Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Puttet i ett P5K, en Q6600 å 2 stk Geil Black Dragen 2GB brikker idag. Blir kjølt ned av en Scythe Infinity CPU kjøler. Sjekket selvsagt opp CPU stepping ved første start av Windows. Var selvsagt en B3. Uansett, fytt i helvete å varmt den går. Tror jeg må ta av kjøleren imorgen igjen å se om jeg har truffet ordentlig. Ved 3GHz å 1.4v idle, å ca 1.325v under load, så er den helt opp på 79grader når jeg kjører Prmie på alle kjernene. Kjører den rett inn i Windows på 3.4GHz også, men da må volten så høyt opp at jeg ikke har mulighet til å kjøle den ned nok til at den blir stabil. Ja Ja, 3GHz for holde for nå. Sinnsykt kjapp å stille maskin. Hadde nok hentet mer med å ha en høyhastighets vifte på kjøleren på CPU'en, men stillhet er viktigere enn ett par hundre MHZ for meg :)

9341023[/snapback]

Høy varme på quad er ikke uvanlig. Min, på 3.0GHz, lå på rundt 50 grader IDLE og 70 grader LOAD, på luft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett, fytt i helvete å varmt den går. Tror jeg må ta av kjøleren imorgen igjen å se om jeg har truffet ordentlig. Ved 3GHz å 1.4v idle, å ca 1.325v under load, så er den helt opp på 79grader når jeg kjører Prmie på alle kjernene. Kjører den rett inn i Windows på 3.4GHz også, men da må volten så høyt opp at jeg ikke har mulighet til å kjøle den ned nok til at den blir stabil. Ja Ja, 3GHz for holde for nå.

9341023[/snapback]

Mye det samme som meg her, bortsett fra at jeg bruker Noctua 120 som kjøler. Jeg har også planslipt min Q6600, og rett etter at jeg gjorde dette konstaterte jeg at varmeste kjerne var ca 7-8 grader kjøligere enn hva den var tidligere på samme frekvenser ved samme vCore. For å få 2xOrthos opp og gå på 3Ghz, må jeg opp i 1,45v i Bios og da blir tempen 74°C på de to varmeste kjernene. Det er ikke noe fryseboks vi har kjøpt, nei. Hadde utblåsingsviften på kabinettet mitt vært litt kraftigere kunne jeg ha brukt PCen som en stasjonær hårføner.

Lenke til kommentar
Schyte Infinity er en veldig bra kjøler. Har kjørt den på andre oppsett til kamerater, å de får knallbra tempraturer. Var derfor jeg valgte den til dette Quad oppsettet. Ja Ja, for ta den av imorgen å prøve å få den til å treffe bedre ved neste montering.

9341068[/snapback]

DU kunne ikke dy deg nei! Ble Quad på deg også til slutt. :thumbup:

 

Min Q6600 gikk rett opp på 3Ghz uten voltjustering. Men den blir god og varm alikevel (ca 70). Har ikke prøvd høyere...

Lenke til kommentar
Schyte Infinity er en veldig bra kjøler. Har kjørt den på andre oppsett til kamerater, å de får knallbra tempraturer. Var derfor jeg valgte den til dette Quad oppsettet. Ja Ja, for ta den av imorgen å prøve å få den til å treffe bedre ved neste montering.

9341068[/snapback]

DU kunne ikke dy deg nei! Ble Quad på deg også til slutt. :thumbup:

 

Min Q6600 gikk rett opp på 3Ghz uten voltjustering. Men den blir god og varm alikevel (ca 70). Har ikke prøvd høyere...

9341855[/snapback]

 

Tror det hjelper med god kabinett-ventilasjon. Jeg har et CM stacker med vifter i alle bauger og kanter. Min Q6600 B3-stepping ligger på maks 77 grader under Prime95 på alle 4 kjerner, da er spenning satt til 1.3825v i BIOS, ligger på 3.2GHz. Kan også kjøre på 3.4GHz ved 1.4250v, men da blir temp under load ca 82 grader, og jeg liker ikke å overstige 80 :) Ikke det at pc'en pr. i dag blir belastet så mye som under Prime95, men likavel :)

Lenke til kommentar
Min Q6600 gikk rett opp på 3Ghz uten voltjustering. Men den blir god og varm alikevel (ca 70). Har ikke prøvd høyere...

9341855[/snapback]

Står den på auto da?

9341909[/snapback]

Ja. Guffer hovedkortet på med mer spenning av seg selv? (Har Blitz-utgaven). Kan uansett bare gå inn og sjekke spenning med CPU-Z senere i dag.

 

Hvordan er det å "undervolte" Quad prosessorene?

Lenke til kommentar

Auto så øker den volten selv ja. Etter å tatt av kjøleren å satt den på på nytt, så datt faktisk temp nesten 10 grader. Kjører den nå på 8x400 med RAM'en 1:1. 2GB brikkene er ikke lette å overklokke gitt :) Uansett, for å få den stabil her så kjører jeg nå 1.575v i BIOS. Dette gir meg ca 1.45v idle i Windows, å 1.35v under hardkjør av alle kjærner. Sinnsykt dropp i volten, selv ved idle synes jeg :hmm: Load temp nå er da ca 77 - 78 grader. Synes dette er litt vel høyt, så det er mulig jeg kjører den ned til 3GHz igjen. Skal legge til jeg kjører en kvalitets power på 750w, så det er ikke dette som er problemet heller. Måtte bytte opp fra den gamle 620w min, da jeg trodde den var for svak. Noe den ikke var, men men nå er det nå ny Power i PC'en ihvertfall.

 

Over til undervolting Den forrige PC jeg hadde, som jeg solgte her for ett par mnd siden besto av P5W DH Deluxe med en Q6600ES. Denne fikk jeg ikke over 3GHz stabilt uansett hva jeg gjorde, men ved 3GHz så kjørte jeg faktisk den laveste volten jeg kunne sette i BIOS. 1.2xx ett eller annet. Denne var da helt stabil.

 

Har mulighet til å teste en annen Quad i løpet av helgen, så spørs om jeg ikke gjør det for å se om jeg finner meg en som er litt mer villig uten å måtte kjøre volten igjennom taket.

Lenke til kommentar
Enten så er schyte infinity en dårlig kjøler eller så har du ikke ordentlig kontakt mellom kjøler og cpu. Cpu på 3ghz 1.28v maxer ut på 59'c load med en tuniq tower 120 her.

Skal teste mer her i morra når jeg får henta p5k premium kortet.

9341045[/snapback]

Men så kjører han på 1,4v (1,33 load) mens du kjører på 1,28v, så der har du vel litt av temperaturforskjellen. I tillegg er vel Tuniq Tower hakket kvassere enn Infinity-kjøleren.

Lenke til kommentar
Kanskje dette blir litt OT men jeg gjør et forsøk likevel - sitter litt og vurderer P35 mot X38, skal jeg vente eller skal jeg slå til.

 

Det jeg lurer på er hvor mange her har valgt P5K som det kortet dere har tenkt å beholde i 12 mnd+, og hvor mange er bare "innom" før dere hopper videre til X38?

9342777[/snapback]

Det kommer jo helt ann på ytelsen i forhold til P35.

Lenke til kommentar
Kanskje dette blir litt OT men jeg gjør et forsøk likevel - sitter litt og vurderer P35 mot X38, skal jeg vente eller skal jeg slå til.

 

Det jeg lurer på er hvor mange her har valgt P5K som det kortet dere har tenkt å beholde i 12 mnd+, og hvor mange er bare "innom" før dere hopper videre til X38?

9342777[/snapback]

Har planer om å ha mitt P5KC i ~3 år. Oppgraderer da til 45-nm prosessor neste høst ca. da prisene er sunket ganske kraftig, og vil da ha pcen i ~1,5 år fra da.

Lenke til kommentar
Er det ditt PSU som forårsaker spenningsfallet på CPU? Eller er det hovedkortet (P5K vanilla?)

9342425[/snapback]

Det er en funksjon i BIOS, som heter et eller CPU Voltage damper ;), enable den, så blir det veldig lite vdrop :wee:

9343503[/snapback]

 

Hjalp ikke meg mye, da den er enablet hos meg å fremdeles har stort spenningsfall. Ja Ja, er begrenset hva man kan vente av ett hovedkort til 1000 kr. Hadde nok vært bedre hvis det var en 8 pins kontakt istedet for den vanlige 4 pins. De dyrere P5K kortene har sikkert mindre spenningsfall enn meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...