Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

@BTK,

Er ganske sikker på at Mackanz i alle fall har brukt/testet de brikkene på P5K Vanilla litt tidligere i tråden. Du kan jo eventuelt prøve å sende han en PM.

Generelt synes det ikke å være noe mye problemer med minnekompabillitet på P5K.  Jeg ville definitivt tatt sjangsen på at det går fint om jeg var i dine sko :)

9493176[/snapback]

 

Ok, takk. Da satser jeg på det i første omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å bygger en pc nå og skulle boote pcen, men fikk følgende feilmelding:

 

Intel CPU uCode loading error.

Press F1 to resume.

 

Hva skal det bety? :hmm:

 

 

EDIT: Ser at bios update kan løse problemet. Hvilken bios skal jeg oppdaterer til? 0404?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Okei. Lastet ned 0404 nå, og la den inn på en minnepenn med FAT32. Når jeg går inn i EZ Flash og velger A:/ og trykker Enter, så skjer det ikke noe? Den finner ikke noe liksom.

 

Regner med jeg bare skal pakke ut bios-filen og legge den rett inn på minnepennen?

 

"P5K-ASUS-Deluxe-0404.ROM" heter filen foresten, om det kan hjelpe.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Okei. Lastet ned 0404 nå, og la den inn på en minnepenn med FAT32. Når jeg går inn i EZ Flash og velger A:/ og trykker Enter, så skjer det ikke noe? Den finner ikke noe liksom.

 

Regner med jeg bare skal pakke ut bios-filen og legge den rett inn på minnepennen?

 

"P5K-ASUS-Deluxe-0404.ROM" heter filen foresten, om det kan hjelpe.

9495953[/snapback]

Har du prøvd de andre bokstavene også? (tabulator og pil opp/ned, også enter for å loade innhold)

 

Jeg hadde forøvrig et liknende problem, som løste seg ved å sette minnepinnen midlertidig som disk nr 1 i bios. Tror man må trykke F10/ restart for å gjøre slike endringer gjeldende, men ellers kan man også fra tools menyen starte EZ-flash.

 

Tror normalt den skal den finne alle de fat32 partisjoene som finnes, og jeg flasher selv rett fra disk som jeg har laget en liten fat32 partisjon på.

Lenke til kommentar

Trykker Enter for å loade innhold, men der er ikke noe. Hvis jeg loader fra XP-cden f.eks. så ser jeg at der er et innhold, men ingenting under minnepinnen som er A: om jeg ikke tar feil (er kun A: og C: som alternativ).

 

Har valgt USB-pinnen som 1st boot priority, men den finner fortsatt ikke noe innhold på minnepennen. Det er den ROM-filen som skal legges rett inn på minnepinnen sant?

 

Edit: Her er et bilde etter å ha prøvd å loada fra A:

bioszq3.jpg

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja står den også øverst ikke bare i boot device priority, men nr1 under hard disk drives (menyen under) også 2bb1?

 

Det er i alle fall riktig at romfilen bare skal pakkes ut, og legges på minnepinnen, som kun må inneholde 1 partisjon, FAT32. Siden du får satt pinnen som boot device blir den jo funnet, og det høres jo for meg ut som du gjør alt riktig. :hmm:

 

Prøv kanskje en annen usb port, og gjerne gå til EZ flash fra tools menyen i bios, så du på forhånd ser at minnepinnen er funnet av bios.

 

Ellers vet jeg ikke helt, hadde som sagt litt liknende trøbbel på en av mine hk her, med det løste seg etter en del fikling med rekkefølge på disker og disabling av de andre.

 

Har du innstallert Windows på denne nye maskinen?

Og har du mer enn en partisjon på harddisken, feks en ledig D:?

I så fall kan du som nødløsning bare lage en liten FAT partisjon fra Windows diskbehandlig, flashe, og slette denne etterpå slik at det blir som nå igjen...

Lenke til kommentar
Okei. Lastet ned 0404 nå, og la den inn på en minnepenn med FAT32. Når jeg går inn i EZ Flash og velger A:/ og trykker Enter, så skjer det ikke noe? Den finner ikke noe liksom.

 

Regner med jeg bare skal pakke ut bios-filen og legge den rett inn på minnepennen?

 

"P5K-ASUS-Deluxe-0404.ROM" heter filen foresten, om det kan hjelpe.

9495953[/snapback]

 

Du behover ikke å bruke EZ Flash.

 

Men du MÅ rename P5K-ASUS-Deluxe-0404.ROM (og for at du skal gjenkjenne det igjen) til ---P5KD0404.ROM-----

 

Kopiere i usb pinne---sette pinne i---starte opp.

Lenke til kommentar

@pcp160: Ja har satt USB som 1st på begge. Har prøvd alle usb-portene, og har nå også renamet filen til P5KD0404.ROM som wiberos sa, men denne gangen også uten hell.

 

Windows er ikke installert nei, og kommer heller ikke så langt at jeg får gjort det.

 

EDIT: 2bb1 her.

Endret av XobiN
Lenke til kommentar

8.3 format sier meg ingenting. :( Får POST ja, og også der hvor han sjekker ram, disker osv, men det er da jeg må trykke F1 pga "CPU uCode error". Deretter kommer jeg inn i bios hvor jeg går inn i EZ Flash. Alt+F2 fungerer foresten ikke, vet ikke hvorfor.

 

Om jeg må ha kompatibel cpu under oppdatering vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

8.3 betyr at du kan ikke ha lange filnavn, ikke mer enn 8 bokstaver før dot.

 

Kontrollere at under…. advansed…Usb configuration----Legacy USB--enabled

Jeg ser at det er [enabled] [disabled][auto]…merkelig nok.

 

Bare med Usb under oppstart burde ikke være behov for å taste noe som helst. Den vil finne og oppdatere automatisk.

 

Jeg er usikker om du må ha compatibel cpu, dvs eldre modell av p4 (775) eller D.

For at nå, prøver du jo å oppgradere med cpu som er ikke compatibelt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Har en C2D E6600 liggende, kunne den fungere?

9497400[/snapback]

 

Når jeg leser om CPU support hos Asus, så blir jo nærmest bingo.

Original Bios versjon 0202------men support list starter fra 0311 (hvis jeg leser riktig modell da)

 

 

Men jeg lurer på noe.

Under post 987, har du bilde fra EZ med A:\ og C:\.

Er A:\ floppy ? (har ikke lest alle poster, så mulig jeg feiler her)

Er C:\ hardisken ?

 

Du kunne i såfall prøve på det. og se om du finner den filen det gjelder. Dvs at du lager en liten partition på 100MB på disken---formatere i fat---kopiere din bios fil inne der, for så å forsøke å se.....vil bios filen din komme under C:\ i EZ?

 

 

Det er fra pcp160 (leser etter hvert :whistle: )

Tror normalt den skal den finne alle de fat32 partisjoene som finnes, og jeg flasher selv rett fra disk som jeg har laget en liten fat32 partisjon på.

 

Han bruker disken som lagringsmedia.

 

Får du ikke resultat fra det, så er det å finne og låne en 800 fsb cpu tenker, under oppgraderingen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Har ingen floppy intallert nei, og regner med C:\ er hovedharddisken, men er som sagt ikke sikkert da jeg ikke har fått installert Windows enda, og det kan derfor å gjøre som du foreslår.

 

Puttet i en E6420 nå, men ser ikke ut som ting blir noe bedre av den grunn, og begynner virkelig å miste motet nå.

 

Edit: Fortsatt 2bb1 her. Litt forvirrende å skrive på 2 forskjellige pcer.

Endret av XobiN
Lenke til kommentar
Da tenker at du setter disken i en annen maskin og lage en liten partition.

9497610[/snapback]

Har PCen min rett ved siden av som jeg kan koble harddisken til. Men hvordan lager jeg en partisjon i disken på 100mb? Program?

 

Bruk mobil eller PSP. Det funker med PSP, så jeg regner med mobil også funker.

 

Minnekortene er FAT32 formatert fra før av.

9497637[/snapback]

Tenker du da på at jeg skal putte minnekortet i en USB-minnekortleser og så koble til pcen? PSP har jeg ikke tilgang til.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...