Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CJjYZ1fR

Jeg har tenkt å kjøpe en pc for å kjøre FSX (flightsimulator x) og ta utgangspunkt i P5K hovedkortet:

 

Hva synes dere om dette oppsettet

 

Antec Performance One P180 Miditower, Sort Aluminium (Uten Stømforsyning)

Arctic Silver ArtiClean 1 & 2, 2x30ml, Renser og klargjør termiske overflater

Asus GeForce 8800GTX 768MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 384bit

Asus P5K Deluxe, P35, Socket-775, DDR2, WIFI, eSATA, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex16

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Thermaltake Golden Orb II CPU-Kjøler, Blått Lys, 17dBA, S 775/754/939/940

2xWestern Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM (Skal kjøres i raid0)

 

Pris på komplett.no - 15100,-

 

Leste i en annen tråd at FlightSimulator og benytter alle 4 kjernene. Kunne det kanskje derfor vært lurt å satsa på det i stede for den jeg har plukket ut her?

 

Mulig dette er feil tråd, men søkte litt etter fsx tråder, men fant ingen.

Hva er flaskehalsen i dette systemet? Og kan det være lurt å vente til starten av neste år, da det kommer nye cpuer, og prisen på de gamle vil gå ned.

Endret av Slettet-CJjYZ1fR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig dette er feil tråd, men søkte litt etter fsx tråder, men fant ingen.

Hva er flaskehalsen i dette systemet? Og kan det være lurt å vente til starten av neste år, da det kommer nye cpuer, og prisen på de gamle vil gå ned.

9334946[/snapback]

 

pcp160 bør kunne gi deg et godt svar på dette. Men når det gjelder å vente til neste år, så kan man alltid vente på noe bedre! Det oppsettet du har satt opp her er en kraftig maskin, som vil være bra ganske lenge.

 

Ang. 2x3.0GHz (E6850) eller 4x2.4GHz (Q6600), så er det et ganske heftig diskutert tema allerede. Spør du meg, så vil du til normalt bruk føle mere "trøkk" med 2x3.0GHz. Hva FSX spesifikt angår er jeg noe usikker, men tipper jeg ville valgt E6850.

 

Har selv en Q6600 til arbeidsbruk som jeg kjører på standard hastighet 2,4GHz (ikke overklokket). Testet for morroskyld ved å overklokke den til 3,0GHz, noe som for min del førte til at den gikk for varmt, men poenget er at maskinen "føltes" en god del raskere i bla. Windows uten stor belastning. Denne tilsvarende generelle hastighetsfølelsen vil nok også være der for 2x3,0GHz. En 4 kjerners CPU vil til egnet bruk føles "seigere" enn 2 kjerner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CJjYZ1fR
Er nok litt feil tråd, da det finnes en egen forum kategori for det du spør om (Hjelp til kjøp og salg av PC).

 

Testet Flight Sim X nå, og etter det oppgavebehandling i XP viser, så bruker det kun 1 kjerne (Se bilde).

 

Skal ta diskusjonen videre i den tråden du nevner her, men bare 1 spørsmål, kjører du SP1 av Fsx?

Endret av Slettet-CJjYZ1fR
Lenke til kommentar

Bare for å avslutte FSX diskusjonen, her er et bilde av FSX med Service pack1 på min Quadcore. Sammenlikner man med bildet til Intern ser man hvor avgjørende det er å ha SP1.

 

97316.jpeg

 

FSX er jo mitt alibi for å ha Quadcore, men så langt jeg har merket så langt er det ikke dramatisk forskjell i opplevelse mellom E6600@ 3,7Ghz og Q6600@3,6Ghz som er det jeg har brukt og forsøkt å sammenlikne. Jeg synes å se at quadcore blir noe mindre påvirket av mye trafikk på busy airports, og man ser jo at alle kjernene bidrar, selv om det lagt i fra er snakk om 100% cpu bruk. Jeg har ikke klart å komme opp med noe skikkelig test- scenario som gir en god sammenlikning, så dette blir bare min subjektive oppfatning. Da er Quadcore hakket bedre i akkurat FSX.

Det bør kanskje også da nevnes at det skal litt mer til å få en Quadcore til å kjøre 3,6Ghz enn og få til det samme eller mer med dualcore. Kjøling og nok strøm er et stikkord :)

 

 

@Cri, har du tenkt å overklokke dette, og hva trenger du av utsyr er viktige spørsmål for å kunne gi noe råd mener jeg.

Om det ikke skal klokkes er det ubetydelig forskjell mellom det billigste og dyreste P5K kortet, men de dyrer har jo mer utstyr, og er mer klokkevennlige.

Lenke til kommentar
Miracl

2. Mere spenning på følgende valg:

1) Max CPU PLL Volt = 2.2v

2) Max vMCH = 1.95v

3) Max vDDR2= 2.55v

 

Flere tweake muligheter:

1) FSB Strap with corresponding Tips/Notes 2) FSB/MemoryCLK Ratio auto adjustable, improve overclk successful rate.

3) mem clk 1T/2T

CPU PLL er max 1,8 på Dlx

v-MCH -? (har såvidt jeg vet noe med Nortbridge spenning å gjøre, men finnes ikke på deluxe under det navnet..?)

Max Vdimm 2,55V dlx

Det med strap skjønte jeg ikke helt, dlx har i alle fall 200, 266, 333 og auto som strapvalg.

Mem clk 1T/2T har man også på dlx.

 

Men dette er vel fremgravd Miracl, og lett oppsummert ligger det vel an til at Premium potensielt kan være hakket vassere for ekstremklokking.

Jeg lurer på om vi ikke vil se Premium overta for Deluxe i fremtiden.

 

Noen her som har erfaring med disse viftene som følger med (enten fra dette hk, eller tilsvarende fra Asus?) Lurer på hvordan støynivået er.

 

Har jo sett slike vifter på andre Asus, og har vel tenkt i mitt stille sinn at jeg er better of med en velrettet 120mm hengene i området. Men det er klart om man har plexivindu og denslags ser det jo ikke så vakkert ut som disse orginal viftene ;)

Lenke til kommentar

Då har jag i alla fall testat ut Raid funktionen på vanilla. Sedan man MÅ bruka den externa porten för att få till raid på detta kort skaffade jag en kabel. Inga som helst problem att tillverka raid i JBraid bioset. Vista är ju en dröm att installera på ett raid. Ingen floppy krävs längre, bara sätt raiddrivaren på en usb sticka så går det glatt.

 

Har inga benchmarks ännu, men från 0 till färdigt installerat OS med 20 updateringar på ganska precis en timme tycker i alla fall jag är ett steg i rätt riktning. Det var ju inte så länge sedan man knotade en eftermiddag och lite till med en full OS installation. Vista performance säger 6.0 på hårddisken nu jämfört med 5.1 med en disk. Jag har minnet satt till strama 3-3-3-9 timings i DDR900 med cpu på ca 3.6 ghz (en gammal Allendale 6400) och Vista har väl adrig känts mer snappy.

Lenke til kommentar

Jeg er ening Miracl, mine tanker går også til A8N som er det forige kortet fra Asus av de jeg ha hatt der vi hadde samme problemstilling. Virker som forskjellen på P5K er mindre ja.

Ellers har jeg også skjønt at du har funnet infoen fra bla XS, så jeg mener ikke at du skal "forsvare deg" mot de opplysningen jeg har lagt inn om Deluxe. Prøver bare å finne forskjellene, og det du har kommet opp med av info om Premium er by far det mest informative så langt i tråden, så takk for det :)

 

Skal jo ikke snakke alt for mye om FSX, men må bare nevne det, dette er jo et spill der tweek og innstilling er en like stor vitenskap som det å fly. Jeg tror du har noen alt for "lette" settings for å virkelig se forskjellen/presse systemet Intern. Slik jeg har det nå, har bare prosessen FSX.exe alene et forbruk på 1,1GB et minutt etter takeof fra JFK.

Dette spillet er så tungt at det får min maskin til å fremstå som en P3 med intern grafikk om jeg setter ting høyt nok/er på rett (feil?) sted.

Framerate blir da bare på 8-15fps (PS: fps er som standard låst til max 17 i FSX)

Et bilde av et typisk tungt scenario, med fulle motorveier, og masse byggninger osv.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

97331.jpeg

 

Ok, skal forsøke å la vær å gå noe mer inn på det i denne tråden, siden det nok er utenfor de flestes interessefelt, og en smule ot

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

@sonny, har bare erfaring med de brikkene i 1GB versjon, og det har det ikke vært noe problemer med her i alle fall. Du har nyest bios eller?

9333761[/snapback]

 

Har oppgradert til 0404, men altså ikke til beta'en da jeg antar at det er en grunn til at den fremdeles er i beta status... Burde jeg oppgradere til beta-versjonen?

9334074[/snapback]

Glemte å svar deg på det. Denne beta'en virker til å være relativt problemfri, men sånn helt generelt tror jeg de fleste gjør lurt i å bruke siste stabile som du gjør.

Men det kan jo være greit å prøve dersom man har spesielle problemer.

 

Skal ha litt flaks om det gjør noen forskjell, men grunnen til at jeg spurte er at jeg har sett hos Asus at det har vært noen problemer med noen av disse TwinX brikkene sammen med første versjon bios, men skal ikke være noe sånt med 0404.

 

Syns forøvrig det tar mektig lang tid for Asus å få den siste ut av beta-stadiet. Det er kanskje ikke noen fordel for hyppigheten av nye bios akkurat, at de har så vanvittig mange kort i P5K serien, alle med hver sin bios...

Lenke til kommentar
Syns forøvrig det tar mektig lang tid for Asus å få den siste ut av beta-stadiet. Det er kanskje ikke noen fordel for hyppigheten av nye bios akkurat, at de har så vanvittig mange kort i P5K serien, alle med hver sin bios...

9335964[/snapback]

 

Har du/noen sett noen changelog fra 0404 til siste beta, evt. lest erfaringer rundt hva som oppleves som forskjellige?

Lenke til kommentar

Lurer på en ting, får nytt hk i morgen. Festebakplate på cpu kjøleren jeg har. På denne så var det en skum ting med lim på, som da blir som en skum bummer mellom metall brakketen og hk. Denne ble sittende igjen på det gamle hovedkortet. Er nå bare lim igjen på brakketten, noen som har et forslag her? Kansje ikke så lurt å ha en metall brakket rett inpå hk..

Lenke til kommentar
@_Xorcist, jeg syns ikke du skal få din far til å gjøre så mye annet enn å prøve en reset bios, og sjekke at alle strømledinger er tilkoblet, samt eventuelt ta vekk tilleggskort/disker. Altså stort sett det du har gjort/ allerede er foreslått.

 

Videre feilsøking krever jo gjerne at man har andre komponenter man kan teste med, og jeg syns det uansett blir litt feil dersom maskinen er bygget av en butikk, og dør etter noen timer.

 

Men kom gjerne med en tilbakemelding på hva som var problemet ja. Slike feil kan jo skyldes nesten hva som helst, men siden det ikke er noe annet tegn til liv enn surrende vifter er det vel ikke usannsynelig at det er feil på HK eller psu.

 

Lykke til, håper det ordner seg raskt for han ;)

9203176[/snapback]

 

Svart skjerm skyldtes at en av minnebrikkene var defekt. Faren min hadde ikke testet alle brikkene separat. Det var for øvrig en del problemer knyttet til å få maskinen opp og gå stabilt med 4x1gb RAM på Vista x64, men dette var software relatert, men jeg kjenner dessverre ikke detaljene siden det var butikken som slet med dette.

Lenke til kommentar

Puttet i ett P5K, en Q6600 å 2 stk Geil Black Dragen 2GB brikker idag. Blir kjølt ned av en Scythe Infinity CPU kjøler. Sjekket selvsagt opp CPU stepping ved første start av Windows. Var selvsagt en B3. Uansett, fytt i helvete å varmt den går. Tror jeg må ta av kjøleren imorgen igjen å se om jeg har truffet ordentlig. Ved 3GHz å 1.4v idle, å ca 1.325v under load, så er den helt opp på 79grader når jeg kjører Prmie på alle kjernene. Kjører den rett inn i Windows på 3.4GHz også, men da må volten så høyt opp at jeg ikke har mulighet til å kjøle den ned nok til at den blir stabil. Ja Ja, 3GHz for holde for nå. Sinnsykt kjapp å stille maskin. Hadde nok hentet mer med å ha en høyhastighets vifte på kjøleren på CPU'en, men stillhet er viktigere enn ett par hundre MHZ for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...