snapback]

 

Hvis du ikke vil modde, så må du bare øke volten til du ser at den er der du vil ha den på load...foreks. minnet ditt som detter den til 1.95v når du har 2,1...prøv å sett minnet på 2,15 eller 2,2......samme på cpuen..sett volten på 1,6-1,65..Dette var eksempler, men håper du forstå hva jeg ville frem til :blush:

Er ikke alltid flink til å forklare.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke vil modde, så må du bare øke volten til du ser at den er der du vil ha den på load...foreks. minnet ditt som detter den til 1.95v når du har 2,1...prøv å sett minnet på 2,15 eller 2,2......samme på cpuen..sett volten på 1,6-1,65..Dette var eksempler, men håper du forstå hva jeg ville frem til :blush:

Er ikke alltid flink til å forklare.

9557328[/snapback]

 

Er jo for øvrig en temmelig dårlig løsning det da... Blir så dumt å ha innmari høy spenning på idle når det ikke trengs.

 

En løsning finner du her, og da kan jo enkelt fikses med en blyant :phttp://forums.techpowerup.com/showthread.php?p=458567

Bedre bilde her: http://img527.imageshack.us/my.php?image=p5kvmrq0.jpg

Lenke til kommentar
akkurat fått opp P5K-VM....... FY-F som det undervolter.... 1,55V i bios gir 1,4V under load og værst av allt 2,1V på minnet gir kun 1,95V

 

noen tips??

9556822[/snapback]

 

Hvis du ikke vil modde, så må du bare øke volten til du ser at den er der du vil ha den på load...foreks. minnet ditt som detter den til 1.95v når du har 2,1...prøv å sett minnet på 2,15 eller 2,2......samme på cpuen..sett volten på 1,6-1,65..Dette var eksempler, men håper du forstå hva jeg ville frem til :blush:

Er ikke alltid flink til å forklare.

9557328[/snapback]

 

 

jo flink og forklare...... men problemet er jo max volt på minnet er 2,1V og med drop til 1,95 er fsb over 380(minne 760) ikke populært :nei:

 

max v-core er 1,6V med drop 1,45 men er uansett nok i og med at ting stopper på minnet først

Lenke til kommentar
akkurat fått opp P5K-VM....... FY-F som det undervolter.... 1,55V i bios gir 1,4V under load og værst av allt 2,1V på minnet gir kun 1,95V

 

noen tips??

9556822[/snapback]

Noen tips ang V-core: dersom du har nyeste bios, har den (som du kanskje har sett) en feil i V-core tabellen. Den går først i normale trinn opp til 1,6125 også er neste 1,5750, 1,5875, osv opp til 1,6000, og Auto over der igjen. Så om du har den bios'en bør du heller starte på toppen (1,6V) og regne deg nedover. Jeg har 1,55V idle på 1,6V og dette er omtrent som for resten av P5K-serien når det gjelder for lav reell spenning.

Men V-drop, altså forskjellen mellom idle og load er som jeg har sagt en del ganger, betydelig større på P5K-VM. Her går det fra 1,55 og ned til 1,49 med E6600 på 3,2Ghz. Sikkert enda mer med høyere klokk.

 

Så sjekk ut hva det står i bios, vet ikke om det tabell-tullet er sånn i eldre versjoner, for jeg har ikke brydd meg så mye om hva det står. En annen mulighet er å kjøre det på auto i steden, både VM og Deluxe overasker i alle fall meg i hvor langt det går på Auto. Jeg har som nevnt alt på auto som 24/7 setting, 400x8=3,2Ghz, minnet 1:1, og V-core load er da ca 1,4V. Men hvor langt det er stabilt på auto vil sikkert variere en del.

 

Det med minnet vet jeg dessverre ikke, det beste tipset er vel å ikke satse på spenningstørste brikker på et Micro-ATX hk :whistle: . Jeg får mine Corsair 6400 brikker over 500Mhz for benchmark i alle fall, men har ikke lest av spenningen, så vet ikke hvor lav den blir.

 

Men ellers må du nok til med modding dersom du trenger høy spenning for å nå ønsket hastighet på dette hk. He he, eller for å sitere meg selv ang dette kortet og klokking for et par sider siden:

Strømforsyning på dette hk er relativt svak, og stort V-drop må påregnes.  Det er vel etter mitt syn i grunn "strømtørsthet" mer enn noe annet som avgjør hvor langt man bør gå i bruksklokk på dette hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...