pcp160 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Stoolman er vel ganske noob, men det er jo klart, om man ikke skal klokke klarer han sikkert å slenge sammen noe... He he, nei du har nok vært i trygge hender . Men skulle gjerne hørt hva har du av loadtemperaturer (coretemps) med den vannkjølingen (om jeg forstår rett tilsammen 3x120mm interne radiatorer og Swiftech) ved 3,0Ghz? Og hva er V-core om den ikke er auto? Jeg har sett det er visse diskusjoner om feil temperaturer og også høye temperaturer med enkelte P5K Deluxe. Fikk vel også kritikk for dette i en test en av dere andre linket til her. (Jeg skjønner dog ikke helt hvordan hk kan skape høy cpu temp, men feil avlesning er jo definitivt fullt mulig). Og dette hk drar tilsynelatende V-core også kraftig opp om man klokker med V-core på auto, som jo igjen kan gi høy temp) Men utover det trodde jeg det var cpu selv som var avgjørende Jeg har altså så vanvittig problemer med varme på B3 Quadmøkka, så jeg vet ikke hva jeg skal verken tro eller gjøre. Jeg har jo da dårligere cpu blokk, men har planslipt cpu (som var høyest rundt kanten) og har garantert kaldere vann enn deg. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hvis jeg uansett skal vannkjøle NB (og kanskje SB), CPU og kjøpe med passive kjølere til Mosfets (hvis nødvendig?, tips?), er det da noen stor forskjell på de forskjellige kortene?, annet enn farge o.l.? Vil de klokke like langt? 9269895[/snapback] Bump Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Vet ikke om dette passer best i denne tråden, men prøver meg ut her. Med alle disse nye instillingsmulighetene så hadde jeg noen spørsmål rundt dem. (har før sittet med hovedkort uten alle disse funksjonene, så ble litt blank når jeg så den massive BIOSen til P5K3 ) 1. - DRAM Static Read Control: 2. - DRAM Static Write Control: 3. - CPU Spread Spectrum - 4. - PCIE Spread Spectrum - 5. - CPU Voltage Reference - 6. - CPU Voltage Damper - 7. - CPU PLL Voltage - 8. - FSB Termination Voltage - 1.2V 9. - North Bridge Voltage Reference Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) 1. - DRAM Static Read Control: 2. - DRAM Static Write Control: 3. - CPU Spread Spectrum - Slå av...slå av disse hvis du skal klokke 4. - PCIE Spread Spectrum - Slå av..samme som over 5. - CPU Voltage Reference - auto 6. - CPU Voltage Damper - slå på...den hindrer volt-drop og den funker 7. - CPU PLL Voltage -hjelper på høy klokk og stabiliteten 8. - FSB Termination Voltage - 1.2V .....denne også hjelper på stabiliteten i klokking 9. - North Bridge Voltage Reference auto Det var det jeg kunne svare på sikkert uti fra det jeg har lest og prøvd selv håper det hjelper. Men det meste kan faktisk stå på auto, utenom hvis du sikter litt høyt...da hjelper de. Endret 13. august 2007 av Fluesopp Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) För er som har Quad och fastnar på 465-475 fsb ca, prova gärna rätt upp på 500-510 och se. Om ni skulle få det att fungera, se i taskmanager så att alla 4 cores är "kvar". Det skedde nämligen med ovanstående case att 460 var ultrastabilt, medans 465 inte ens bootade. 500 gick helt kanon, men då med bara 2 cores tillgängliga. 9271629[/snapback] Er de to kjernene virkelig "borte"?, er det noen forskjell på ytelsen? (hvis du har testet) Kan være at ett av kjerneparene ikke henger med, mens det andre fungerer knall (dvs den ene klokker bedre enn den andre), hadde vært litt tøft hvis den ene kjerna var G0 og den andre B3 Hvis jeg uansett skal vannkjøle NB (og kanskje SB), CPU og kjøpe med passive kjølere til Mosfets (hvis nødvendig?, tips?), er det da noen stor forskjell på de forskjellige kortene?, annet enn farge o.l.? Vil de klokke like langt? 9269895[/snapback] Har nå tenkt ut at jeg går for et Asus P5K-E , har lyst på Deluxe, men fikk dårlig med replys, så da kan jeg jo spare 300 kr , anngående det første spørsmålet mitt, så så jeg at P5KC hadde "bare" 4 S-ATA porter og kun 4pin til CPU, og eneste forskjellen jeg kan se på -E og Deluxe er kjøleløsninga EDIT: og at det mangler kjøler på Mosfets , har det så mye og si for stabilitet o.l.?? Endret 13. august 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 @WheelMan_92, P5K-E er et kort jeg er veldig spent på å se resultatet av, og selv også har litt tro på som et fint alternativ. Det har 8fas strømforyning og de godsakene fra Deluxe, og dermed sansyneligvis et bedre klokkekort enn feks P5K, men er som du sier uten den ene ribben. Hvore mye det har å si i praksis vet jeg ikke, men det er etter mitt syn mer vesentlig hva som er under disse ribbene. Kan sikkert i værste fall ettermontere noe om det skulle være det det står på. Men om du ser på de siste par sidene har det jo blitt sagt noe om forskjellene mellom feks Deluxe og Vanilla. Og står litt på side 1. Når det gjelder erfaringer er det så vidt jeg har fått med meg ikke noen som har P5K-e her i tråden. Så det tryggeste valget ut fra erfaringer her så langt, om det skal klokkes max, er jo Deluxe, men om man vil gamble på å spare en del er det jo fremkommet fine resultater med både Vanilla og KC også. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Ja, 2 cores var borta veck. Jag tror jag vet varför också faktist. Ska man bara bencha superpi och 3dmark 01,03 så går det ju lika bra med 2 cores, samma gäller väl spel till viss del. http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=87 Otroligt invecklat egentligen, men på ett sätt logiskt. Väldigt få HK har den voltjusteringen i bios, mig vetandes bara DFI sitt kommande kort. Därför kommer vi nog se ett och annat FSB rekord från DFI snart tror jag. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) pcp160: Jeg går nok for P5K-E , liker og ta litt sjanser . Må bare løse et problem først Endret 13. august 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) 1. - DRAM Static Read Control: 2. - DRAM Static Write Control: 3. - CPU Spread Spectrum - Slå av...slå av disse hvis du skal klokke 4. - PCIE Spread Spectrum - Slå av..samme som over 5. - CPU Voltage Reference - auto 6. - CPU Voltage Damper - slå på...den hindrer volt-drop og den funker 7. - CPU PLL Voltage -hjelper på høy klokk og stabiliteten 8. - FSB Termination Voltage - 1.2V .....denne også hjelper på stabiliteten i klokking 9. - North Bridge Voltage Reference auto Det var det jeg kunne svare på sikkert uti fra det jeg har lest og prøvd selv håper det hjelper. Men det meste kan faktisk stå på auto, utenom hvis du sikter litt høyt...da hjelper de. 9273339[/snapback] Takker. Fikk veldig lyst til å oppdatere BIOS'en på dette kortet, men er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. (veldig lenge siden jeg gjorde det med diskett, og da var det med awdflash...) Har lastet ned BIOSfilen "0604.ROM", og antar jeg skal kopiere den på en nyformatert diskett. Så antar jeg at jeg skal reboote... Men så begynner jeg å bli usikker.. Skal jeg boote ifra disketten, eller skal jeg trykke ALT+F2 (EZ-flash?). Og hva skal jeg så skrive inn? MERK: Flere P5K Deluxe hovedkort har blitt ødelagt ved flashing av BIOS med Asus update. Det anbefales å bruke EZ-flash som finnes i BIOS eller ved å trykke Alt-F2 under oppstart. Man kan da oppdatere fra feks en minnepinne uten å starte Windows. Endret 13. august 2007 av andrull Lenke til kommentar
Pels Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hvor mange cm er det fra hull til hull på raden til spenningsregulatorene ? http://home.xmsnet.nl/KILLorBE/PCStuff/P5K-E/P5K-E9.jpg Lenke til kommentar
Heiper Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Bah, jeg fikk defekt kort! Konstant Chassis Intruded beskjed ved oppstart, så den blir sendt i retur. Og ja, her har jeg prøvd alt, ny jumper på chassis intruder, reseate CPU, sette RAM i forskjellige posisjoner, prøve med noen andres RAM, sette komponenter inn en etter en. Etter en clear CMOS kommer den opp første gang, men etter èn restart er den tilbake dit igjen. Jeg fikk også oppdatert til nyeste bios etter en sånn runde, men det hjalp heller ikke. Skal si det tok tid å kjøre feilsøking, da clear cmos jumper og batteri er under skjermkortet, så det måtte av for hver bidige forandring i systemet. Satser på at jeg får nytt fort nok, men det er nå litt kjedelig å måtte vente enda en stund. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hvilket HK er dette da Heiper? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Prøvd og ta av jumperen da?? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Da var Q6600 og P5K-E bestilt fra Netshop Trur dere jeg gleder meg eller? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hvorfor P5K-E? Gratulerer forresten.. Sitter selv med en Q6600 i hånda.. Lurer på om jeg skal ha Blitz Forumula SE, eller P5K Deluxe jeg... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Hvorfor P5K-E? Gratulerer forresten.. 9277529[/snapback] Hvorfor ikke? , den ser jo ut til og ha akkurat de samme finesser som Deluxe, bare en annen kjøleløsning , og jeg hadde ikke penger til Deluxe, og heller ikke tolmodigheten til og vente EDIT: Takker , gratulerer til deg åå Endret 14. august 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hvorfor P5K-E? Det er jo kliss likt deluxe, mangler bare en heatpipe og kjøleribber på mosfet. Billigere. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hvorfor P5K-E? Gratulerer forresten.. 9277529[/snapback] Hvorfor ikke? , den ser jo ut til og ha akkurat de samme finesser som Deluxe, bare en annen kjøleløsning , og jeg hadde ikke penger til Deluxe, og heller ikke tolmodigheten til og vente EDIT: Takker , gratulerer til deg åå 9277607[/snapback] Okay! Takk ja! Herlig følelse jeg har nå åss! Men folkens... Jeg har et kompromiss dere må hjelpe meg med: Valg 1: Jeg kjøper ASUS Blitz Forumula SE her i Oslo på Digitalimpuls for 2200kr. Da får jeg et kort som sikrer fremtiden min, med fiffige løsninger som LCD skjerm som viser div info om klokking + støtte for vannkjøling på chipsetkjøleren Valg2: Jeg kjøper ASUS P5K Deluxe over nettet, og har fremdeles et bra kort som ligger litt under Blitz i ytelse. Prisen er på 1600kr Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Du kjøper deg et P5K, og monterer vannblokk på chipset , sparer penger, og de har samme funksjoner (untatt LCD panelet da, men hva er vits? (har også sett noen steder at P5K klokker bedre enn Blitz, skal se om jeg finner link ) Endret 14. august 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg har ikke vannblokk til chipset da... Samtidig kjøler denne vannblokka til chipsettet mosfets og greier, da det er koblet sammen i heatpipes... Jeg må tenke litt åss.. Men blir bra om du finner den linken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå