Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var det innstallert et P5K vanilla i pcen min og gitt..

titta bare 5 min i biosen, utrolig masse man kan justere volten på

 

fikk testa ES6700 min litt, kjører glatt på 3,5 på 1,35 volt i bios. men om det dropper mye har jeg jo mye å gå på =)

 

er den "plystrelyden" som kommer når man saver i biosen feil melding?

synes den kommer hele tiden når jeg er i bios

Lenke til kommentar

Voltage damper gjør såvidt jeg vet lite eller ingenting med forskjellen mellom satt og avlest V-vore. Syns ikke det er så viktig heller egentlig. Men det fungerer svært bra for å dempe V-drop hos meg i alle fall. V-drop= spenningsfall ved load vs idle.

Har med Quad B3@3,6Ghz, under 0,02V drop ved ca 1,48V (men som altså er 1,525V satt i bios)

 

Ser omtrent ut som dette:

Uten V-damper 1,46 idle, 1,40 load

Med V-damper 1,47 idle, 1,46 load

 

Som sagt før er jo egentlig dette med V-drop noe Intel spesifiserer at skal skje, når strømtrekket går opp skal spenningen gå ned (for å forhindre uopprettelige skader på cpu, som Asus så fint sier det... :ph34r: )

 

V-damper virker til å være en slag override av denne funksjonen, eventuelt at den muligens endrer litt på tabellen for hvor mye V-core skal ned, i forhold til hvor mange Ampere cpu drar.

 

Men jeg begynner å tro at dette rett og slett ikke virker på Vanilla, og som du sier JimRamse, så kan det også tenkes at selve hk/strømforsyning på hk, sliter litt med å levere når strømtrekket går opp, slik at V-damper ikke klarer å følge opp :hmm: .

Både mangler det jo pinner med strøm, og det har tilsynelatende mye mindre kondensator-kapasitet, og vel en enklere regulering generelt.

 

En ting jeg syns er litt rart vedrørende dette at V-core er mye lavere avlest, enn den man setter i bios (altså idle/ lav last), er at den spenningen jeg leser av i bios viser akkurat det samme som nye cpu-z. Altså en hel del lavere.

Jeg har vondt for å tro at Asus ikke er klar over dette, og kanskje også det er noe som gjøres med hensikt, men jeg kan bare ikke skjønne hvorfor det skulle være..?

Lenke til kommentar

Etter det jeg har funnet på XS så har hverken P5K "vanilla" eller P5KC Voltage dampening som funker som den skal. Men fant en vmod som skal gjøre at volten ikke flyr opp å ned i hytt å pine. Får se om jeg gidder ta ut kortet igjen å fikse den. Er som regel ikke så veldig glad i å modde hovedkortene mine.

Lenke til kommentar

SoperPi er et endetarms-program. Så lenge det ikke støtter flere kjerner så kan det forbli i datasteinalsern for min del... :thumbdown:

 

Forøvrig på mitt Asus Blitz til 2 lapper, dropper volt til 1,300v +/- 0.008v. Kjernene ligger stabilt på 75-73C ved 100% load. (336 FSB x 9 = 3028Mhz eller noe slikt). Spenning før load er 1,360v (i følge CPU-Z) Temp er målt med Core Temp.

 

Har ikke skrudd verken av eller på "voltage dampening", så jeg vet ikke om det er av pr default?

Lenke til kommentar

Liker Super PI jeg, men det er klart det er ikke noe å teste en Quad med. Jeg bare kjørte det for å vise at den faktisk var mer stabil en bare SS. Kjører 4xPrime for å teste stabiliteten skikkelig.

 

Vet ikke om jeg nevnte det, men kjører 2x2GB Black Dragon i PC'en. Det som er litt merkelig er at jeg ikke får kjørt de på oppgitt timings ( 5 - 5 - 5 -15) uansett volt. Må kjøre 6 - 6 - 6 -18 for at den skal være stabil. En annen ting med 2x2GB settene er at de ikke vil overklokke noe i det hele tatt virker det som. Er oppgitt til 800MHz, men allerede ved 810MHz så får jeg BSOD. Skal teste å slenge i 4 stk heftige 1GB brikker imorgen istedet å se om jeg kan få litt fart på minnet da... CPU'en ser det ikke ut som jeg får stabil over 3.2GHz, så det for holde...

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Liker Super PI jeg, men det er klart det er ikke noe å teste en Quad med. Jeg bare kjørte det for å vise at den faktisk var mer stabil en bare SS. Kjører 4xPrime for å teste stabiliteten skikkelig.

 

Vet ikke om jeg nevnte det, men kjører 2x2GB Black Dragon i PC'en. Det som er litt merkelig er at jeg ikke får kjørt de på oppgitt timings ( 5 - 5 - 5 -15) uansett volt. Må kjøre 6 - 6 - 6 -18 for at den skal være stabil. En annen ting med 2x2GB settene er at de ikke vil overklokke noe i det hele tatt virker det som. Er oppgitt til 800MHz, men allerede ved 810MHz så får jeg BSOD. Skal teste å slenge i 4 stk heftige 1GB brikker imorgen istedet å se om jeg kan få litt fart på minnet da... CPU'en ser det ikke ut som jeg får stabil over 3.2GHz, så det for holde...

9346524[/snapback]

Jau, om du får bootet opp på 4x1 Geil da :)

 

Har selv 2x2 black dragon settet, og de kjører fint på 5-5-5-15. Jeg tror du må ha fått et defekt sett (hei, vi snakker Geil...). Dog liker de kanskje litt høyere spenning en de oppgitte 1,8v. Men jeg kjører de ikke høyere enn 403Mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...