Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)

pcp160

Anbefalte innlegg

bios update hjalp ikke for meg, sendte inn alt igjen, misstenker defekt hk :(

Jeg sitter med akuratt det samme problemmet du beskrev over. Så vil gjerne vite hva du får beskjed om når du får beskjed om hva som skjer. For det som har skjedd med meg på service er at dem har oppdatert bios og sagt at problemet er borte nå.

Men når jeg skrur sammen pc fungerer alt fint, men så kommer natten og pcen blir skrudd av.

Neste dag så må jeg kutte strømmen opptil 10-15 ganger før den starter. Noen ganger går det på andre forsøket, mens andre ganger må jeg bruke 10 ganger. osv..

Har nyeste bios 1012 er det vel.. Minnet kjører memtest helt ok, et corsair TWIN2X kjører også helt uten feil.

Noen som vil anbefale hva jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, skal gi beskjed hva de sier. Så de har mottatt pakken i dag, så hører vel noe om noen dager tipper jeg. Har oppdatert bios til siste versjon før den beta-versjonen, men det kan umulig ha vært en så alvorlig feil med p5k før de updatene kom mener nå jeg.. må være en feil med noen av de kortene..

Edit; NeXz, er dette ditt kort også et splitter nytt kort som var slik som dette fra den dagen du tok det i bruk? Med forbehold om at det er kortet som er problemet..

Endret av vannslangen
Lenke til kommentar

Noen som har opplevd problemer med audio? F.eks. at det ikke er noe audio?

Har et ganske enkelt 2.1-kanals høytalersystem som fungerer utmerket på laptoppen min, men som ikke vil gi fra seg et pip når det kobles til det nye P5K-E-hovedkortet mitt. I Windows (Vista) vises det aktivitet på linjen når jeg prøver å spille av film/musikk, men det kommer ikke en tone ut noe sted. Har aldri opplevd lignende.

Lenke til kommentar
Last ned et "stresseprogram" som for eksempel OCCT eller Prime95.

Kjører du standard kjøler? I så fall har du ikke mye å gå på. Men med en ny kjøler kan det straks bli så mye bedre.

Her har du en litt mer passende tråd for videre diskusjon foresten:

<a href="https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=791379&hl=" target="_blank">https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=791379&hl=</a> :)

Nei, har Zalman 9500LED, om jeg husker riktig. Tok frem Prime95 samt CoreTemp og sjekket, kom opp i 67 grader, så jeg holder meg unna foreløpig. En liten ting, når du plasserer cpuen i sokkelen, så har du denne "metall" platen som presser den ned og låser fast cpuen, mener jeg har lest steder at folk fjerner denne, for den kan hindre cpu sin kontakt med kjøleren, kan dette stemme? Har også hørt at Zalman er litt overhypa samt 9500 ikke helt einer seg for Q6600, så det blir vel til at jeg går til innkjøp av en annen kjøler muligens, om jeg får lyst til å teste ut litt overklokking.

67 grader, da begynner du å nærme deg smertegrensa ja. Og 9500 er vel ikke den beste kjøleren til firekjerner nei.

Den festeklemma rundt cpu har jeg fjernet selv, ga meg vel 5-10 grader (husker ikke helt, men det var nevneverdig mye). Så den kan du godt fjerne ja!

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Ja, da blir det vel til at jeg går til innkjøp av ny kjøler, samt fjerner den klemma om det er enkelt gjort. Så prøver jeg meg på litt klokking etter det, regner jeg med. Takk for hjelpen =)

Edit: Om man fjerner denne klemma, så vil det si at det eneste som holder fast CPUen er kjøleren man fester oppå sant?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Jepp, skal gi beskjed hva de sier. Så de har mottatt pakken i dag, så hører vel noe om noen dager tipper jeg. Har oppdatert bios til siste versjon før den beta-versjonen, men det kan umulig ha vært en så alvorlig feil med p5k før de updatene kom mener nå jeg.. må være en feil med noen av de kortene..

Edit; NeXz, er dette ditt kort også et splitter nytt kort som var slik som dette fra den dagen du tok det i bruk? Med forbehold om at det er kortet som er problemet..

Har vel hvert sånn siden jeg kjøpte det for noen mnd siden.. Trodde det var noen av de andre delene, så har drevet å byttet en del deler før jeg trodde det var hk.

Har lest på asus forumet om mange andre som har akuratt samme problemet. De har fått testet hovedkortet defekt, mens andre har bare fått nytt.. Siden butikken vet om problemet.. Men mange har fremdeles problemet etter at dem har fått nytt p5k-e kort..

Så er nok noe med dette kortet.. Jeg selv begynner å bli veldig irritert.

Lenke til kommentar
Noen som har opplevd problemer med audio? F.eks. at det ikke er noe audio?

Har et ganske enkelt 2.1-kanals høytalersystem som fungerer utmerket på laptoppen min, men som ikke vil gi fra seg et pip når det kobles til det nye P5K-E-hovedkortet mitt. I Windows (Vista) vises det aktivitet på linjen når jeg prøver å spille av film/musikk, men det kommer ikke en tone ut noe sted. Har aldri opplevd lignende.

Installerte nettopp SP1, og nå funker det plutselig. Vet ikke om det var dette som fikset problemet, men det får nå være så...

Lenke til kommentar

da hadde komplett sett på den, hovedkortet var testa og defekt. De skulle bytte det ut med et p5k-e wifi, for de hadde hatt mye problemer med p5k tidligere. Kjapp og god service fra komplett. Men de hadde spart seg for mye klager med å ikke selge akurat dette kortet da hvis det er så mye problemer med det..

Lenke til kommentar

Da skal jeg ta opp dette med netshop i morgen. Da de ikke har gjort noe med det enda.. Da kan jeg henvise til denne tråden, for jeg er veldig lei.

Update.

Da får vi se da.. Tok det opp med netshop i dag og det eneste han i telefonen sa var at han ikke kjente til saken og jeg måtte bare levere hovedkortet inn til service.

(Selvom jeg har hatt hele pcen på service 2 ganger, og de skal ha ordnet problemet med bios update)

Men får se hva dem sier. Vil vel ikke få noe svar før i neste uke engang.

Endret av NeXz
Lenke til kommentar

Lurer på noe, angående overklokking med P5K-E WIFI Edition. Fikk ny kjøler her om dagen og den ble satt på idag, og da startet overklokkings eventyret. Så langt kjører maskina stabilt på 3GHz(q6600), Prime95 står å går for øyeblikket(stått i ca 50min nå) og CPU 1 og 2 viser 55, CPU 3 og 4 viser 50. Og maskina virker stabil. Så jeg er meget fornøyd.

Over på det jeg lurer på. Under Jumperfree Configuration(der du gjør all klokkinga), så har man en haug med options. Nå står det meste av tinga der inne på Auto, bortsett fra FSB som er 333, Timings på minne, CPU Vcore og DRAM Vcore(Memory voltage eller hva det er) bortsett fra disse så står det meste der inne, som sagt på auto. Har dette noe betydning? Bør jeg beskymre meg over de så lenge maskina er stabil og tempen er fin? eller burde jeg sette alt der inne til en eller annen manuell innstilling? Greia er at jeg ikke har peiling på hva alt inni der gjør så var en smule skeptisk til å fikle med alt, hehe. Er ingen overklokkings ekspert akkurat.

Lenke til kommentar
Update.

Da får vi se da.. Tok det opp med netshop i dag og det eneste han i telefonen sa var at han ikke kjente til saken og jeg måtte bare levere hovedkortet inn til service.

(Selvom jeg har hatt hele pcen på service 2 ganger, og de skal ha ordnet problemet med bios update)

Men får se hva dem sier. Vil vel ikke få noe svar før i neste uke engang.

Ok, komplett var veldig behjelpelige i alle fall og ga utrykk for at det var et kjendt problem. Du må gi en update når du hører noe fra dem da.

Lenke til kommentar
Lurer på noe, angående overklokking med P5K-E WIFI Edition. Fikk ny kjøler her om dagen og den ble satt på idag, og da startet overklokkings eventyret. Så langt kjører maskina stabilt på 3GHz(q6600), Prime95 står å går for øyeblikket(stått i ca 50min nå) og CPU 1 og 2 viser 55, CPU 3 og 4 viser 50. Og maskina virker stabil. Så jeg er meget fornøyd.

Over på det jeg lurer på. Under Jumperfree Configuration(der du gjør all klokkinga), så har man en haug med options. Nå står det meste av tinga der inne på Auto, bortsett fra FSB som er 333, Timings på minne, CPU Vcore og DRAM Vcore(Memory voltage eller hva det er) bortsett fra disse så står det meste der inne, som sagt på auto. Har dette noe betydning? Bør jeg beskymre meg over de så lenge maskina er stabil og tempen er fin? eller burde jeg sette alt der inne til en eller annen manuell innstilling? Greia er at jeg ikke har peiling på hva alt inni der gjør så var en smule skeptisk til å fikle med alt, hehe. Er ingen overklokkings ekspert akkurat.

Om systemet er stabilt er det ingenting å bekymre seg over :)

Det som derimot kan være lurt, er å "Enable" den funksjonen som heter "Voltage Damper". Den hjelper med å holde spenningen til prosessor stabil. Om du ikke finner "Voltage Damper", så er det fordi det på noen bioser har et annet navn (husker ikke hva i farta). Men se om du finner "V. D." først :)

Lenke til kommentar

Skal ta en titt etter den innstillingen der.

Har et annet spørsmål, speedstep er for øyeblikket slått av, burde den være på? mener jeg har hørt at det kan oppstå ustabilitet når man har overklokket CPUen(er klar over at den klokker ned CPUen slik at man sparer strøm osv..)?

Lenke til kommentar

@2mmy91: Okay, så det varier, får se hva jeg gjør.

@2bb1: "Voltage damper" som du nevnte, kan det være "Load Line Calibration"? den gjør "Improve Vdrop Directly" sto det.

Edit: Etter å ha lest litt mer(AnandTech Vdroop) så virker det som at det ikke er så alt for lurt egentlig å skru det på?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Load line calibration heter den i de nye BIOS-ene ja :)

Skummet gjennom "artikkelen" nå, og fant blant annet:

Actually, load line droop (Vdroop) is an inherent part of any Intel power delivery design specification and serves an important role in maintaining system stability.

Har alltid brukt "Load Line Calibration", og aldri hatt noen ustabilitet av den grunn. Dessuten, OM det skulle være sånn at det kan gjøre systemet ustabilt, så vil jeg heller at maskina slår seg av en gang i året enn at jeg må kjøre 0,1v mer til daglig (som gjør at jeg må minke maksklokken pga temp). Bare hypotetiske tall altså.

Vdroop is used to cut costs - basically, they can use less capacitance on the output of the voltage regulator and still supply "good enough" power to the CPU by simply overvolting it slightly when it's not drawing much current, and undervolting slightly when it's drawing a lot of current.

Tja, om du vil spare noen ører.

But the user missed what really changed. With active voltage positioning enabled, the transient spikes in the power supply are reduced but the steady-state voltages look worse. With it disabled, the steady-state voltages look better, but transient spikes will be worse (and AFAIK there is no way for software to detect the transients).

Dette skjønte jeg ikke helt?

I teksten blir det også snakket om at prosessoren kan kræsje om du bruker tilleggsfunksjoner som LLC, men dette er ikke noe jeg har erfart i alle fall. Tror heller ikke at det er andre i denne tråden som opplever ustabilitet pga LLC, da er det vel heller andre ting.

Lenke til kommentar

Tar å skrur det på så får vi se. Du nevner LLC, burde den også skrus på? også har vi voltage på NB og SB osv.. disse står på auto nå, burde jeg sette manuell voltage på de? FSB Termination Voltage, hva er det egentlig? og noe forslag til hva den skal stå på?

Lenke til kommentar

NB og SB volten kan for så vidt stå på auto ja.

LLC = Load line calibration, ble litt lei av å skrive det etter hvert, så forkortet det ned litt :blush:

FSB Termination Voltage er vel mulig noe som kan hjelpe deg til å få høyere fsb(?). Men å maks fsb er vel ikke målet for deg (auto fungerer fint på denne).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...