Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Takk for tipset ang. samsung, gjelder det alle samsung deler dvs. også DVD spiller/brenner?! Da blir det vel en barracuda om det anbefales :) Takk igjen !

 

Edit: Ikke særlig bra erfaringer på hw.no om barracuda 500-7200-sata. Hva med WD diskene, fungerer de bra med P5K deluxe? Tenker da spesiellt på WD RAID ed. 500GB

Endret av Cri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med WD diskene, fungerer de bra med P5K deluxe? Tenker da spesiellt på WD RAID ed. 500GB

9506734[/snapback]

Har ikke hørt om noe spesielle problemer med WD disker. Har ikke 500GB raid ed, men bruker for tiden 2 WD Raptor, og en WD Caviar disk på P5K dlx. Som du ser av innleggene her, er problemet med Samsung ganske difust, og det er ikke slik at Samsung= trøbbel.

 

Men det synes som nevnt før å være unaturlig mange av de som har diskrelaterte problemer på dette hk, som også har Samsung. Om det er myte eller sannhet, tilfeldig eller ikke, vet ikke jeg.

 

Ville selv kjøpt WD foran Seagate ut fra de erfaringer jeg har, samtidig som man skal være litt forsiktig med å generalisere for mye ifht merker. Jeg har feks valgt å sette mine Samsung disker i HTPC'n fordi de er stille, og klarer seg med lite kjøling, men jeg syns nok 500GB versjonen bråker mer enn 320GB versjonen.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om Samsung også sliter med JMicron kontrolleren på P5K Dlx, men det var to samsung'er jeg brukte når jeg erklærte at eSATA og Vista x64 funka dårlig...

 

Har selv brukt mest Hitachi og Samsung de senere årene, etter noen dårlige Western episoder. Blitt noen slengere av Seagate, men har ikke fått helt gløden for dem. Deskstar 75GXP problemene er glemt nå :)

 

Hitachi yter best, mens Samsung er stillegående og til tider rimeligere.

 

På mitt P5K så bruker jeg en WDC 320GB og to Hitachi 320GB.

Lenke til kommentar

Det som har vært problemet, og såvidt jeg vet årsaken til dette "ryktet" om Samsung og P5K har gått på installasjonsproblemer og blåskjerm. Det har såvidt jeg husker vært snakk om i alle fall XP, og muligens også Vista. Det har enten blitt blåskjerm under installasjon, eller en slik "heng" på 39 eller 37 minutter er det vel (eller er det 34 kanskje :p ) Tror det er den delen der det står "installerer enheter" eller noe sånt.

 

Dette er det jeg har fått med meg av problemer, og det er også derfor jeg lurer på om det har en sammenheng mellom dette og den fiksen som finnes hos Asus. Slik jeg tolker det gjelder den akkurat slike problemer, og da både Vista og XP

Eneste er at det står at dette gjelder etter enabling av raid eller AHCI mode, og ikke akkurat hvilke produsenter det gjelder.

Asus

My system cannot install OS (regardless of Windows XP or VISTA) after enabling AHCI or RAID support for ICH9R chipset.

What can I do to fix this problem?

 

 

 

Answer

 

This is because older versions of ICH9R IMSM (Intel Matrix Storage Manager) driver (include VISTA boxed driver) has compatibility problems with several models of HDD from particular vendors.

Please kindly build a new AHCI/RAD driver diskette using makedisk tool v7.5.0.1017, and load this driver prior installation of operating system (Windows XP and VISTA) to fix this problem.

 

Download link: http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/misc/util...SM_Makedisk.zip

 

Det har jo også vært noen innom tråden her med slike problemer, og det ble linket til et Asus forum der mange hadde samme problemet.

Vi får håpe noe av de som har, eller får problemer dukker opp her med sine erfaringer :)

Lenke til kommentar

Nå kommer jo Seagate med noen nye disker (7200.11) som har en (ifølge Seagate) ytelse på 105MB/s og 32MB Cache.

 

Up to 32-MB Cache

Speedy performance at 105Mb/s sustained data rate

Link

 

Har også spurt HW.no om de kunne testet 1TB disken og evt. 4x 1TB i RAID 0 mot 4x SAS disker. Hadde jo vært litt morro :)

 

EDIT: Glemte link

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Nå kommer jo Seagate med noen nye disker (7200.11) som har en (ifølge Seagate) ytelse på 105MB/s og 32MB Cache.

 

Up to 32-MB Cache

Speedy performance at 105Mb/s sustained data rate

Link

 

Har også spurt HW.no om de kunne testet 1TB disken og evt. 4x 1TB i RAID 0 mot 4x SAS disker. Hadde jo vært litt morro :)

 

EDIT: Glemte link

9508612[/snapback]

 

 

Det hadde vært kult med en slik test! Veldig viktig da og teste med en god nok kontroller. Gjelder både SAS og SATA.

 

Greit nok med en lesehastighet på 360MB/s med mine 4xSAS 73gb raid-0 :p

Lenke til kommentar
Noen som vet om Thermalright U-120 Extreme-kjøleren passer på P5K Dlx? Er litt redd for at den kjøleribben helt øverst på hovedkortet vil være i veien, noen som kunne målt ca hvor langt den stikker ut? Har ~ 4cm klaring fra hovedkortet og opp til selve kjøleren.

9510655[/snapback]

Problemet er gjerne at folk har for smale kabinetter for slike ekstremt høye kjølere (16 cm høy), ikke at den ikke vil passe på hovedkortet ditt. Et kjappt søk i google og du vil se at det er plenty av folk som har klart å montere kjølern og hovedkorter du nevner.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Med den nyeste Everest beta, så er temp avlesningen på Core riktig i Vista 64!

 

Det synes jeg egentlig var på tide  :yes:

 

EVEREST Ultimate Edition 2007 4.10.1128 Beta

Everest beta

9498996[/snapback]

Så temperaturavlesningen i dette programmet har ikke vært riktig tidligere? Hva slags feil snakker vi om? Jeg googlet litt og fant noen som sa at Everest viser 15°c for lav temp, men det er i hvert fall ikke tilfelle hos meg. Speedfan, viser i utgangspunktet ca femten grader lavere enn Everest, så jeg skulle tro at sistnevnte var troverdig.

 

Jeg bruker Vista 64 og en Q6600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...