Gå til innhold

Program / ting til inspilling av (band) sanger

Anbefalte innlegg

er rimelig noob innenfor dette, og trenger mer eller mindre all hjelp jeg kan få.

Det første jeg er ute etter er ett rimelig bra program som jeg kan ta opp med når vi spiller, og kanskje ha mulighet til og redigere litt lyd.

(Må ikke være så alt for komplisert) og helst gratis, siden vi ikke har ett budsjett

Det jeg også er ute etter er en rimelig men bra mick/(ting som jeg kobler micken til pcn og gjør at jeg kan ta opp også) som noen kan ambefale meg ?

____

Som sagt er jeg helt ny innen dette, så lurte på om kanskje noen av dere vet om noen bra Veiledninger som viser hvordan dette gjøres (med opptak osv)

Takker for alle svar og tips som måtte komme!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Magix har en serie med helt greie programmer som lar deg ta opp og redigere lyd på en enkel og grei måte. Les litt om programmet her.

Du er også ute etter en mic-ting? Regner med du snakker om en mikrofon her nå. Shure har gode og forholdsvis rimelige mikrofoner. SM58 er en god vokalmikrofon f.eks. Mikrofoner og annet studioutstyr kan du lese litt mer om her.

Det er kjekt med et ållreit lydkort, gjerne med innebygd preamp og XLR-inngang, men kanskje ikke det mest nødvendige for en som er nybegynner på området. Jeg ville i første omgang kjøpt en liten mikser (2-kanals?) og en preamp mellom lydkort og mikser. Skal du koble til flere instrumenter og spille inn samtidig er det selvfølgelig nødvendig med flere kanaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det som kan bli det vanskligste i og med at du er nybegynner er inspilling av trommene. Det er kanskje det som er vanskligst å gjengi slik som du vil. Dessuten trenger du jo helst ganske mange mikrofoner bare der.

SM58 er en flott mikrofon til bla Skarp tromme(under) , så får du jo trommemikker også og i tilleg vil jeg annbefale to kondensatormikrofoner til overheng.

Wiken...:)

Lenke til kommentar
SM58 er en flott mikrofon til bla Skarp tromme(under) ...

8797943[/snapback]

Det er vel SM57 du tenker på her? 57 er laget for å være instrumentmik og har en karakteristikk som gjør at du ikke får så mye overlytting (den tar opp rett frem, og lite lyd kommer inn fra sidene).

Av gratisprogram så er det Audacity for pc og Garageband for mac som er de klart mest brukte.

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Hvis du har veldig lite penger, hadde jeg satset på Audacity som program, og handlet en liten neve Behringer mikrofoner.

De har et sett med tre dynamiske micer til 300 kroner. De låter mye bedre enn lyden skulle tilsi. Pluss på med et par rimelige elektrokardioider fra samme firma, også mye bedre lyd enn det prisen tilsier. Stativer og miksepult kan du leie i første omgang.

En Shure- mik som nevnes her, er en ganske kostbar sak, og fullstendig overkill i forhold til at du ikke har budsjett. Blir som å anbefale en ny Mercedes til en som har 10000 å handle bil for.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hvis en shure SM57 er en mercedes i forhold, hva er en Brauner VMA da?

Shure mikker er veeeldig billige ihvertfall SM57/58 osv...

mulig det er lettere å få et bra resultat med noen mikker som fungerer.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Hvis man trenger 5 mikrofoner som et minimum, vil Shure- miker koste 7500 kroner, pluss stativer og kabling. Synes du det er et godt råd når trådstarter nevner "null budsjett" som utgangspunkt?

Så fint at du kan navnet på dyre miker. Det kan jeg også, men trodde ikke det var vesentlig for det det ble spurt om.

Hvor har du det fra at andre mikrofoner enn sm57 "ikke fungerer"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Hvis man trenger 5 mikrofoner som et minimum, vil Shure- miker koste 7500 kroner, pluss stativer og kabling. Synes du det er et godt råd når trådstarter nevner "null budsjett" som utgangspunkt?

Så fint at du kan navnet på dyre miker. Det kan jeg også, men trodde ikke det var vesentlig for det det ble spurt om.

Hvor har du det fra at andre mikrofoner enn sm57 "ikke fungerer"?

8840951[/snapback]

... jeg hadde heller spart til f.eks en shure tromme sett til 5000kr. + 1 sm57 til skarp.. men sant at det blir dyrt for null budsjett, men ville like vell ha spart til noe som er litt bedre, så man slipper å bruke mye penger på oppgradering senere..

det var bare en liten spøk siden du sa en sm57 er mercedes i forhold..

har vært borti de sennheiser mikkene, kommer ikke til å bruke de igjen.

skal man ha sennheiser tromme mikker burde man ha Sennheiser 421, men de koster 4000kr stk.

mente ikke og si "ikke fungerer" men som fungerer bedre.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Ved kjøp av 57 og 58 betaler man veldig mye for mekanisk styrke. Dette er mikker som er beregnet live, og de tåler det meste.

En kondensatormiker laget for å stå montert pent på et stativ i et studio, og pengene er ikke lagt i det mekaniske.

Dynamiske mikrofoner har en annen følsomhet, karakteristikk og frekvensrespons enn kondensatormikker, og det er akkurat dette som gjør dem til verdens mest brukte mikrofoner på scene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan spille inn trommesett bare med to mikrofoner som overhead, samt en tredje mikrofon med basstrommen. Dette var den klassiske måten å spille inn trommer på i gamle dager da man ikke hadde all verdens spor tilgjengelig til innspilling.

Du får ikke verdens beste lyd (det gjør du uansett ikke om du ikke har budsjett ;) ), med Behringer mikrofoner, men de har endel billige kopier som funker fint for å få trommene (og resten av bandet) ned på tape.

Du trenger:

DAW: en PC/MAC og program for innspilling.Gratisprogrammer er Garageband og Audacity som tidligere nevnt.

Lydkort med minst 3 innganger dersom du skal spille in trommer med 3 mikker. Alternativt et lydkort med bare to innganger, og så går du for enkel stereo mikking av trommene.

2-3 billige behringer e.l mikrofoner.

Alt dette kan du skaffe deg for under 4 laken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...