Gå til innhold

Asus P5K tråden! (Deluxe, P5K3, WM, P5KC m.m.)


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har problemer med micen. Når jeg nå snakker i den, så hører jeg lyden i mitt eget headset, mens andre personer som jeg snakker til (samt lydinnspilling) registrerer ingenting. Hvordan får man lyden sendt til mottaker i steden for at jeg hører meg selv i mitt eget headset? Føler meg ganske dum når jeg hører min egen stemme.

Lenke til kommentar

Hordan får jeg surround med det innebygde lydkortet til p5k Premium i Vista 64??

 

jeg har 4 høytalere og 1 sub som er koblet til lydkortet.

Når jeg kjører lydtest i vista så fungerer alt bra, men når jeg spiller ett spill eller hører på musikk så får jeg bare lyd i de to fremste høyttalerene.

hva må jeg gjøre for å få skikkelig surround?

 

 

 

 

PS: Får surround når jeg spiller half life2 episode 1.

Lenke til kommentar

Nå er det fullstendig krise her.

 

Har holdt på i over ett døgn med å kødde med installering, og jeg får det ikke til å funke.

Jeg har altså kjøpt mitt første intel-baserte oppsett, med QX6850, Asus P5K Deluxe og 2GB matchede Corsair DDR2-PC8500 1066Mhz brikker.

Jeg har koblet èn S-ATA disk (Samsung HD501LJ) til en av de 6 S-ATA kontaktene på hovedkortet. Jeg koblet først til S-ATA 1 kontakten, men da fant ikke BIOS'en noen harddisk. Jeg måtte helt til S-ATA 3 kontakten før disken i det hele tatt ble gjenkjent og jeg kunne fortsette. Jeg har så koblet en DVD-rom med original XP Home versjon på. Her merket jeg noe som står i manualen: You must install XP Service Pack 1 before using serial ATA H.D.Drives. The Serial ATA RAID feature (RAID 0/RAID 1/ RAID 5/ RAID 10) is available only if you are using Windows XP or later. Jeg har ikke en CD med SP2 innbakt i. Tenkte kanskje det har noe å si.

Og hva med jumpere? Det er ingen på disken; må jeg ha det for at det skal funke?

 

Når jeg så kommer så langt6 at jeg får beskjeden "Trykk F6 for å installere en tredjeparts...osv.", så lastes jo et grunnoppsett inn. Allerede da får jeg en del feilmeldinger slik at installasjonen må avbrytes. Har prøvd en million ganger og får forskjellig feilmeldinger som sagt. I de tilfellene jeg kommer så langt at XP-installasjonen begynner, så får jeg også en del feil, der jeg får spørsmål om å prøve å legge inn en fil på nytt. I noen tilfeller går det mens i andre må jeg bare skippe den. Resultatet blir naturligvis at installasjonen ikke gjør seg ferdig. Jeg har en rekke ganger kommet så langt at jeg har fått opp "39 minutter igjen før installasjonen er ferdig. "

 

Noen ganger, etter at jeg har sett disken i BIOS, og kommet så langt at installasjonen av XP skal begynne, så kan jeg få opp at ingen harddisk er funnet. Og må da selvfølgelig begynne forfra igjen.

 

Jeg har prøvd 3 forskjellige DVD-rom'er, og tre forskjellige versjoner av XP (XP Home, XP Pro og XP 64-bit versjon). Jeg har prøvd å installere på en vanlig IDE-Disk også, til ingen nytte - samme symptomer. En kompis av meg sier at dette er et typisk symptom på at RAM'en er gåen, men når han hørte at ikke S-ATA disken automatisk ble gjenkjent i BIOS'en trodde han at hovedkortet også kunne være gåent.

 

Saken er at jeg har lite peiling, og har ikke skjønt helt dette med RAID. Men jeg trodde da virkelig at det bare var å sette strøm på en S-ATA disk, koble den til en S-ATA kontakt og kjøre installasjon. Har gjort det en del ganger før med AMD-baserte oppsett, og aldri fått noe feil.

 

Har lest meg til her at det muligens ikke er S-ATA/RAID drivere installert på P5K på forhånd.

Kan man på noe vis laste ned disse driverne og legge dem inn på en floppy som man kjører samtidig med XP-rom'en kanskje?

Det står jo ved et tidspunkt at man kan laste inn bl.a. raid-drivere fra tredjepart hvis man trykker F6, kan løsningen ligge der?

 

Takker så mye for tips som kan hjelpe meg.

Endret av FVH
Lenke til kommentar
Jeg flashet i Windows via Asus Update, og det fungerte bra hos meg ser det ut :)

9368592[/snapback]

 

Jeg flashet mitt P5K Deluxe med Asus Update på Vista x64, og det endte med RMA.... BIOS totalt ødelagt, og Crash Free BIOS trigga ikke. Har benyttet Asus Update på en haug andre hovedkort. Om det er Vista (x64) som har skylden eller ikke, vites ikke. Men i.flg. Asus sitt forum er jeg ikke den eneste som har opplevd dette.

 

Bruk ALT-F2 under oppstart og legg BIOS'en inn på en USB flash, mye tryggere!

Lenke til kommentar

@FVH

Det var jo en del spørsmål...

Dette med raid kan du glemme, det er kun interessant dersom du har flere disker som skal settes i raid, noe jeg forstår det som at du ikke skal.

 

Jumper setting er ikke noe å tenke på med sata disker. Noen har en jumper for å begrense hastighet, men ditt hk støtter sata2.

 

Sata drivere er jeg litt usikker på, så det får andre bekrefte, har man XP plate med SP2 er det ikke nødvendig, men med gammel plate er jeg ikke helt sikker.

Men hvis du altså kommer så langt som at du får partisjonert disken, tror jeg ikke det er et sata-driver problem. Mangler man driver finner ikke Windows noe disk i det hele tatt så langt jeg har erfart.

 

Men det du sier om sata som ikke blir funnet i bios, høres jo faretruende likt ut som hva jeg opplevde med mitt første P5K Deluxe. Det var feil på kortet, og måtte byttes fordi bare 2 av sata- portene fant noe enhet. Og det var også litt variabelt.

Det beste vil være om du kan prøve med fler enn den ene disken du har, dersom de ikke blir funnet er kortet defekt.

 

Om du ikke allerede har gjort det bør du også oppdatere bios før du eventuelt sender kortet tilbake.

Hvis du altså har prøvd med 3 forskjellige DVD spillere, og 3 forskjellige Windows plater bør jo det være utelukket. Ellers har jeg hatt akkurat samme problem med hengende installasjon og manglende filer med Windows plater som fungerer fint på en maskin, men ikke på en annen...

 

Oppsumert kan det installasjons problemet skyldes veldig mye, som din venn nevner minnefeil, og stort sett hva som helst, både selve Windows media, og hardware. Men det at diskene ikke blir funnet mener jeg er en hk feil (dersom det samme skjer med flere disker og ny bios)

Lenke til kommentar

Jeg skal bygge meg pc nå. Min første pc jeg skal bygge selv.

Jeg vurderer Asus P5KC hovedkortet.

Hva er erfaringene til dere som har det kortet. Vil kortet funke bra med dette oppsettet? https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=31963

 

S-ATA diskene fra samsung tror jeg at jeg skal koble raid. Har hk problemer med dette? Mener jeg har lest det i et parr tråder.

 

Kan folk si meg om dere er fornøyd med P5KC kortet, eller at jeg burde velge noe annet?

 

Kan jeg regne med å bli plaget for å få pc'en opp til og gp? :)

 

Takker for svar :)

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Jeg skal bygge meg pc nå. Min første pc jeg skal bygge selv.

Jeg vurderer Asus P5KC hovedkortet.

Hva er erfaringene til dere som har det kortet. Vil kortet funke bra med dette oppsettet? https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=31963

 

S-ATA diskene fra samsung tror jeg at jeg skal koble raid. Har hk problemer med dette? Mener jeg har lest det i et parr tråder.

 

Kan folk si meg om dere er fornøyd med P5KC kortet, eller at jeg burde velge noe annet?

 

Kan jeg regne med å bli plaget for å få pc'en opp til og gp? :)

 

Takker for svar :)

9412023[/snapback]

 

Erfaringer......

 

Jeg har P5K Deluxe kortet og har hatt mange andre ASUS kort. Kjennetegnet for alle er deres stabilitet og kvalitet. Det er lite feil på ASUS, da i forhold til salgstall.

 

Om dette kortet er bedre en de andre kortene vil jeg ikke uttale meg så veldig mye om, da pga at da må man gjennomføre labaratoriumstester. Jeg er storfornøyd med ASUS og jeg kommer også i fremtiden til å bygge PC av ASUS hovedkort.

 

Om du skal velge dette kortet kontra noen andre er avhengig av hvilket utstyrsnivå du ønsker å legge deg på. Mere utstyr - høyere pris, ja slik er det.

 

Anbefaler dette kortet.

 

Edit:

Ser faktisk at det står P5KC etter at jeg har lagt inn mitt innlegg, beklager denne feillesingen, men min tekst står jeg for uansett.

 

Lykke til.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Jeg skal bygge meg pc nå. Min første pc jeg skal bygge selv.

Jeg vurderer Asus P5KC hovedkortet.

Hva er erfaringene til dere som har det kortet. Vil kortet funke bra med dette oppsettet? https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=31963

 

S-ATA diskene fra samsung tror jeg at jeg skal koble raid. Har hk problemer med dette? Mener jeg har lest det i et parr tråder.

 

Kan folk si meg om dere er fornøyd med P5KC kortet, eller at jeg burde velge noe annet?

 

Kan jeg regne med å bli plaget for å få pc'en opp til og gp? :)

 

Takker for svar :)

9412023[/snapback]

Har P5KC, og ingen problemer så langt. FSB-villig, kjølig med tanke på den "kjipe" kjøleløsningen i forhold til toppkortene, mitt ligger på 38 grader ca.

 

Flott kort, men har ikke fått testet raid-mulighetene med dette kortet, så det kan jo hende det finnes en svakhet der om du har lest det en plass. Alt i alt et flott kort for deg som ikke vil bruke 2 lapper på et hovedkort :)

Lenke til kommentar
@FVH

Det var jo en del spørsmål...

Dette med raid kan du glemme, det er kun interessant dersom du har flere disker som skal settes i raid, noe jeg forstår det som at du ikke skal.

 

Jumper setting er ikke noe å tenke på med sata disker. Noen har en jumper for å begrense hastighet, men ditt hk støtter sata2.

 

Sata drivere er jeg litt usikker på, så det får andre bekrefte, har man XP plate med SP2 er det ikke nødvendig, men med gammel plate er jeg ikke helt sikker.

Men hvis du altså kommer så langt som at du får partisjonert disken, tror jeg ikke det er et sata-driver problem. Mangler man driver finner ikke Windows noe disk i det hele tatt så langt jeg har erfart.

 

Men det du sier om sata som ikke blir funnet i bios, høres jo faretruende likt ut som hva jeg opplevde med mitt første P5K Deluxe. Det var feil på kortet, og måtte byttes fordi bare 2 av sata- portene fant noe enhet. Og det var også litt variabelt.

Det beste vil være om du kan prøve med fler enn den ene disken du har, dersom de ikke blir funnet er kortet defekt.

 

Om du ikke allerede har gjort det bør du også oppdatere bios før du eventuelt sender kortet tilbake.

Hvis du altså har prøvd med 3 forskjellige DVD spillere, og 3 forskjellige Windows plater bør jo det være utelukket. Ellers har jeg hatt akkurat samme problem med hengende installasjon og manglende filer med Windows plater som fungerer fint på en maskin, men ikke på en annen...

 

Oppsumert kan det installasjons problemet skyldes veldig mye, som din venn nevner minnefeil, og stort sett hva som helst, både selve Windows media, og hardware. Men det at diskene ikke blir funnet mener jeg er en hk feil (dersom det samme skjer med flere disker og ny bios)

9410787[/snapback]

 

Takker så mye for svar.

Enden på visa ble at jeg fikk tak i en XP cd med SP2 på, og den måtte jeg så installere på en IDE disk. Det er riktig at SATA-diskene var Samsung (to identiske 500Gb, hvorav jeg uten hell forsøkte å installere XP på den ene). Jeg hadde bestemt meg for den ene Samsungen på forhånd ettersom jeg hadde lagt en masse backup på den andre. Når jeg koblet den andre Samsungen til ble denne funnet og identifisert som SATA 1. Problemet ble nå at denne tok over kommandoen slik at den IDE-disken jeg nå har XP på plutselig ikke lenger var å finne. Dermed ble det naturlig nok heller ingen booting. Hva kan man gjøre for at Jeg skal kunne kjøre OS på IDE og ha en SATA disk samtidig som disk 2? Jeg har imidlertid bestilt en 150Gb Raptor som skal bli OS-disk - vel og merke hvis dette funker til slutt.

 

Noe annet: Jeg kjørte masse i helga på den samsungen jeg opprinnelig skulle ha OS på, helt til det punkt at den ikke kunne formateres. Jeg får melding om at den er skadet. Er dette mulig? Tåler den ikke at det jobbes med den?

 

Jeg er nå oppe og går - altså med OS på denne lille IDE-disken - uten å kunne hente backupmaterialet fra den SATA-disken, noe jeg ser på som en midlertidig løsning. Alt ser ut til å funke greit, men jeg synes det er litt "twitchy", eller hva jeg skal kalle det. Oppstarten er hakkete, og ting småhenger litt. Jeg ser det hele tiden på musepila, som hele tiden henger litt igjen i et tusendels sekund.

Endret av FVH
Lenke til kommentar

Tipper det er et eller annet problem mellom samsung disker og sata kontrolleren til intel. Tipper dette vil bli løst når ny bios kommer med ny intel matrix storage revisjon. Problemet blir vel at man ikke får brukt samsung disker overhode. En annen jeg kjenner har p5k vanilla, og der fungerte det bra i ca 2 uker, så slutta det og fungere med samsung og ble bare problemer.

 

Har opplevd selv på Deluxe at raidet feil uten noen spess grunn, det var med 2x raptor disker i raid 0.

 

Tipper det ikke er noe feil med disken din, men bare et kommunikasjons problem mellom kontroller og disk.

Lenke til kommentar

Har fått Premiumkortet mitt på plass,og har vært en tur innom bios.Lurer litt på noen innstillinger.

 

Hva er dette:

 

Transaction Booster ?

 

Cpu Voltage Reference ?

 

Clock Over-Changing Mode ?

 

Dette ligger under "Jumperfree Configuration"

 

Er nok litt lat og har ikke satt klutene til for å finne det ut.Er jo mye enklere å spørre her :)

Lenke til kommentar

Ok, da har RAMen min ankommet huset, og jeg var egentlig ganske lykkelig?

Helt til jeg fant ut at brikkene møtte slutten ved 760 MHz 5-5-5-15 @ 2,1 V!

klarte akkurat 800 MHz 5-6-6-15 ved 2,3 V, men BSOD etter windows boot...

Så nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør, men skal prøve og låne en 4200 (D9GMH) brikke av en kamerat, og prøve og får BIOSen til og godta det ved og sette minnehasthighet manuelt før jeg setter den inn :)

Noen som har tro på at det funker? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...