Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei hei.

 

kommer med en advarsel til alle som lurer på å kjøpe:

 

ASUS P5K PREMIUM!

 

jeg har slitt forferdelig med å få dette kortet til å fungere med samsung harddisken min:

se her!

 

det viser seg at flere opplever det samme

 

jeg vil fraråde alle på det STERKESTE med å kjøpe dette kortet til asus kommer med en ny og bedre bios. i mellomtiden bør dere holde dere til de andre korta i p5k familien....

9323997[/snapback]

 

Bestilte Premium kortet for 2 dager siden.Skal bli spennende å prøve.Får se om jeg slipper de sata problemene da jeg har en Seagate 320 jeg setter inn.

Lenke til kommentar
Bestilte Premium kortet for 2 dager siden.Skal bli spennende å prøve.Får se om jeg slipper de sata problemene da jeg har en Seagate 320 jeg setter inn.

9327644[/snapback]

Jeg har hatt to 320GB disker på Deluxe, og det har gått smertefritt.

 

Forresten, jeg quoter fra P5K Deluxe siden hos asus.com

- Compatible with all FSB1333/1066/800/533MHz CPUs except Quad Core

Hva menes med det?

Lenke til kommentar
Bestilte Premium kortet for 2 dager siden.Skal bli spennende å prøve.Får se om jeg slipper de sata problemene da jeg har en Seagate 320 jeg setter inn.

9327644[/snapback]

Jeg har hatt to 320GB disker på Deluxe, og det har gått smertefritt.

 

Forresten, jeg quoter fra P5K Deluxe siden hos asus.com

- Compatible with all FSB1333/1066/800/533MHz CPUs except Quad Core

Hva menes med det?

9328617[/snapback]

 

Intel® Core™2 Quad / Core™2 Extreme / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 Processors. Informasjonen er hentet fra samme side.

 

Tror det bare er litt lok med informasjonen der, hehe. Vi vet jo alle at quad funker glitrende fint på dette kortet (kjører det jo selv;))

Endret av elf_man
Lenke til kommentar

For de av dere som evt. har opplevd trøbbel med Intel Matrix driverne og Vista, så har Intel nå lansert en ny versjon av driveren. Lastes ned herfra.

 

Skal bla. fikse en del trøbbel med Vista relatert til hot-swap, ser det ut som. Se i Release Notes.

 

Selv har jeg ikke hatt noe trøbbel etter at jeg fulgte Intel sin beskrivelse ang. tullet med "Parameters" etter iastor/iastorv i registry, det førte til småheng (vanvittig irriterende) samt feilmeldinger i Event Viewer hos meg. Se i evt. tidligere postinger fra meg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Takk for den infoen Opresterud, sånt kan være greit å vite.

 

@miracl, jeg har i alle fall lest alle postene i tråden, og emnet har vært oppe flere ganger, samt at jeg selv har sett etter forskjeller. Så langt har det ikke kommet fram noe særlig konkret som er anderledes enn Deluxe.

Asus selv beskriver det jo som 3 generasjones, 18 års jubileums Black Pearl Special Edition.

 

P5K Premium:

To celebrate its 18th Anniversary, ASUS has released the 3rd Generation Black Pearl Special Edition P5K Premium motherboard. This new motherboard utilizes specially-designed technologies that provides overclocking up to 100% faster speeds in water-cooled systems; and stays 40ºC (72ºF) lower than other thermal solutions. The P5K Premium also comes equipped with built-in native DDR2 1066 memory support that can be overclocked to DDR2 1400. Additionally, it is able to provide users with stable CPU power and 30% reduced power ripples during heavy loading; while signal delivery is enhanced with low cross-talk for even faster speeds. Furthermore, it provides cooler operations, enhanced 8-channel HD Audio with built-in AI Audio 2 and a host of innovative tools and features.

 

Alt dette er vel og bra, men at det er så og så mye bedre enn "andre hk" sier jo svært lite. Er litt i samme gate som det står på esken på mitt Deluxe: "Opp til 75% raskere minneytelse"

Som sagt før, Asus er gode på markedsførings-jippo, eller som jeg kaller det; bullshit. Og gjerne fremheve ting som høres bra ut, uten at man får alt for mye info om hva det faktisk er snakk om, eller i forhold til hva, eller vel generelt populært i hardwareverden.

 

Bortsett fra at vi jo har hatt en uheldig erfaring med Premium her (Yahoo noen sider tilbake), hadde jeg vært fornøyd om jeg fikk det som erstatning for mitt Deluxe. I værste fall er det vel en slags ny revisjon, og beste fall er det kanskje også noe bedre.

 

Det er hva jeg tror og mener, om noen andre har annen info, hører jeg mer enn gjerne om det :)

Lenke til kommentar

Eneste forskjell jeg har klart å finne er følgende:

 

Man får med 2x heatpipe vifter i bundle

Hovedkortet er sort istede for brunt som deluxe.

Det bruker Nikos Mosfets.

8-lags pcb

Mulighet for å sette høyere spenning på litt forskjellig.

Flere tweak muligheter i bios på noen valg.

Kortet skal vist også være kjøligere en deluxe etter hva jeg har lest og derfor gi bedre klokke muligheter.

 

Det er vel omtrent det.

 

Det at det er "bedre egnet for vannkjøling" må bare være pga at det følger med 2x heatpipe vifter. Så man vil få bedre kjøling på heatpipe saken der man normalt ikke ville ha hatt vifter med vannkjøling ellers.

Endret av miracl
Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med Corsair TWIN2X DDR2?

 

Har P5K Deluxe med Q6600 og Corsair TWIN2X DDR2 4096MB(https://prisguiden.no/product.php?productId=77416). Oppsettet fungerte fint på stockhastighet, men så fort jeg prøvde å overklokke hang maskinen. Fant etterhvert ut at en av RAM-brikkene var problemet og har nå fjernet denne. Kjører nå på AI N.O.S. med sensitivitet på Auto. Alt jeg har testet sålangt fungerer fint bortsett fra det å ta en reboot; da henger maskinen når den skal begynne å laste windows. Kan dette også dårlig RAM?

 

Hvis jeg har fått 2 dårlige brikker er jeg skeptisk til å kjøpe Corsair RAM.

 

Er det noen som har positive erfaringer med 2 GB brikker på 800 MHz i prisleie 2.000 - 2.500 for 2 brikker?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Ja det var fint å få de opplysningene miracl :thumbup:

Det jeg da skulle likt var litt mer konkret utover farge og bundle.

 

"Det bruker Nikos Mosfets" Mot Deluxe som bruker?

"8-lags pcb" VS Deluxe som har x? lag

"Mulighet for å sette høyere spenning på litt forskjellig" på hva?

"Flere tweak muligheter i bios på noen valg" Hvilke?

 

"Kortet skal vist også være kjøligere en deluxe etter hva jeg har lest og derfor gi bedre klokke muligheter" Og dette skyldes foruten de nevnte viftene?

 

Mener ikke at du skal hoste frem alle disse opplysningene altså miracl, men om du får dette kortet kan du kanskje fylle inn på dette med bios valg/spenninger.

Dette er det en del som lurer på, og det du kom med her er det mest konkrete jeg har sett så langt, men fortsatt litt ullent på enkelte områder. :)

 

Uansett, det får meg i alle fall til å enda sterkere mene at du bør være glad til om du får dette som erstatning. Det er nyere, og da tydelivis litt forbedret/forfinet.

 

@sonny, har bare erfaring med de brikkene i 1GB versjon, og det har det ikke vært noe problemer med her i alle fall. Du har nyest bios eller?

Lenke til kommentar

@sonny, har bare erfaring med de brikkene i 1GB versjon, og det har det ikke vært noe problemer med her i alle fall. Du har nyest bios eller?

9333761[/snapback]

 

Har oppgradert til 0404, men altså ikke til beta'en da jeg antar at det er en grunn til at den fremdeles er i beta status... Burde jeg oppgradere til beta-versjonen?

Lenke til kommentar

Ok, mye av info er her limt inn fra XS, så vet ikke 100% om det stemmer.

 

1. The mobo is running pretty cool because of better inductor and mosfet.

and there are no mosfet at back of the pcb.

 

2. Mere spenning på følgende valg:

1) Max CPU PLL Volt = 2.2v

2) Max vMCH = 1.95v

3) Max vDDR2= 2.55v

 

Flere tweake muligheter:

1) FSB Strap with corresponding Tips/Notes

2) FSB/MemoryCLK Ratio auto adjustable, improve overclk successful rate.

3) mem clk 1T/2T

 

 

Premium + Quad skal vist klokke bedre en deluxe + quad grunnet at det er bedre komponenter på kortett? Tror ikke helt på dette men ok.

 

Ser dog en del folk på xs som har problemer ,stort sett sata relatert. Men dette kan godt bare være enkelt kort. Se på deluxe kortet jeg hadde, ingen andre som hadde samme feil. Ser og noen som ikke klarer å legge inn vista 32-bits med dette kortet, men jeg vet om andre som har kortet og bruker vista, så hva skal man tro på.

 

Blit litt ullent ja, har jo ikke kortet selv :p (enda)

Endret av miracl
Lenke til kommentar
Ser dog en del folk på xs som har problemer ,stort sett sata relatert. Men dette kan godt bare være enkelt kort. Se på deluxe kortet jeg hadde, ingen andre som hadde samme feil. Ser og noen som ikke klarer å legge inn vista 32-bits med dette kortet, men jeg vet om andre som har kortet og bruker vista, så hva skal man tro på.

 

Litt usikker på hvor du mener Premium eller Deluxe ;)

 

Men jeg løste mest sannsynlig S-ATA problemer på mitt Deluxe ved å følge diverse råd her: http://support.intel.com/support/chipsets/...b/CS-025783.htm

 

Edit: Intel har visst fjernet teksten jeg refererer til i linken over, og sier nå at man skal hente ned versjon 7.5 (dvs. har nå blitt 7.6) for å fikse problemet. Pass på å bruk siste versjon av denne driveren for å unngå timesvis med krøll

 

Hadde fortsatt trøbbel etter å ha fjerna Parameters, flyttet så diskene til andre porter. Kjører nå boot fra en single 320GB disk (port 4), og RAID0 på 2 andre 320GB disker (port 2-3). Optiarc (NEC) AD-7170S DVD-RW på port 5. Port 0 og 1 er ikke i bruk.

 

Merk: Portnummerne jeg har skrevet er slik de blir vist i Matrix Storage Console. Intel starter på port 0, dvs. 0 til 5. Asus starter på 1, og har port 1-6. Legg til et nummer på portene jeg har nevnt over for å finne riktig port på hovedkortet.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med  Corsair TWIN2X DDR2?

 

Har P5K Deluxe med Q6600 og Corsair TWIN2X DDR2 4096MB(https://prisguiden.no/product.php?productId=77416).

9333666[/snapback]

 

Har 2*2048MB og 2*1024MB av disse i mitt Deluxe kort, og det funker meget bra. Kjører alt på stock nå, men testet et par dager med CPU på 3.00Ghz. Fungerte feiende flott, men med kjøleren jeg bruker så var temperaturene langt fra hyggelige.... Og RAM hastigheten var vel også den samme som for stock, når jeg tenker etter ;) Nei, lite nyttig fra meg her....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...