Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

hei har nettoppp kjøpt pc med dette oppsettet

Asus P5K

C2D [email protected]

2048kit OCZ XTC Gold PC6400

Coolermaster Ammo 533

HIper Type-R 580w med modulære kabler

WD500GBb Sata HDD

og MSI GF 8600GTS

+ en ektra vifte bak i kabbiset

 

det jeg lurer på er om det er normalt at MB(hovedkort) skal komme opp i over 45C mens CPU ligger på 12-25C når jeg spiller CSS er normal temp på ca 22C i rommet dær pc'en står

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

At mb ligger på rundt 45 grader høres ikke så galt ut, men med mindre du har pc'n din i et kjøleskap eller bruker fasekjøling tviler jeg på at cpu tempen din er under temperaturen det er i rommet ditt. ;) Er nok en feilavlesning av temperaturmålerprogrammet ditt. Last ned coretemp eller speedfan og se hva de rapporterer :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei hei P5 godfolk!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en helt flunkende ny PC-sett og satte meg ned på fredagen for å bygde den.

 

Innholdet er som følger:

- Asus P5K MB

- 2 GB Corsair TWIN2X PC6400 CL5

- Core 2 Duo E6850 Conroe 3,0 Ghz 1333 FSB

- 2 Stk Samsung T133 500 GB

- X-Fi Gamer lydkort

- XFX GeForce 8800 GTS 500M

- NEC DVD AD-7313

- Aerocool Extreme Kabinett

- Fortron/Source Epsilon 600W

 

m/

- Logitech diNovo Cordless Desktop tastatur og MX518 Mus.

- LG 226 Flatronic skjerm, 22'

 

 

Alt var fryd og gammen helt til jeg skulle prøve å installere Win XP.

 

Det første forsøket gikk ikke lengre en til driver-innlastningen, før den kræsjet og fikk en minne-feil m/ blåskjerm. :hmm:

 

Tenkte at jeg kanskje hadde plassert minne-brikkene litt feil, og byttet de til single-channel fra dual (begge sto i de gule sporene). Kom meg nå lengre inn i setup, helt til den siste fasen faktisk, men fikk fremdeles de samme feilmeldingene akkompagnert av en blåskjerm. :nei:

 

Prøvde meg da på flere forskjellige oppsett med dual og single channel, og bare en minnebrikke, fremdelse med samme resultat (Varierte litt hvor langt jeg kom, men ingen forsøk kom lengre enn til den siste fasen av installasjonen ("lagrer instillinger"))

 

Flashet til nyeste BIOS (0603) men fremdeles ingen forandringer.

 

Valgte da å finne fra Ubuntu CD-en min, for å kjøre en memtest86 v1.65 på minnebrikkene. :thumbup:

 

Der var alt fryd og gammen, med både en og to brikker installert så lenge jeg kjørte standardtester. :hmm:

 

Men da jeg skiftet en instilling (Om den skulle skjekke "BIOS-std", "BIOS-all" eller bare "probe") frøs skjermen seg ved 50 % progress.

Se under for noen "screenshots"

dsc00198cr7.th.jpg

dsc00199ni4.th.jpg

dsc00200oh0.th.jpg

dsc00201bx6.th.jpg

Bilde nummer to er fra en "probe" test, mens de andre er fra "BIOS-all" tester.

 

Jeg skal nå på fjelltur, og lar memtest86 bare kjøre på PCen i mellomtiden.

 

Kommer tilbake med en "Update" på dette innlegget da. :cool:

Lenke til kommentar

Hei

Dette var synd.

Jeg kjører oppsettet iht signatur og fikk problemer med VISTA installasjonen. Jeg fikk ikke bluescreen. Jeg har 2 stk HDD og fant ut at jeg måtte gå inn på bios og gjøre noen forrandringer i RAID oppsettet. Jeg kjører forøvrig ikke RAID, kun 1 stk hdd med slave.

 

Jeg koblet inn RAID og restartet, deretter koblet jeg den ut igjen, så gikk installasjonen greit.

 

Men i noen tråder her så oppfatter jeg det slik at det kan by på installasjonsutfordringer med Samsung hdd, aner ikke hvorfor.

 

Anbefaler at du prøver med 1 stk hdd og i IED instilling.

Lenke til kommentar

Skal nå ta en gjennomgang med satte CAS latency og en med ditt forslag "John Kr"

 

Takk for svar så lang.

 

Det er jo sinnsykt irriterende når ting ikke funker som det skal.

 

Oppdaterer denne når jeg vet mer jeg. :)

 

Det funker jo desverre ikke fremdeles.

 

Og det med et par forsøk. :mad:

Endret av TerjeM
Lenke til kommentar

@TerjeM, feiler den/de testene som feiler også med en og en brikke nå, eller har du ikke testet det enda?

 

Som ledd av feilsøking ville jeg forsøkt å sette mest mulig manuelt, som du nå vel har gjort med timings. 1T/2T på 2T, og spenningen V-dimm manuelt. Du kan jo også forsøke en annen devider/minnehastighet og se om det gjør noe til eller fra.

 

Som John Kr sier har det vært snakk om enkelte problemer med enkelte Samsung disker og Windowsinstall, men det virker jo nå ganske sannsynelig at det er noe minnerelatert siden du ikke klarer alle tester...

På den annen side, datamaskiner works in mysterious ways, så det kan jo være andre bakenforliggende årsaker.

 

(Problemene til 2bb1 på forige side er glimrende eksempel på dette, der de fleste av oss vel har litt problemer med å forstå logikken, og årsakssammenhengen)

 

Så om ingenting nytter ville jeg også prøvd å fjerne alle ekstra disker, tilleggskort, bytt om på sata. Mener også å ha hørt noe om problemer med Creative, men husker ikke helt hva det gikk på, så usikker på om det kan være relevant for dine problemer.

 

 

Du har ikke mulighet til test med andre minnebrikker eller?

Lenke til kommentar

post-61683-1188176759_thumb.jpg

Hei!

At mb ligger på rundt 45 grader høres ikke så galt ut, men med mindre du har pc'n din i et kjøleskap eller bruker fasekjøling tviler jeg på at cpu tempen din er under temperaturen det er i rommet ditt.  ;)  Er nok en feilavlesning av temperaturmålerprogrammet ditt. Last ned coretemp eller speedfan og se hva de rapporterer :thumbup:

9361066[/snapback]

 

bruker PC Probe 2 som var på Driverplata til Asus P5K

så syns det er rart at orginalprogramm skal vise feil

 

har tatt bilde av Coretemp og PC probe COretemp viser 17-18C under vanlig bruk mens PC Probe 2 viser 7-9C

Endret av Ra1dMaX
Lenke til kommentar

@Ra1dMaX, det er desverre ikke helt sjelden at slike måleprogrammer viser feil, spesilelt er vel nye modeller hk/cpu er utsatt. Man bør derfor være litt kritisk til resultatene.

Som Likmark allerede har påpekt er de temperaturene du ser helt utefor rimelighetens grenser dersom du ikke er under helt spesielle omgivelser. Har man temperaturer lik, eller under omgivelsestemp vet man at det er feil. :)

 

Har du nyeste bios?

Lenke til kommentar

Jeg bygde ny PC fredag med dette hovedkortet. Det er bios 0202 på det, hva slags bios bruker folket her? Altså, hva regnes som den mest stabile biosen? Har ikke hatt noen problemer med 0202, men er den noe særlig i forhold til nyere bioser?

 

Har sett litt gjennom denne tråden, men orker ikke lese 42 sider innlegg, så jeg håper noen kan svare meg uten å henvise til å lese andre steder i tråden.

Lenke til kommentar
Jeg bygde ny PC fredag med dette hovedkortet. Det er bios 0202 på det, hva slags bios bruker folket her? Altså, hva regnes som den mest stabile biosen? Har ikke hatt noen problemer med 0202, men er den noe særlig i forhold til nyere bioser?

 

Har sett litt gjennom denne tråden, men orker ikke lese 42 sider innlegg, så jeg håper noen kan svare meg uten å henvise til å lese andre steder i tråden.

9368202[/snapback]

 

 

Jeg bruker 0501 beta, og har brukt denne fra første dag jeg fikk hovedkortet. Virker som en stabil og oc vennlig bios for meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg bruker 0501 beta, og har brukt denne fra første dag jeg fikk hovedkortet. Virker som en stabil og oc vennlig bios for meg  :thumbup:

9368464[/snapback]

 

Takk for svar! Er det sånn å forstå at for å unngå å 'bricke' hovedkortet, bør/må jeg flashe med USB minnepinne og under oppstart ved å holde inne ALT+F2, eller kan jeg trygt flashe biosen i Windows?

Lenke til kommentar
bruker PC Probe 2 som var på Driverplata til Asus P5K

så syns det er rart at orginalprogramm skal vise feil

 

har tatt bilde av Coretemp og PC probe COretemp viser 17-18C under vanlig bruk mens PC Probe 2 viser 7-9C

9367723[/snapback]

 

Har du P5KC? Sett flere med P5KC som opplever ukorrekte temperatur verdier.

 

Er det sånn å forstå at for å unngå å 'bricke' hovedkortet, bør/må jeg flashe med USB minnepinne og under oppstart ved å holde inne ALT+F2, eller kan jeg trygt flashe biosen i Windows?

9368492[/snapback]

Det er ikke anbefalt å flashe i Windows, da det ødelegger hovedkortet.

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...