Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

Kanskje litt OT, men håper likevel å få tilbakemeldinger.

Planlegger å en ny pc basert på P5K deluxe. Er i den forbindelse takknemelig om jeg kan få tilbakemelding på forslag til øvrige komponenter. Forslaget ligger her. Ser for meg å kjøre 64 bits Vista og etterhvert fylle opp kabinettet med disker. Er ikke primært en overklokker, men ønsker å hente mest mulig ytelse ut av et stabilt system. Maskinen skal primært brukes til tyngre bildebehandling. Ser for meg å kjøpe alle komponentene hos shg.no slik at det blir enklere om noe ikke fungerer.

Vil oppsettet fungere og er det balansert eller bør jeg gjøre endringer?

Takknemlig for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@mackanz: Har du hatt noen problemer med minne latency på dette kortet?

Jeg kjører nå 3-3-3-3, 702MHz, 1T på 2.25V. Synes det virker litt for bra til å være sant...eller?

Se test fra Everest:

CPU-Z

BIOS er Beta'n 0501.

9158028[/snapback]

Minner om minnekontroller på 680i

Gjør det bedere enn alle andre hovedkort på lav volt til minnet.

Du trenger nesten aldrig så høy volt som 2.3-2.4v

Problemet at det blir ustabilt på høy volt,og på 2.4v kan minnet bli ødelagt.

For 1200mzh holder det med 2.22v

Jeg kjører 24/7 på 1066mzh [email protected] 4GB

Som er bra på den volten.

For cas3 900mzh på 1T dette krever som regel veldig høy volt.

Andre hovedkort 2.8-2.9v.

680i kan gjøre det på 2.4v

Det er greit og teste en del så en ikke bruker for høy volt til minnet

Dette har skapt mye problemer og ødelagt minne både på asus og

evga sine 680i kort.

Det kan tenkes at minne kontroller er nogenlunde lik på p5k :hmm:

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Velkommen ombord andrull, du klinte til med DDR3 først som sist ja :cool:

Tør vi spørre hva du valgte av minne?

Og lykke til med ny maskin til deg også Sonny, jeg kan i alle fall ikke se noen grunn til at innholdet i din handlevogn ikke skulle gå fint sammen. Syns det virker fornuftig til den bruken du beskriver, så andre for eventuelt komme med inspill om de mener noe annet.

Lenke til kommentar
Velkommen ombord andrull, du klinte til med DDR3 først som sist ja :cool:

Tør vi spørre hva du valgte av minne?

Og lykke til med ny maskin til deg også Sonny, jeg kan i alle fall ikke se noen grunn til at innholdet i din handlevogn ikke skulle gå fint sammen. Syns det virker fornuftig til den bruken du beskriver, så andre for eventuelt komme med inspill om de mener noe annet.

9161923[/snapback]

Hehe, jo takk.

Nå har jeg hengt på gjerdet lenge nok med DDR, og tenkte jeg like godt kunne slå til med DDR3 når jeg først var i gang. DDR2 hoppet jeg elegant over. ;)

For å være helt ærlig så har jeg ikke valgt noe minne enda. (er heldig nok til å ha muligheten å teste 1066MHz versjonen OG 1375MHz versjonen før jeg kjøper dem) :w00t:

Ok, for å gjøre en lang historie kort:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hovedkortet blir sponset av Asus, som jeg skal bruke til produktesting. Heldig som jeg var, så får jeg også kortet som referansekort etter jeg har skrevet produkttest.

Mens Kingston sender meg 1066MHz og 1375MHz versjonen av sine DDR3 kort. "Desverre" så får jeg ikke beholde disse, og må levere dem tilbake etter bruk.

Fikk også en Pentium D 3,2GHz av Tci bergen, mens Q6600'en står jeg selv for. :)

Så jeg får teste å se om forskjellen på value og hyperX minnet overgår prisforskjellene. (overklokking inkludert) :)

Lenke til kommentar

Ahh, jeg skjønner andrull, og det høres jo fint ut.

Håper du vil dele dine erfaringer her også etterhvert siden du nå får anledning til å teste noen forskjellige.

Med de høye prisene vi ser på DDR3 i dag, er det jo veldig greit for folk flest å velge rett type minne første gangen... :)

Lenke til kommentar
Kanskje litt OT, men håper likevel å få tilbakemeldinger.

Planlegger å en ny pc basert på P5K deluxe. Er i den forbindelse takknemelig om jeg kan få tilbakemelding på forslag til øvrige komponenter. Forslaget ligger her. Ser for meg å kjøre 64 bits Vista og etterhvert fylle opp kabinettet med disker....

9160562[/snapback]

Samme mål og mening som meg, bortsett fra at jeg driver med utvikling :)

Har akkurat satt sammen en maskin med P5K Deluxe, Q6600, samme RAM som deg (men 2*1GB av samme slag i tillegg) og samme Corsair power supply. Jeg har en NEC AD-7170S S-ATA brenner i stedet, og 1*Western 320GB (WD3200AAKS) og 2*Hitachi T7K500 320GB i RAID0. Bruker så langt et Nvidia 6600GT kort. Har også skiftet ut CPU vifta med en "Arctic Cooling Freezer 7 Pro", er rimelig stillegående men ikke noe for OC'ing.

Kjører Vista Ultimate x64.

Nå funker systemet meget stabilt, men har hatt min del med problemer. Les tidligere innlegg i denne tråden. Største problemene er at Asus Update ikke må røres på x64, og problemer med Intel Storage drivere.

Poweret er forrøvrig meget stillegående!

Spør gjerne om mer!

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

Installerade nyaste 0603 till P5K Vanilla. Nu finns det option för 1T på detta kort också vilket kan ge helt andra hastigheter kombinerat med tight timings. Stoppade i DDR1066 Microns. Har allt på auto förutom ram som är satt till 1066 och volt till 2.2 volt och 1T. Med en Allendale helt stock 2.1 ghz ger det svindlande 4176 mb/s bandbredd på minnet i memtest och det ser helt stabilt ut. Auto på timings ger 5-5-5-15. Här snackar vi prestanda vid stock settings!

Ska se om jag hittar ett par gamla fat body Microns som klarar 3-3-3-8 med alltför mycket volt :p

Lenke til kommentar
Stakk innom Download hos ASUS, og observerte at det nå finnes *15* varianter av P5K serien, dvs. P35/G3X chipset... Skal si det produseres!

Forrøvrig intet nytt hva gjelder P5K Deluxe, 0501 er fortsatt i beta.

9170960[/snapback]

He he, ja jeg har også sett dette. Helt vanvittig. Jeg har vel hatt en tanke om at denne tråden først og fremst vil omhandle P5K Deluxe, P5K vanilla, og P5K3 Deluxe, men har til en viss grad prøvd å holde meg orientert om hvilke kort vi har i P5K-serien.

Men det er som du ser jammen ikke bare enkelt, og enda vanskeligere blir det fordi de oppgitte tekniske data tilsynelatende er det samme på mange av kortene, til tross for forskjellige navn. (eks Premium vs Deluxe, eller WS...? :dontgetit: )

Så jeg tror de bare får bli med etterhvert som noen i tråden har de forskjellige, vi er jo en del som har Deluxe her nå, minst en med P5K3, og jeg har jo også et P5K-VM G33 M-atx, og mackanz tester mye på Vanilla. :)

Produksjonen går omsider strålende nå da opresterud? Men var det fortsatt slik at du ikke får brukt e-sata og IDE, eller hva ble egentlig enden på den visa?

Lenke til kommentar

Hva med å skifte topic til:

"Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)"

Føler kompetansen er bra i denne tråden, så har ikke lyst å gå til en annen topic med mitt P5KC :no:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Hva med å skifte topic til:

"Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)"

Føler kompetansen er bra i denne tråden, så har ikke lyst å gå til en annen topic med mitt P5KC :no:

9175627[/snapback]

Det var et veldig fint forslag syns jeg, og har derfor tatt det til følge. ;)

Tråden har vel i grunn utviklet seg til noe langt over mine forhåpninger, med mange kunnskapsrike og engasjerte deltagere, og ikke minst har jo P5K vist seg å være et meget bra kort syns jeg.

Så om du velger P5KC er det supert om du også deler erfaringene her. Som du er inne på går man vel lett glipp av mye kompetanse om det ender opp med en tråd for hvert kort.

Nå har jeg forøvrig endelig fått ferdig Cube-prosjektet med P5K-VM, og er i gang med testing.

Ser så langt ut til at jeg skal kunne kjøre E6600 på ca 3,2Ghz (400x8) og minnet 1:1. Og skjermkortet 8600GTS @ 750/1150. Men må teste og gjøre en del justeringer før den er helt ferdig, og endelig klokk bestemmes.

90146.jpeg

Har tatt en del bilder av det alt for trange kabinettet om noen skulle ha lyst å se. Legger det skjult, siden ikke alle er like relevante for P5K, ;

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

90142.jpeg

90143.jpeg

90144.jpeg

90145.jpeg

90147.jpeg

90148.jpeg

90149.jpeg

Lenke til kommentar
Ser ju klart häftig ut ja  :)

Kan du linka till kuben till tex Prisguide? Den ser ju såpass bra ut att man kan ha en blomma ståendes på den. Sånt hjälper på om det är fler som bestämmer i huset  :)

9178201[/snapback]

He he, javist mackanz, en blomst kan den ha, og det er helt sant som du sier.

For å sitere meg selv i en annen tråd jeg har lagt ut bilder av denne Cube'en: "og som en bonus, og pluss i margen tror jeg det må være min første datamaskin (eller for den saks skyld gadget's forøvrig) som damene faktisk liker (vanligvis er det jo, "hæ! du skal ikke ha det beistet stående der vel...?)"

Den er å få i sort og sølv, og her ser jeg den også står i Prisguiden LianLi PC-V 300B

Som nevnt i LianLi tråden er den veldig bra laget, og grei å bygge i dersom man holder seg til standard varer (cpu-kjøler/grafikk). Slik jeg valgte å gjøre det har vært en ganske heftig jobb, siden alt har blitt bygget med skuffen (hk-brettet) inne. Måtte også borre ut nagler og demontere deler av rammen for å få grafikk-kort inn, og så sette sammen igjen med kortet på plass.

Dette kan nok være et fint utgangspunkt for pc til folk som ikke ser det vakre i et vulgært stort fulltower, med slager, radiatorer og vifter tytende ut på alle kanter dette her Intern ;)

PS, viftene i front er ikke de orginale. Selvlysende vann og neonlys er egentlig ikke helt "min greie", men denne gangen hadde jeg lyst på noe litt utenom det vanlige, og syns selv det ble veldig kledelig. Er disse viftene: Akasa 80mm blå, og som man såvidt kan se på bildet av maskinens bakside, har jeg montert en slik Zalman Viftestyring på ene braketten (ved siden av tv-kort), og koblet den til begge viftene.

Om noen lurer på noe, hva som passer osv kan vi jo lage en tråd om det, så det ikke blir alt for utenom tema her... Føler jeg har blitt mer enn gjennomsnittelig kjent med dette kabinettet på den uken jeg har hatt det så vet ca hva som går inn :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Tja, pappa vil nok helst ha vifter uten lys, da hver gang jeg har kjøpt noe fancy kjøling o.l, som disse ram brikkene, og denne CPU kjøleren, spør han meg når vifter med lys, og neon kommer. :p

Ellers kan jo vifter med lys kjøpes som en liten ert :thumbup:

Vet du hva temperaturen på hovedkortet i cube'n er?

EDIT: Kunne du tatt bilde av cube'n 3-4 meter unna? Skulle gjerne sett på et slikt bilde :)

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Hjertelig takk PCP160 :)

Ble nydelig flott det kabinettet ditt. By the way; er de brikkene dine klokkevennlige? Sitter å lurer på om jeg skal kjøpe samme sorten bare i 2x2GB(link). Er litt usikker på om det er samme chippene da men.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Tja, pappa vil nok helst ha vifter uten lys, da hver gang jeg har kjøpt noe fancy kjøling o.l, som disse ram brikkene, og denne CPU kjøleren, spør han meg når vifter med lys, og neon kommer. :p

Ellers kan jo vifter med lys kjøpes som en liten ert ;)

Vet du hva temperaturen på hovedkortet i cube'n er?

9178419[/snapback]

Ja, var litt derfor jeg ville nevne det, noen vil nok foretrekke de orginale uten lys, selv om jeg da syns det mønsteret man kan se gjennom perforeringen ble veldig kult. Men tror heller ikke jeg ville gått for det om det var til min far...

MB tempen er veldig bra, mye lavere enn på den andre P5K maskinen (ligger rundt 35 max grader så langt). Så lenge man får vekk alle ledninger fra baksiden av viftene er sirkulasjonen veldig god. Var litt bekymret for HD, men den ligger på 45, og dermed ok.

Jeg har jo også måttet fjerne en tredje vifte på høyre side (pga cpu kjøleren) men det ser ikke ut til å skade hk temp i alle fall.

Men jeg har et par "problem" som jeg vel til nød kan spørre om her. Det har jo vært en del snakk og delte meninger om denne sokkelen til LGA775, og det at rammen av og til kommer i veien for kjøleren, og skaper dårlig kontakt. På mitt P5K Deluxe eller tidligere kort virker det ikke til å være noe problem, men på denne er det noe litt rart med cpu-temp syns jeg.

Jeg vet jo at den E6600 jeg bruker er god for 3,7Ghz stabilt på vann, og ca 3,5 på luft. Men allerede ved 3,2 er jeg nære grensen, og noe videre økning av V-core er ikke så fristende. 3,2 er altså greit nok på denne det, men syns det er litt vel varmt. (60 grader core og 65 grader cpu :whistle: )

Nå er det jo også en viss innkjøring av AS5 pasta, som var veldig merkbart på Quadcore'en, men det jeg syns er rart, og som er helt omvendt av hva jeg er vant med er at core-temp er lavere enn cpu-temp :hmm:

På den andre vannkjølte har jeg 10-12 grader høyere core-temp enn cpu-temp. En annen ting som gjør meg mistenksom er at det kun er ca 1 grad forskjell mellom cpu viften på 1700rpm (full fart) og minimum 800rpm. Det virker da veldig rart eller?

En annen ting jeg lurer litt på er om noen har fått hk til å styre 3pins cpu-vifte på P5K?

På tidligere Asus LGA 775 hk jeg har hatt, har det vært et valg i bios om man kjører 3 eller 4 pins, ser ikke noe sånt her.

Turtall registreres, men den går for fullt, så som en midlertidig løsning regulerer jeg med en sånn Zalman spenningsreg som henger ut. Har testet litt med Speedfan, men enten fungerer det ikke, eller så er det bare jeg som ikke skjønner Speedfan...

@2bb1, jeg skal komme tilbake til litt mer klokke- stoff, og forskjeller på Deluxe og dette. Har ikke kjørt noe over 840 så langt. Ser forresten at P5K-VM har maks V-dimm på 2,1V, og max V-core på 1,6V. Det er 0,1V mindre enn Deluxe. Brikkene mine er spesifisert til 2,1Volt, og jeg har V-dimm på Auto så langt.

Her er en liten første benchmark fra denne maskinen :)

Edit, og tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger :)

post-56388-1185872415_thumb.jpg

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...