Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Dere med Deluxe-kortet e.l.: Kan dere sette divider slik at ram bruker mindre fsb enn cpu?

 

Det kan ikke jeg (bare omvendt). Det fører til at jeg ikke får høyere fsb enn 400 pga lite klokkevennlig minne. Det vil si at jeg ikke får testet hvor langt jeg kan dra fsb-en på mitt P5KC :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg i grunn ikke tenkt på 2bb1, siden jeg har raske minnebrikker selv. Men da er vel eneste mulighet og eventuelt prøve med litt slakkere timings om du skal noe særlig lenger. Men det jo da kanskje være litt vanskelig å avgjøre hvorvidt det er minnet eller hk/cpu som stopper deg når du kommer til veis ende.

 

Med de prisene man ser i dag på DDR2 trodde jeg i grunn de fleste brukte PC6400.

He he, men det er jo alltid herlig å finne ut slike ting etterpå 2bb1 :whistle:

Men men, man lærer noe nytt hver dag, og som du sier er det kanskje ikke noe stor krise, og i alle fall ikke om du oppnår den cpu klokken du hadde tenkt deg :)

Lenke til kommentar

Noen andre her som har hatt noen problemer med dette kortet? Jeg har hatt dette kortet i en uke nå og har ikke hatt annet en problemer.

 

Ved første gangs boot, så låste maskinen seg og den ene ram brikken tok kvelden. Så fikk jeg byttet ram til et likt ocz kit, så nå nesten har fungert i en uke. I går kveld så fikk jeg blåskjerm når jeg surfet og etter det så er maskinen veldig så som så om den vil boote. Driver med memtest86 her nå. Tester 1 og 1 brikke da maskinen blir totalt ustabil med begge brikkene i. Lurer på om det er noe galt med hk.

 

Bruker nest siste bios, 0404?

Lenke til kommentar

Lurer på en ting med denne "strap to" i jumperfree config, om noen vet. Har enda ikke helt fått taket på sammenhengen og virkemåten til dette valget.

Men ser i alle fall nå at med min standard fart på 3,6Ghz får jeg opp alternativet 1200Mhz minnefart dersom jeg setter strap to 266 i steden for 333.

Siden jeg ikke klarer høy nok fsb med denne cpu'en til å kjøre minnet 1:1, tenkte jeg heller å utnytte klokkepotensialet til minnebrikkene.

 

600Mhz (1200Mhz effektiv) virker til å gå greit, men det jeg lurer på er om det er noen andre ytelsesmessige ulemper med å bruke strap to 266?

 

@miracl,

Det vil jeg si er mot normalt, jeg har i alle fall overhodet ingen problemer annet enn det som er følge av alt for optimistisk klokking, og selv da er det bare å holde inne startknappen en gang, så er jeg good to go.

Men både jeg og andre her har jo måttet bytte hk, pga feil, så kan jo tenkes du rett og slett har fått et defekt hk...

 

Men det er jo veldig vanskelig å si hva det kan være, og syns du gjør lurt i å teste brikkene som du gjør. Eller enda bedre prøve med noen andre brikker. Siden du har OCZ har kanskje Mackanz noe å tilføye dersom det er noe kjent problem med OCZ-P5K. Han har vel sagt noe om at timings settes veldig stramt på auto med dette hk, så det kan tenkes at enkelte får trøbbel pga det.

 

Har forøvrig sett at enkelte på XS-forum har endt opp med ødelagte minnebrikker med P5K dlx, men på den annen side kan det også bare være tilfeldigheter.

 

Bruker du manuelle instilliger på minnetider og V-dimm?

Får du blåskjerm, eller bare fryser det?

Du kunne jo teste med den siste beta bios 0501 også, bare for å ha det prøvd.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Testa memtest86 nå. Den ene brikken klarer testen ,den andre feiler testen etter ca 1minutt. Så den brikken er dau.

 

Får ikke kjørt brikkene i systemet samtidig, bare låser seg. Kjørte alt på default bios instillinger. Rammen er rata til 4-4-4-15 2.3v

 

Er 2 kittet med samme ram hvor den ene brikken har tatt kvelden på under 1 uke. Vet ikke om det er rammen jeg er uheldig med eller om det er hovedkortet som det er noe galt med.

Lenke til kommentar
En kan ikke kjøre lavere minnehastighet enn 1:1 på P965/P35.Men en kan dividere minnet opp.Altså høyere hastighet på minnet enn cpu.

 

Det er viktig å ha klokkevennlig minne hvis fsb skal økes på Intel plattformen.

9305830[/snapback]

på P5K3 Deluxe så fungerer det fint å sette ned minnehastigheten.

Klokket til en 450FSB, og minnet kjører vel fortsatt bare på en rundt 1000MHz.

(husk dette er DDR3, der 1066Mhz er laveste i DDR3 klassen)

Lenke til kommentar

Fatter ikke hva som skjer her. Pc'en fungerte fint med 1 ram brikke siden igår, så plutselig nå så hang windows seg, så får jeg "error occurred" på raid 0 opsettet (os disker) raptor 2x36. Er ikke noe galt med disse diskene. Virker fortsatt fint, kommer inn i windows alt, men Intel Matrix Storage post skjermen sier at det har opstått en feil på den ene disken.

 

Spurte også om gfx glitch mellom post messages her igår, noen som opplever dette?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva slags glitch du har, men jeg har ikke lagt merke til noe jeg opplever som unormalt hos meg i alle fall. Men siden jeg ikke bruker verken raid eller IDE er post boot veldig kort. Det P5K bildet kommer på en måte fadende inn, blir skarpt, og forsvinner når NV ram test kommer.

 

Det raid problemet ditt vet jeg ikke helt altså. Husker jeg hadde samme problem på et tidligere hk, der det også kom feilmelding, men alt fungerte tilsynelatende fint. Jeg husker ikke helt, men jeg tror jeg koblet ut diskene en og en for å prøve å finne ut hvem av de det faktisk var som laget feilmeld, og etter det forsvant feilmeld.

Men mulig jeg husker feil, eller blander litt, så ikke stol for mye på det. Er også usikker på om det var med Intel (ICH7) eller Nvidia raid.

 

Det var da voldsomt så mye tull det skulle være hos deg :(

Jeg er liksom helt i andre enden av skalaen med dette hk, kjempefornøyd og stabilt og fint til tross for at jeg "provoserer" det rett som det er. Har byttet cpu flere ganger uten å resette, tatt ut og inn minnebrikker, ved feltagelse klokket pci-e til 150, satt minnefarten til 1600, og en masse slike ting. Et ekstra trykk på avknappen og alt er i gang igjen.

 

Det kan vel nesten virke som du enten har fått et "mandagseksemplar", eller om det kanskje er et eller annet problem med akkurat de minnebrikkene på ditt hk :whistle:

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, så får håpe noen andre kan bidra med noe mer konstruktivt. At mitt virker fint er jo en fattig trøst.

 

Er det forresten XP du bruker?

Lenke til kommentar

Aldri hatt så mye problemer som jeg har nå med et nytt opsett. Utrolig irriterende. Raid problemet er ikke et problem egentlig siden alt fungerer nå. La inn intel Matrix software og markerte raidet som ok, så nå vises alt fint igjen.

 

Vanskelig å forklare en gfx glitch under post msg egentlig. Vel, skal kjøpe ny psu og bytte minne i morgen, så får se om de samme problemene oppstår da. Hvis de gjør det så er jeg fristet til å levere tilbake hk og bytte til noe annet. Har sendt datakjeden.no en mail ang hk og får vente på svar fra de.

 

Jeg har bygd ganske mange pc'er under veis og har aldri hatt så mye problemer som dette.

Lenke til kommentar

Den gfx glitchen du beskriver,hadde jeg på mitt Asus P5B Deluxe da det begynte å skrante.Noe merkelig skjedde med kortet.Feilet i orthos uklokket,og så kunne jeg klokke ganske heftig uproblematisk,før det plutselig frøs i windows.Det skal sies at jeg ikke kjørte raid.

 

Kortet fungerte knall i 9 mnd før dette skjedde.

 

Lurer litt på om du har fått et veldig dårlig eksemplar.

 

Edit:kanskje unødvendig å spørre om,men du har sjekket at du ikke har mulighet for noe overslag eller jordingsproblem?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Bor i en bygår i oslo, så vidt jeg vet så er det ikke noe overslag eller jordingsproblemer her, har bodd her i noen år og aldri hatt et problem. 939 opsettet jeg hadde før jeg oppgraderte fungerte smertefritt, så kan ikke tenke meg at et problem skulle oppstå nå.

 

Vet ikke om det er grunnlag for å få et nytt hk, men skal prøve.

 

Hm, lurer på om jeg ble lurt når jeg kjøpte dette hovedkortet. Betalte 2199.- hos datakjeden i oslo, som det er priset til på netsiden dems og på esken. Men i følge eske og netside så gjelder det Asus p5k deluxe. På esken min står det asus p5k deluxe wifi/ap edition(som er den eneste utgaven) og dette selges for 1832.- Skal ringe dem i morgen ang dette.

Endret av miracl
Lenke til kommentar

Hvist dette er tester som er gjort under nøyaktige like forhold så er dette sjokkerende, men jeg fester skjelden litt til testrapporter som ikke inneholder grunnlagsdata og hvem som har utført testene. Denne testen kan være i verste fall iverksatt som en propaganda av Gigabyte.

 

For mitt vedkommende så er denne testen fullstendig verdigløs.

Lenke til kommentar

Dette du sier om prisen har jeg også merket meg miracl, det verserer flere versjoner også i prisguiden, som så langt jeg kan se av info hos Asus ikke eksisterer. Det finnes da ikke noe Deluxe uten WiFi..?

Var vel akkurat den butikken du snakker om vi også var innom tidligere i tråden. De hadde listet 2 foreskjellige Deluxe, med forskjellig pris. Jeg vet ikke helt, men det virker litt rart syns jeg. Modellutvalget til Asus er jo som skapt til å lage forvirring, så kan jo sånn sett forstå at det blir rot. Jeg har i alle fall gitt opp å prøve å ha oversikt over alle P5K kortene, og forskjellen på dem...

 

Ja jeg vet ikke hva jeg skal tro lucky666, at DQ6 er kaldere er vel ikke urimelig å anta. Det ser da ut som et mye større kjøleareal. Men jeg føler vel at det er litt å skape et problem av noe som ikke er det i praksis. Jeg har i alle fall tempsensor på NB, og den er under 60 grader.

Men dette er ikke et kort jeg for min del kjører vifteløst sammen med vannkjøl. Har 120mm i sidedøren som skaper litt sirkulasjon mot minne og heatpipe, uten den eller vanlig cpu kjøler tror jeg det vil bli problematisk varmt med min klokk.

 

Dette med Japan elektrolytter som hk produsentene elsker å skryte av, har jo også P5K. En annen sak er at den lave temperaturen på en kjøleribbe ikke nødvendigvis og automatisk sier så mye. Var vel Intern som gjorde noen målinger på mosfet ribben tidligere i tråden, og så 90 grader eller noe sånt (høy temp i alle fall)

Min mosfet ribbe er etter fingermål under 50 grader. Det betyr neppe at min ribbe er bedre enn hans, men snarere omvendt, jeg har nok dårlig kontakt.

 

Så ja, jeg tar den testen med en liten klype salt, men tror likevel på konkulusjonen om at DQ6 er et kaldere kort, med bedre ribber. Sikter man mot vifteløs vannkjøl er det sikkert bedre enn P5K om jeg skal gjette.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jada,både Gigabyte og Abit sine highend P35 kort,bruker ca 20-30w mindre enn P5K Deluxe idle/load.

 

Selvsagt tar ikke jeg den testen seriøst.Men en bitteliten pekepinn på at Asus kortet forbruker litt mer energi.

 

Skal bestille hovedkort senest i kveld.Hadde egentlig bestemt meg for P5K deluxe,men dess mer jeg undersøker,dess mer usikker blir jeg.Hvorfor skal jeg alltid harve over det som er av opplysninger :!:

 

Sannheten er vel at toppkortene til de forskjellige produsentene er omtrent jevngode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...