Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

Prøv og still opp NB volt ett hakk ;)

Hvilken divider har du på minnet? :)

9190767[/snapback]

I følge CPU-Z er FSB:RAM 1:1.

Men hvor mye er ett hakk opp på NB? Står som sagt på auto nå, og har ikke funnet ut noe sted hva som er stock NB voltage...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pcp160: Tror det er kortet, for samme hva volt jeg setter på osv. så blir det bsod på ca 480x8 og oppover, nå vet ikke jeg åssen nb-volten osv. styrer oc-egenskapene på kortet her ennå da. Er det noen som vet om nb innstillingene har mye å si på dette kortet?

9187076[/snapback]

Ja, nå har jeg altså feilsøkt meg fram til det relativt oppsiktsvekkende svaret på dette jeg lurte på med fsb. Gud og datamaskiner work in mysterios ways...

Har da altså nå testet med alle bios (0311, 0404, og 0501), og jeg har prøvd med alt fra auto til max på: PLL, NB, FSB term, SB og NB .67x/.61x med alle de forskjellige biosene. (en relativt omfattende jobb... :sick: )

Har btw sett at noen rapporterer om litt bedre ytelse med 0311, men det testet jeg ikke nok til å bekrefte/avkrefte, og det er uansett ganske teoretisk.

Det ble så testet å fjerne de siste to minnebrikkene, siden jeg ved å bla meg tilbake til mine tidligere fsb testresultater på side 5 i denne tråden, ser at de ble satt inn etter at jeg sist var over fsb 500. (Jeg testet jo altså den gang opp til fsb 528 og kjørte 4M SuperPi på hver hastighet)

Resultatet med bare 2 brikker var nøyaktig det samme, maskinen booter og fungerer tilsynelatende fint med fsb 469, med 470 booter det ikke (kommer ikke en gang til "post" og inn i bios, så må fremtvinge C.P.R. med knappen)

He he, jeg finner meg ikke i den slags usakelig oppførsel fra et hovedkort (:wallbash: ), så bestemte meg for å rive ut psu, kjøler og E6600 av Cuben min, slik at jeg kunne teste med den siste uprøvde endringen siden sist jeg var over fsb 500, alså cpu.

Og guess what...

90822.jpeg

Max FSB har utvilsomt en sammenheng med cpu.

Fsb 545x6, minne 1:1 Orthos stabilt 1 time, og heller ingen problem med de siste 2 minnebrikkene på plass.

Det ble da kjørt med:

CPU PLL -1,6V

Dram -2,2V

FSB termination -1,4V

NB volt -1,55V

NB Volt ref -0.67x

SB -1.20V

Det booter forøvrig også fsb- 545 med alt dette på Auto, men da fryser det etter 2-5 sekunder Orthos. Etter litt mer testing (ikke så lenge som 1 time) ser det foreløpig ut til at det aller viktigste som faktisk MÅ opp er CPU PLL for å ungå nærmest umiddelbar frys ved fsb- 545.

Men flere av de andre må også opp for å holde det stabilt over noe nevneverdig tid.

Akkurat hva de forskjellige må stå på er jo uansett individuelt, men det jeg har brukt her kan jo være et utgangspunkt, og verdt og teste for de som er interessert.

@John Kr & mackanz,

husk at P5K "Vanilla" har et annet lydkort enn Deluxe. Jeg støtter jo likevel generelt konklusjonen om at man sikkert med fordel kan bruke et eksternt lydkort dersom man har et, de fleste dedikerte er jo uansett bedre. Når det er sagt har jeg ikke gjort det selv denne gangen, og bruker det interne på et sånn rimelig Creative 5.1 annlegg, og jeg syns så langt lyden virker god i de spill jeg har testet.

Lenke til kommentar

Jeg har sett endel folk som har fundert på temperaturer på NB kjøler og mosfet, gjennom tiden jeg har vært her på forumet.

Derfor har jeg nå lånt meg en IR temp. måler.

Jeg har nå en vifte som blåser på NB. Ligger på rundt 35 grader på NB, og 40 grader på mosfet'ene som er tilkoblet NB med heatpipes.

Men, den øverste mosfet kjøleribben blir vesentlig varmere!

Målte den nettopp, og fikk opp hele 75 grader!

Legger ved bilde, så det ikke blir noen misforståelser.

Lenke til kommentar
Hei alle! Ett spørsmål:

Sitter på ett P5K Vanilla, e6600 /m Noctua UH-F12 og 2GB GeIL Ultra pc2-6400, men sliter med å komme over 3GHz... Er langt i fra noen storklokker, og dette er egentlig første gang jeg prøver å klokke i det hele tatt... Som sagt sliter jeg med å komme over 3GHz, akkurat nå kjører jeg 333x9 (3GHz) stabilt, med idle temp på Core 0=31 grader, Core 1= 33 grader, etter fem timer Orthos load temp på ca 55 grader, men med vcore på 1,4875 i BIOS, noe jeg syns er høyt? eller er det ikke? Siden jeg ikke har mer peiling enn jeg har er jeg redd for å pøse på med vcore også... Alt over 3GHz klikker etter 10 sekunder i Orthos, på nåværende vcore...

Alt annet kjører jeg på AUTO i BIOS, bortsett fra DRAM volt på 2.1V, Timings på 4-4-4-12 (1:1 Ratio, dvs 667MHz i BIOS), PCI på 100, jeg har skrudd av alt jeg ikke bruker på HK, under CPU settings er det meste disabled osv...

Men, det jeg egentlig lurte på er, hva skal jeg gjøre med de andre volt-settingene? Altså CPU PLL, NB, NB REF, osv osv? Føler at disse også har noe å si, men er redd for å gjøre noe "galt"...  :blush:

Hadde satt pris på svar, har prøvd å finne noe rundt omkring på nettet, men har ikke lykkes....

9190207[/snapback]

Quoter meg selv bare for å legge til at jeg selvfølgelig har oppgradert til nyeste versjon av bios, 0603, om noen fortsatt ville finne på å svare :hmm: ellers takk for alle tips:)

Lenke til kommentar

Tan28,

Det ska hålla att ha allting till auto förrutom timings, minnevolt, och standard timings. Din cpu ska klara 3ghz med volt satt till auto tror jag. Vad sker om du sätter ned minnena ett hack i hastighet?

pcp160,

Det visar klart och tydligt att cpu har allt att säga när det gäller fsb. Jag har en 6400 i nu och kortet bootar inte ens över 470 med den. Spelar ingen roll vilken strap jag har. Jag har en 6600 också, faktist B2 stepping som på din med. Kanske värt att prova den.

Har nu testat 4X1GB med PC8500 ram i dag, och det går precis lika enkelt. Inga krusiduller, bara ställ in hastighet, volt, timings, resten på auto så går det fint. Har nog aldrig testat ett hk där ram är såpass enkelt att få i gång stabilt. testar nu 4 brickor i DDR1150 (samma ram, men de klockar ganska ok) och det ser ut att gå helt fint med samma inställningar fast med mer volt på minne seff. Jag kan i alla fall med handen på hjärtat säga att jag funnit en kandidat till att ersätta officemaskinen (gammal maskin, från hösten '47 känns det som i jämförelse)

Endret av mackanz
Lenke til kommentar
Intern Postet i dag, 17:27

Jeg har nå en vifte som blåser på NB. Ligger på rundt 35 grader på NB, og 40 grader på mosfet'ene som er tilkoblet NB med heatpipes.

Men, den øverste mosfet kjøleribben blir vesentlig varmere!

Målte den nettopp, og fikk opp hele 75 grader!

Ja, det var jo litt interessant Intern. Men det er altså med Quadcore @? og med V-core?

Og er det i et kabinett med "vanlig" montering der psu sitter rett over den ribben eller?

Har selv en sensor på NB, og har opp mot 50 grader på den, men har nok mindre vifteaktivitet i det området enn du har. Men det med 75grader på den spenningsreg var jo varmt. Den har ikke jeg noen sensor på, men jeg kjenner med fingeren at den er mye kaldere enn NB, mens den som sitter over spenningsreg i enden av heatpipe er varm.

Jeg ser når jeg ser nøye på den ribben som er så varm hos deg, at den neppe har særlig god kontakt, den sitter litt skjevt på de termopads'ene.

Får kanskje prøve å rette litt på min. :hmm:

@Tan28

Jeg tror ikke du skal regne med noe særlig mer konkret svar/forslag enn det jeg skrev om dette litt lenger opp på siden. Det finnes ingen fasit for hva dette "skal stå på" men de fleste klarer vel høyere fsb enn det du snakker om uten å røre disse hk-relaterte spenningene.

Hva som så er stock spenninger på disse tingene, vet jeg ikke,men jeg velger å tro at Auto er stock, og at alt annet er å gå opp. :)

Har du forsøkt å sette en annen devider på minnet?

Lenke til kommentar
Tan28,

Det ska hålla att ha allting till auto förrutom timings, minnevolt, och standard timings. Din cpu ska klara 3ghz med volt satt till auto tror jag. Vad sker om du sätter ned minnena ett hack i hastighet?

9194737[/snapback]

Klarer fint 3ghz (333x9) med alt på auto og 2.1v 4-4-4-12 på minnet, men må da ha vcore på 1,4875v i bios for å klare mer enn 10 sekunder i Orthos. Setter jeg opp fsb'en med 5 da klikker den tvert. Men skal prøve med slakkere timings, snakker vi 5-5-5-15 da eller?

Takk for svar, forresten :thumbup:

Endret av Tan28
Lenke til kommentar
Ja, det var jo litt interessant Intern. Men det er altså med Quadcore @? og med V-core?

Og er det i et kabinett med "vanlig" montering der psu sitter rett over den ribben eller?

9194871[/snapback]

Quad ja. V-core er ca 1.4.

Nei, Antec P180. En 120mm over, og merker at det kommer veldig varm luft ut.

Har selv en sensor på NB, og har opp mot 50 grader på den, men har nok mindre vifteaktivitet i det området enn du har. Men det med 75grader på den spenningsreg var jo varmt. Den har ikke jeg noen sensor på, men jeg kjenner med fingeren at den er mye kaldere enn NB, mens den som sitter over spenningsreg i enden av heatpipe er varm.

Jeg ser når jeg ser nøye på den ribben som er så varm hos deg, at den neppe har særlig god kontakt, den sitter litt skjevt på de termopads'ene.

Får kanskje prøve å rette litt på min. :hmm:

9194871[/snapback]

Ja, samme med min kjøleribbe. Den sitter veldig dårlig. Nesten så jeg vurderer disse, eller vann (hvis de passer).

Lenke til kommentar
mackanz Postet i dag, 12:54

Funkar det inte med 90-graders vinkling på satakablarna då? Eller blir skärmkortet helt kloss mot portarna?

Dette kunne kanskje Digitize testet for oss. Jeg syns vel egentlig det er litt tidlig å rope "passer ikke" før man har prøvd med de medfølgende vinkel-sata.

Da jeg spurte Intern i den tråden dette med Ultra var et tema sa du at det passet med en av vinkel-sata, men du var ikke sikker på om de var de som kom med P5K Deluxe.

Så for å få klarhet i dette, og dermed enten fraråde folk kombinasjonen, eller berolige de med hvor fint det går med vinkel-sata, hadde det vært gull om du ville prøve å sette inn kortet ditt før du fjerner kjøleren Digitize. Og da sette på vinkel-sata under først. :)

9132980[/snapback]

Hei,

Det tok sin tid men jeg fikk både hovedkort og CPU idag. Snappet et par bilder før jeg stikker bort til Stoolman som skal bygge dette svinet av en maskin (tukling med vannkjøling er ikke helt min greie, greit å få litt experthjelp da!).

Dog vil jeg si at det er nedslående info jeg kommer med her. De som kjøper Geforce 8800 Ultra og Asus P5K Deluxe, og som har planer om å bruke den medfølgende viften, vil få store problemer dersom de i tillegg har endel SATA disker/dvd-brenner.

Kortet har 6 SATA porter, med et Geforce 8800 Ultra kort vil du maks få brukt 4 porter (med mindre du skjærer litt i viften på kortet ...). Det du da får plass til er 2x vinklede kabler og 2x normale SATA kabler (det følger 2x vinklede kabler med i esken).

Vifteblokken på kortet ligger kloss oppå 4 av SATA portene. Dette resulterer i at du kun får brukt 2 av disse 4 portene, da med vinklede kabler som følger med.

Dette problemer kan man nok gjøre noe med dersom man kjører alternative vifter som gir bedre plass eller en vannblokk (jeg har til sammenlikning tatt et bilde hvor jeg holder den bittelille Zalman GWB8800 blokken, jeg regner ikke med å få plassproblemer).

post-53233-1186072898_thumb.jpg

post-53233-1186072920_thumb.jpg

post-53233-1186072928_thumb.jpg

post-53233-1186072939_thumb.jpg

post-53233-1186072946_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Damn för en maskin!

Kan du inte sätta kortet i det andra pci-e spåret då?

9195013[/snapback]

Takk!

Er det ikke slik at hastigheten på PCIe port nummer 2 kun er på 4x ? :hmm:

Jeg er ikke 100% sikker dog. Da jeg får plass med vannblokk kommer jeg uansett til å benytte meg av den blå PCIe 16x porten!

Lenke til kommentar
Jag har i alla fall för mig att om man bara har ett kort så spelar det ingen roll vilket spår man använder. Det spåret som används blir automatiskt satt till det högsta som kortet klarar.

9195088[/snapback]

Det står en del om dette i brukermanualen.

Den blå (den øverste) skal benyttes dersom man skal benytte kun et skjermkort.

Lenke til kommentar
Intern Postet i dag, 18:43

Ja, samme med min kjøleribbe. Den sitter veldig dårlig. Nesten så jeg vurderer disse, eller vann (hvis de passer).

Ja det er jo ikke umulig at den kan passe, har jo sett at det er en del som tar seg bryet med å vannkjøle alt på P5K Deluxe, og om ikke annet ser det i alle fall rått ut. Som dette bildet hentet fra XS Forum:

post-56388-1186078234_thumb.jpg

Takk for tilbakemeldingen Digitize, det skjermkortet er jo bare helt sinnsykt stort. Men jeg vet ikke om jeg helt forstår ut fra bildene hvorfor man ikke kan bruke vinkel-sata på alle kontaktene? Det ser jo ut som det er klaring nok på bildet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...