Cortinarius rubellus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 yupp, det var det jeg ville frem til:) Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 De nye blitz-korta fra asus ser ikke ut til å klokke noe bedre enn P5K, i hvert fall om vi kan stole på ulike tester som flyter rundt på netttet... Lenke til kommentar
J0lle Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg har lurt på om jeg skal overklokke, men jeg skal klokke Q6600 til rundt 3ghz. vet du om det går med disse billig kortene av P5K? 9266408[/snapback] Jeg kjører min Q6600 på 3.2 Ghz med P5KC som ligger rett over tusenlappen, denne har også passiv (heatpipe) kjøling på NB og PWM'ene Ser også mye stiligere ut enn P5K vanilla. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Hvis jeg uansett skal vannkjøle NB (og kanskje SB), CPU og kjøpe med passive kjølere til Mosfets (hvis nødvendig?, tips?), er det da noen stor forskjell på de forskjellige kortene?, annet enn farge o.l.? Vil de klokke like langt? Endret 13. august 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 De nye blitz-korta fra asus ser ikke ut til å klokke noe bedre enn P5K, i hvert fall om vi kan stole på ulike tester som flyter rundt på netttet... 9269775[/snapback] De ligger ihvertfall bittelitt høyere i ytelse. Men ikke mye..! Det er snakk om kun noen fps Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Aha, da drar P5k Deluxe en god klokk på Q6600 alikevel da.. Nydelig..! 9269237[/snapback] Ja, det er ikke noe å bekymre seg for når det gjelder ren cpu klokk. Mitt Deluxe klarer altså fsb 467 med Q6600 og det kan i teorien altså gi deg 4,2Ghz. Med samme HK med E6600 går det altså til fsb 545 som gir en teoretisk max klokk på 4,9Ghz. Så eneste grunnen til at dette kan være et tema med E/Q6600 er at jeg med E6600 kunne kjøre feks fsb 528x7= 3,7Ghz cpu klokk og minnet 1:1 528Mhz (1056Mhz effektiv) mens jeg med Q6600 er nødt til å bruke en eller annen devider på minnet for å få det til å kjøre rundt 500Mhz+ siden fsb nekter å gå over 467 med den cpu'en. Men så langt jeg har sett her er forskjellen mellom å bruke en eller annen devider, eller å kjøre 1:1 på minnet ganske marginal, og i praksis neppe særlig merkbart. Men det er jo målbart. Forresten mens vi snakker om fsb, det skal med Deluxe vistnok være lurt å skru på Static Read i jumper free config, om man går over 500fsb. Ellers vil det yte dårligere med 501 enn 499. Siden jeg nå kjører med denne bedritne Quadcoren min får jeg ikke gitt noe testresultater av dette, men det kan være et tips å prøve for de som går over fsb 500 i alle fall. Noe helt annet: er det noen som vet om noe brukbar testmetode for å sjekke om cpu faktisk throttler? Har jo en slags stresstest i Everest som skal vise det, men der står det throttle 0% hele tiden, selv om core temp og "Intel thermal greia" påstår det er over 80 grader, og Probe blinker rødt og "skriker" om cpu temp... Endret 13. august 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Med dual core så klockar Vanilla och Deluxe/Premium/Blitz ganska precis lika. När det gäller fsb så är cpu flaskshalsen, inte kortet. Men med Quad-Core, och om man vill ha en bit över 3GHZ så hjälper 8-Phase ganska så bra ja. Jag kan tänka mig att ett "vanilla" med vcore-droop mod är lika bra som ett Deluxe rätt ut av boxen med en Quad när det gäller överklockning. När det är sagt så hjälpte jag en arbetskamrat häromdagen med en G0 Q6600 och ett vanilla och vi kom upp till en fin klock av 3.6 ghz utan mods, så visst finns det undantag. Personligen tror jag G0 steppings passar "vanilla" bättre än B3 steppings. För er som har Quad och fastnar på 465-475 fsb ca, prova gärna rätt upp på 500-510 och se. Om ni skulle få det att fungera, se i taskmanager så att alla 4 cores är "kvar". Det skedde nämligen med ovanstående case att 460 var ultrastabilt, medans 465 inte ens bootade. 500 gick helt kanon, men då med bara 2 cores tillgängliga. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Det kan hjelpe på fsben å sette strappen på 333 istedenfor 266 hvis du vil komme høyt, taper litt ytelse på det...men hvis du skal ha høyest mulig klokk kan det hjelpe. Møter man veggen så prøv volt på cpu ppl(tror det var det navnet var), nb på 1,4-1,55. Dette var ting jeg måtte gjøre for å komme helt opp til 474fsb, kanskje det ikke har noe å si, men deler uansett erfaringen med dere. Og Fsb-terminaton volten kan hjelpe også når det begynner å bli høyt. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Det var et interessant forslag Mackanz, jeg har ikke prøvd over 470 tror jeg det var, så det kan testes. Jeg vet jo at mitt hk fikser det. Ellers har jeg samme syn som deg på dette med Quad og strømforsyning, jo høyere strømforbruk, jo større sjanse for at 8fas, og generelt bedre/bedre kjølt strømtilførsel kan ha noe å si. En godt klokket B3 med litt økt V-core slurper jo i seg friskt med strøm... Er riktig som du sier Fluesopp, jeg får riktignok fint bootet med E6600 og fsb 545 med alt på Auto, men alle du nevner må opp for å få den stabil på den farten. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Som du sier en quad med 1,6v betyr masse strømsluk og det er faktisk første gangen jeg har kjent psuen så varm som da jeg hadde den på 474 Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Om jeg ikke husker helt feil refereres de røde sata-portene til som "slave" og skal/bør? ikke brukes til boot-disk. Mulig jeg husker feil, men ville prøvd med Raptor et annet sted enn rød sata vedrørende det "treg boot problemet". Det andre problemet er jo ikke godt å si, men siden jeg selv måtte bytte mitt første P5K pga manglende sata, så jeg rundt om kring på nettet at ganske mange har diverse problemer med forsvinnende sata på P5K. Men det har vel vært snakk om at de ikke detekteres av bios hver gang. Siden bios ser diskene, ville jeg tro det like gjerne kunne være et Vista problem du har der. Du kunne kanskje prøve å gjenopprette Vista til et tidligere stadie, eller om du har dualboot med XP, Ubuntu eller noe kan du jo se om det samme skjer der... Hei og takk for svar! Alt fungerer strålende nå, var litt småbrisen når jeg styra med dette, kan nok muligens ha noe å si . Anyways, flytta litt rundt på kontaktene og nå går alt som smurt. Quaden ligger stabilt på 3ghz, mulig jeg blir å presse den litt oppover men det er ikke noe stress. Ser meg om etter et kult DX10 spill å teste riggen med. Inntil videre spiller jeg STALKER med alt på max som var litt morro! Til sist må jeg si en stor takk til Stoolman som bygde dette beistet for meg, ble kjempefornøyd ! PS! Hvis du leser dette Stoolman, så klarte jeg ikke å dy meg for å slenge inn et par blå katoder - jeg vet jo hvor glad du er i det ! Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Bygger Stoolman komplette PCer? Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Han hjelper med det meste etter det jeg vet og han er flink også Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Bygger Stoolman komplette PCer? 9271893[/snapback] Tør kalle det en vennetjeneste, men han disker vel opp for en pris dersom han har tid og mulighet. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Och en förbannat trevlig karl för den delen. Hoppas vi ses på TE snart Stoolis. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 PS!Hvis du leser dette Stoolman, så klarte jeg ikke å dy meg for å slenge inn et par blå katoder - jeg vet jo hvor glad du er i det ! 9271868[/snapback] Fint å se blått lys, men hvor ble det av maskinen? Og for å være enda kjipere, jeg ser inget P5K. Beklager, er i dårlig humør i dag. Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Fint å se blått lys, men hvor ble det av maskinen? Og for å være enda kjipere, jeg ser inget P5K. Beklager, er i dårlig humør i dag. Det er lov å være i dårlig humør! Tok et et raske bilder av maskinen, P5K'en gjemmer seg bak rørene hvor hun koser seg :!: Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Edit: var jo bare å lese i profilen Endret 13. august 2007 av Fluesopp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå