rozon Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jobber med en liten sak der jeg er avhengig av å kunne importere og eksportere XML filer. Min kjennskap til XML er begrenset til å vite at de ligner litt på HTML, så jeg klør meg litt i hode av hvordan dette skal fungere. Jeg ønsker SQL som backend til data, siden vi snakker om tusenvis av rader, og ganske mye data. Problemet er at å konvertere XSD'en jeg har fått til brukbar SQL kode er mye arbeid. Så derfor jakter jeg på tips til hvordan jeg kan løse dette på en enkel måte. Lenke til kommentar
roac Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jobber med en liten sak der jeg er avhengig av å kunne importere og eksportere XML filer. Min kjennskap til XML er begrenset til å vite at de ligner litt på HTML, så jeg klør meg litt i hode av hvordan dette skal fungere. Jeg ønsker SQL som backend til data, siden vi snakker om tusenvis av rader, og ganske mye data. Problemet er at å konvertere XSD'en jeg har fått til brukbar SQL kode er mye arbeid. Så derfor jakter jeg på tips til hvordan jeg kan løse dette på en enkel måte. 8758086[/snapback] Dette ER en mer eller mindre manuell jobb for at det skal bli bra. Det kan godt være at du kan finne et verktøy som konverterer rått over, og sannsynligheten vil være stor for at du ikke får en optimal datamodell. Still deg selv spørsmålene: Trenger jeg ALLE dataene i XML-filene? Hvilke data trenger jeg? Hva trenger jeg dataene til? Hvilke data hører naturlig sammen? Når du begynner å se på dette kan du begynne å lage en datamodell, som du risikerer at havner ganske langt i fra det et automatisk verktøy evt kan lage. Når det er sagt så har både SQL Server og DB2 (og Oracle 10g om jeg ikke tar feil) native støtte for XML, og det kan være at det er løsningen for deg. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Dette ER en mer eller mindre manuell jobb for at det skal bli bra. Det kan godt være at du kan finne et verktøy som konverterer rått over, og sannsynligheten vil være stor for at du ikke får en optimal datamodell. Still deg selv spørsmålene: Trenger jeg ALLE dataene i XML-filene? Hvilke data trenger jeg? Hva trenger jeg dataene til? Hvilke data hører naturlig sammen? Når du begynner å se på dette kan du begynne å lage en datamodell, som du risikerer at havner ganske langt i fra det et automatisk verktøy evt kan lage. Er avhengig av å kunne gjennskape XML filene ved eksport, så da må det meste inn. Blir nok best å gjøre det manuelt som du sier, men det er ei sykt stor XSD fil... Når det er sagt så har både SQL Server og DB2 (og Oracle 10g om jeg ikke tar feil) native støtte for XML, og det kan være at det er løsningen for deg. 8761629[/snapback] Dersom XML var målet så er jo dette genialt. I mitt tilfelle er XML bare en mulighet for import/eksport i et åpent format, og å gjøre så mye bakgrunnsarbeid for denne muligheten blir litt overkill... Tror jeg da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå