Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Er du sikker på at du har satt cpu ratio til manuell i Jumper free config også Kennet_H?

Er litt snålt, men man har jo multipler (ratio) justering to steder i denne biosen, både under jumperfree og cpu config. Normalt endrer man det bare i JumperFree config etter å ha satt den til manuell.

 

Om du ikke får det igang, men kommer deg i bios, kan du også fra Exit menyen velge "load setup default" for å begynne fra scratch igjen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du sikker på at du har satt cpu ratio til manuell i Jumper free config også Kennet_H?

Er litt snålt, men man har jo multipler (ratio) justering to steder i denne biosen, både under jumperfree og cpu config. Normalt endrer man det bare i JumperFree config etter å ha satt den til manuell.

 

Om du ikke får det igang, men kommer deg i bios, kan du også fra Exit menyen velge "load setup default" for å begynne fra scratch igjen :)

9536339[/snapback]

 

har gjort det men starter ikke opp windows da heller :ermm: den loader windows men så kommer det opp bla skjerm med noe tekst på i cirka 0,5 sek før den blir svart og starter på nytt i gjenn. :(

Lenke til kommentar

Det er jo kjedelig Kennet_H.

Men når du går i bios etter load default, står frekvenser osv på standard fart igjen?

 

Da ville jeg som neste skritt forsøkt en reset av bios med jumper flytting på hk.

 

Dette kan være et software problem også, eller minne/hardware som feiler/er defekt.

Bruker du XP eller Vista forresten?

 

@Zabre777, P5K Deluxe/Premium har i tillegg til cpu viften 5 stk vifteuttak, hvorav 4 styres av Ausus Q-fan. Dette fungerer ikke mer enn middels bra syns jeg, siden de justerbare parametre er litt mangelfulle.

Men jeg vil tro man kan lage noe liknende det du vil ha med 3.parts programmer som Speedfan, men har ikke testet dette selv, så andre får svare på den biten.

Lenke til kommentar

Siden det står på standard fart igjen, begynner dette å høres mer ut som enten at Windows har fått noe korrupte filer, eller som nevnt feil med en komponent.

 

Har du prøvd å trykke F8 for avanserte oppstartsalternativer av XP?

Velg sist fungerende, og/eller sikkerhetsmodus, se om det gjør noe til eller fra.

 

Reset av bios med jumper, eller "clear cmos" er å dra ut strømledningen, og deretter flytter man en jumper (liten blå plastkappe på hk) fra et par pinner, over til et annet. Lar den stå der noen sekunder, og flytter den så tilbake.

Hvis du har Deluxe står det forklart hvor på hk du finner denne jumperen, og hvordan det gjøres på side 2-22 i manualen.

Kan være lei å komme til på dette hk dersom du har grafikkort med stor kjøler.

Da blir bios helt nullstilt til fabrikkinnstilling, men siden du kommer deg inn i bios, og Windows begynner å loade, tviler jeg litt på at det hjelper deg.

 

Hjelper ikke dette ville jeg videre prøve å sette inn XP platen, trykke F8 med en gang under oppstart (før Windows begynner å loade, ellers kommer du bare til avanserte oppstartsmenyen igjen), og i boot menyen som da kommer velge boot fra XP cd. Også bruk "reparer Windows" til å gjenopprette Windows uten å formatere eller slette innhold.

 

Eventuelt om du har/vil kan du også boote med en Linux Ubuntu cd bare for å se om det går, eller om maskinen crasher da også.

Lenke til kommentar

Ser tydelig at kjøleribba utmerket under ikke vil gå klar min Thermalright U-120 Extreme kjøler. Er det bare å kappe vekk litt av denne kjøleribba, evt. fjerne den? Vil dette få konsekvenser (ser hovedkortet ellers har bra kjøleløsninger).

 

p5kpremium26dg1wy4.jpg

Snakker nå om P5K Premium :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Premium utgåva kan du øke vore til 1.95 eller.no, mot 1.75 på deluxe kortet...

Og da har den sikkert litt meir robust power sak på hk'et den premium utgåva da.

9526500[/snapback]

Jeg har verken hørt om 1.95vcore på P5K Premium eller 1.75vcore på P5K Deluxe.

 

Vcore Settings: 1.1V~1.7V, AUTO er det på P5K Premium etter litt søking.

Vcore Settings: 1.1V~1.7V, AUTO er det hos meg (P5K Deluxe).

Lenke til kommentar
Tusen takk for all hjelp :) innstalerte xp på en annen disk nå og da funket det :p  Hadde prøvd og  repparere windows som du sa men det funka ikke men når jeg la det inn på den andre disken så funka det som sakt :D

9538685[/snapback]

Så bra :)

Reparer Windows pleier å fungere det, men det kan også skje at Windows har "tatt så kvelden" at den ikke finner noe Windows install å reparere.

Men nå kan du jo uansett bare flytte over de filene du eventuelt vil ha til den nye.

 

Du skulle ikke tilfeldigvis ha harddisk av merket Samsung, den som feilet? :hmm:

 

@2bb1, jeg ville ikke tatt den helt vekk i alle fall. Her blir den relativt varm, og var det ikke Intern som målte den til 90 grader eller noe..?

Så noe kjøling bør du i så fall erstatte den med. :)

Lenke til kommentar
Ser tydelig at kjøleribba utmerket under ikke vil gå klar min Thermalright U-120 Extreme kjøler. Er det bare å kappe vekk litt av denne kjøleribba, evt. fjerne den? Vil dette få konsekvenser (ser hovedkortet ellers har bra kjøleløsninger).

 

*bilde av P5K-Premium*

Snakker nå om P5K Premium :)

9538397[/snapback]

P5K-E kjører fint uten den Mosfetkjøleren :)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

@pcp160: 90 grader, det kan vel ikke stemme? Under hvilke omstendigheter var det i såfall (Intern)?

 

Har utstyret som skal til for å kappe av øverste halvdelen, eller evt. gjøre slik at heatpipsene til cpu-kjøleren passer fint nedi mosefetskjøleren (vet dog ikke hvor gunstig dette er, spesielt hvis det stemmer at den blir 90 grader).

 

@Hjulmann: Okei, kan vel kanskje gå på Premium også da, men kan som sagt modifisere kjøleløsningen litt.

Lenke til kommentar

Lucky666: Den kjøleribba der passer vel ikke der hvor jeg har merket av i min forrige post (#1087)...?

 

Leif Einar: Ja, men tenkte det kunne være greit å bare ta den av, slik at den var original om jeg skulle finne på å selge hovedkortet i fremtiden. Men som sagt, litt dremling er ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
2bb1 Postet i dag, 00:02

@pcp160: 90 grader, det kan vel ikke stemme? Under hvilke omstendigheter var det i såfall (Intern)?

Nei det stemte sikkert ikke heller :!:

75 grader var det vel han sa, så jeg husket nok litt feil :blush: .

 

Uansett, vi har diskutert dette før, og hos meg blir jo altså ikke den ribben så varm som 75 grader (jeg vil tippe max 50), og dette skyldes nok enten at jeg har dårligere kontakt mellom transistorer og ribba (sitter litt skjevt her ser jeg), eller at jeg har bedre sirkulasjon i området, eller det kan skyldes at jeg har et lavere strømforbruk.

 

Det som hovedsakelig påvirker varmeutviklingen på komponentene under ribba er jo strømforbruk, så en Quad med høy V-core/klokk vil lage mer varme. Det andre som er vesentlig er jo hva skal sirkulasjon man har. Med eksempelvis boxed kjøleren vil ribben hele tiden bli blåst på, og naturligvis holde seg kjøligere enn feks ved vannkjøling.

 

Mitt råd står ved lag 2bb1, jeg ville være skeptisk til å fjerne ribben helt, og i alle fall dersom det er snakk om klokking/quad. Da ville jeg i så fall følge veldig godt med på tempen på de små tassene under ribba. Blir de ekstremt varme, eller du opplever ustabil maskin/ustabil V-core vet du hvor problemet ligger om du skulle få lyst til å prøve.

 

Men på den annen side er det jo egentlig ikke et krav at den har en helt bestemt størrelse, så å "dremle" vekk litt, eller bytte den med noe annet ville jeg ikke vært redd for. Det er jo i grunn så enkelt som at en mindre ribbe kan kompenseres for med bedre luftstrøm, mens en stor kan holde komponentene på en lav temperatur med mindre luftgjennomstrømning.

 

Som med så mye annet innefor hardware er det ikke nødvendigvis enten/eller dette her. Jeg vil si det er bedre å ha den ribba, enn å ikke ha den, på samme måte som jeg vil si det er bedre å bruke 8 pins strømtilførsel enn bare 4. Men det er ikke dermed sagt at det ikke vil virke om man ikke har ribben, eller 8pins "P4 plugg".

Lenke til kommentar

Hehe, fort gjort å huske feil. Kommer ikke til å ha noe spesielt høy vcore, muligens 1,4v, så skal ikke kjøre den så veldig hardt.

 

Tror jeg skal ta å dremle til ribben sånn at den fortsatt ser fin ut og ikke hjemmesnekret, så det ordner seg nok :)

 

NetShop hadde ett kort igjen klokken 22.00 i går, og jeg bestilte 23.30, og da fikk jeg beskjed fra en kundekonsulent at det siste kortet akkurat var oppbestilt, men får inn på mandag sa han :)

Lenke til kommentar
Lucky666: Den kjøleribba der passer vel ikke der hvor jeg har merket av i min forrige post (#1087)...?

 

Leif Einar: Ja, men tenkte det kunne være greit å bare ta den av, slik at den var original om jeg skulle finne på å selge hovedkortet i fremtiden. Men som sagt, litt dremling er ikke noe problem :)

9540856[/snapback]

 

Joda,de passer nok.Men du må bruke flere.En på hvert punkt.

 

Denne vil nok også passe,da ribbene står diagonalt i forhold til hverandre.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan det går da 2bb1. Da bytter du nå altså ut ditt KC med et Premium eller?

 

Vil i alle fall råde deg til å teste kortet før du fyrer opp dremmelen, det er jo veldig kjedelig hvis feks kortet har en feil, eller en biosflash feiler, og du ikke får nytt kort fordi ribben er frest...

 

Dette med annenhåndsverdi er jo alltid et tema når man modder, jeg regner feks med at min planslip av Q6600 effektivt senket verdien til halvparten eller noe sånt, selv om den egentlig er bedre enn orginal, men da uten garanti.

 

Men gjør du dette pent, og i fremtiden selger kortet sammen med den tilpassede cpu- kjøleren, er det ikke sikkert du taper så mye på det. Kommer vel også litt an på hvor lenge det skulle vært igjen av garantitiden. Selv har jeg solgt cpu'er uten HS osv i komplette systemer, til kjente (som ikke har peiling på data), og sagt at jeg fikser det/erstatter dersom det skulle gå i stykker innen et år eller 2. Så langt har jeg ikke erstattet noe, og alle er fornøyde... :)

 

(Jeg ville ikke kjøpt en planslipt cpu av fremmede... :whistle: )

 

@leifeinar,

du spurte om P5K-VM, og jeg har jo det kortet. Har vel sagt det før, men det er altså et brukbart klokkekort, og klarer fsb507 hvis man lirker litt... :p

Til Micro-ATX å være må det sies å være meget bra.

 

I praksis er det dog ikke stabilt på så høy fsb hos meg, men det kan også være minnet som ikke vil være med.

Det er ikke akkurat noe "killer-kort" for Quad. Jeg testet Quaden på rundt 3,4-3,6Ghz tror jeg det var, men fikk ikke kjørt noe stabillitetstest pga varme, som igjen en følge av at V-core måtte veldig høyt...

 

Det kjører nå E6600 på 3,2Ghz med alt på auto og dette er 24/7 setting på denne maskinen hos meg. Den lar seg klokke mye lenger, og feks SuperPi på opp mot 4Ghz er mulig, men jeg må da ha en voldsomt mye høyere V-core enn med Deluxe, for å kjøre stabilt på feks 3,6Ghz på P5K-VM.

 

Strømforsyning på dette hk er relativt svak, og stort V-drop må påregnes. Den er lik, eller dårligere enn P5K Vanilla (definitivt ikke bedre), og man har ingen justerbare chipset spenninger, og max V-dimm er 2,1V. Dette med strømforsyning blir jo mer fremtredende med Quad, så jeg vil si det er mer egnet til en dualcore og "moderat til middels" klokking. Noe i området 3,2-3,4Ghz dersom cpu gjør dette uten veldig høy V-core virker til å være en fin marsjfart. Det er vel etter mitt syn i grunn "strømtørsthet" mer enn noe annet som avgjør hvor langt man bør gå i bruksklokk på dette hk :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...