Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Så Asus P5K klarer ikke bruke Q6600 ut av boks? Er ikke det litt snålt egentlig, med såpass nytt HK. Burde jo følgt med bios som taklet det, og hvis man i tillegg må bruke en kompatibel CPU for å få oppdatert bios så må jeg kjøpe to CPU'er, 1 kun for bios-oppdatering, høres litt vel crazy ut.

 

Har jo hørt om mange som har brukt dette kortet med Q6600 og ikke trengt å ta noen oppdatering, så.

9498074[/snapback]

Jeg trengte ikke det, fungerte out of box :), bestilte fra NetShop.

9498805[/snapback]

 

Håper min også gjør det, ellers er jeg i dyp bæsj :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal normalt ikke være noe problem Cri.

Og hvis du ser på de problemene 2bb1 har hatt med flash av ny bios var det vel snarere et problem med usb-pinne/lagringsmedium, enn cpu som gjorde at han ikke fikk flashet.

 

Eller du får rette med hvis jeg har missfortått 2bb1, men det var først da du brukte et annet lagringsmedium det løste seg, right?

 

Som Intern har vist er det egentlig mulig å bruke nesten hva som helts, bare det har en fat32 partisjon. :)

Lenke til kommentar
Noen som vet om P5K-E (Deluxe :p) har samme problem?

9500346[/snapback]

Jeg vet ikke, for jeg har aldri funnet noe skikkelig dokumentasjon på dette problemet. Det virker noe "ullent" og tilfeldig så lang jeg har fått med meg. Du har jo en annen bios, men du har samme diskkontroller, så faren er vel at dette også gjelder deg hjulmann.

 

Jeg vet at Asus har lagt ut en sata-driver som skal løse problemer med innstallasjon av XP/Vista (under AHCI eller raid mode). Dette er fordi driveren som følger med bla Vista cd er inkompatibel med Intels ICH9R (harddisk kontrolleren på P5K) mot enkelte merker harddisk.

Men har ikke sett noe spesifikk info om akkurat hvilke merker dette gjelder, og om dette også kan løse problemer med sata i vanlig "ide mode".

 

Siden jeg i senere tid har kjøpt nettopp Samsung disker (pga stillhet/lav temp) har jeg tenkt å teste litt selv på P5K Deluxe/Vista, og se hva som skjer.

 

Slik jeg har det nå har jeg et annet disk problem, som ikke skyldes hk, men inkompabillitet mellom kombinasjonen 8800GTS/Raptor/Vista. Så må likevel installere Vista på nytt etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke 2bb1... :hmm:

Men fint du tar med din erfaring her. Jeg har i grunn ikke fått med meg mer enn at Samsung virker til å være overrepresentert der det har vært innstallasjons problemer, eller problemer med at disken ikke blir funnet.

 

Btw, har du noe mer info om den minnepinnen du ikke fikk til å flashe fra, størrelse, merke, osv?

Syns det kunne være greit å høre om det kanskje er enkelte pinner som ikke spiller på lag. Var det kun en partisjon på den, og ikke noe annet innhold enn .rom filen?

Lenke til kommentar

Ja, minnepennen formaterte jeg både til FAT og FAT32, og det var bare .ROM-filen som lå på minnepennen. Kun én partisjon ja.

 

"Micro Memory 512mb" heter den, ikke noe kjent merke for meg i alle fall, så kan jo hende det virker med litt mer kjente merker som Kingston, Sandisk osv.

 

Med et minnekort i minnekortleseren gikk det derimot fint. På minnekortet lå forøvrig mye annet dill, men det gikk fordet om. Minnekortet var FAT-formatert som standard.

Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaring med å kjøre Vista 64Bit på dette hovedkortet? Er sugen på å kjøre det, for å få utnyttet alle 4GB med RAM. Spill ytelsen er ikke så viktig, for spiller nesten aldri. Men at det funker problemfritt å raskt i Windows, å med programmer det er VELDIG viktig.

9493155[/snapback]

 

Har kjørt Vista x64 med 6GB RAM og Q6600 på et P5K Dlx i lengre tid nå, og det fungerer stort sett strålende. Men hold deg unna ASUS Update, den tryna godt under x64 og sørget for at hovedkortet måtte RMAes. Maskinen brukes til daglig arbeid, og kjører mye VMWare workstation og Visual Studio + Office 2007.

 

Sliter litt med at maskinen kan fryse plutselig under bruk samtidig med MP3 avspilling. Uavhengig av lydkort og avspillingsprogram. Dette skjer så sjeldent at jeg i grunnen ikke har nok data til å kunne analysere det. Blir ikke generert noe krasjdata fra Windows. Temp og slikt er normalt.

Lenke til kommentar
Sliter litt med at maskinen kan fryse plutselig under bruk samtidig med MP3 avspilling. Uavhengig av lydkort og avspillingsprogram. Dette skjer så sjeldent at jeg i grunnen ikke har nok data til å kunne analysere det. Blir ikke generert noe krasjdata fra Windows. Temp og slikt er normalt.

9505248[/snapback]

 

Jeg har hatt det problemet med ustabilt minne. Bare generelt med flere ulike hovedkort, så jeg regner med at det kan ha samme årsak med det hovedkortet her og.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt det problemet med ustabilt minne. Bare generelt med flere ulike hovedkort, så jeg regner med at det kan ha samme årsak med det hovedkortet her og.

9505312[/snapback]

 

Har mistenkt noe sånt... Men det er så vrient å feilsøke, når det kan gå over en uke mellom hvert tilfelle. Kjører med alt default i BIOS.

 

Vil en Memtest86 kunne avdukke dette....?

 

Finnes det evt. aktive tiltak man kan gjøre for å bedre dette? Flytte på minnet, BIOS settings, el? Har mest erfaring med å kjøre ting vellykket på default ;)

Lenke til kommentar
Har mistenkt noe sånt... Men det er så vrient å feilsøke, når det kan gå over en uke mellom hvert tilfelle. Kjører med alt default i BIOS.

 

Vil en Memtest86 kunne avdukke dette....?

 

Finnes det evt. aktive tiltak man kan gjøre for å bedre dette? Flytte på minnet, BIOS settings, el? Har mest erfaring med å kjøre ting vellykket på default ;)

9505359[/snapback]

 

Det er neppe skadelig å kjøre en memtest. Evt. kan du prøve å sette litt slakkere timings og sjekke at spenningen er korrekt. Men det er jo litt vanskelig å teste når det er vanskelig å "framprovosere" problemet.

Lenke til kommentar

Det blir jo nesten bare å prøve seg frem Opresterud. Om man skal mistenke at dette faktisk er hardware- relatert, og ikke et software/driver- problem, vil jeg gå med Sablabra, det er typisk minnefeil.

 

Forslag til ting du kan prøve er jo å sette V-dimm spenningen manuelt, og gjerne et hakk over det som er standard. Det samme gjelder jo også minnetider. Som regel settes de jo enten slakkere, eller lik som, fabrikantens oppgitte tider, dersom du har alt på auto (SPD). Men har også sett at det noen ganger settes litt stramt, feks Tras 12 i steden for 15. Slike ting kan gå bra 99,9% av tiden.

 

Vet også at Mackanz har snakket om at dette hk setter stramme subtimings, men jeg vet ikke hva du i så fall bør endre til.

 

Men ville i alle fall prøvd V-dimm manuelt, alle kjente minnetider manuelt, samt 2T, og sett om dette gjør noe til eller fra. Jeg tviler litt på at Memtest vil fange opp dette hvis det er så sjelden, men det koster jo ikke noe å prøve.

Lenke til kommentar

Har testet Vista 64 ett par dager selv nå. Endte opp med å legge inn igjen XP. Vista fungerte greit nok sånn sett, men synes rett å slett den er tungvindt å bruke. At jeg kjørte 64bit gjorde nok ikke saken bedre, da jeg ikke kunne bruke alle programmene jeg er vant til å bruke. Nei, kommer nok til å kjøre XP en stund til, frem til Vista er enda mer problem fri, å også det er mer programmer som har full støtte for 64bit

 

(hvis noen lurer på hvorfor jeg kjørte 64bit, så er det selvsagt for å få brukt alle 4GB med minne)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...