Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He he, ja jeg vet hvordan det er Lucky, jeg handler en god del hardware på ren impuls, men noen ganger prøver jeg jo å finne ut på forhånd, og jo mer man leser og lærer, jo vanskeligere blir valget som regel.

Jeg håper jo du velger P5K fordi jo flere entusiaster vi har her, jo mer kollektiv kunnskap og erfaring har vi.

 

Men jeg vil på ingen måte påstå at det er så mye bedre enn de andre. Som du sier er vel alle disse toppkortene gode, og for klokking har man aldri noe garanti for resultat likevel.

 

Jeg vil i alle fall trygt anbefale dette kortet til andre, og syns selv det fungerer veldig bra. :)

 

Litt interessant dette med det høye forbruket, dersom det trekker så mye mer enn andre med like mye utstyr. Noen som har noe ide om akkurat hva det er Asus gjør "feil" eller anderledes enn de andre?

Lenke til kommentar

Litt om energiforbruk på fire toppkort.

 

Men det blir nok Asus på meg.Har ikke hatt annet enn Asus og DFI de siste åra.Og har ikke hatt problemer av noe slag,utover anfall av vel optimistisk klokking.

 

Har allerede bestilt meg en E2140?? som skal blodklokkes inntil jeg kommer over en Q6600 G0 eller så venter jeg til 45nm quaden som kommer i slutten av året.

Lenke til kommentar

Jeg kjører nå 3-3-3-3, 702MHz, 1T på 2.25V. Synes det virker litt for bra til å være sant...eller?

 

Se test fra Everest:

 

Link til post, for å se score

 

CPU-Z

 

Link til post, for å se score

 

BIOS er Beta'n 0501.

9158028[/snapback]

Men hvorfor kjører du egentlig så sakte hvis du har så frekvensvillige minnebrikker?

Har jo fått med meg at det skal lønne seg og kjøre 1:1, men ikke for en hver pris vel...

Bare spør, siden jeg nå testet med akkurat den samme Everest som du postet resultat av på side 13, og jeg får jo vesentlig bedre score både på les/skriv/copy og latency med (450x8=3,6Ghz) og minnet: 5.5.5.15 2T på 550Mhz. Så vil jo tro du også vil kunne få bedre score om du heller utnytter frekvensen, enn å gå for stramme timings?

Link til post, for å se score

9186258[/snapback]

Se nå da...på 576MHz (1152MHz - 5.5.5.15 - 2T), får jeg dårligere score enn deg.

 

 

Endret av Intern
Lenke til kommentar

He he, ja ok WheelMan. Kan forsjåvidt også støtte det, hadde vært fint med litt flere erfaringer på feks P5K-E også.

 

Ville da ventet på neste generasjon 45nm Quad Lucky. Bare husk å ikke gå for minnebrikker tregere enn DDR5300 sammen med din budsjett cpu. (P5K støtter ikke lavere, og heller ikke 533fsb cpu)

(Eller hva sier du WheelMan :tease: )

 

Blir i så fall gøy å se hva du får til med den cpu'en Lucky. Får håpe du vil klare høy fsb. Mitt klarer fsb545 med E6600. (Men da bare 467 med Q6600)

Har den multipler 6x?

Lenke til kommentar
Intern Postet i dag, 17:26

Se nå da...på 576MHz (1152MHz - 5.5.5.15 - 2T), får jeg dårligere score enn deg.

 

Hmm, ser det. Trodde du bare hadde oversett den posten jeg, siden jeg ikke hørte noe mer om det ;)

 

Men ser du har litt bedre latency enn jeg har. Jeg vet ikke, men det må vel være enten at vi kjører forskjellige subtimings, eller om det kan skyldes at jeg kjører fsb 450x8 i steden for dine 360x10?

Lenke til kommentar
He he, ja ok WheelMan. Kan forsjåvidt også støtte det, hadde vært fint med litt flere erfaringer på feks P5K-E også.

 

Ville da ventet på neste generasjon 45nm Quad Lucky. Bare husk å ikke gå for minnebrikker tregere enn DDR5300 sammen med din budsjett cpu. (P5K støtter ikke lavere, og heller ikke 533fsb cpu)

(Eller hva sier du WheelMan :tease: )

 

Blir i så fall gøy å se hva du får til med den cpu'en Lucky. Får håpe du vil klare høy fsb. Mitt klarer fsb545 med E6600. (Men da bare 467 med Q6600)

Har den multipler 6x?

9315526[/snapback]

 

Minnet mitt er jeg ikke redd for(Crucial Tenth Anniversary pc 5300),men har sett noen 2140 med fsb vegg rundt 385.Multi fra 6x-8x.Tenkte på 2160 med 9x multi,men er jeg midlertidig på budsjett,så er jeg :)

Lenke til kommentar

Luktar biased den thermal reviewen måste jag säga. Med blodklock, 4 minnebrickor, 30c i rummet (ambient) och allmänt jävligt härinne är inte jag i närheten av de siffrorna Tweaktown har. Då mäter jag med en infraview (Fluke) som har en felmargin på +/- 3%. Och det på vanilla som ju ska vara mycket sämre.

Lenke til kommentar
Litt om energiforbruk på fire toppkort.

 

Men det blir nok Asus på meg.Har ikke hatt annet enn Asus og DFI de siste åra.Og har ikke hatt problemer av noe slag,utover anfall av vel optimistisk klokking.

 

Har allerede bestilt meg en E2140?? som skal blodklokkes inntil jeg kommer over en Q6600 G0 eller så venter jeg til 45nm quaden som kommer i slutten av året.

9315298[/snapback]

Damn, ikke rart at strømforsyningen sliter. :ohmy:

(AsusP5K3) :p

 

142W med HK, 160W med skjermkort, 200W med CPU. :whistle:

Lenke til kommentar
Litt om energiforbruk på fire toppkort.

 

Men det blir nok Asus på meg.Har ikke hatt annet enn Asus og DFI de siste åra.Og har ikke hatt problemer av noe slag,utover anfall av vel optimistisk klokking.

 

Har allerede bestilt meg en E2140?? som skal blodklokkes inntil jeg kommer over en Q6600 G0 eller så venter jeg til 45nm quaden som kommer i slutten av året.

9315298[/snapback]

Damn, ikke rart at strømforsyningen sliter. :ohmy:

(AsusP5K3) :p

 

142W med HK, 160W med skjermkort, 200W med CPU. :whistle:

9316778[/snapback]

 

er det ikke strømforbruk kun til HK? 142W hørtes mye ut....

Lenke til kommentar

Det var fint miracl, så får vi håpe det blir litt midre uregelmessigheter fremover :)

 

andrull Postet i går, 20:05

 

Damn, ikke rart at strømforsyningen sliter. 

(AsusP5K3) 

 

142W med HK, 160W med skjermkort, 200W med CPU. 

Den testen Lucky linker til måler totalforbruk av hele systemet ut av stikkontakten. Med andre ord er faktisk det reelle forbruket ut av psu lavere enn det som er oppgitt pga virkningsgraden til psu. Det å måle bare HK eller bare skjermkort er "umulig"...

 

Men disse tallene kan dog ikke akkurat sammenliknes med et godt klokket Quadsystem.

Den sammme målingen hos meg viser 258 Watt idle og 410W ved full belastning av cpu med 4x Prime. (Det inkluderer jo en del belastning av min 4 minnebrikker, og skjermkortet er idle) Høyeste strømtrekk totalt får jeg med 2x Prime+ 3DMark 06, og er da oppe i 510Watt i korte perioder.

 

Som sagt må man dog trekke fra minst 20% fra disse tallene for å se hva som faktisk trekkes ut av psu.

 

Det jeg imidlertid syns er litt rart er at C1E/Speedstep tydeligvis ikke har noe for seg i praksis. I testen Lucky linker til er det tilsynelatende bare MSI kortet som har noe lavere effekt og snakke om, men samtidig står det i teksten at de ikke fikk dette til å fungere på MSI kortet :dontgetit: . Det skjønte jeg dermed lite av, siden det er det eneste kortet hvor det er en god målbar forskjell i følge tabellen.

 

Hos meg, med 3,6Ghz og V-core satt til 1,525, og med C1E påskrudd, slik at multipler går ned til 6 (2,4Ghz) går jeg på idle ned hele 2Watt! :w00t:

Kanskje ikke så rart siden V-core er satt manuelt, men syns det var rart at det ikke gjorde mer i linken til Lucky.

Lenke til kommentar

hei hei.

 

kommer med en advarsel til alle som lurer på å kjøpe:

 

ASUS P5K PREMIUM!

 

jeg har slitt forferdelig med å få dette kortet til å fungere med samsung harddisken min:

se her!

 

det viser seg at flere opplever det samme

 

jeg vil fraråde alle på det STERKESTE med å kjøpe dette kortet til asus kommer med en ny og bedre bios. i mellomtiden bør dere holde dere til de andre korta i p5k familien....

Lenke til kommentar

Forsjåvidt et godt spørsmål WheelMan, C1E står for Enhanced HALT State, og er en strømsparingsfunksjon sammen med EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology)

Er litt på tynn is, men om jeg ikke tar feil er SpeedStep det som sørger for senkning av multipler og V-core, mens C1E gjør noe mer i retning av å skru av (low power state) cpu når den ikke har noe å gjøre. Men det er mer komplisert enn som så egentlig, med diverse forskjellige moduser som Exted halt, Snoop Halt og masse jeg ikke har peiling på :whistle: .

 

Kortversjonen er at det er strømstyring, og grunnen til at jeg bruker betegnelsen C1E i tråden, er at det er det man skrur av eller på i Bios på P5K når man skal ha av eller på strømsparings- greiene.

 

Og aporopå dette ser jeg nå at manualen sier at man både skal ha C1E og SpeedStep valg i cpu config menyen. Bios 0404 og 0501 har kun C1E...

Har noen av dere andre mulighet til å velge begge deler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...