Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aha, tenkte å kjøpe meg enten Deluxe eller Premium nå, så Premium har altså enda "kraftigere" strømforsyning?

9526741[/snapback]

 

 

Det er det nok ingen som vet her enda. Tror heller det er at Premium støtter høyere pga bios oppdatering. 1,75 vcore holder for meg i LANGE baner :yes:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Prøvde med minnekort i minnekortleser nå, og det gjorde susen! :)

 

Driver nå å installerer XP, og det ser ut til å fungere bra! Tuusen hjertelig takk for all hjelpen! Greit nok at pc er en underlig ting, men uten dere hadde jeg nok blitt sittende en god del nattestimer til :)

9497730[/snapback]

 

VEDRØRENDE OPPDATERING AV BIOS:

 

Du er heldig som fikk det til. Her skal du høre hva som skjedde med meg:

 

Jeg fikk også feilmeldingen "Intel Cpu Ucode Loading error" og regnet med at løsningen var å oppdatere bios (var versjon 0202 på mitt P5K Deluxe kort).

I går lastet jeg ned bios versjon 0404, lagret den på en Kingston 1Gb minnepenn, og brukte ASUS sin EX Flash fra bios.

 

Den fant bios'en på minnepennen, installerte denne, verifiserte denne og deretter kom det melding på skjermen om at PC-en ville restarte innen 5 sekund.

 

Etter restart virka det som hovedkortet døde.

Den kommer ikke til POST engang. Monitoren er bare svart, alt surrer og går men ingenting skjer. Prøvde å slå maskinen av og på, ingenting. Prøvde å reset'e cmos med jumperen på hovedkortet, ingenting. Alle enheter ser altså ut til å starte opp, men ingenting kommer opp på skjermen.

 

Så hovedkortet ble tydeligvis ødelagt av bios-oppdatering i dos, med Asus' eget program og ofisiell versjon av bios. Ble skikkelig deppa!

Har hørt om at hk kan bli ødelagt av flashing fra Windows, men har aldri hørt at det skjer i dos, og ihvertfall ikke når flash-programmet har verifisert bios'en og alt ser ut til å være ok.

 

Utrolig kjipt. Noen som vet hva som kan ha forårsaket dette, eller har jeg bare hatt ekstrem uflaks?

Finnes det noen måte å gardere seg på, slik at dette ikke skjer igjen når jeg får nytt hovedkort i bytte?

Har i dag returnert kortet til MPX.no, men jeg bor i Tromsø så det tar vel opp mot 2 uker før jeg får nytt kort.

 

NB! Jeg installerte Intel Core 2 duo E6850 cpu, P5K Deluxe hovedkort, 2 Gb OCZ Reaper pc8500 ddr2-ram, Asus GForce 8800GTS 640mb grafikkkort, og 2 500GB s-ata Seagate harddisker + Windows Vista 64-bit.

Kan det være en kombinasjon av dissse produktene som lager krøll?

 

All hjelp og tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Prøvde med minnekort i minnekortleser nå, og det gjorde susen! :)

 

Driver nå å installerer XP, og det ser ut til å fungere bra! Tuusen hjertelig takk for all hjelpen! Greit nok at pc er en underlig ting, men uten dere hadde jeg nok blitt sittende en god del nattestimer til :)

9497730[/snapback]

 

VEDRØRENDE OPPDATERING AV BIOS:

 

Du er heldig som fikk det til. Her skal du høre hva som skjedde med meg:

 

Jeg fikk også feilmeldingen "Intel Cpu Ucode Loading error" og regnet med at løsningen var å oppdatere bios (var versjon 0202 på mitt P5K Deluxe kort).

I går lastet jeg ned bios versjon 0404, lagret den på en Kingston 1Gb minnepenn, og brukte ASUS sin EX Flash fra bios.

 

Den fant bios'en på minnepennen, installerte denne, verifiserte denne og deretter kom det melding på skjermen om at PC-en ville restarte innen 5 sekund.

 

Etter restart virka det som hovedkortet døde.

Den kommer ikke til POST engang. Monitoren er bare svart, alt surrer og går men ingenting skjer. Prøvde å slå maskinen av og på, ingenting. Prøvde å reset'e cmos med jumperen på hovedkortet, ingenting. Alle enheter ser altså ut til å starte opp, men ingenting kommer opp på skjermen.

 

Så hovedkortet ble tydeligvis ødelagt av bios-oppdatering i dos, med Asus' eget program og ofisiell versjon av bios. Ble skikkelig deppa!

Har hørt om at hk kan bli ødelagt av flashing fra Windows, men har aldri hørt at det skjer i dos, og ihvertfall ikke når flash-programmet har verifisert bios'en og alt ser ut til å være ok.

 

Utrolig kjipt. Noen som vet hva som kan ha forårsaket dette, eller har jeg bare hatt ekstrem uflaks?

Finnes det noen måte å gardere seg på, slik at dette ikke skjer igjen når jeg får nytt hovedkort i bytte?

Har i dag returnert kortet til MPX.no, men jeg bor i Tromsø så det tar vel opp mot 2 uker før jeg får nytt kort.

 

NB! Jeg installerte Intel Core 2 duo E6850 cpu, P5K Deluxe hovedkort, 2 Gb OCZ Reaper pc8500 ddr2-ram, Asus GForce 8800GTS 640mb grafikkkort, og 2 500GB s-ata Seagate harddisker + Windows Vista 64-bit.

Kan det være en kombinasjon av dissse produktene som lager krøll?

 

All hjelp og tips mottas med takk.

9527327[/snapback]

 

Nøyaktig det samme skjedde med meg. Etter å ha byttet to hovedkort, fant jeg til slutt ut at det var RAM'en som var død. Og P5K Deluxe er dessverre "kjent" for å ta livet av ram. Nå har jeg et P5K Premium, funker knallbra.

 

Mitt tips; test ram'en din et annet sted, er sannsynligvis den som er død.

Lenke til kommentar

Om det har noe å si hvor den ligger, vet ikke jeg, men hvorfor ikke bare legge den på "roten", altså rett inn på minnekortet? At du har annet dill inne på minnekortet har ikke noe å si :)

 

Bruk EZ Flash via bios til å oppdatere. Husk å rename filnavnet, måtte f.eks. skifte biosfil-navnet til P5KD0404.ROM for å få oppdatert (dette var for Deluxe versjonen).

 

Edit: elf_man: Har du testet premium kortet til overklokking o.l.? Kunne tenkt meg å vite vDrop og litt info om det :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Om det har noe å si hvor den ligger, vet ikke jeg, men hvorfor ikke bare legge den på "roten", altså rett inn på minnekortet? At du har annet dill inne på minnekortet har ikke noe å si :)

 

Bruk EZ Flash via bios til å oppdatere. Husk å rename filnavnet, måtte f.eks. skifte biosfil-navnet til P5KD0404.ROM for å få oppdatert (dette var for Deluxe versjonen).

 

Edit: elf_man: Har du testet premium kortet til overklokking o.l.? Kunne tenkt meg å vite vDrop og litt info om det :)

9529035[/snapback]

Ok :) er Det 0404 som er mest stabil? Er det egentlig noe særlig forskjell? Noen "viktige" fungsjoner eller finnesser på de nyeste? :p

Lenke til kommentar
Ken Tucky Postet i dag, 15:03

VEDRØRENDE OPPDATERING AV BIOS:

 

Du er heldig som fikk det til. Her skal du høre hva som skjedde med meg:

 

Jeg vil jo si det var du som var uheldig, som regel går det tross alt fint.

Men oppdatering av bios er risikabelt. Siden det innebærer sletting og brenning av informasjon på en brikke, og denne brikken innholder det helt grunnleggende for at maskinen skal fungere er det lite rom for feil. Et strømbrudd, eller feil i Windows er nok, og det samme gjelder en hardwaremessig ustabil maskin. Så derfor er risikoen større når man gjør dette gjennom Windows, men det er heller ingen fordel på en ny maskin som man ikke vet er stabil.

 

Det er ikke uten grunn at Asus ikke anbefaler flashing annet enn når man "må".

Denne varselen dukker jo nå opp ved nedlastning (dog ikke i Opera ser jeg)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Please note, BIOS update is only recommended when experiencing technical difficulties with your system, And is not recommended to be performed regularly.

 

Moreover, due to the nature of BIOS update, there is certain level of dangers involved. BIOS update must be performed with extreme caution . During BIOS update process, your system must be maintained without interference or power loss to prevent unexpected damage.

 

In case of BIOS update failure, please follow instructions in your User's Manual for guidelines on BIOS recovery via CrashFree BIOS. In the event that BIOS recovery is not recoverable via CrashFree BIOS, please contact your place of purchase for further assistance on BIOS recovery.

 

Noen helgardering mot dette tror jeg ikke du finner, men som elf-man sier kan du eventuelt teste delene i annen maskin. Kan også ha et minimum av komponenter installert før flash...

 

@Bradbury, om du får problemer med aktiveringen er det bare å si at hk var defekt, men maskinen forøvrig den samme. OEM versjoner er ikke så låst som mange tror. Jeg har ikke hørt om mange som har blitt avvist hos MS etter hk bytte, dersom de ringer å ber om ny aktivering.

 

@2bb1, jeg ville nok kjøpt Premium dersom jeg skulle handle P5K i dag. Det er om ikke annet en nyere revisjon. Om det har noe bedre strømforsyning er jeg ikke sikker på, på papiret har det samme 8 faset cpu forsyning, og 1 faset DDR forsyning som P5K-E og Deluxe. (P5KC har forøvrig 3 fas cpu VRM)

Lenke til kommentar
Edit: elf_man: Har du testet premium kortet til overklokking o.l.? Kunne tenkt meg å vite vDrop og litt info om det :)

9529035[/snapback]

 

Kjører på samme clock som med P5K Deluxe, altså 8x400=3200. Har ikke testet så mye enda, fikk mine nye rambrikker i går (de forrige døde etter oppgradering av BIOS), og nå er jeg steike sjuk :( Sitter og skjelver som et aspeløv, og generelt sett elendig.

 

Men skal si fra når jeg får testa litt mer senere :)

 

Btw; etter å ha lest på MANGE forum, så fant jeg ut at Premium lover høyere FSB, skal visst klare ~500 uten videre stress, så lenge du har en cpu som kan følge med. Ellers er det akkurat det samme kortet, men med et par endringer i BIOS jeg liker :) (skal se om jeg kan få de screena).

Lenke til kommentar

VEDRØRENDE OPPDATERING AV BIOS:

 

Du er heldig som fikk det til. Her skal du høre hva som skjedde med meg:

 

Jeg fikk også feilmeldingen "Intel Cpu Ucode Loading error" og regnet med at løsningen var å oppdatere bios (var versjon 0202 på mitt P5K Deluxe kort).

I går lastet jeg ned bios versjon 0404, lagret den på en Kingston 1Gb minnepenn, og brukte ASUS sin EX Flash fra bios.

 

Den fant bios'en på minnepennen, installerte denne, verifiserte denne og deretter kom det melding på skjermen om at PC-en ville restarte innen 5 sekund.

 

Etter restart virka det som hovedkortet døde.

Den kommer ikke til POST engang. Monitoren er bare svart, alt surrer og går men ingenting skjer. Prøvde å slå maskinen av og på, ingenting. Prøvde å reset'e cmos med jumperen på hovedkortet, ingenting. Alle enheter ser altså ut til å starte opp, men ingenting kommer opp på skjermen.

 

Så hovedkortet ble tydeligvis ødelagt av bios-oppdatering i dos, med Asus' eget program og ofisiell versjon av bios. Ble skikkelig deppa!

Har hørt om at hk kan bli ødelagt av flashing fra Windows, men har aldri hørt at det skjer i dos, og ihvertfall ikke når flash-programmet har verifisert bios'en og alt ser ut til å være ok.

 

Utrolig kjipt. Noen som vet hva som kan ha forårsaket dette, eller har jeg bare hatt ekstrem uflaks?

Finnes det noen måte å gardere seg på, slik at dette ikke skjer igjen når jeg får nytt hovedkort i bytte?

Har i dag returnert kortet til MPX.no, men jeg bor i Tromsø så det tar vel opp mot 2 uker før jeg får nytt kort.

 

NB! Jeg installerte Intel Core 2 duo E6850 cpu, P5K Deluxe hovedkort, 2 Gb OCZ Reaper pc8500 ddr2-ram, Asus GForce 8800GTS 640mb grafikkkort, og 2 500GB s-ata Seagate harddisker + Windows Vista 64-bit.

Kan det være en kombinasjon av dissse produktene som lager krøll?

 

All hjelp og tips mottas med takk.

9527327[/snapback]

 

Nøyaktig det samme skjedde med meg. Etter å ha byttet to hovedkort, fant jeg til slutt ut at det var RAM'en som var død. Og P5K Deluxe er dessverre "kjent" for å ta livet av ram. Nå har jeg et P5K Premium, funker knallbra.

 

Mitt tips; test ram'en din et annet sted, er sannsynligvis den som er død.

9528691[/snapback]

 

Neida, det var ingen feil med ram-brikkene. Fikk testet dem i en annen pc igår, så det må nok ha vært hovedkortet som ikke tålte bios-oppdateringen.

Jeg har nå gjort det samme som deg, og bedt MPX om å sende meg et Premium-kort i stedet.

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar

Har bestillt et Asus P5K-VM m-ATX noen som har prøvd dette med en QUAD? har 2 cpuer ligende en E6600 og en X3210.

 

begge har jeg på asus P5B(P965), men X3210 får jeg ikke noen klokk på (2,7ghz), regner med det er v-drop som tuller. noen som tror dette vil være bedre med P5K?? siden det er spille maskin gidder jeg ikke og bruke quad på 2,7 når jeg kan kjøre duo på 3,35

Lenke til kommentar

har drever og fikklet litt i bios for og overklokke. Først satte jeg CPU på 400*7 og startet windows. og det funket så jeg prøvde 450*7 og det fuket og. men så tror jeg at jeg har kommet borti noe jeg ikke skulle ha fikklet med eller noe sont. For nå starter ikke windows uansett hva jeg har på :ermm:

Og når jeg går inn på Configure advanced CPU settings så står det frequency 3,61GHz og det er når jeg har 400*7 :hmm: Syntes det virker som den Frequencyn står på helt forskjellige ting vær gang.

Noen som kan hjelpe? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...