Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Lettere om du siterer ltt da... Ja den "klossen" er med ja.

9290647[/snapback]

Og du skjønner ikke åssen du skal koble den?, eller, forklar problemet litt mer...

9290681[/snapback]

Det er både den to-polede "power sw" og to single "mb pwr" og "ground". Hvor skal de to siste...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har DDR2-minne som kjører på 800Mhz. Jeg går dermed ut ifra at dersom jeg setter minnehastigheten manuelt til 800Mhz og setter FSB fra 266 til 300, da vil minnehastigheten bli ca 900Mhz. Er det riktig resonnert?

9293394[/snapback]

Du kan jo for å slippe å resonere bare se hva minnefarten blir bare ved å trykke inn en ny verdi på FSB. Så du setter først inn feks 300 og trykker enter, også vil jo de nye hastighetsvalgene for det FSB hastigheten komme frem under Dram frekvens.

Skal du kjøre minnet 1:1 er det i grunn bare å velge dobbelt så mye som fsb under Dram (effektiv frekvens er oppgitt der)

 

@egd1, er det samme type plugg på "mb pwr" og "ground"? Kjenner ikke akkurat det utstyret ditt, men det kan jo høres ut som det er power lampen, altså at de skal ha strøm når maskinen er på. Den heter i så fall PLED på hk, og ground er da minus og mb pwr er pluss.

Men det er bare gjetting uten å vite noe mer om det som befinner seg i andre enden av de ledningene :)

Lenke til kommentar
Jeg har DDR2-minne som kjører på 800Mhz. Jeg går dermed ut ifra at dersom jeg setter minnehastigheten manuelt til 800Mhz og setter FSB fra 266 til 300, da vil minnehastigheten bli ca 900Mhz. Er det riktig resonnert?

9293394[/snapback]

Du kan jo for å slippe å resonere bare se hva minnefarten blir bare ved å trykke inn en ny verdi på FSB. Så du setter først inn feks 300 og trykker enter, også vil jo de nye hastighetsvalgene for det FSB hastigheten komme frem under Dram frekvens.

Skal du kjøre minnet 1:1 er det i grunn bare å velge dobbelt så mye som fsb under Dram (effektiv frekvens er oppgitt der)

 

@egd1, er det samme type plugg på "mb pwr" og "ground"? Kjenner ikke akkurat det utstyret ditt, men det kan jo høres ut som det er power lampen, altså at de skal ha strøm når maskinen er på. Den heter i så fall PLED på hk, og ground er da minus og mb pwr er pluss.

Men det er bare gjetting uten å vite noe mer om det som befinner seg i andre enden av de ledningene :)

9296821[/snapback]

 

Der er pled også. Jeg tror disse 2 ekstra har noe med det at man kan skru pc'en av og på med fjernkontroll

Lenke til kommentar
Der er pled også. Jeg tror disse 2 ekstra har noe med det at man kan skru pc'en av og på med fjernkontroll

Aha, men altså med samme type tilkobling slik at de skal ned på en stikk som de andre; Power-sw, IDE-led, reset-sw, osv?

 

Det logiske om det er for å starte pc'n er jo at de må kobles på samme sted som PWR-SW på hk. Men om de ikke har noe forgrening eller likn må det jo bli enten den, eller bryter på kabinettet. Eventuelt kan man jo bare koble seg innpå ledning til bryteren.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått CPUen stabil på 3,5 GHz @ 1,5V i BIOS (1,43 i virkeligheten :p)

Temps:

post-122083-1187306052_thumb.jpg

 

3Dmark :wee:

post-122083-1187306077_thumb.jpg

 

Jeg har et problem med BIOSen da :p, den nekter og gjøre som jeg sier :ermm: , har skrudd av SpeedStep, men allikevel så slår den inn, og RAMtimings er helt på trynet: 33-6-6-15, da de er satt til 5-5-5-15...

Og en del mer, husker ikke nå, skal finne resten i morra :)

 

EDIT: Ja, vet Orthos ikke har kjørt lenge, men temps går ikke lengere opp uansett, gjorde hvertfall ikke det da jeg kjørte det i en time...

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
Da har jeg fått CPUen stabil på 3,5 GHz @ 1,5V i BIOS (1,43 i virkeligheten :p)

Temps:

post-122083-1187306052_thumb.jpg

 

3Dmark :wee:

post-122083-1187306077_thumb.jpg

 

Jeg har et problem med BIOSen da :p, den nekter og gjøre som jeg sier :ermm: , har skrudd av SpeedStep, men allikevel så slår den inn, og RAMtimings er helt på trynet: 33-6-6-15, da de er satt til 5-5-5-15...

Og en del mer, husker ikke nå, skal finne resten i morra :)

 

EDIT: Ja, vet Orthos ikke har kjørt lenge, men temps går ikke lengere opp uansett, gjorde hvertfall ikke det da jeg kjørte det i en time...

9298560[/snapback]

minnetidene som CPU-Z er helt feil, og antar det ikker er noe å bry seg om. (ikke noe minne takkler vel å kjøre på så høye responstider uansett..)

 

Edit: tokk av den metallplata over CPUen, og fikk ca 4 grader lavere temp. :)

Lenke til kommentar

pcp160: Tror faktisk vmod kan være en god idé på mitt HK. Dette fordi jeg ser at cpu kjører stabilt på 2,9GHz @ 1,24v load (ifølge Everest, som jeg faktisk tror viser riktig). Og hvis jeg får fikset vdrop samt bedre kjøling ser jeg litt lysere på overklokkingen min :)

 

Må si jeg sitter med ganske mange second thoughs nå. CPU, hk, ram osv. Men hvis jeg klarer 3,2GHz stabilt på ~60 load med Thermalright kjøleren må jeg si meg fornøyd :)

 

Hva tror du ang. vmod? Er det en vanskelig/risikabel sak?

Lenke til kommentar
Du kan jo for å slippe å resonere bare se hva minnefarten blir bare ved å trykke inn en ny verdi på FSB. Så du setter først inn feks 300 og trykker enter

9296821[/snapback]

Ja, jeg merket det i går. Minnet mitt er jeg forresten ikke spesielt imponert over. På 4-4-4-12 får jeg ikke klokket det høyere enn 866Mhz uten at det feiler i Orthos. For øvrig mistenker jeg at det faktisk ikke er helt stabilt selv ved 800Mhz og de timingene. Problemet er bare at jeg får så mange vilkårlige blåskjermer at det er nærmest umulig å sette fingeren på hva problemet er.

Lenke til kommentar
Du kan jo for å slippe å resonere bare se hva minnefarten blir bare ved å trykke inn en ny verdi på FSB. Så du setter først inn feks 300 og trykker enter

9296821[/snapback]

Ja, jeg merket det i går. Minnet mitt er jeg forresten ikke spesielt imponert over. På 4-4-4-12 får jeg ikke klokket det høyere enn 866Mhz uten at det feiler i Orthos. For øvrig mistenker jeg at det faktisk ikke er helt stabilt selv ved 800Mhz og de timingene. Problemet er bare at jeg får så mange vilkårlige blåskjermer at det er nærmest umulig å sette fingeren på hva problemet er.

9299629[/snapback]

 

Har merket at P5K kan være litt sær på minne. Hadde et sett med OCZ PC8000 XTC Platinum brikker, og disse nektet å kjøre på noe over 900MHz. Nå har jeg Geil PC6400 Ultra+, disse ligger på 4-4-4-12 @ 1000 MHz ved 2.3v. De er stemplet med 2.4v, så jeg kan nok klare å dra ned timings til 3-4-3-8 eller noe med tweaking, jeg er bare litt for lat, hehe.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på P5K Deluxe kontra Premium?Er Premium et revidert Deluxe kort eller er det større forskjeller?Ser det er ca 200kr forskjell i pris.Mener å ha lest at Premium kortet vender seg mer til de med vannkjøling,men det er vel bare vanlig Asus jippo :)

 

Skal bestille hovedkort i dag,så derfor har jeg ikke rukket å lese mye i denne tråden.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Jeg velger å tro det er en ny revisjon til noen viser meg noe annet Lucky666. Men desverre er det bare synsing fra min side. Jeg har altså prøvd å finne forskjeller uten å se noen så langt, og håper noen etterhvert finner noe mer opplysninger om disse tingene. :hmm:

 

2bb1 Postet i dag, 01:52

  pcp160: Tror faktisk vmod kan være en god idé på mitt HK. Dette fordi jeg ser at cpu kjører stabilt på 2,9GHz @ 1,24v load (ifølge Everest, som jeg faktisk tror viser riktig). Og hvis jeg får fikset vdrop samt bedre kjøling ser jeg litt lysere på overklokkingen min

 

Må si jeg sitter med ganske mange second thoughs nå. CPU, hk, ram osv. Men hvis jeg klarer 3,2GHz stabilt på ~60 load med Thermalright kjøleren må jeg si meg fornøyd

 

Hva tror du ang. vmod? Er det en vanskelig/risikabel sak?

Det kommer vel mest an på hvor flink man er til å svinge loddebolten, og krever jo litt is i magen samt at man er villig til å ta risikoen for at man ødelegger hk. Man bør være litt trygg på lodding syns jeg.

Nå vet jeg ikke hvor representativ dine problemer er, men det kan jo se ut som forskjellen mellom Deluxe og KC kommer litt frem når strømforbruket går opp. Sånn helt teoretisk er det jo også det man vil forvente, siden du har en mindre sofistikert strømforsyning på ditt kort.

 

Jeg er som nevnt litt skeptisk til tallene Everest kommer med, ikke minst fordi 12V og 5V er helt feil. 12 Volt svinger enormt, mens når jeg måler 12V med multimeter er det bare 0,1V svingning.

Men V-damper gjør jo i følge Everest at jeg går ned 0,01V i steden for 0,05 (fra 1,47 til 1,46 med V-damper og fra 1,46 til 1,40 uten var det vel)

Så hvis det ikke skjer noe hos deg med denne på kan det hende at du kan ha utbytte av en slik mod.

Husk at standard V-core er 1,35V og om du faktisk kjører 2,9Ghz på 1,24V må det vel sies å være oppsiktsvekkende bra.

 

Nå har jeg omsider fått gjort ferdig plansliping av min Q6600 og endelig er det stabilt på 3,6Ghz 1,52V og uten at tempen blir helt sinnsyk. cpu temp på ca 58-62 og coretemp holder seg under 75 med en vanntemperatur på 28 grader.

I praktisk bruk gir dette meg brukbare temperaturer siden 4x Prime stresstest er ganske langt unna belastningen jeg får i noe av de programmer og spill jeg bruker.

 

Jeg får nå 13465 poeng i 3DMark 06 med 24/7 setting på Q6600 (3,6Ghz), 3GB (1080Mhz) ram, og 8800 GTS 640MB (700-1100), og det sier jeg meg fornøyd med.

 

Gidder nok dermed ikke kjøpe noe ny vannblokk nå, vil heller avvente neste generasjon cpu, og se hva som blir nødvendig da. Håper jo inderlig det vil trenge mindre kjøling, men har friskt i minne da Intel gikk fra 130nm til 90 nm (Prescott), ble ikke noe kaldere den gangen gitt... :p

Lenke til kommentar

pcp160:Godt å høre at det er fler som lurer på forskjellen Deluxe/Premium :)

 

Var på nippet til å bestille Premium versjonen på Stretto til ca 1800kr,men nå er de utsolgt og det billigste i prisguiden er nå over 2000kr.Noe som blir helt uaktuelt for meg.

 

Da blir det nok et Deluxe kort på meg.

Lenke til kommentar
Ok, jeg har nå skaffet meg et massivt problem...

Jeg har skrudd av SpeedStep i BIOS, men allikevel går multiplier ned til 6 (også under load!), hva kan dette skyldes?

Ifølge Everest, så throttler ikke CPUen...

 

EDIT: Også trenger jeg litt hjelp her :whistle:

9298978[/snapback]

Har svart deg i den andre tråden, alle P5K kortene må ha PC5300 eller raskere minne.

 

Høres ut som du har et eller annet på Auto fortsatt om multipler går ned. Har du skrudd av alle greiene under cpu-cofiguration C1E avskrudd, og cpu ratio manual?

Lenke til kommentar

Hmm, BIOS lar meg ikke installere en BIOS som er eldre enn den som allerede er installert. Dersom jeg benytter meg av Clear CMOS-funksjonen, vil den orginalt installerte BIOSen da komme tilbake, eller er det en annen måte å tvinge gjennom en eldre versjon?

 

Edit: Skulle noen lure på hvorfor jeg vil ha en eldre versjon av BIOS, så er det fordi jeg får ufattelig mange blåskjermer, og jeg ønsker å kontrollere om den nyeste BIOSen er årsaken til dette.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Hvis du flasher i windows,må du merke "downgradable" (tror jeg det var)i Asus update programmet.

 

Hvorfor ikke bruke EZ flash og gjøre en mye sikrere flash?

9303824[/snapback]

Det var EZ Flash jeg forsøkte å bruke, men jeg finner ikke noe valg for å bruke en eldre versjon. Clear RTC, som det visstnok heter, fungerte heller ikke. Nå har jeg tatt ut lydkortet, satt harddiskene på egne strømkabler (altså kun én på hver kabel) og flyttet minnebrikkene fra bank 1 og 3 til bank 2 og 4 for å se om noe av dette hjelper.

Lenke til kommentar

Hmm, dette skjønner jeg ikke helt Bradbury.

Jeg flasher P5K gjennom å fra bios gå på tools menyen og velge EZ2 flash (eller du kan trykke alt+F2 under boot.

Jeg har da brukt en minnepinne, og på den har jeg hatt nedlastede og utpakkede bios, og så velger man bare hvilken man vil ha.

Jeg har flashet både opp og ned flere ganger (i jakten på høy FSB med Quadcore :p ) Så det skal gå fint om du bruker den metoden i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...