Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, mente til P5K Deluxe.

 

Andre modeller skal visst kunne flashe via Asus Update i Windows.

9368620[/snapback]

 

Takk. Siste spørsmål: :)

Flashing via minnepinne før boot er helt trygt?

9368626[/snapback]

 

 

Jeg flashet også igjennom minnepinne. Dette gjøres med ezflash? som er inne i biosen :yes:

 

Dette var overraskende lett :)

Lenke til kommentar
@Ra1dMaX, det er desverre ikke helt sjelden at slike måleprogrammer viser feil, spesilelt er vel nye modeller hk/cpu er utsatt. Man bør derfor være litt kritisk til resultatene.

Som Likmark allerede har påpekt er de temperaturene du ser helt utefor rimelighetens grenser dersom du ikke er under helt spesielle omgivelser. Har man temperaturer lik, eller under omgivelsestemp vet man at det er feil. :)

 

Har du nyeste bios?

9367823[/snapback]

har 0507 versjon av BIOS og det er nyere enn asus update finner

 

Intern : jeg har Asus P5K ikke noe C etter sjekka nettopp med ordreseddelen

 

skjønner liksom ikke hvorfor tempen er så lav da

 

PS har den saken som stiller opp minnet og CPU etter hva jeg bruker den til minnet er PC6400(800mhz) og CPU ER C2D E6750(2.66ghz) men ligger vanligvis på 400mhz i minnet og 2ghz i CPU

Endret av Ra1dMaX
Lenke til kommentar
Jeg bygde ny PC fredag med dette hovedkortet. Det er bios 0202 på det, hva slags bios bruker folket her? Altså, hva regnes som den mest stabile biosen? Har ikke hatt noen problemer med 0202, men er den noe særlig i forhold til nyere bioser?

 

Har sett litt gjennom denne tråden, men orker ikke lese 42 sider innlegg, så jeg håper noen kan svare meg uten å henvise til å lese andre steder i tråden.

9368202[/snapback]

Nei, du får lese gjennom hele tråden først!! :p

 

Nei jeg tuller selvsagt, generelt vil jeg ikke anbefale folk flest å oppdatere bios hver bidige gang det kommer en ny, dersom man ikke enten har problemer med noe, eller er "spesielt interessert"

Unntaket er dog når man som deg har første release bios, da syns jeg det er like greit å oppdatere seg til siste "stable" som for P5K Deluxe er 0404.

 

Når det er sagt virker de faktisk ganske så stabile og relativt like på innhold alle sammen for dette hk, i alle fall de jeg har prøvd som er fom 0311. Det som er nevnt av endringer hos Asus er 0311: bedret kompabillitet for disker under AHCI-mode, og alle de andre er utvidet cpu støtte.

Men det er som regel også mindre endringer og forbedringer utenom det som er nevnt, feks mangler 0311 "FSB-strap to Northbridge" settingen som de nyere har.

 

Det problemet med Asusupdate er såvidt jeg kjenner til begrenset til kombinasjonen P5K Deluxe/Vista 64bit.

Likevel vil jeg alltid anbefale EZ-flash på dette hk. Det er rett og slett lettere, ingen installasjon av programvare, og det er tryggere enn flash fra Windows. :)

 

 

Til slutt, generelt ang å lese hele tråden:

Bare for å ha sagt det syns ikke jeg folk trenger unskylde seg for ikke å lese en tråd som denne. Det kan være greit å skumme gjennom første siden, men utover det ser jeg den ubrukelig som oppslagsverk. Det er sikkert delte meninger om dette, (hvordan det burde være) men det var heller ikke min hensikt med tråden.

 

Jeg ser på dette som en diskusjonstråd, der noen følger med mer eller mindre kontinuerlig, andre mer periodisk, og noen kanskje bare med et innlegg, spørsmål, eller svar. Resultatet er at vi da tilsammen er ganske mange som har fått med seg enormt mye om dette hk, og dermed stor sjangse for at noen har et svar, eller erfaring å dele når det dukker opp noe. Så får det heller være at de samme spørsmålene vil dukke opp på nytt fra tid til annen, når nye kommer til... :)

Lenke til kommentar

Jeg har Asus P5K SE (det passet så godt i kabinettet mitt) og Intel Q6600. Jeg kjører med FSB 333, men for å få til dette måtte jeg sette 'FSB to Northbridge strap' til 266. Jeg skjønner ikke helt hva denne innstillingen egentlig gjør, er det noen andre som vet dette? Den påvirket hvilke frekvenser jeg kunne velge for RAM'en slik (etter hva jeg husker, jeg kan ha glemt noe eller huske feil...):

 

Strap 200: DRAM frekv. 1111 eller 1333

Strap 266: DRAM frekv. 833 eller 1000

Strap 333: DRAM frekv. 667, 800 eller 1067

Lenke til kommentar

Husker jeg la merke til det, men husker ikke hvor.

 

Noen som vet hvordan jeg får micen til å fungere på mitt P5KC? Micen er satt i den rosa inngangen, så det skulle vel være korrekt. Ellers har jeg vært inn på Kontrollpanel-> Lydinnstillinger og skrudd Mikrofon-volum på fullt, men den virker fortsatt ikke.

 

Mulige løsninger anyone?

Lenke til kommentar
Vet ikke hva "strap" er en gang :ermm: Hadde vært flott om noen kunne forklart det.

 

Vet det er skrevet om det før i tråden, men jeg skjønte ikke hva det var, og ville ikke begynne å mase om det heller :p

9383792[/snapback]

 

Har du bil ?

Strap er som forskjellige gir på hovedkort. Jo mer turtall du får i første gir, jo fortere går bilen. Helt til et eller annet ikke henger med lengre (FSB wall), og du må bytte gir. Da endres utvekslingsforholdet (speed vs. latency) på hovedkortet, for northbridgen. Stramme innstillinger slakkes litt og du kan gi mere gass på FSB.

 

965 er på 1066 strap inntil 400 FSB, på 401 går det over til 1333. (unntatt abit quad-gt) Altså om alt annet er likt, vil et 965 yte bedre på 400 FSB med 1066 strap, enn på 401 med 1333 strap, fordi innstillingene er slakkere på 1333 strap enn på 1066.

 

rett meg gjerne hvis du finner feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...