Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

Satt opp den nye maskinen min: P5k deluxe med en e6850 cpu. 8800ultra og g-skill f2 6400cl3d-2gbga :w00t:

Ultra for lang ja! Stengte for sataporter. Problem løst, da jeg anskaffa meg SAS raid kontroller og 4 seagate 15k.5 SAS disker :ph34r:

Liten test av 2 disker i raid-0 i vista x64 ;)

post-42975-1186099181_thumb.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Du kan ikke plassere 2 stk vinklede SATA kabler ovenfor hverandre, om du forstår. SATA inngangene står for tett til det. Den øverste kabelen må stå rett opp, den under da har en vinklet kabel.

9196005[/snapback]

Jeg skjønner hva du mener, det jeg tenkte på var å sette de andre veien, altså slik at vinkel-sata på den bakerste rekken peker ut mot SB chipen, men jeg vet ikke hvor lett det er å skaffe vinkel-sata som går andre veien...

Uansett, takk for tilbakemeldingen, det er jo helt klart at kombinasjonen Ultra og P5K Deluxe har visse begrensninger man bør være obs på, og sata kontaktene kunne vært bedre plassert på dette kortet.

En annen artig ting du kan prøve med ditt Ultra på plass er jo å flytte på Clear Cmos jumperen. Lykke til :!: (he he, heldigvis er det normalt aldri nødvendig på dette hk)

Lenke til kommentar

Flytte på Clerar Cmos jumperen måtte jeg bruke da jeg satt cpu rett opp til 3.8 ghz uten og forandre på noe av spenninger :D

3.6 ghz gikk som en drøm uten å stille på noe. E6850 cpu.

Edit: Ja det er kjedelig å ta ut ultra kortet hver gang man må resette bios :thumbdown:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener, det jeg tenkte på var å sette de andre veien, altså slik at vinkel-sata på den bakerste rekken peker ut mot SB chipen, men jeg vet ikke hvor lett det er å skaffe vinkel-sata som går andre veien...

9199484[/snapback]

Jeg klarte å kjøpe 10 slike SATA kabler! :w00t::ermm:

Lenke til kommentar

9199484[/snapback]

Jeg klarte å kjøpe 10 slike SATA kabler! :w00t::ermm:

9199688[/snapback]

Så du har kjøpt slike satakabler som er vikla og er "vinkla" den andre veien? Hvor kjøpte du det henne? :whistle:

Lenke til kommentar
Er det bare ultra kortene som dekker over sata-kontaktene eller gjør også enkelte GTX kort det samme?

9199758[/snapback]

GTX dekker ikke for sata portene. (med mindre du kjøper en GTX som har helt annet design.. se f. eks de som har peltier element og to vifter..) :)

Lenke til kommentar

I denne tråden virker det som om alle med god kjennskap til P5K holder til så jeg drister meg til å videreformidle et desperat rop om hjelp fra min far. Han har nettopp kjøpt ny PC og mottok den i dag. Den fungerte fint i et par timers tid, men etter en reboot kom den aldri opp igjen. Merk at dette var en normal, kontrollert reboot, ikke noe kræsj. Prøver man å boote den så begynner cpu + kabinettvifter å gå, men ellers er det dødt. Ikke noe signal til skjermen og ingen bios beep codes. Eneste måten å få strømmen av igjen er å bruke bryteren på PSU, det hjelper ikke å holde inn power-knappen på kabinettet. Maskinen er satt sammen av butikken hvor maskinen er kjøpt så her bør det ikke være noe overklokking inne i bildet.

Jeg rådet han til å sørge for at skjermkortet satt skikkelig, helst ved å ta det ut og sette det inn igjen. I tillegg nevnte jeg at han kunne koble fra dvd-brenner og la det kun stå én minnebrikke igjen. Hvis ikke det heller hjalp, anbefalte jeg å cleare cmos.

Noen andre tips? Hvis ikke noen av disse tingene hjelper så vet jeg ikke bedre råd enn at det må være noe riv, ruskende galt med enten hovedkort og/eller cpu. I så fall snakker vi hele helga + neste uke i vasken med retur osv :(

Asus P5K Vanilla

E6600

4x OCZ 1024Mb Gold GX XTC PC2-6400 (2 sett på 2x1Gb hver)

Corsair 620W

GeForce 8800GTS 640Mb

Lenke til kommentar
I denne tråden virker det som om alle med god kjennskap til P5K holder til så jeg drister meg til å videreformidle et desperat rop om hjelp fra min far. Han har nettopp kjøpt ny PC og mottok den i dag. Den fungerte fint i et par timers tid, men etter en reboot kom den aldri opp igjen. Merk at dette var en normal, kontrollert reboot, ikke noe kræsj. Prøver man å boote den så begynner cpu + kabinettvifter å gå, men ellers er det dødt. Ikke noe signal til skjermen og ingen bios beep codes. Eneste måten å få strømmen av igjen er å bruke bryteren på PSU, det hjelper ikke å holde inn power-knappen på kabinettet. Maskinen er satt sammen av butikken hvor maskinen er kjøpt så her bør det ikke være noe overklokking inne i bildet.

Jeg rådet han til å sørge for at skjermkortet satt skikkelig, helst ved å ta det ut og sette det inn igjen. I tillegg nevnte jeg at han kunne koble fra dvd-brenner og la det kun stå én minnebrikke igjen. Hvis ikke det heller hjalp, anbefalte jeg å cleare cmos.

Noen andre tips? Hvis ikke noen av disse tingene hjelper så vet jeg ikke bedre råd enn at det må være noe riv, ruskende galt med enten hovedkort og/eller cpu. I så fall snakker vi hele helga + neste uke i vasken med retur osv :(

Asus P5K Vanilla

E6600

4x OCZ 1024Mb Gold GX XTC PC2-6400 (2 sett på 2x1Gb hver)

Corsair 620W

GeForce 8800GTS 640Mb

9202412[/snapback]

Det er ikke noe morro å oppleve dette.

Det jeg vil anmode dere å gjøre er å sjekke begge spenningskablene inn på kortet, dvs 12 EPS (4 eller 8 pins) og 24 pins pluggen. Ta de ut og sett de tilbake igjen. Prøv å boote på nytt. Dersom det er noen feil med noe hardware så kommer det vanligvis opp en feilmelding.

Test dette først.

Lenke til kommentar

Takk for tips og medfølelse, men er redd det ikke gjorde noe forskjell. Han hadde ikke prøvd å cleare cmos enda, men ellers er alt jeg har nevnt forsøkt. Begynner å lukte DOA av dette dessverre :no:

Det viser seg forresten at maskinen ikke var under reboot da problemet oppstod, men at maskinen fikk installert Vista-oppdateringer for så å bli kontrollert skrudd av. Siden har den ikke fungert igjen og dette ble oppdaget et kvarters tid senere. Jeg kan vanskelig se for meg at Vista er skyld i dette. Lukter hardware problemer når man ikke engang kommer inn i BIOS.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Nei, dessverre. Jeg har ikke maskinen her engang, det er et par timers reisevei, og han har ikke noe PCI-E kort til overs. Er redd det ser ut til at den må tilbake til butikken. Den kom i et helt stykke fra butikken så det bør gå greit å levere den tilbake i et helt stykke også, går jeg ut i fra.

Takk for hjelp i alle fall. Greit å vite at en har prøvd det meste.

Lenke til kommentar

@_Xorcist, jeg syns ikke du skal få din far til å gjøre så mye annet enn å prøve en reset bios, og sjekke at alle strømledinger er tilkoblet, samt eventuelt ta vekk tilleggskort/disker. Altså stort sett det du har gjort/ allerede er foreslått.

Videre feilsøking krever jo gjerne at man har andre komponenter man kan teste med, og jeg syns det uansett blir litt feil dersom maskinen er bygget av en butikk, og dør etter noen timer.

Men kom gjerne med en tilbakemelding på hva som var problemet ja. Slike feil kan jo skyldes nesten hva som helst, men siden det ikke er noe annet tegn til liv enn surrende vifter er det vel ikke usannsynelig at det er feil på HK eller psu.

Lykke til, håper det ordner seg raskt for han ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...