Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Trur ikke det har noe bety for ytelsen, men det jeg har oppfattet er at du sikrer bedre stabil spenning til CPU'n. Det kan også vise seg kansje at temperaturen blir lavere ved å benytte 8-pins i stede for 4-pins.

 

Noen annen forskjell kjenner jeg ikke til.

 

Jeg satt den på pga i hovedsak utseende, dvs at jeg slapp å splitte pluggen til 2 x 4-pins og med en 4-pins hengende løs.

 

Det som er helt sikkert er at du skader ingen ting ved å benytte 8-pins pluggen.

9456540[/snapback]

Temperaturen blir lavere? Hvordan kan det gå til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
528 fsb hvordan klarte du det? Voltmodda HK ?

9451379[/snapback]

Jeg trykker Del under post, går på jumperfree config, skriver 528 og trykker F10... :p

He he, så nei, ingen mods og kjører faktisk opp til fsb 545 stabilt med E6600. Men brukte 528x7 siden 3,7Ghz var klokken den cpu trivdes med, og kunne da også kjøre minne 1:1.

Men dette er jo i høyeste grad cpu avhengig, og med Q6600 er det stabilt på ca fsb 467 mens 468 eller mer booter ikke. Så den cpu'en har tydeligvis en såkalt fsb-wall akkurat der.

 

@2bb1, P5KC og P5K har ikke den 8 pins cpu strømforsyningskontakten. Men dette er jo altså en del av den bedre strømforsyningen på P5K-E, Deluxe, Premium, osv.

 

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye den har og si, men spesielt på Quadcore (og strømtørste greier) vil man potensielt kunne få til en høyere stabil klokk.

Hensikten med flere ledere er å sørge for et lavere spenningstap når strømforbruket øker.

Det er forøvrig det samme prinsippet vi ser på psu, der overgangen til 24 pins standard (fra 20 pins) også var det samme. Økt strømforbruk, krever større totalt tverrsnitt på ledningene, og i steden for å gjøre de tykkere (og mindre fleksible), lager man heller flere.

 

Fra psu er jo feks ca halvparten av ledningene minus/jord. Jeg er ganske sikker på at man vil kunne starte pc'n om man klippet vekk alle untatt en av dem. Men så fort strømtrekket begynner å øke vil man da se et relativt stort spenningsfall, og kanskje sitte igjen med 11 Volt på hk.

Så mitt råd er: bruk alltid alle tilgjengelig strømkontakter dersom man er ute etter max stabillitet/høy klokk :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det noen som har interessert seg for BIOS på våre hovedkort?

 

Ser at jeg har bios-versjon 0123, som sikkert betyr den første til dette kortet.

 

Ser samtidlig at det er kommet flere oppgraderinger etter denne versjonen.

 

Har dere oppgradert bios?

På vilken måte oppgraderte dere? Asus Update eller noe annet program?

Merker dere noen forskjell fra den ene versjonen til den andre?

Er bios bilde det samme?

 

P5K Deluxe  :thumbup:

9456558[/snapback]

Jeg har i alle fall prøvd alle. Bruker for tiden 0404 (som er siste "stabile" versjon)

Forskjellen er vel hovedsakelig utvidet cpu support, og noe mer fra 0202 til 0311, som bedre disk kompabillitet under AHCI mode. Men Asus er sparsomme med informasjonen, og jeg har merket meg at den første versjonen feks mangler FSB strap to NB, selv om dette ikke er nevnt under release note.

Ser derfor ikke bort fra at det også kan være andre forskjeller som ikke jeg har sett.

 

Alt i alt er det uansett ikke dramatiske forskjeller, og jeg har ikke merket noe problemer med noe av dem med mitt oppsett. At Asus enda ikke har fått 0501 ut av beta vet jeg ikke om vi skal se som et sunnhetstegn, eller ikke, men har intrykk av at mange bruker denne.

Generelt syns jeg det er en grei tommelfinger-regel å bruke siste "stabile" (altså ikke beta) om man ikke har spesielle problemer, eller interesser...

På praktisk talt alle andre Asus hk jeg har hatt, har de første bios vært mangelfulle/dårlige. På dette hk virker det faktisk ganske bra uansett hvilken man velger.

 

Anbefaler flash med bios lastet ned og pakket ut på en minnepinne, (EZ flash.) Bare trykk alt+F2 under oppstart, og følg anvisning (eller velg EZ-flash fra tools menye i bios.)

Lenke til kommentar

Ja,da dreit jeg på draget,da jeg før i tråden sa jeg skulle skaffe meg en Intel 2140 sammen med P5K Premium og klokke den det den var god for.

 

Det viste seg at 2140 hadde en fsb vegg på 333mhz :!: Ikke en mm over kom jeg.Så styr unna senere batcher av disse.

 

Men hovedkortet likte jeg.Og for å utnytte det,vant jeg et bud på Ebay til den nette pris av $190 for en ny E6750 uke 22A.Så da håper jeg på bedre tider tider inntil Penryn ankommer.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Det var synd da Lycky, fsb 333 er jo definitivt ikke hk begrenset nei, så da har du nok til tross for håpefullt nick vært uheldig med cpu eksemplar.

Litt synd siden det jo er slike cpu'er man virkelig kunne ha nytte av et fsb villig hk som jeg vil si dette er.

 

Men men, sånn er det bare av og til med disse tingene, så kanskje du får noe mer spennende ut av den nye da. Den har jo i og for seg grei ytelse selv om den ikke skulle klokke ekstremt bra også. :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er relativt fersk i "faget" og kjenner ikke til alle forkortelser og termer dere bruker. Prøver meg likevel. Ser at det er en del som har hatt problemer med å bruke Probe. Opplevde det samme ved at jeg brukte ASUS update. Maskinen kræsjet og jeg fikk ikke kontakt med skjerm eller *pip* ved oppstart. Så tok jeg clear RTC og ting har virket sånn noenlunde. Har likevel opplevd at maskinen har låst seg ved oppstart av windows. Den har låst seg i innlastingsvinduet hver gang. Hva kan dette komme av?

 

System:

Q6600

club 3d 8800 gts

4 gb geil ddr2 667

2 sata disker

500 w mist

Lenke til kommentar

Det skjer jo ved oppstart så temp. burde vel være grei. Når jeg kjører har både hovedkort og CPU temp. rundt 45-48 grader. Overklokker ikke. Kjørte forresten mem test i 4-5 timer her om dagen uten problem. Jeg gjorde en feil i forbindelse med byggingen av maskinen. Plugget IEEE 1394 connector i USB og omvendt. Står at dette vil skade kortet, men hvor sannsynlig er det og hva slags feil vil kunne oppstå?

Endret av lovholt
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg er relativt fersk i "faget" og kjenner ikke til alle forkortelser og termer dere bruker. Prøver meg likevel. Ser at det er en del som har hatt problemer med å bruke Probe. Opplevde det samme ved at jeg brukte ASUS update. Maskinen kræsjet og jeg fikk ikke kontakt med skjerm eller *pip* ved oppstart. Så tok jeg clear RTC og ting har virket sånn noenlunde. Har likevel opplevd at maskinen har låst seg ved oppstart av windows. Den har låst seg i innlastingsvinduet hver gang. Hva kan dette komme av?

9473026[/snapback]

Hei, det er forferdelig mange forkortelser og termer i dataverden, så du må bare spørre om du ikke forstår. :)

 

Men jeg får ikke helt tak i hendelsesforløpet hos deg.

Har du altså brukt Asus update til å flashe ny bios på ditt hk, og etter det fikk du problemer med at det ikke startet igjen, men etter en reset av bios virker det sånn nogenlude?

 

I så fall ville jeg flashet tilbake til opprinnelig bios, og sett om det gjorde noe til eller fra.

 

Og dette med Probe overvåkningsprogrammet fikk jeg vel heller ikke helt tak i hva du hadde av problem. Hva skjedde?

 

Generelt kan dine problemer slik jeg forstår det både være maskinfeil, problemer med hk, minne, harddisk, eller andre enheter, men det kan muligens også være et Windows problem.

 

Det med feilkobling er et interessant spørsmål. Jeg tør ikke å si noe sikkert om det, men har vel en teori om at det ikke vil få dramatiske følger før man eventuelt også kobler noe til selve portene... :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er relativt fersk i "faget" og kjenner ikke til alle forkortelser og termer dere bruker. Prøver meg likevel. Ser at det er en del som har hatt problemer med å bruke Probe. Opplevde det samme ved at jeg brukte ASUS update. Maskinen kræsjet og jeg fikk ikke kontakt med skjerm eller *pip* ved oppstart. Så tok jeg clear RTC og ting har virket sånn noenlunde. Har likevel opplevd at maskinen har låst seg ved oppstart av windows. Den har låst seg i innlastingsvinduet hver gang. Hva kan dette komme av?

9473026[/snapback]

Hei, det er forferdelig mange forkortelser og termer i dataverden, så du må bare spørre om du ikke forstår. :)

 

Fant ut av BSOD etter litt tenking ;)

 

Men jeg får ikke helt tak i hendelsesforløpet hos deg.

Har du altså brukt Asus update til å flashe ny bios på ditt hk, og etter det fikk du problemer med at det ikke startet igjen, men etter en reset av bios virker det sånn nogenlude?

 

Stemmer (regner med at flashe er det jeg til nå har kalt å oppdatere)

 

I så fall ville jeg flashet tilbake til opprinnelig bios, og sett om det gjorde noe til eller fra.

 

Flyttet denne RTC-pinen. Skjønte at man da satt BIOS og HK tilbake til default. Etter dette har jeg ikke gjort noe mer med BIOS-innstillinger.

 

Og dette med Probe overvåkningsprogrammet fikk jeg vel heller ikke helt tak i hva du hadde av problem. Hva skjedde?

 

Sikkert bare jeg som blander her. Mente Live Update. Har ikke hatt noe problem med Probe.

 

Generelt kan dine problemer slik jeg forstår det både være maskinfeil, problemer med hk, minne, harddisk, eller andre enheter, men det kan muligens også være et Windows problem.

Jeg har en Samsung SATA-disk. Ser at det har vært noe problemer med den. Vet ikke om det kan være det.

 

Det med feilkobling er et interessant spørsmål. Jeg tør ikke å si noe sikkert om det, men har vel en teori om at det ikke vil få dramatiske følger før man eventuelt også kobler noe til selve portene... :hmm:

 

Det var det jeg også tenkte. Koblet aldri noe til portene før jeg fant ut av feilen.

Endret av lovholt
Lenke til kommentar

Ok lovholt, da forstår jeg i alle fall bedre hva du mener. Flashe er å oppdatere bios ja.

Men er da slik at du hadde problemer med noe før denne oppdateringen av bios, eller begynte det først etterpå?

 

Var spesielt med tanke på Samsung jeg lurte på hva slags disk du hadde ja. Har som du sier vært en del problemer med akkurat Samsung, så om du har en disk som er av annet merke kan det være lurt å koble vekk Samsung til feilen er funnet.

 

Praktisk talt alt man får av problemer med hardware, må man forsøke å finne frem til med elimineringsmetoden, i tillegg til noe tester som feks Memtest som du har nevnt.

Lenke til kommentar
Ok lovholt, da forstår jeg i alle fall bedre hva du mener. Flashe er å oppdatere bios ja.

Men er da slik at du hadde problemer med noe før denne oppdateringen av bios, eller begynte det først etterpå?

 

Var spesielt med tanke på Samsung jeg lurte på hva slags disk du hadde ja. Har som du sier vært en del problemer med akkurat Samsung, så om du har en disk som er av annet merke kan det være lurt å koble vekk Samsung til feilen er funnet.

 

Praktisk talt alt man får av problemer med hardware, må man forsøke å finne frem til med elimineringsmetoden, i tillegg til noe tester som feks Memtest som du har nevnt.

9473680[/snapback]

 

Problemene oppstod først etter at jeg flashet bios. Etter at jeg satte BIOS tilbake til default har maskinen låst seg ved oppstart et par ganger. Har startet maskinen på nytt og brukt "siste innstillinger som fungerte". Da har maskinen startet som den skal. Låste seg en gang i går, men det tror jeg var software relatert. Får nesten prøve å feilsøke litt mer. Takk for tips.

 

Til slutt: Burde jeg prøve å oppdatere BIOS og hvordan går jeg da fram?

Lenke til kommentar

Ja lovholt, det jeg syns vil være det mest naturlige å prøve først, slik du beskriver problemene, er jo å fjerne Samsung disken, og eventuelt også forsøke å flashe tilbake til den biosversjonen du hadde før problemene kom.

 

Det som har vært det mest omtalte problemet med Asus Update har vært at bios ikke har blitt skrevet skikkelig på nytt, og dermed får man ikke startet, og heller ikke kjørt recover fra cd eller noe sånt, siden maskinen ikke engang kommer til post (altså helt grunnleggende start) Så er ikke dette som har sjedd deg i alle fall.

 

Men det kan også være at en av innstillingene som settes default ikke går så bra hos deg.

Har du en annen disk enn Samsung?

Lenke til kommentar
Ja lovholt, det jeg syns vil være det mest naturlige å prøve først, slik du beskriver problemene, er jo å fjerne Samsung disken, og eventuelt også forsøke å flashe tilbake til den biosversjonen du hadde før problemene kom.

 

Det som har vært det mest omtalte problemet med Asus Update har vært at bios ikke har blitt skrevet skikkelig på nytt, og dermed får man ikke startet, og heller ikke kjørt recover fra cd eller noe sånt, siden maskinen ikke engang kommer til post (altså helt grunnleggende start)  Så er ikke dette som har sjedd deg i alle fall.

 

Men det kan også være at en av innstillingene som settes default ikke går så bra hos deg.

Har du en annen disk enn Samsung?

9474925[/snapback]

 

Har en annen disk som jeg har OS på. Sånn sett er det ikke noe problem å koble ut den andre (samsungen). Har avinstallert Asus Update. Var det noe mer jeg burde avinstallere (probe/ai suite?).

Lenke til kommentar

Hai dere, prøver med meg noken bilder her, håper det går greit.

Dei er ikkje så store... Om det blei for masse, får de heller sei i frå så eg kan få slengt dei inni ein spoiler...

 

anyway, driver jo å klokker litt, og noken som har noken tips å komme med for å få riggen raskere, bedre, meir stabil osv...

 

Eg har deaktivert det eg ikkje bruker i bios.

Eg har:

 

Asus p5k Deluxe

Intel quad q6600

4x Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024

GeForce 8800GTX

GeForce 6600

2x raptor i raid 0 på inteln

2x seagate 300gb i vanlig, skal snart skiftes ut med 1 stk 750gb

1x seagate 300gb på jmicron kontrollern

enermax 1kw psu

zalman reserato 1 plus, med ei bordvifte blåsende på tanken.

Vanntempen er for tida 25 grader, og romtemp er 24.5

 

jumperfreeconfig.jpg

 

configcpusettings.jpg

 

onboarddeviceconfig.jpg

 

hwmonitor.jpg

 

nbchipset.jpg

 

plugandplay.jpg

 

09122007012408ka5.jpg

 

Ser at 12 volten undervolter litt, men har målt med multimeter i pc'n og den viser 12.xx volt, så trur det er feilmåling ute og går der.

 

 

Bilde av pc'n og airflow'n, legger den i spoiler da den var litt stor...

Det man ikkje ser på bildet der, er at eg har montert ei 120mm vifte i døra, som blåser inn på hovedkortet og ram brikkene.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
pcnairflow.jpg

 

Har nå klokka den til 3.6 ghz, med det er med bordvifta mot kjøletårnet mitt, vil jo helst ha bort den med tid og stunder, ikkje heilt sikker på om den er 100% stabil heller, men har spelt i fleire timer med den i allefall.

 

Noken åpenbare feil i biosen som skulle ha vore fixa på takes i mot med stor takknemligheit!

 

Adios!

 

Edit: Fixa på bildet.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...