Gå til innhold

Info om codecer og filformate?

Anbefalte innlegg

Hallo,

Noen som kan vise meg en side eller forklare meg dette havet med codecer og filformater?

Er jeg helt grønn nå?

DVD kan man rippe til divx og xvid?

HD-DVD og Blueray kan man rippe til x246?

Men så finnes det jo et hav under disse kategoriene igjen?

Hva er .mkv feks?

Jeg sliter litt med å sette meg inn i alt dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo,

Noen som kan vise meg en side eller forklare meg dette havet med codecer og filformater?

Er jeg helt grønn nå?

DVD kan man rippe til divx og xvid?

HD-DVD og Blueray kan man rippe til x246?

Men så finnes det jo et hav under disse kategoriene igjen?

Hva er .mkv feks?

Jeg sliter litt med å sette meg inn i alt dette.

8758238[/snapback]

http://www.filext.com/ er en fin side til å forklare hva fil formater er :thumbup:

Lenke til kommentar

Jo, det er greit. Men om noen hadde en forklaring som fortalte litt hvordan alt henger sammen, litt mere oversiktlig så hadde det vært supert=)

Det er klart det er mulig å finne ut hva alle .etternavn er til, men er greiere med en samlet oversikt=)

Lenke til kommentar

Det står noko i denne tråden, men den bør oppdaterast snart ...

DVD-ar kan rippast og konverterast til DivX, XviD og x264, og eg reknar med det same gjeld HD DVD/Blu-ray. Vanlege video-DVD-ar bruker MPEG2, medan HD DVD og Blu-ray kan bruke anten MPEG2 eller H.264 (x264 er vel ein H.264-codec).

MKV er eit kontainerformat. Det er ein måte å frakte lydstraumar, videostraumar komprimert med ulike codecar og, om ein vil, undertekstar. AVI er eit anna kontainerformat.

Lenke til kommentar

All type video kan konverteres til alle typer videoformater, og som så mange formater kommer det nye utgaver fra tid til annen.

F.eks. en film i divx vil ha noenlunde lik kvalitet som en mpeg-2 film som er 4 ganger større. Videre kan man oppnå lik kvalitet på en h.264-fil til en fjerdel av størrelsen til divx-fila.

Endret av toretors
Lenke til kommentar

Ja, jeg er med på den. Men det skulle feks vært et kart med en oversikt, ala et tanke kart.

Alt har jo en kilde, så om hadde begynt med de forskjellige kildene og så gått videre, jeg henger ikke med på alle de ørten forskjellige codecene som finnes.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...